Ρυθμίσιμα και προσαρμόσιμα συστήματα για την υποστήριξη διαχείρισης κρίσεων και την παρακολούθηση και τον έλεγχο επιχειρησιακών διαδικασιών
Περίληψη
Στο Α΄ Μέρος Διδακτορικής Διατριβής, μία προηγούμενη έρευνα αφορούσε τυπικές περιπτώσεις αποστολών, σύνθετων επιχειρησιακών διαδικασιών, που εκτελούνται από Μεγάλους Οργανισμούς και Πολιτικούς Φορείς, όπως παραδείγματος χάριν, οι αποστολές έρευνας και διάσωσης, οι επιχειρήσεις μεταφοράς ασθενών σε παραμεθόριες ή και απομακρυσμένες περιοχές, η διαχείριση εκτάκτων αναγκών (όπως περιπτώσεων οικολογικών επιβαρύνσεων ή καταστροφών κλπ.). Η προαναφερθείσα έρευνα κατέστησε σαφή τα ακόλουθα. Στις αποστολές τέτοιου τύπου είναι δυνατόν να εμπλακεί σημαντικός αριθμός φορέων και χειριστών. Υπάρχουν διαφορετικές ανάγκες κρίσιμων πληροφοριών για την ορθή εκτέλεση αποστολών, σύνθετων επιχειρησιακών διαδικασιών.Οι πληροφορίες αυτές, στο συντριπτικό μέρος τους, είναι άμεσα γεωσυσχετισμένες, διότι είναι άμεσα συνδεδεμένες με αντικείμενα όπως ψηφιακοί χάρτες του εδάφους, δρόμοι, λιμάνια, αεροδρόμια, κ.ά., περιοχές ευθύνης μονάδων ή υπηρεσιών, διοικητικές περιοχές, περιοχές των πόλεων, περιοχές δρυμών, κλ ...
Στο Α΄ Μέρος Διδακτορικής Διατριβής, μία προηγούμενη έρευνα αφορούσε τυπικές περιπτώσεις αποστολών, σύνθετων επιχειρησιακών διαδικασιών, που εκτελούνται από Μεγάλους Οργανισμούς και Πολιτικούς Φορείς, όπως παραδείγματος χάριν, οι αποστολές έρευνας και διάσωσης, οι επιχειρήσεις μεταφοράς ασθενών σε παραμεθόριες ή και απομακρυσμένες περιοχές, η διαχείριση εκτάκτων αναγκών (όπως περιπτώσεων οικολογικών επιβαρύνσεων ή καταστροφών κλπ.). Η προαναφερθείσα έρευνα κατέστησε σαφή τα ακόλουθα. Στις αποστολές τέτοιου τύπου είναι δυνατόν να εμπλακεί σημαντικός αριθμός φορέων και χειριστών. Υπάρχουν διαφορετικές ανάγκες κρίσιμων πληροφοριών για την ορθή εκτέλεση αποστολών, σύνθετων επιχειρησιακών διαδικασιών.Οι πληροφορίες αυτές, στο συντριπτικό μέρος τους, είναι άμεσα γεωσυσχετισμένες, διότι είναι άμεσα συνδεδεμένες με αντικείμενα όπως ψηφιακοί χάρτες του εδάφους, δρόμοι, λιμάνια, αεροδρόμια, κ.ά., περιοχές ευθύνης μονάδων ή υπηρεσιών, διοικητικές περιοχές, περιοχές των πόλεων, περιοχές δρυμών, κλπ. Επί πλέον, οι πληροφορίες αυτές μπορεί να είναι έμμεσα γεωσυσχετισμένες, εφόσον είναι έμμεσα συνδεδεμένες με αντικείμενα όπως παραδείγματος χάριν, την νομολογία, σχετικές διεθνείς οδηγίες, κανονισμούς εθνικών φορέων, τρέχουσες εγκυκλίους ή διαταγές, κτλ., που ρυθμίζουν την κυκλοφορία προσώπων και την μεταφορά αγαθών σε αστικές περιοχές, λιμάνια, θαλάσσιους χώρους, σε χωρικά ύδατα κρατών ή διεθνή ύδατα κλπ.Τέλος, σε όλες τις προαναφερθείσες αποστολές, κατά κανόνα, οι εμπλεκόμενοι Φορείς, Δρώντες και Χειριστές που συμμετέχουν σε αυτούς τους φορείς όπως είναι αναμενόμενο, έχουν ιδιαίτερα αυξημένες ανάγκες αποτελεσματικής επικοινωνίας και συντονισμού των ενεργειών μεταξύ τους. Κατόπιν των προαναφερθέντων, διαφαίνεται η ανάγκη του σχεδιασμού Ειδικών Υπολογιστικών Συστημάτων Παρακολούθησης και Ελέγχου Επιχειρησιακών Διαδικασιών, που να μπορούν να καλύψουν σε σημαντικό βαθμό τις προαναφερθείσες ανάγκες και να υποβοηθήσουν αποτελεσματικά τους επιχειρησιακούς Αξιωματούχους στην ορθή λήψη αποφάσεων, καθώς και τους Χειριστές στην ορθή εκτέλεση της αποστολής τους. Όταν τα Συστήματα αυτά αφορούν την υποβοήθηση σε περιπτώσεις σημαντικών, εκτάκτων περιστατικών ή καταστάσεων, καλούνται και Συστήματα Υποστήριξης Διαχείρισης Κρίσεων. Τα Συστήματα υποστηρίζονται από διεθνείς, εθνικούς, ή/και ιδιωτικούς φορείς, οι οποίοι αναπτύσσουν, τηρούν και ενημερώνουν, σε σημαντικό βαθμό, πληθώρα γεωσυσχετισμένων δεδομένων.Όπως είναι προφανές, τα Υποστηρικτικά αυτά Συστήματα παρουσιάζουν, εγγενώς, σημαντική πολυπλοκότητα, καθώς και μεγάλο κόστος, δεδομένου του ιδιαιτέρως σύνθετου χαρακτήρα των προαναφερθεισών αποστολών. Έχει φανεί στην πράξη ότι οι πυρήνες δεδομένων και προγραμμάτων των Συστημάτων αυτών, αν δεν σχεδιαστούν με ειδικό και αυστηρό τρόπο, μπορεί να παρουσιάζουν: (α) Σημαντικά, έως και καθοριστικά, προβλήματα πολυμορφίας και μη απαραίτητα εγγυημένης διαλειτουργικότητας των εσωτερικά οργανωμένων δεδομένων τους, καθώς και (β) ιδιαίτερες δυσκολίες επικαιροποίησης και σχετικής αναβάθμισης του περιεχομένου τους. Οι προαναφερθείσες δυσκολίες και σχετικά προβλήματα, που οφείλονται στον, συνήθως, μεγάλο όγκο, καθώς και στον πολυσχιδή χαρακτήρα και στην πολυπλοκότητα του περιεχομένου των δεδομένων που χρησιμοποιούν. Η μέχρι τώρα επικρατούσα λύση εστιάζει στον περιορισμό του σκοπού και της έκτασης του σχετικού Υποστηρικτικού Συστήματος, ώστε το εν λόγω Σύστημα να παραμείνει ελέγξιμο και λειτουργικό. Ωστόσο, στην περίπτωση αυτή, η εσωτερική αρχιτεκτονική των Συστημάτων αυτών είναι, συνήθως, σχεδιασμένη με ‘’ad hoc’’, δηλαδή κατά περίπτωση, τρόπο, ενώ μεταξύ άλλων, μία τέτοια αρχιτεκτονική είναι μη εφαρμόσιμη και μεταφέρσιμη σε άλλες ανάλογες εφαρμογές - περιπτώσεις.Λόγω των προαναφερθεισών δυσκολιών και σχετικών προβλημάτων, φρονούμε πως είναι απολύτως απαραίτητο να εξετάσει κανείς τη δυνατότητα κατασκευής ενός γενικού κορμού Συστήματος Παρακολούθησης και Ελέγχου, ο οποίος με κατάλληλη παραμετροποίηση και ρύθμιση (και με τον κατά το δυνατό ελάχιστο επιπλέον προγραμματισμό) θα μπορεί να υποστηρίξει αποτελεσματικά μία πρακτικά τυχούσα αποστολή με σύνθετες επιχειρησιακές διαδικασίες. Στην παρούσα Διδακτορική Διατριβή έχει διαφανεί, σε συνεργασία με επιχειρησιακούς Αξιωματικούς και Αξιωματούχους, ότι όντως είναι δυνατή η αφαίρεση που θα επιτρέψει τον σχεδιασμό ενός ρυθμίσιμου και παραμετροποιήσιμου γενικού κορμού, που θα μπορούσε να διαχειριστεί μία πρακτικά οποιαδήποτε σύνθετη αποστολή.