Γλωσσική οικολογία στους τομείς της εκμάθησης και αξιολόγησης ξένων γλωσσών: η προφορική εξέταση γλωσσομάθειας ως πεδίο εμφάνισης της συμβολικής ικανότητας

Περίληψη

Το αρχικό ερώτημα της παρούσας διατριβής, που εξυπηρετεί ως αφορμή για την διερεύνηση του προβλήματος από διαφορετικό πρίσμα απ' ό,τι γινόταν μέχρι τώρα, αφορά το αντικείμενο της μέτρησης: ΤΙ είναι αυτό που πραγματικά αξιολογούμε στις προφορικές εξετάσεις γλωσσομάθειας; Ως αντικείμενο της μέτρησης θεωρείται μέχρι σήμερα η παραγωγή του υποψηφίου. Βάσει εμπειρικών δεδομένων μπορεί κανείς να παρατηρήσει, ότι η «παραγωγή του υποψηφίου» ως εννοιολογική κατασκευή (Konstrukt) φέρει δυσκολίες και ασάφειες ως προς τον προσδιορισμό της και την αξιολόγησή της με τη χρήση αντίστοιχων επικοινωνιακών κριτηρίων. Η παραπάνω διαπίστωση, σε σχέση με το γεγονός ότι οι κυρίαρχες κοινωνικές συνθήκες καθορίζουν ως στόχο της εκμάθησης ξένων γλωσσών περισσότερο την επιτυχημένη πιστοποίηση των γνώσεων παρά την εξέλιξη και καλλιέργεια της επικοινωνιακής ικανότητας και ότι η έρευνα στον τομέα της Ξενόγλωσσης Εκπαιδευτικής Αξιολόγησης είναι στραμμένη περισσότερο προς την ποσοτικοποίηση, οδηγεί στο ακόλουθο συμπέρ ...
περισσότερα

Περίληψη σε άλλη γλώσσα

The primary question of this dissertation concerns the subject of measurement: WHAT is really being evaluated in oral foreign language examinations? This question explores the problem from a different angle from what has been done so far. The candidate's oral production is still considered as the subject of standardized measurement in the field of foreign language assessment. Based on empirical data, one can observe that "Candidate Oral Production", as a construct, brings with it a number of difficulties and inconsistencies with regard to the exact definition of its nature. The same applies to its evaluation with the use of corresponding communicative criteria. In connection with the fact that the dominant social conditions promote a successful certification rather than the development of communicative competence, as the goal of foreign language learning, and the fact that research in the field of Educational and Foreign Language Assessment is aimed more towards quantification, the abo ...

Όλα τα τεκμήρια στο ΕΑΔΔ προστατεύονται από πνευματικά δικαιώματα.

