Η διδασκαλία του μαθήματος της αρχαίας ιστορίας στο γυμνάσιο με την αξιοποίηση αρχαιολογικών δεδομένων

Περίληψη

Σκοπός της διατριβής είναι να διερευνήσει τρόπους με τους οποίους τα αρχαιολογικά δεδομένα, δηλαδή τα υλικά κατάλοιπα του παρελθόντος, καθώς επίσης οι αναπαραστάσεις μνημείων και οι χάρτες αρχαιολογικού περιεχομένου μπορούν να αξιοποιηθούν για τη διδασκαλία της αρχαίας ιστορίας στις πρώτες τάξεις της Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης. Πρόκειται για μία έρευνα ποιοτικού χαρακτήρα, η οποία πραγματοποιήθηκε ως διδακτική παρέμβαση σε πέντε σχολεία του νομού Αττικής κατά το σχολικό έτος 2009-2010 με τη μέθοδο της Μελέτης Πολλαπλών Περιπτώσεων. Ως ερευνητικά εργαλεία χρησιμοποιήθηκαν: α) διδακτικό υλικό ειδικά σχεδιασμένο για την έρευνα, β) η μέθοδος της παρατήρησης πεδίου πριν και κατά τη διάρκεια της διδακτικής παρέμβασης, γ) ερωτηματολόγια πριν και μετά από τη διεξαγωγή της διδακτικής παρέμβασης και δ) συνεντεύξεις εκπαιδευτικών και μαθητών/-τριών που έλαβαν μέρος στη διδακτική παρέμβαση. Τα κύρια ευρήματα που σχετίζονται άμεσα με τις ερευνητικές υποθέσεις είναι τα εξής: α) η αποτελεσματική αξιο ...
περισσότερα

Περίληψη σε άλλη γλώσσα

This thesis aims to explore ways in which archaeological data, i.e. the material remains of the past, as well as reconstructions of monuments and archaeological maps can be used for the teaching of ancient history in the first years of secondary education. This is a qualitative research, conducted as a teaching intervention in five schools in Athens, Greece during the school year 2009-2010 using the method of Multiple Case Study. As research tools were used: a) teaching material specifically designed for this research, b) field observation before and during the teaching intervention, c) questionnaires before and after the teaching intervention and d) interviews of teachers and students who participated in the research. The main findings that are directly related to the research hypotheses are: a) the effective use of the teaching material depended not only on the teachers’ expertise in history but also on their desire to change some of their well-established instructional practices, b) ...
περισσότερα

Όλα τα τεκμήρια στο ΕΑΔΔ προστατεύονται από πνευματικά δικαιώματα.

DOI
10.12681/eadd/29228
Διεύθυνση Handle
http://hdl.handle.net/10442/hedi/29228
ND
29228
Εναλλακτικός τίτλος
Teaching ancient history at gymnasium (high school) utilising archaeological data
Συγγραφέας
Παπανικολάου, Ελένη (Πατρώνυμο: Λεωνίδας)
Ημερομηνία
2013
Ίδρυμα
Εθνικό και Καποδιστριακό Πανεπιστήμιο Αθηνών (ΕΚΠΑ). Σχολή Φιλοσοφική. Τμήμα Φιλοσοφίας, Παιδαγωγικής και Ψυχολογίας. Τομέας Παιδαγωγικής
Εξεταστική επιτροπή
Λαμπράκη-Παγανού Αλεξάνδρα
Βαλαβάνης Παναγιώτης
Κάββουρα-Σισσούρα Θεοδώρα
Σπανός Γεώργιος
Φλουρής Γεώργιος
Παπαδία-Λάλα Αναστασία
Μηλίγκου Ευανθία Έλλη
Επιστημονικό πεδίο
Κοινωνικές Επιστήμες
Εκπαίδευση
Ανθρωπιστικές Επιστήμες και Τέχνες
Ιστορία και Αρχαιολογία
Λέξεις-κλειδιά
Εκπαιδευτική έρευνα; Σχολική Ιστορία; Αρχαιολογία στη δευτεροβάθμια εκπαίδευση; Πρωτογενείς ιστορικές πηγές; Δεξιότητες ιστορικής σκέψης; Αναλυτικό πρόγραμμα; Εποικοδομητικές θεωρίες μάθησης; Πολυτροπικότητα; Μελέτη πολλαπλών περιπτώσεων
Χώρα
Ελλάδα
Γλώσσα
Ελληνικά
Άλλα στοιχεία
477 σ., εικ., πιν., σχημ., ευρ.
Στατιστικά χρήσης
ΠΡΟΒΟΛΕΣ
Αφορά στις μοναδικές επισκέψεις της διδακτορικής διατριβής για την χρονική περίοδο 07/2018 - 07/2023.
Πηγή: Google Analytics.
ΞΕΦΥΛΛΙΣΜΑΤΑ
Αφορά στο άνοιγμα του online αναγνώστη για την χρονική περίοδο 07/2018 - 07/2023.
Πηγή: Google Analytics.
ΜΕΤΑΦΟΡΤΩΣΕΙΣ
Αφορά στο σύνολο των μεταφορτώσων του αρχείου της διδακτορικής διατριβής.
Πηγή: Εθνικό Αρχείο Διδακτορικών Διατριβών.
ΧΡΗΣΤΕΣ
Αφορά στους συνδεδεμένους στο σύστημα χρήστες οι οποίοι έχουν αλληλεπιδράσει με τη διδακτορική διατριβή. Ως επί το πλείστον, αφορά τις μεταφορτώσεις.
Πηγή: Εθνικό Αρχείο Διδακτορικών Διατριβών.
Σχετικές εγγραφές (με βάση τις επισκέψεις των χρηστών)