Περίληψη
Η παρούσα διδακτορική διατριβή στοχεύει να ενισχύσει περαιτέρω τη γνώση όσον αφορά τη διασύνδεση των λιμένων με την ενδοχώρα, αναλύοντας αρχικά τη πρόοδο της σχετικής έρευνας, και εισάγοντας στη συνέχεια μια νέα προσέγγιση η οποία εστιάζει σε εμπορευματικούς διαδρόμους και προσανατολίζεται περισσότερο στην έννοια της αξίας. Πιο συγκεκριμένα, καταρτίζεται στη διατριβή μια ταξινόμηση της υφιστάμενης έρευνας σε αυτό το επιστημονικό πεδίο, με τις σχετικές εργασίες να κατηγοριοποιούνται σε τέσσερα θεματικά πεδία: (i) εξέλιξη των γενικότερων εννοιών που αφορούν το δίπολο λιμάνι-ενδοχώρα, (ii) ένταξη στο δίπολο αυτό του συστήματος μεταφορών και εφοδιαστικής, (iii) ανταγωνιστικότητα των λιμένων από την πλευρά της ενδοχώρας, και (iv) στρατηγικές συντονισμού και συνεργασίας των σχετικών εμπλεκόμενων φορέων. Η ανάλυση της προόδου της υφιστάμενης σχετικής έρευνας επέτρεψε τη εξαγωγή χρήσιμων συμπερασμάτων σε ότι αφορά τα κύρ ...
Η παρούσα διδακτορική διατριβή στοχεύει να ενισχύσει περαιτέρω τη γνώση όσον αφορά τη διασύνδεση των λιμένων με την ενδοχώρα, αναλύοντας αρχικά τη πρόοδο της σχετικής έρευνας, και εισάγοντας στη συνέχεια μια νέα προσέγγιση η οποία εστιάζει σε εμπορευματικούς διαδρόμους και προσανατολίζεται περισσότερο στην έννοια της αξίας. Πιο συγκεκριμένα, καταρτίζεται στη διατριβή μια ταξινόμηση της υφιστάμενης έρευνας σε αυτό το επιστημονικό πεδίο, με τις σχετικές εργασίες να κατηγοριοποιούνται σε τέσσερα θεματικά πεδία: (i) εξέλιξη των γενικότερων εννοιών που αφορούν το δίπολο λιμάνι-ενδοχώρα, (ii) ένταξη στο δίπολο αυτό του συστήματος μεταφορών και εφοδιαστικής, (iii) ανταγωνιστικότητα των λιμένων από την πλευρά της ενδοχώρας, και (iv) στρατηγικές συντονισμού και συνεργασίας των σχετικών εμπλεκόμενων φορέων. Η ανάλυση της προόδου της υφιστάμενης σχετικής έρευνας επέτρεψε τη εξαγωγή χρήσιμων συμπερασμάτων σε ότι αφορά τα κύρια στοιχεία που δομούν και χαρακτηρίζουν σήμερα το δίπολο λιμάνι-ενδοχώρα, καθώς και την αναγνώριση υφιστάμενων ελλείψεων που χρήζουν αντιμετώπισης (μικρότερη προσοχή σε προσεγγίσεις που εστιάζουν σε εμπορευματικούς διαδρόμους και προσανατολίζονται στη έννοια της αξίας, μικρότερη έμφαση στις ευκαιρίες που δύναται να παρέχουν οι διαχειριστές των εμπορευματικών διαδρόμων για την περαιτέρω ενίσχυση της αποδοτικότητας των χερσαίων συστημάτων μεταφορών και εφοδιαστικής). Με βάση αυτές τις πληροφορίες και με στόχο την αντιμετώπιση των παραπάνω ελλείψεων, αναπτύχθηκε ένα σύστημα αξίας για εμπορευματικούς διαδρόμους διασύνδεσης των λιμένων με την ενδοχώρα, το οποίο δύναται να παρέχει στους εκάστοτε διαχειριστές, καθώς και στη σχετική κοινότητα του εμπορευματικού διαδρόμου, μια ολιστική οπτική ανάλυσης και επιχειρηματικής διεργασίας, η οποία δύναται να ενδυναμώσει σημαντικά το υφιστάμενο περιβάλλον συνεργασίας των σχετικών εμπλεκόμενων φορέων. Το σύστημα αξίας που αναπτύχθηκε αποτελείται από δύο υποσυστήματα, όπου στο πρώτο ο αξιολογητής ορίζει τα χαρακτηριστικά του διαδρόμου που θα εξεταστεί, ενώ στο δεύτερο καθορίζονται οι μηχανισμοί αξιολόγησης ήτοι η οπτική αξιολόγησης (βασική αξία) και οι αντίστοιχες διαστάσεις, υπό-διαστάσεις και κύριοι δείκτες αξίας. Αφού καθοριστούν οι τιμές των τελευταίων, κανονικοποιούνται ακολουθώντας μια υβριδική μέθοδο που συνδυάζει τις μεθόδους «Απόσταση από το στόχο» και «Ελάχιστο-Μέγιστο», ενώ στη συνέχεια λαμβάνει χώρα μια διαδικασία ενοποίησης αποτελούμενη από πέντε επίπεδα, με τις τιμές σε κάθε επίπεδο να θεωρούνται ισοβαρείς. Η διαδικασία αυτή δομήθηκε με βάση την ασαφή λογική, με ένα κλιμακωτό (συνδυαστικό) ασαφές δέντρο να παρουσιάζει πως η βασική αξία ενός εμπορευματικού διαδρόμου διασύνδεσης ενός λιμένα με την ενδοχώρα του υπολογίζεται στο τελευταίο επίπεδο. Το σύστημα εφαρμόστηκε στη συνέχεια σε έναν πραγματικό λειτουργικό εμπορευματικό διάδρομο με στόχο να ελεγχθεί η προσαρμοστικότητά του καθώς και η ευκολία εφαρμογής και χρήσης του. Η εφαρμογή του συστήματος επέτρεψε την εξαγωγή χρήσιμων συμπερασμάτων και τη διαμόρφωση στοχευμένων προτάσεων για τη αύξηση της αξίας το εν λόγω εμπορευματικού διαδρόμου, ενώ παράλληλα κατέδειξε (α) πως το σύστημα δύναται να εφαρμοστεί σε άλλες περιοχές του κόσμου, καθώς και (β) πως αυτή η ερευνητική κατεύθυνση μπορεί να επεκταθεί περαιτέρω στο εγγύς μέλλον.