The primary question of this dissertation concerns the subject of measurement: WHAT is really being evaluated in oral foreign language examinations? This question explores the problem from a different angle from what has been done so far. The candidate's oral production is still considered as the subject of standardized measurement in the field of foreign language assessment. Based on empirical data, one can observe that "Candidate Oral Production", as a construct, brings with it a number of difficulties and inconsistencies with regard to the exact definition of its nature. The same applies to its evaluation with the use of corresponding communicative criteria. In connection with the fact that the dominant social conditions promote a successful certification rather than the development of communicative competence, as the goal of foreign language learning, and the fact that research in the field of Educational and Foreign Language Assessment is aimed more towards quantification, the above finding leads to the following conclusion: due to the interactive nature of the oral foreign language examination, the construct "Candidate Production", as the subject of measurement, is limiting. Firstly, in order to answer the initial question of "WHAT is being evaluated in oral language examinations", I formed hypotheses that relate to all the variables relevant to the problem on a social as well as on a level of evaluation and measurement. My conclusion is that the most likely hypothesis concerns the nature of the measurement subject per se: "Candidate Production" only partially reflects the processes of linguistic interaction that take place during an oral examination. So, if we evaluate the candidate’s performance solely based on his production then the parameter of interactivity/ dialogicity is rather ignored. In the case of oral foreign language examinations, this corresponds to the overlooking of the influence of the examiner’s utterances, or those of the test designer as a "projected" interlocutor, as well as the influence of the test material. The above observation reflects critical questions about the construct validity of a language test. Furthermore, the said omission also contributes to maintaining the comparison between native and non-native speaker that influences not only learning and teaching, but also assessing foreign languages, in the sense that voices are often heard against the involvement of non-native examiners. The thesis focuses on researching the nature of oral examinations as oral intercultural interactions and aims to bring out the dynamics between examiner (native and non-native), examinee and test/ item designer. This perspective provides a more holistic view of WHAT may be unfolding during an oral foreign language exam, which, in turn, defines WHAT is being evaluated and measured. The discussed perspective was critical for designing the research questions. These are divided in the following categories: i.The research of oral foreign language exams at C (CEFR C1&C2) level as institutional intercultural interactions and thus as a field for the emergence of symbolic competence (Kramsch 2006, Kramsch/Whiteside 2008, Kramsch 2011), ii. The analysis of an oral data corpus of foreign language examinations and the determination of specific dialogical phenomena that constitute symbolic competence, and iii.The interpretation of these phenomena based on ecolinguistic principles. Researching the nature of oral foreign language exams as oral intercultural interactions justifies, the adoption of a theoretical notion, such as symbolic competence. Based on this, one can research in depth the complex relationship between examinee output, examiner input, linguistic interaction and generated social micro- and macro-dynamics within the context of an intercultural environment, as the oral foreign language exam is defined in this dissertation.The implementation of all three facets of symbolic competence, that is symbolic representation, symbolic action and symbolic power (Kramsch 2011), contributed significantly to the accentuation, analysis and broad classification of dialogical phenomena. Moreover, the interpretation of the analyzed phenomena was based upon an ecolinguistic approach. This means, that the emerging phenomena were interpreted in accordance with all interacting social, political, ethnographic, demographic, cultural, historical, aesthetic, psychological, cognitive etc. variables. Therefore, we conclude that an ecolinguistic approach to oral data and to the dominant dialogical phenomena allowed us to redefine the construct "Oral Foreign Language Competence", that is the evaluation construct "Oral Production". In consequence, WHAT is being assessed is holistically redefined.In order to address the research questions, qualitative research methods were chosen. A corpus of six recorded simulations of oral foreign language examinations at C-level on the format of the Greek State Certificate for Foreign Language Proficiency (KPG) was compiled. The simulations were divided into two equivalent groups, an experimental and a control group, with the independent variable being the interculturality factor. The groups consisted of a German examiner (L1/C1 German) and six Greek examinees, and a Greek examiner (L1/C1 Greek) and six Greek examinees, respectively. The oral data were transcribed and annotated using the EXMARaLDA Partitur-Editor. The discourse data were analyzed based on the principles of institutional Conversation Analysis (CA). The findings showed that specific dialogical phenomena, such as emerging metaphoricities, historicities, subjectivities and instances of embodiment in form of nonverbal and paralinguistic elements were categorized according to all three facets of symbolic competence. The interpretation of the above phenomena followed the principles of the ecolinguistic, which, in turns, strengthened the existing, poorly substantiated relationship between oral institutional intercultural interactions (such as the analyzed examinations), and the cognitive, conversational, narrative, intercultural and sociopolitical use of language.
περισσότερα

Περίληψη σε άλλη γλώσσα

Die Frage, die die Problematik der vorliegenden Dissertation bildete und den Anlass zur näheren Forschung gab, ist die Frage nach dem WAS der Messung: WAS wird in mündlichen Sprachprüfungen gemessen? Der nach üblicher Praxis festgelegene Gegenstand der Messung, nämlich die Kandidatenproduktion, ist oft - basierend auf empirische Beobachtung - anhand der jeweils vorgeschriebenen kommunikativen Kriterien nur ungenau verstanden und dadurch auch schwer zu evaluieren. Betrachtet man die obige Feststellung hervorgehend aus oder zusammenhängend mit der Tatsache, dass die herrschenden sozialen Bedingungen die Testergebnisse statt die fremdsprachliche kommunikative Fähigkeit als Ziel des Fremdsprachenlernens bestimmen und dass die Evaluationsforschung den Fokus vielmehr auf Quantifizierung bzw. quantifizierbare Konstrukte legt, dann kann man leicht dazu gelangen, dass die Kandidatenproduktion als Gegenstand der Messung eher limitierend für die interaktionelle Natur einer mündlichen Sprachprüfun ...
περισσότερα

Όλα τα τεκμήρια στο ΕΑΔΔ προστατεύονται από πνευματικά δικαιώματα.