Αρχικά, υλοποιήθηκε μία πιλοτική ανάπτυξη μιας χαρακτηριστικής, γενικεύσιμης και σύνθετης αποστολής που εμπλέκει αριθμό Δημόσιων και Ιδιωτικών Φορέων, στην οποία καταφαίνονται τα επιμέρους θέματα που παρουσιάζονται στην παρούσα ερευνητική και αναπτυξιακή Διδακτορική Διατριβή. Η σχεδίαση της αποστολής αυτής έγινε με την μεθοδολογία Λήψης Αποφάσεων «Military Decision Making Process – ΜDMP», η οποία αποτελεί το πλέον προηγμένο Σύστημα Σχεδίασης για τον σκοπό αυτό σήμερα. Η τυπική αποστολή κατατμήθηκε σε κατάλληλα αυτόνομα τμήματα για λειτουργική και επιχειρησιακή ευκολία. Σε επόμενο στάδιο, κατασκευάστηκαν δύο (2) Ειδικά Καινοτομικά Διαγράμματα Ροής Ενεργειών. Τονίζεται πως μέχρι τώρα δεν υπάρχουν αντίστοιχες τέτοιου τύπου περιγραφές, οι οποίες να περιγραφούν και υποστηριχθούν οι πολύπλοκες διαδικασίες σύνθετων αποστολών, που εξετάζονται στην παρούσα ΔΔ. Το Διάγραμμα αφορά τον Αλγόριθμο Επιχειρησιακής Σχεδίασης της Προειδοποιητικής Διαταγής (Warning Order - WARNO), όπου συμμετέχει σημαντικός αριθμός Δρώντων, οι οποίοι τίθενται από κατάσταση ηρεμίας σε κατάσταση ύψιστης επιχειρησιακής ετοιμότητας. Το δεύτερο Διάγραμμα αφορά τον Αλγόριθμο Επιχειρησιακής Λειτουργίας Αποστολών Μεταφοράς, ο οποίος υλοποιήθηκε και εφαρμόστηκε, στα πλαίσια του παρόντος Διδακτορικού, για μία συγκεκριμένη σύνθετη αποστολή, σε κάθε τμήμα της διαδρομής της.Μέσω των Ειδικών Καινοτομικών Διαγραμμάτων Ροής Ενεργειών, αυτών, επιδιώκεται να αποδειχθεί ότι οποιεσδήποτε επιχειρησιακές διαδικασίες, οι οποίες εκτελούνται από σχετικούς Δρώντες – Χειριστές σε αποστολές, που εξετάζονται στην παρούσα Διδακτορική Διατριβή (και όχι μόνον), μπορούν να περιγραφούν πληρέστερα και ακριβέστερα, με κοινά αλγοριθμικά τμήματα ενεργειών, σχετικά μικρής πολυπλοκότητας, αλλά πολύ ευρείας εφαρμοσιμότητας. Εν συνεχεία, περιεγράφηκαν όλα τα αυτόνομα τμήματα της εξετασθείσας σύνθετης αποστολής με τα προαναφερθέντα Ειδικά Καινοτομικά Διαγράμματα Ροής Ενεργειών. Τονίζεται ότι η εν λόγω Διαγράμματα είναι ιδιαιτέρως κατάλληλα για την κατανόηση από τον άνθρωπο. Τα Διαγράμματα αυτά υλοποιήθηκαν με το δωρεάν πρόγραμμα γΕd της εταιρείας yWorks, ένα λογισμικό που αφορά την επεξεργασία και απεικόνιση γράφων με τη χρήση της γλώσσας περιγραφής γράφων GraphML (είδος ΧΜL). Η χρήση της GraphML επελέγη με σκοπό το υπό μελέτη Σύστημα να έχει μορφή περιγραφής, η οποία να είναι αναγνώσιμη και διαχειρίσιμη, με δυνατότητα μεταγλώττισης από τον υπολογιστή (computer parsable). Το Διάγραμμα yΕd έχει τη δυνατότητα να μετασχηματίζεται αυτόματα από το γράφο GraphML στο Διάγραμμα (“back-annotation”) και τανάπαλιν, με τη γεωμετρία του Διαγράμματος να παραμένει σταθερή. Επιπρόσθετα, παρέχεται η δυνατότητα της συμπερίληψης στον κώδικα GraphML, επί πλέον, πληροφορίας και δεικτών προς άλλη, εξωτερική πληροφορία, καθώς και η δυνατότητα του εσωτερικού εγκλεισμού συνόλων δεδομένων (τα οποία μπορούν να αναφέρονται και σε εξωτερικές βάσεις δεδομένων).Προτιμήθηκε να περιγραφούν τα προτεινόμενα Διαγράμματα, αναλυτικά έως εξαντλητικά, ώστε να είναι στην πράξη, με τον καλύτερο δυνατό τρόπο, επιχειρησιακά λειτουργικά. Η μέθοδος που ακολουθήθηκε ήταν αυτή της οριζόντιας εργασίας, με σκοπό να πλουτιστεί η περιγραφή του Διαγράμματος, ώστε να καταδειχθούν τόσο οι ιδιαιτερότητες αυτού, όσο και η ιδιαίτερη καταλληλότητα για τον σκοπό τον οποίο χρειαζόμαστε το Διάγραμμα αυτό. Η αναλυτική μελέτη των προαναφερθέντων Διαγραμματικών Αλγορίθμων οδήγησε στην κατασκευή δύο (2), όχι ιδιαιτέρως πολύπλοκων, καινοτομικών και πολύ γενικών Διαγραμμάτων Ροής Ενεργειών, τα οποία είναι εύκολα κατανοήσιμα από το ανθρώπινο μυαλό και είναι ικανά να υποστηρίξουν διαφορετικού τύπου σύνθετων αποστολών. Η εν λόγω γενίκευση προέκυψε από την αναλυτική μελέτη των προαναφερθέντων δύο (2) Ειδικών Καινοτομικών Διαγραμμάτων Ροής Ενεργειών (αλγόριθμος WARNO και αποστολών μεταφοράς). Από τα προαναφερθέντα γενικά Διαγράμματα προέκυψε ότι τα εν λόγω μπορούν να χρησιμοποιηθούν για την προκατασκευή γενικευμένων τμημάτων περιγραφής σύνθετων αποστολών, διότι διαπιστώθηκε ότι υπάρχουν θεμελιώδεις ομοιότητες σε επιχειρησιακές διαδικασίες ανάμεσα σε διαφορετικές σύνθετες αποστολές.Κατά την περιγραφή των προτεινόμενων Διαγραμμάτων διαπιστώθηκε η ανάγκη χειρισμού προσαρτημένης στα Διαγράμματα πληροφορίας, η οποία είναι ποικιλόμορφη και, σε της περιπτώσεις, ιδιαιτέρως πολύπλοκη και ενδεχομένως πολυμορφική. Όλα τα προαναφερθέντα απαιτούν ειδικό χειρισμό. Στο πλαίσιο της μελέτης αυτής, δόθηκε βαρύτητα στην αναλυτική περιγραφή του διαφορετικού χαρακτήρα των πληροφοριών, που συνδέονται με κάθε κόμβο ή ακμή του Διαγράμματος. Η εν λόγω διαφοροποίηση των πληροφοριών οφείλεται, συνήθως, στην/στο (α) διαφορετική ανάλυση ή λεπτομέρεια (μικρή ή μεγάλη) των πληροφοριών (Resolution ή Level-of-Detail, LoD), που έχει ανάγκη ο Δρών που συμμετέχει σε μία σύνθετη αποστολή. Η εν λόγω ανάλυση πρέπει να είναι μεγάλη όταν υπάρχουν ανάγκες εξειδίκευσης ή μπορεί να είναι μικρή όταν οι πληροφορίες που χρειάζεται ο Δρών είναι γενικού τύπου και (β) διαφορετικό Εύρος Ορατότητας (Extent of Visibility – EoV) των Δρώντων του Διαγράμματος. Ο κάθε