Περίληψη
Η παρούσα έρευνα επιχειρεί να διερευνήσει τον ρόλο του φύλου στη διάδραση στη σχολική τάξη εκμάθησης της αγγλικής ως ξένης γλώσσας στο ελληνικό εκπαιδευτικό πλαίσιο. Έως σήμερα δεν έχει πραγματοποιηθεί καμία συστηματική έρευνα με στόχο την εξέταση του φύλου και της διάδρασης μαθητών – εκπαιδευτικών ανάλογα με το φύλο στις τάξεις σχολείων πρωτοβάθμιας εκπαίδευσης. Για τον λόγο αυτό, η παρούσα μελέτη επιχειρεί να διερευνήσει πώς οι εκπαιδευτικοί και οι μαθητές τοποθετούν τους εαυτούς τους μέσα σε διαφορετικές συζητήσεις και πώς διαδρούν στη σχολική τάξη της Αγγλικής ως ξένης γλώσσας. Tα θέματα που εξετάστηκαν στην έρευνα περιλαμβάνουν λόγο εκ περιτροπής και παρεμβάσεις, έπαινο και επίπληξη, κυριαρχία στην τάξη, την προσοχή που λαμβάνουν οι μαθητές από τους εκπαιδευτικούς, συμμετοχή και διαδραστικότητα στην τάξη. Με βάση την έρευνα της γλώσσας και των δύο φύλων, διατυπώθηκε η παρακάτω ερευνητική υπόθεση: Το φύλο του μαθητή επηρεάζει τη χρήση της γλώσσας του και τη συμπεριφορά του κατά τη ...
Η παρούσα έρευνα επιχειρεί να διερευνήσει τον ρόλο του φύλου στη διάδραση στη σχολική τάξη εκμάθησης της αγγλικής ως ξένης γλώσσας στο ελληνικό εκπαιδευτικό πλαίσιο. Έως σήμερα δεν έχει πραγματοποιηθεί καμία συστηματική έρευνα με στόχο την εξέταση του φύλου και της διάδρασης μαθητών – εκπαιδευτικών ανάλογα με το φύλο στις τάξεις σχολείων πρωτοβάθμιας εκπαίδευσης. Για τον λόγο αυτό, η παρούσα μελέτη επιχειρεί να διερευνήσει πώς οι εκπαιδευτικοί και οι μαθητές τοποθετούν τους εαυτούς τους μέσα σε διαφορετικές συζητήσεις και πώς διαδρούν στη σχολική τάξη της Αγγλικής ως ξένης γλώσσας. Tα θέματα που εξετάστηκαν στην έρευνα περιλαμβάνουν λόγο εκ περιτροπής και παρεμβάσεις, έπαινο και επίπληξη, κυριαρχία στην τάξη, την προσοχή που λαμβάνουν οι μαθητές από τους εκπαιδευτικούς, συμμετοχή και διαδραστικότητα στην τάξη. Με βάση την έρευνα της γλώσσας και των δύο φύλων, διατυπώθηκε η παρακάτω ερευνητική υπόθεση: Το φύλο του μαθητή επηρεάζει τη χρήση της γλώσσας του και τη συμπεριφορά του κατά τη διάρκεια της διάδρασης με τον/την εκπαιδευτικό στη σχολική τάξη της Αγγλικής ως ξένης γλώσσας. Για τους σκοπούς της έρευνας, διενεργήθηκε μελέτη με στόχο να εξετάσει εάν υπάρχουν συσχετισμοί μεταξύ του φύλου και τη γλωσσικής συμπεριφοράς των μαθητών της Ε΄ δημοτικού, υιοθετώντας τόσο την ποιοτική όσο και την ποσοτική προσέγγιση. Η μεθοδολογία που χρησιμοποιείται στην παρούσα έρευνα βασίζεται (α) στη χρήση ερωτηματολογίων τα οποία διανεμήθηκαν σε εβδομήντα εκπαιδευτικούς και σχεδιάστηκαν για τη λήψη των δεδομένων σε σχέση με τον βαθμό, την μορφή και τη φύση των διαφορών μεταξύ των φύλων στη χρήση της γλώσσας και της συμπεριφοράς, καθώς και (β) σε παρατηρήσεις που διεξήχθησαν σε τέσσερεις διαφορετικές τάξεις των ογδόντα δύο μαθητών συνολικά. Η παρούσα μελέτη προωθεί την κατανόηση της διάδρασης μαθητών-εκπαιδευτικών στη σχολική τάξη και αναδεικνύει σημαντικούς τρόπους με τους οποίους το φύλο του μαθητή επηρεάζει την διάδραση αυτή καθώς και τη διάδραση μεταξύ των μαθητών. Επιπλέον, η παρούσα μελέτη φέρνει στο προσκήνιο και συζητά τις σχολικές διακρίσεις που οφείλονται στο φύλο των μαθητών και των εκπαιδευτικών και οι οποίες μπορούν να επηρεάσουν το εκπαιδευτικό έργο και τα μαθησιακά αποτελέσματα. Τα ελληνικά δεδομένα παρουσίασαν σημαντικές ομοιότητες με ευρήματα προηγούμενων μελετών, υποστηρίζοντας την υπόθεση ότι (α) οι εκπαιδευτικοί είναι προκατειλημμένοι υπέρ των αγοριών, ιδίως όσον αφορά την προσοχή που τους δίνουν, (β) τα αγόρια απαιτούν περισσότερη προσοχή από τους εκπαιδευτικούς και περισσότερες οδηγίες από ό,τι τα κορίτσια, (γ) τα κορίτσια είναι πιο πιθανό να λάβουν επαίνους και θετικά σχόλια, ενώ οι εκπαιδευτικοί επιπλήττουν συχνότερα τα αγόρια, (δ) τα αγόρια έχουν πιο ενεργή συμμετοχή στην τάξη, παίρνοντας περισσότερες πρωτοβουλίες και επιδεικνύοντας μεγαλύτερη προθυμία να λάβουν τον λόγο. Το τελευταίο κεφάλαιο συνοψίζει τα κύρια ευρήματα της έρευνας, κάνει προτάσεις προς τους εκπαιδευτικούς και επιμορφωτές και διατυπώνει συμπεράσματα. Τέλος, προτείνει τρόπους με τους οποίους η παρούσα μελέτη μπορεί να επεκταθεί με την ανάληψη ερευνών στη χρήση της γλώσσας στο σχολικό πλαίσιο και στην αποφυγή προκαταλήψεων που οφείλονται στο διαφορετικό φύλο του ομιλητή.