περισσότερα
Περίληψη σε άλλη γλώσσα
This doctoral dissertation aims to further enhance port-hinterland intelligence by analysing first the current state-of-the-art and by devising next a new corridor-based, value-oriented approach. More specifically, a port-hinterland research taxonomy is devised within the dissertation, categorizing relevant contributions that have been published to-date into four thematic clusters: (i) port-hinterland concept evolution, (ii) port-hinterland transport and logistical integration, (iii) port competition from a hinterland perspective, and (iv) coordination and cooperation strategies of port-hinterland stakeholders. The analysis that was performed allowed to draw valuable insights on all key elements that are now shaping and characterizing the port-hinterland context, as well as on existing gaps that are still to be addressed (less attention found to be placed on corridor-based and value-oriented approaches for analysing the port-hinterland context, lower emphasis provided on the opportunit ...
This doctoral dissertation aims to further enhance port-hinterland intelligence by analysing first the current state-of-the-art and by devising next a new corridor-based, value-oriented approach. More specifically, a port-hinterland research taxonomy is devised within the dissertation, categorizing relevant contributions that have been published to-date into four thematic clusters: (i) port-hinterland concept evolution, (ii) port-hinterland transport and logistical integration, (iii) port competition from a hinterland perspective, and (iv) coordination and cooperation strategies of port-hinterland stakeholders. The analysis that was performed allowed to draw valuable insights on all key elements that are now shaping and characterizing the port-hinterland context, as well as on existing gaps that are still to be addressed (less attention found to be placed on corridor-based and value-oriented approaches for analysing the port-hinterland context, lower emphasis provided on the opportunities that port-hinterland corridor management initiatives have to offer for inducing further efficiencies into the hinterland transport and logistics system). Building upon those insights and addressing the aforementioned research gaps, a port-hinterland corridor value system is developed within the dissertation, which can provide corridor managing bodies as well as the whole port-hinterland community with a new and holistic perspective of analysis and business thinking, considerably strengthening the collaborative environment among corridor members. The value system comprises of two sub-systems, where in the first the corridor to be examined is defined by the evaluator, and in the second the four evaluation mechanisms are set i.e. the evaluation perspective (core value) and the corresponding evaluation dimensions, sub-dimensions and key value indicators (KVIs). Once determined, values of the latter are normalized following a hybrid method that combines the ‘Distance to target’ and ‘Min-max’ methods, and a 5-layer aggregation process then takes place with values at each layer being equally weighted. This process has been structured based on fuzzy logic, with a cascaded (combined) fuzzy tree presenting how the core value of the port-hinterland corridor under examination is determined at the last layer. The system was applied on a real-world operational corridor for testing its adaptability and ease of application. It enabled to extract useful insights and set targeted recommendations for further increasing the corridor’s value, thus allowed to highlight (a) how the system may be transferred to other contexts, and (b) how this line of research may be further extended in the near future.
περισσότερα