Δρών έχει διαφορετικό εύρος ορατότητας, τόσο σε ορίζοντα όσο και σε βάθος. Συγκεκριμένα, ο Δρών, έστω ο ‘’Δ’’, πρέπει να ‘’βλέπει’’ όλους τους υφισταμένους, οριζοντίως μεν αν αυτοί έχουν την ίδια Ιεραρχία, αλλά και σε βάθος που εξαντλεί όλα τα επίπεδα Ιεραρχίας κάτω από αυτόν. Προφανώς, ένας Δρών τύπου ‘’Κέντρο Επιχειρήσεων’’ έχει τη μέγιστη ορατότητα όλων των Δρώντων της αποστολής. Οι προαναφερθέντες ισχυρισμοί προέκυψαν από την παρουσίαση αναλυτικών ενδεικτικών παραδειγμάτων αναγκαίων συνοδευτικών πληροφοριών (κοινών και εξειδικευμένων, κτλ.), που μπορούν να προσαρτηθούν στο Διάγραμμα Περιγραφής Ροής Ενεργειών. Στα παραδείγματα αυτά έγινε εκτενής ανάλυση του διαφορετικού χαρακτήρα και του αναμενόμενου μεγάλου όγκου των αναγκαίων πληροφοριών, που συνδέονται με κάθε κόμβο ή ακμή του Διαγράμματος. Η όλη μελέτη εστίασε στην εύρεση τρόπων μεθοδολογίας ελαχιστοποίησης της πληροφορίας που πηγαίνει στον κάθε Δρώντα του Διαγράμματος, με σκοπό να αποφευχθεί ο κίνδυνος της Πληροφοριακής Υπερφόρτωσης (Information Overloading). Τα ευρήματα έχουν ως ακολούθως (α) Η αναγκαία πληροφορία συσχετίζεται, ενδεχομένως, με διαφορετικό Δρών (Actor, απλό ή σύνθετο) και μπορεί να δίνεται σε αυτόν με τρόπο προσχεδιασμένο, ή κατόπιν αιτήσεως (on demand) του, (β) Υπάρχει δυνατότητα παροχής κοινών τμημάτων αναγκαίων πληροφοριών σε διαφορετικούς Δρώντες, (γ) Όταν αποστέλλεται από έναν Δρών τμήμα πληροφορίας προς έναν υπό-Δρώντα κατωτέρου(ων) λειτουργικού επιπέδου(ων), ο συγκεκριμένος υπό-Δρων μπορεί να επικαιροποιεί και ενημερώνει την πληροφορία αυτή, καθώς και να επιστρέφει την ενημερωμένη πληροφορία μόνο στον Δρώντα, που την είχε εξ΄ αρχής αποστείλει (δ) Υπάρχει η δυνατότητα προσπέλασης όλης της πληροφορίας που έχει σχέση με Δρώντες και υπό-Δρώντες, που εξυπηρετούν κοινές δράσεις ή υπο-δράσεις. Μία πρώτη διαπίστωση από την μελέτη της προσαρτημένης πληροφορίας στο Διάγραμμα ήταν η αποκάλυψη ότι θα πρέπει να υπάρχουν Συνοδευτικές Δομές Δεδομένων και Πληροφοριών, οι οποίες είναι αναγκαίες και κρίσιμες για την ορθή λειτουργία της περιγραφής των τμημάτων της πιλοτικής, συνθέτων επιχειρησιακών διαδικασιών, αποστολής. Μία δεύτερη πολύ σημαντική διαπίστωση ήταν η κατάδειξη της ανάγκης της ύπαρξης ενός Συνοδευτικού Πληροφοριακού Συστήματος, το οποίο να μπορεί να διαχειρίζεται τον πολύ μεγάλο όγκο δεδομένων που εισάγονται στα Ειδικά Καινοτομικά Διαγράμματα Ροής Ενεργειών. Επί πλέον, επιχειρήθηκε η πραγματοποίηση εκτεταμένων ερευνητικών δοκιμών (Proof of Concepts – PoCs), οι οποίες, ουσιαστικά, ήταν ρεαλιστικές δοκιμές, ως επίδειξη, περιγραφών και φυσικού ελέγχου (Dry-Run) του Διαγραμματικού Αλγορίθμου Μεταφοράς. Συγκεκριμένα, πραγματοποιήθηκαν οι εξής Ερευνητικές Δοκιμές (α) PoC-1: για την περίπτωση της κίνησης των οχημάτων και του αξιωματούχου από την οικία έως την είσοδο στο λιμάνι της Ν. Αίγινας (Χ0 - Χ1) (β) PoC-2: για την περίπτωση της κίνησης των οχημάτων και του αξιωματούχου στο λιμάνι της Ν. Αίγινας (Χ1) (γ) PoC-3: για την περίπτωση της κίνησης στη θαλάσσια διαδρομή από το λιμάνι της Αίγινας μέχρι το λιμάνι του Πειραιά (Χ1-Χ2) (δ) PoC-4: για την περίπτωση της κίνησης των οχημάτων και του αξιωματούχου στο λιμάνι του Πειραιά (Χ2) (ε) PoC-5α: για την περίπτωση της κίνησης του ασθενοφόρου (με τον ασθενή αξιωματούχο) και του οχήματος της ΕΛΑΣ από το λιμάνι του Πειραιά μέχρι το Τζάνειο Νοσοκομείο (Χ2-Χ3) (στ) PoC-5β: για την περίπτωση της κίνησης του στρατιωτικού οχήματος (χαρτοφύλακας) και του οχήματος της ΕΛΑΣ από το λιμάνι του Πειραιά μέχρι το ΥΠΕΘA (Χ2-Χ4). Τα PoCs απέδειξαν ότι είναι εφικτή η ανάπτυξη προγραμμάτων υποστήριξης μιας τυχούσας αποστολής στην πράξη. Επισημαίνεται ότι δόθηκε βαρύτητα στην αυστηρή και εξαντλητική περιγραφή των αυτόνομων τμημάτων της πιλοτικής σύνθετης αποστολής σε μορφή Διαγράμματος, διότι το Διάγραμμα, ως ένα σύνολο διεργασιών (παράλληλων, ακολουθιακών, σειριακών, κτλ.) είναι εύκολα αντιληπτό από το ανθρώπινο μυαλό, επειδή, δε, τα αναπτύξαμε τα Διαγράμματα σε μορφή GraphML, είναι αναγνώσιμα και από τον υπολογιστή. Τα PoCs απέδειξαν ότι τα Ειδικά Καινοτομικά Διαγράμματα Ροής Ενεργειών είναι ικανά από μόνα τους, να περιγράψουν αποτελεσματικά όλες τις ενέργειες/διαδικασίες σε όλα τα σημεία της σύνθετης αποστολής, χωρίς κατ΄ ανάγκη να παραχθεί κώδικας. Κατά την πραγματοποίηση των Ερευνητικών Δοκιμών προέκυψαν τέσσερις (4) Ειδικές Συνοδευτικές Κρίσιμες Υπολογιστικές Δομές (κύριες και βοηθητικές), που αφορούσαν: (α) Την εκτίμηση των αμέσως επόμενων (μελλοντικών) χωρικών μεταβάσεων, καθώς και των συσχετισμένων ενεργειών των Δρώντων, (β) Την καταγραφή του συνόλου των ενεργειών (ιστορικού) των Δρώντων από την αρχή της αποστολής μεταφοράς μέχρι το εκάστοτε παρόν χρονικό σημείο του Διαγράμματος και (γ) Το τρέχον θεμελιώδες τμήμα μεταφορών (Segment) του Διαγράμματος, όπως περιγράφεται στο Κεφάλαιο 7, (δ) Το τρέχον Σημείο Απόφασης (ΣαΠ) του Διαγράμματος, όπως ορίστηκε στο Κεφάλαιο 7. Μέσω της χρήσης των PoCs διεφάνη ότι στα περισσότερα ανάλογα Συστήματα της πράξης για την Παρακολούθηση και τον Έλεγχο Επιχειρησιακών Διαδικασιών (και επομένως για την Υποστήριξη Διαχείρισης Κρίσεων), υπάρχουν παρόμοιας περιγραφής υποτμήματα και κοινός κορμός ενεργειών, τα οποία: (α) γενικεύονται και (β) είναι δυνατόν να προσχεδιαστούν, προκατασκευαστούν, και να προ-προγραμματιστούν, ώστε να αποτελέσουν ένα σύνολο ρυθμίσιμων και προσαρμόσιμων εργαλείων για τη γρήγορη και αποδοτική υλοποίηση των Συστημάτων για την Παρακολούθηση και τον Έλεγχο Επιχειρησιακών Διαδικασιών. Αποτέλεσμα των ανωτέρω ήταν η διαπίστωση ότι είναι εφικτή η ανάπτυξη ενός Πληροφοριακού Συστήματος Υποστήριξης Αποστολών, Πολύπλοκων Επιχειρησιακών Διαδικασιών.