Έννοιες, αναπαραστάσεις και μοντέλα για το γονίδιο και τη γονιδιακή λειτουργία στα σχολικά εγχειρίδια της βιολογίας της δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης

Περίληψη

Στην παρούσα διδακτορική διατριβή διερευνώνται οι έννοιες, οι αναπαραστάσεις και τα μοντέλα για το γονίδιο και τη γονιδιακή λειτουργία στα σχολικά εγχειρίδια της βιολογίας της δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης του ελληνικού σχολείου. Η διατριβή αποτελείται από δύο ξεχωριστές μελέτες. Η 1η μελέτη ασχολείται με την ανάλυση περιεχομένου με βάση τα επιστημολογικά χαρακτηριστικά των ιστορικών μοντέλων για την έννοια του γονιδίου και των λειτουργιών του, στα επτά ελληνικά διδακτικά εγχειρίδια βιολογίας. Ειδικότερα, η ανάλυση πραγματοποιήθηκε γύρω από τους θεματικούς άξονες που ορίζουν τα πέντε ιστορικά μοντέλα για το γονίδιο και τη γονιδιακή λειτουργία (Μεντελικό, Κλασικό, Βιοχημικό, Νεοκλασικό και Σύγχρονο), όπως ορίζονται από τη βιβλιογραφία. Ως κατηγορίες ανάλυσης χρησιμοποιήθηκαν οι ομάδες των επιστημολογικών χαρακτηριστικών που περιγράφουν τα ιστορικά μοντέλα. Σκοπός ήταν να διερευνηθεί ο τρόπος που παρουσιάζεται η έννοια του γονιδίου μέσα στα ελληνικά εγχειρίδια βιολογίας. Τα αποτελέσματα έδε ...
περισσότερα

Περίληψη σε άλλη γλώσσα

This PhD thesis investigates concepts, representations and models of gene and gene function in biology textbooks of the Greek secondary school. Thesis consists of two separate studies. The 1st study deals with content analysis based on the epistemological characteristics of the historical models for gene concept and its functions in seven Greek biology textbooks (Mendelian, Classical, Biochemical, Neoclassical and Modern), as defined in literature. They derived from the way the gene concept and its function was perceived by the researchers in different historical periods of biological development. The groups of epistemological characteristics were used for the categorical analysis of the content. The research purpose was to investigate how the gene concept is presented in Greek biology textbooks. The results showed that there is conceptual variation in describing gene function, with the simultaneous presence of all historical models in different percentages, which is not obvious to the ...
περισσότερα

Όλα τα τεκμήρια στο ΕΑΔΔ προστατεύονται από πνευματικά δικαιώματα.

DOI
10.12681/eadd/57071
Διεύθυνση Handle
http://hdl.handle.net/10442/hedi/57071
ND
57071
Εναλλακτικός τίτλος
Concepts, representations, and models for the gene and gene function in secondary school biology textbooks
Συγγραφέας
Χρηστίδου, Ακριβή (Πατρώνυμο: Πέτρος)
Ημερομηνία
2024
Ίδρυμα
Πανεπιστήμιο Δυτικής Μακεδονίας. Σχολή Κοινωνικών και Ανθρωπιστικών Επιστημών. Τμήμα Παιδαγωγικό Νηπιαγωγών
Εξεταστική επιτροπή
Παπαδοπούλου Πηνελόπη
Στάμου Αναστασία
Γιάγκου Μηνάς
Αμπατζίδης Γεώργιος
Πλιόγκου Βασιλική
Παπανικολάου Αναστάσιος
Γεωργάλου Μαρία
Επιστημονικό πεδίο
Κοινωνικές ΕπιστήμεςΕκπαίδευση ➨ Εκπαίδευση και Έρευνα της εκπαίδευσης
Λέξεις-κλειδιά
Εγχειρίδια βιολογίας; Δευτεροβάθμια εκπαίδευση; Ιστορικά γονιδιακά μοντέλα; Γονίδιο; Λογικοσημασιολογικές σχέσεις
Χώρα
Ελλάδα
Γλώσσα
Ελληνικά
Άλλα στοιχεία
πιν., σχημ., γραφ.
Στατιστικά χρήσης
ΠΡΟΒΟΛΕΣ
Αφορά στις μοναδικές επισκέψεις της διδακτορικής διατριβής για την χρονική περίοδο 07/2018 - 07/2023.
Πηγή: Google Analytics.
ΞΕΦΥΛΛΙΣΜΑΤΑ
Αφορά στο άνοιγμα του online αναγνώστη για την χρονική περίοδο 07/2018 - 07/2023.
Πηγή: Google Analytics.
ΜΕΤΑΦΟΡΤΩΣΕΙΣ
Αφορά στο σύνολο των μεταφορτώσων του αρχείου της διδακτορικής διατριβής.
Πηγή: Εθνικό Αρχείο Διδακτορικών Διατριβών.
ΧΡΗΣΤΕΣ
Αφορά στους συνδεδεμένους στο σύστημα χρήστες οι οποίοι έχουν αλληλεπιδράσει με τη διδακτορική διατριβή. Ως επί το πλείστον, αφορά τις μεταφορτώσεις.
Πηγή: Εθνικό Αρχείο Διδακτορικών Διατριβών.