περισσότερα
Περίληψη σε άλλη γλώσσα
The present research endeavors to shed light on the role that gender plays in the language classroom in the Greek context. Due to the fact that to date no systematic investigation has considered special aspects of gender and interaction in primary school classrooms, this study seeks to investigate how teachers and students position themselves within different discourses in the EFL classroom interaction. The issues discussed include turn-taking and interruptions, praise and reprimand, class dominance, teacher attention and class participation in classroom interaction. Drawing on language and gender research, it was hypothesized that gender of the learner affects the learner’s language use and behavior during EFL interaction. In order to complete the research objectives, a study was undertaken in order to investigate and to reveal whether there are any correlations between gender and linguistic behavior of fifth grade learners by adopting both a qualitative and a quantitative approach. T ...
The present research endeavors to shed light on the role that gender plays in the language classroom in the Greek context. Due to the fact that to date no systematic investigation has considered special aspects of gender and interaction in primary school classrooms, this study seeks to investigate how teachers and students position themselves within different discourses in the EFL classroom interaction. The issues discussed include turn-taking and interruptions, praise and reprimand, class dominance, teacher attention and class participation in classroom interaction. Drawing on language and gender research, it was hypothesized that gender of the learner affects the learner’s language use and behavior during EFL interaction. In order to complete the research objectives, a study was undertaken in order to investigate and to reveal whether there are any correlations between gender and linguistic behavior of fifth grade learners by adopting both a qualitative and a quantitative approach. The methodology employed in this investigation is that of questionnaires distributed to seventy teachers designed to capture data in relation to the extent, pattern, nature of gender differences in language use and behavior, as well as observations conducted in four different classes of eighty two students. This study advances our understanding of gendered classroom interaction and highlights important ways in which students’ gender influences teacher-student, as well as student-student interaction. Moreover, this study sheds light on gender bias which occurs in the classroom and thus impedes teachers’ abilities to work successfully with all students. The Greek data revealed great similarity with findings of previous studies by supporting the assumption that (a) teachers are biased in favor of boys especially in respect of giving them more attention, (b) male students demand more teacher attention and more instructions from the teacher than their female peers, (c) female students are more likely to receive praise and positive comments, whereas male students are reprimanded by the teacher, (d) male students are more active in class participation, by taking more turns, volunteering and calling out. The concluding chapter submits recommendations and conclusions, encapsulating the main findings that have been obtained from the research, and demonstrates how it can be extended to future research in relation to gender bias.
περισσότερα