Τέλος, μελετήθηκε μια πρωτοποριακή μεθοδολογία υλοποίησης συστημάτων και αρχιτεκτονικής δεδομένων και προγραμμάτων που έχει ονομαστεί Τελεολογική Οργάνωση, η οποία έχει ήδη εφαρμοστεί σε άλλες περιοχές έρευνας και ανάπτυξης, στις οποίες εμφανίζεται αντίστοιχη πολυπλοκότητα και όγκος δεδομένων. Ένα τέτοιο παράδειγμα είναι η κατασκευή του Πανευρωπαϊκού Συστήματος Πληροφοριών για την Υποστήριξη Χάραξης Πολιτικής για τις Μεταφορές και τις Συγκοινωνίες (ETIS, European Transport Policy Information System), το οποίο έχει δώσει πολύ καλά αποτελέσματα. Η εν λόγω Αρχιτεκτονική στηρίζεται στη δημιουργία και χρήση μιας ειδικής, θεματικής δομής μεταδεδομένων, που ονομάζεται Τελεολογική Δομή (ή Χάρτης Περιεχομένων του Συστήματος). Η Δομή αυτή χρησιμοποιείται ως κύριος άξονας για την αποτελεσματική οργάνωση και ορθή χρήση των επί μέρους δεδομένων και προγραμμάτων του προτεινόμενου Πληροφοριακού Συστήματος, ώστε να είναι εύκολα διαχειρίσιμο, ενημερώσιμο, επεκτάσιμο, ευπροσάρμοστο και, τελικά, πολύ αποδοτικό. Επισημαίνεται ότι η εν λόγω Τελεολογική Οργάνωση μπορεί να χρησιμοποιηθεί για την κατασκευή σχετικών Συστημάτων Σχεδίασης, Προσομοίωσης και Παρακολούθησης (ΣΠΠ) Πολύπλοκων Επιχειρησιακών Διαδικασιών, διότι η διάχυση των πληροφοριών στους επιθυμητούς αποδέκτες δεν γίνεται με άναρχο τρόπο, αλλά οδηγείται και ελέγχεται από τους σκοπούς, για τους οποίους τα επί μέρους σύνολα της πληροφορίας δημιουργήθηκαν. Στο πλαίσιο της μελέτης, όπως ήδη προαναφέρθηκε υποδείχθηκαν ορισμένοι τρόποι επίλυσης των προβλημάτων που απορρέουν από την πολυπλοκότητα, πολυμορφία και του όγκου των δεδομένων που είναι αναγκαία για την λειτουργία του Πληροφοριακού Συστήματος (ΠΣ), με σκοπό τη μείωση των συνεπειών του προβλήματος της Πληροφοριακής Υπερφόρτωσης (Information Overloading). Οι τρόποι αυτοί επίλυσης συνδέθηκαν με την Τελεολογική Οργάνωση ως ακολούθως: (α) Έγινε διαφοροποίηση του είδους των πληροφοριών που συνδέονται με κάθε κόμβο ή ακμή του Διαγράμματος με βάση τον σκοπό για τον οποίον είναι αναγκαίες από τους Δρώντες (μπορεί να είναι κοινές, ή ενδεχομένως να είναι ειδικές/εξειδικευμένες). Η διαφοροποίηση συνεχίστηκε επί πλέον, με βάση: (i) Tην διαφορετική ανάλυση ή λεπτομέρεια (Resolution ή Level-of-Detail, LoD), που οι συμμετέχοντες Δρώντες έχουν ανάγκη στην εξεταζόμενη σύνθετη αποστολή (ii) Το διαφορετικό εύρος ορατότητας (Extent of Visibility – EoV) των Δρώντων του Διαγράμματος, (β) Τοποθετήθηκαν, σε πολλά σημεία των προτεινόμενων Ειδικών Καινοτομικών Διαγραμμάτων Ροής Ενεργειών, Ειδικά Κουτιά Συνοδευτικών Κρίσιμων Πληροφοριών/Δεδομένων, τα οποία ήταν αναγκαία για την επιτέλεση συγκεκριμένων ενεργειών/διαδικασιών. Αποτέλεσμα των ανωτέρω ήταν η δημιουργία πολλών (μικρών ή μεγάλων) υποσυνόλων δεδομένων σε συγκεκριμένη ανάλυση και εύρος, ώστε οι Δρώντες να έχουν τη δυνατότητα πρόσβασης (δηλαδή να βλέπουν), μόνον όσα υποσύνολα έχουν ανάγκη, με σκοπό να μετριάζεται σε σημαντικό βαθμό η πολυπλοκότητα που προκαλείται από τη διαφοροποίηση των αναγκαίων πληροφοριών, που συνδέονται με κάθε κόμβο ή ακμή του Διαγράμματος, (γ) Δόθηκε η δυνατότητα σε κάθε Δρώντα να επικαιροποιεί ή να ενημερώνει τη διαθέσιμη προς αυτόν πληροφορία, με τέτοιο τρόπο ώστε να μπορεί να επιστρέψει την πληροφορία αυτή ενημερωμένη μόνο στον αρχικά αποστέλλοντα προϊστάμενο/επικεφαλή Δρώντα. Αποτέλεσμα του ανωτέρω ήταν να μετριάζεται σε σημαντικό βαθμό ο όγκος των αναγκαίων πληροφοριών, που συνδέονται με κάθε κόμβο ή ακμή του Διαγράμματος, (δ) Δόθηκε η δυνατότητα σύνδεσης του Συστήματος Υποστήριξης Απόφασης και με άλλα εξωτερικά Συστήματα, μέσω της διαδικασίας ειδικού Αιτήματος Αναζήτησης Πληροφοριών (Request for Information-RFI). Εν τέλει, ως γενικό συμπέρασμα, αναφορικά με τα Συστήματα Υποστήριξης Διαχείρισης Κρίσεων και Παρακολούθησης και Ελέγχου Επιχειρησιακών Διαδικασιών, προέκυψε ότι είναι δυνατή: (α) Η κατασκευή ενός κοινού, γενικεύσιμου, ρυθμίσιμου, επεκτάσιμου (ανάλογα με τις ανάγκες της κάθε αποστολής) και προ-προγραμματισμένου κορμού προγραμμάτων και δεδομένων, ο οποίος με την επί πλέον προσθήκη αναγκαίου λογισμικού, να μπορεί να: (1) Υποστηρίξει την αντιμετώπιση περισσότερων της μιας σύνθετων αποστολών, (2) Μειώσει καθοριστικά το κόστος κατασκευής του αναγκαίου, σε κάθε αποστολή, Πληροφοριακού Συστήματος, (β) Η αντιμετώπιση, με ειδικό τρόπο, της Πληροφοριακής Υπερφόρτωσης (Information Οverload), η οποία προκύπτει από την πολύ μεγάλη πολυπλοκότητα, πολυμορφία και του όγκου των αναγκαίων πληροφοριών και δεδομένων ενός Πληροφοριακού Συστήματος (ΠΣ), καθώς και της αποφυγής να δοθεί μία ‘’θάλασσα’’ από πληροφορίες και δεδομένα στους Δρώντες, περιορίζοντας αυστηρά στο να δοθούν όσα από αυτά τους είναι χρήσιμα και αναγκαία (αρχή need to know) και (γ) Η ανάπτυξη μιας Ειδικής Συνοδευτικής Κρίσιμης Υπολογιστική Δομής για τη διαχείριση της προσαρτημένης στο Διάγραμμα πληροφορίας, η οποία θα στηρίζεται στην Τελεολογική Bάση Μεταδεδομένων, οργανωμένη με ειδικό και συστηματικό τρόπο, με βάση των σκοπών, για τους οποίους τα επί μέρους σύνολα της πληροφορίας προσαρτήθηκαν στο Διάγραμμα. Στο Β΄ Μέρος Διδακτορικής Διατριβής τέθηκε ο στόχος να καταδειχθεί με πολύ σοβαρή (ή ιδιαιτέρως σημαντική) πιθανοφάνεια εάν ένα χειρόγραφο κείμενο της Διεύθυνση Ιστορίας Στρατού (Δ.