DOI
10.12681/eadd/45345
Διεύθυνση Handle
http://hdl.handle.net/10442/hedi/45345
ND
45345
Εναλλακτικός τίτλος
Linguistic ecology in the fields of foreign language learning and evaluation: the oral foreign language examination as a field for the study of symbolic competence
Sprachliche okologie im bereich des lernens und der valuation von fremdsprachen: die mündliche sprachprüfung als erscheinungsfeld symbolischer kompetenz
Συγγραφέας
Βώβου, Ευαγγελία-Έβελυν (Πατρώνυμο: Στυλιανός)
Ημερομηνία
2019
Ίδρυμα
Εθνικό και Καποδιστριακό Πανεπιστήμιο Αθηνών (ΕΚΠΑ). Σχολή Φιλοσοφική. Τμήμα Γερμανικής Γλώσσας και Φιλολογίας
Εξεταστική επιτροπή
Βηδενμάιερ Δάφνη
Χρύσου Μάριος
Μπατσαλιά Φρειδερίκη
Μπαλάση Ευδοκία
Τσόκογλου Αγγελική
Κιγιτσιόγλου - Βλάχου Αικατερίνη
Μητσικοπούλου Βασιλική
Επιστημονικό πεδίο
Ανθρωπιστικές Επιστήμες και ΤέχνεςΓλώσσα και Λογοτεχνία
Λέξεις-κλειδιά
Οικογλωσσολογία; Εκμάθηση δεύτερης - ξένης γλώσσας; Αξιολόγηση δεύτερης - ξένης γλώσσας; Συμβολική ικανότητα; Προφορική εξέταση γλωσσομάθειας; Αξιολόγηση προφορικών γλωσσικών δεξιοτήτων; Περιβάλλον προφορικής εξέτασης; Οικογλωσσολογική προσέγγιση; Συμβολική δράση; Συμβολική αναπαράσταση; Συμβολική εξουσία; Εξέταση ως διαπολιτισμική διάδραση; Γλωσσική οικολογία; Κρατικό πιστοποιητικό γλωσσομάθειας (ΚΠγ)
Χώρα
Ελλάδα
Γλώσσα
Γερμανικά
Άλλα στοιχεία
clxi, 356 σ., εικ., πιν., γραφ.
Ειδικοί όροι χρήσης/διάθεσης
Το έργο παρέχεται υπό τους όρους της δημόσιας άδειας του νομικού προσώπου Creative Commons Corporation:
Στατιστικά χρήσης
ΠΡΟΒΟΛΕΣ
Αφορά στις μοναδικές επισκέψεις της διδακτορικής διατριβής για την χρονική περίοδο 07/2018 - 07/2023.
Πηγή: Google Analytics.
ΞΕΦΥΛΛΙΣΜΑΤΑ
Αφορά στο άνοιγμα του online αναγνώστη για την χρονική περίοδο 07/2018 - 07/2023.
Πηγή: Google Analytics.
ΜΕΤΑΦΟΡΤΩΣΕΙΣ
Αφορά στο σύνολο των μεταφορτώσων του αρχείου της διδακτορικής διατριβής.
Πηγή: Εθνικό Αρχείο Διδακτορικών Διατριβών.
ΧΡΗΣΤΕΣ
Αφορά στους συνδεδεμένους στο σύστημα χρήστες οι οποίοι έχουν αλληλεπιδράσει με τη διδακτορική διατριβή. Ως επί το πλείστον, αφορά τις μεταφορτώσεις.
Πηγή: Εθνικό Αρχείο Διδακτορικών Διατριβών.
Σχετικές εγγραφές (με βάση τις επισκέψεις των χρηστών)