Ι.Σ.), άνηκε στον Ελευθέριο Κ. Βενιζέλο ή όχι. Υλοποιήθηκε η ταυτοποίηση του γραφέα του ιστορικού, ανυπόγραφου, εγγράφου της Διεύθυνσης Ιστορίας Στρατού (Δ.Ι.Σ) εν σύγκριση με τον γραφικό χαρακτήρα των επίσημων εγγράφων του Εθνικού Ιδρύματος Ελευθέριου Κ. Βενιζέλου. Το εν λόγω χειρόγραφο έγγραφο ελέγχθηκε με βάσει φωτογραφίες αυθεντικών κειμένων, υψηλής ανάλυσης του σπουδαίου αυτού ανδρός, του Ιδρύματος Ελευθερίου Κ. Βενιζέλου της Κρήτης. Ο έλεγχος διεξήχθη με αλγορίθμους ημιαυτόματης επιβλεπόμενης εξαγωγής γραμμάτων, καθώς και με αλγοριθμικά σχήματα αυτόματης κατάτμησης εικόνας (automatic image segmentation) στις εικόνες των απομονωθέντων γραμμάτων των κειμένων αυτών. Τα αποτελέσματα της έρευνας έδειξαν ότι έγγραφο που εντοπίστηκε στη Διεύθυνση Ιστορίας Στρατού έχει γραφεί δια χειρός από τον μεγάλο Έλληνα πολιτικό Ελευθέριο Κ. Βενιζέλο, με ιδιαιτέρως σημαντική πιθανοφάνεια. Εν κατακλείδι, φρονείται πως πρακτικά θεμελιώθηκε ότι αμφότερα τα κείμενα έχουν γράφει δια χειρός του Ελευθερίου Βενιζέλου.
περισσότερα
Περίληψη σε άλλη γλώσσα
In Part A of the Doctoral Thesis, in a prior study focused on typical mission scenarios, which encompass intricate operational procedures undertaken by major organizations and political entities, such as search and rescue (S.A.R) missions, medical evacuation (MED.EVAC) operations from border or remote regions, and management of emergencies such as ecological crises or disasters, several key observations were highlighted: (i) These missions often involve a significant number of entities and operators (ii) Successful execution of missions under complex operational procedures requires various critical information requirements (CIRs), (iii) Much of this essential information is directly linked to geospatial elements, such as digital terrain maps, transportation networks, administrative boundaries, urban and forested areas, and areas of responsibility (AoR) of units or services. Moreover, indirect geospatial connections exist with factors like legislation, international guidelines, and regu ...
In Part A of the Doctoral Thesis, in a prior study focused on typical mission scenarios, which encompass intricate operational procedures undertaken by major organizations and political entities, such as search and rescue (S.A.R) missions, medical evacuation (MED.EVAC) operations from border or remote regions, and management of emergencies such as ecological crises or disasters, several key observations were highlighted: (i) These missions often involve a significant number of entities and operators (ii) Successful execution of missions under complex operational procedures requires various critical information requirements (CIRs), (iii) Much of this essential information is directly linked to geospatial elements, such as digital terrain maps, transportation networks, administrative boundaries, urban and forested areas, and areas of responsibility (AoR) of units or services. Moreover, indirect geospatial connections exist with factors like legislation, international guidelines, and regulations governing the movement of people and goods in urban areas, ports, maritime spaces, and territorial or international waters, (iv) Effective communication and coordination among involved entities, actors, and operators are crucial in all aforementioned missions. Given these necessities, there is a demand for designing Specialized Computational Monitoring and Control Systems. These systems must adequately address the aforementioned requirements and aid operational officers in making informed decisions, while also assisting operators in executing their missions proficiently. When such systems are geared towards managing significant emergency incidents or situations, they are often referred to as Crisis Management Support Systems. These systems receive support from international, national, and/or private entities, which play a significant role in developing, maintaining, and updating a multitude of geospatially correlated data.As is evident, these Support Systems inherently entail significant complexity and high costs due to the intricate nature of the missions they support. Practical observations have revealed that without specialized and rigorous design, the core data and programs of these Systems may encounter: (a) Significant, possibly decisive, challenges regarding the diversity and interoperability of internally organized data, (b) Specific difficulties in updating and relevantly upgrading their content. These challenges stem primarily from the large volume, multifaceted nature, and complexity of the data these Systems utilize. The prevailing solution has been to limit the scope and extent of each Support System to ensure controllability and functionality. However, such systems often employ an 'ad hoc' internal architecture tailored on a case-by-case basis, rendering them non-transferable to similar applications. Given these difficulties and associated problems, there's an imperative to explore the construction of a generic Monitoring and Control System. This system, with suitable parameterization and configuration (and minimal additional programming), could effectively support complex missions as they arise. Through collaborative efforts with operational officers and officials, it has been established in this Doctoral Thesis that abstracting a design for a configurable and parameterizable generic core is indeed feasible and desirable.A pilot development was initiated to illustrate the specific issues addressed in this research and doctoral thesis, focusing on a typical, generalizable, and complex mission involving numerous Public and Private Entities. The design of this mission was conducted using the "Military Decision-Making Process (MDMP) methodology, recognized as the most advanced planning procedure for such purposes. The mission was segmented appropriately to facilitate functional and operational ease. In the subsequent phase, two (2) Special Innovative Action Flow Diagrams were developed. It's important to note that there have been no corresponding descriptions thus far that sufficiently elaborate and support the intricate procedures of composite missions examined in this Doctoral Thesis. The first Diagram outlines the Operational Planning Algorithm of the Warning Order (WARNO), involving a substantial number of Operators transitioning from a state of calmness to the highest operational readiness state. The second Diagram focuses on the Operational Functioning Algorithm of Transport Missions, specifically applied within the framework of this Doctoral Thesis for a specific complex mission, across each segment of its course.These Special Innovative Action Flow Diagrams aim to demonstrate that any operational procedures executed by relevant Operators in the missions scrutinized in this Doctoral Thesis (and beyond) can be more comprehensively and accurately described using common algorithmic action segments. These segments, though relatively simple, are highly applicable. Subsequently, all autonomous segments of the examined complex mission were detailed using the aforementioned Special Innovative Action Flow Diagrams. It's noteworthy that these Diagrams are particularly conducive to human understanding. They were developed using the free yEd software by yWorks, designed for processing and visualizing graphs using the GraphML graph description language (a type of XML). The choice of GraphML allows for a readable and manageable format, with the added capability of being computer parsable. The yEd Diagram can automatically transform the GraphML graph into the Diagram (back-annotation), maintaining the Diagram's geometry. Additionally, the GraphML code enables the inclusion of supplementary information and references to external sources, as well as the internal encapsulation of datasets (which may refer to external databases).The preferred approach was to comprehensively describe the proposed diagrams to optimize their operational functionality practically. The method employed was horizontal work, aiming to enrich the diagram's description to illustrate both its particulars and its specific suitability for its intended purpose. The detailed examination of the aforementioned diagrammatic algorithms culminated in the creation of two (2) innovative and broadly applicable Flowcharts. These Flowcharts, easily comprehensible to the human mind, are capable of supporting various types of complex missions. This generalization emerged from the detailed analysis of the two (2) Special Innovative Flowcharts (WARNO algorithm and transport missions), allowing for the preconstruction of generalized segments to describe complex missions, owing to the fundamental similarities observed in operational procedures among different complex missions.While delineating the proposed diagrams, the necessity of managing accompanying information was recognized, which exhibits diversity and, in certain instances, considerable complexity and potential polymorphism. All aforementioned elements necessitate specialized handling. Within this study, emphasis was placed on the detailed description of the differing nature of information associated with each node or edge of the diagram. This differentiation of information is typically attributed to: (a) Varying analysis or granularity (small or large) of information (Resolution or Level-of-Detail, LoD) required by the Actor participating in a complex mission. This analysis must be extensive when specialization is needed and may be minimal when the required information is of a general nature, (b) Differing Extent of Visibility (Extent of Visibility – EoV) of the Actors in the Diagram. Each Actor possesses a different visibility range, both horizontally and vertically. Specifically, an Actor, such as an 'Operations Center,' enjoys maximum visibility among all Actors in the mission.The aforementioned assertions arose from presenting detailed indicative examples of necessary accompanying information (common and specialized, etc.) that can be attached to the Flowchart Description Diagram. These examples involved extensive analysis of the varying nature and the expected substantial volume of required information associated with each node or edge of the diagram. The entire study focused on methodological approaches to minimize the information conveyed to each Actor in the Diagram, aiming to avoid the risk of Information Overloading. The findings are as follows: (a) The necessary information may be associated with different Actors (simple or complex) and can be provided to them in a predetermined manner or upon their request (on demand), (b) There is a possibility of providing common segments of necessary information to different Actors, (c) When information is transmitted from an Actor to a sub-Actor at lower operational level(s), the sub-Actor can update and modify this information and return the updated information solely to the Actor who initially sent it, (d) There exists the capability to access all information related to Actors and sub-Actors serving common actions or sub-actions. A primary observation from the study of the information attached to the diagram revealed the necessity of having Supporting Data and Information Structures, which are essential and critical for the correct functioning of the description of pilot, composite operational procedures, and missions. A second crucial observation was the indication of the need for an Accompanying Information System capable of managing the vast amount of data introduced into the Special Innovative Flowcharts. Moreover, extensive research trials known as Proof of Concepts (PoCs) were conducted, serving as essentially realistic tests that functioned as demonstrations, descriptions, and physical control (Dry-Run) of the Flowchart Algorithm of Transfer. Specifically, the following Research Trials were undertaken: (a) PoC-1: focusing on the movement of vehicles and officials from home to the entrance of the New Aegina port (X0 - X1), (b) PoC-2: concerning the movement of vehicles and officials within the New Aegina port (X1), (c) PoC-3: involving movement at sea from the Aegina port to the Piraeus port (X1-X2), (d) PoC-4: addressing the movement of vehicles and officials within the Piraeus port (X2), (e) PoC-5α: detailing the movement of the ambulance (with the patient official) and the police vehicle from the Piraeus port to the Tzaneio Hospital (X2-X3), (f) PoC-5β: focusing on the movement of the military vehicle (escort) and the police vehicle from the Piraeus port to the Ministry of Defense (X2-X4). These PoCs showcased the feasibility of developing support programs for an ad hoc mission in practical scenarios. It's noteworthy that significant emphasis was placed on the strict and exhaustive description of autonomous segments of the pilot composite mission in the form of diagrams. These diagrams, comprising a set of processes (parallel, sequential, serial, etc.), are easily understandable by the human mind and are machine-readable as they were developed in GraphML format. The PoCs confirmed that the Special Innovative Flowcharts are capable of effectively describing all actions/processes at every point of the complex mission independently, without necessarily requiring the generation of code.During the Research Trials, four (4) Special Critical Supporting Computational Structures (both primary and auxiliary) emerged, addressing: (a) The prediction of immediate (future) spatial transitions and associated actions of the Actors, (b) The comprehensive recording of all actions (history) undertaken by the Actors from the initiation of the transfer mission to the current time point of the Diagram, (c) The current transportation Segment depicted in Chapter 7, (d) The present Decision Point (DP) identified in Chapter 7. Through the utilization of PoCs, it became evident that in most pertinent Systems utilized for Monitoring and Controlling Operational Procedures (and consequently for Crisis Management Support), there are similarly structured sub-sections and a shared core of actions, which: (a) Are standardized and (b) Potentially pre-designed, manufactured, and programmed,to form a collection of adaptable and adjustable tools for the swift and effective deployment of Systems for Monitoring and Controlling Operational Procedures. Consequently, it was determined that the development of a Mission Support Information System for Complex Operational Procedures is indeed feasible. Furthermore, a pioneering methodology for implementing systems and data architecture, known as Teleological Organization, has been explored, already applied in other research and development domains encountering similar complexity and data volume. A notable instance is the construction of the European Transport Policy Information System (ETIS), which has yielded commendable results. This architecture is founded upon the development and utilization of a specialized thematic metadata framework known as the Teleological Structure, also referred to as the System Content Map. This structure serves as the primary axis for the efficient organization and effective utilization of individual data and programs within the proposed Information System. Consequently, it ensures easy manageability, upgradability, scalability, adaptability, and ultimately, heightened efficiency. It's worth noting that this Teleological Organization can be leveraged to construct associated Design, Simulation, and Monitoring Systems (DSM) for Complex Operational Procedures. Unlike chaotic information dissemination, the transmission of information to intended recipients is guided and controlled by the specific purposes for which the individual information sets were generated. In the context of this study, as previously mentioned, various approaches for addressing challenges stemming from complexity, diversity, and the sheer volume of data required for the operation of the Information System (IS) were proposed to mitigate the effects of Information Overload. These resolution methods are intricately connected to the Teleological Organization as outlined below: (a) Differentiation of the type of information associated with each node or edge of the diagram follows a purpose-based and necessity-based approach for each actor involved, which may vary between common and specialized actors. Further differentiation is carried out based on: (i) Varied analysis or detail resolution required by participating actors in the examined complex mission, termed as Resolution or Level-of-Detail (LoD), (ii) Diverse extent of visibility among the diagram's actors, referred to as Extent of Visibility (EoV), (b) Special Accompanying Boxes containing critical information or data are strategically positioned at various points within the proposed Special Innovative Action Flow Diagrams, essential for executing specific actions or processes. Consequently, numerous subsets of data, varying in size from small to large, have been generated with specific resolution and scope. This approach enables actors to access only the subsets pertinent to their roles, thereby substantially reducing the complexity arising from the differentiation of essential information associated with each node or edge of the diagram, (c) Each actor was empowered with the capability to update or relay information available to them, ensuring that they could transmit these updates exclusively to the originating superior or head actor. Consequently, this method effectively reduced the volume of essential information associated with each node or edge of the diagram, (d) The integration of the Decision Support System with external systems was facilitated through a specialized Information Request process known as Request for Information (RFI). In summary, concerning Crisis Management Support and Monitoring and Control Systems of Operational Procedures, it has been established that it is feasible to: (a) Establish a common, adaptable (according to mission requirements), and pre-programmed core of programs and data, which, with the addition of necessary software, can:(1) Facilitate the management of multiple complex missions, (2) Significantly reduce the construction costs associated with developing the requisite Information System for each mission, (b) Tackle Information Overload resulting from the complexity, diversity, and volume of data within an Information System (IS) in a specialized manner. This involves preventing actors from being overwhelmed by restricting the provision of information to only what is pertinent and necessary (the principle of need-to-know), (c) Create a Special Accompanying Critical Computational Structure for managing information linked to the diagram. This structure will be based on the Teleological Database, organized in a specialized and systematic manner according to the purposes for which individual sets of information were attached to the diagram. In the Part B of the Doctoral Thesis, the objective was to determine, with a high degree of certainty, whether a handwritten document obtained from the Army History Directorate (AHD) belonged to Eleftherios K. Venizelos. The process of identifying the author of this historical document, which lacked a signature, involved comparing it to the handwriting style found in official documents from the Eleftherios K. Venizelos National Foundation in Crete. This comparison utilized photographs of authentic texts associated with this significant figure, captured at high resolution. The verification process employed algorithms for semi-automatic supervised letter extraction, along with algorithmic schemes for automatic image segmentation, specifically on images containing isolated letters from the aforementioned texts. The research outcomes indicated a strong likelihood that the document housed at the Army History Directorate was indeed handwritten by the renowned Greek politician Eleftherios K. Venizelos. In conclusion, based on these findings, it is highly suggested that both texts were authored by Eleftherios Venizelos.
περισσότερα
Κατεβάστε τη διατριβή σε μορφή PDF (231.62 MB)
(Η υπηρεσία είναι διαθέσιμη μετά από δωρεάν εγγραφή)
|
Όλα τα τεκμήρια στο ΕΑΔΔ προστατεύονται από πνευματικά δικαιώματα.
|
Στατιστικά χρήσης
ΠΡΟΒΟΛΕΣ
Αφορά στις μοναδικές επισκέψεις της διδακτορικής διατριβής για την χρονική περίοδο 07/2018 - 07/2023.
Πηγή: Google Analytics.
Πηγή: Google Analytics.
ΞΕΦΥΛΛΙΣΜΑΤΑ
Αφορά στο άνοιγμα του online αναγνώστη για την χρονική περίοδο 07/2018 - 07/2023.
Πηγή: Google Analytics.
Πηγή: Google Analytics.
ΜΕΤΑΦΟΡΤΩΣΕΙΣ
Αφορά στο σύνολο των μεταφορτώσων του αρχείου της διδακτορικής διατριβής.
Πηγή: Εθνικό Αρχείο Διδακτορικών Διατριβών.
Πηγή: Εθνικό Αρχείο Διδακτορικών Διατριβών.
ΧΡΗΣΤΕΣ
Αφορά στους συνδεδεμένους στο σύστημα χρήστες οι οποίοι έχουν αλληλεπιδράσει με τη διδακτορική διατριβή. Ως επί το πλείστον, αφορά τις μεταφορτώσεις.
Πηγή: Εθνικό Αρχείο Διδακτορικών Διατριβών.
Πηγή: Εθνικό Αρχείο Διδακτορικών Διατριβών.
Σχετικές εγγραφές (με βάση τις επισκέψεις των χρηστών)
λιγότερα
περισσότερα