Εικαστικός λόγος και ιστορική αφήγηση: η συμβολή των εικαστικών πηγών στη διδασκαλία του μαθήματος της Ιστορίας

Περίληψη

Η διδακτική του μαθήματος της ιστορίας ενσωματώνει τις τέχνες τόσο ως αντικείμενο όσο και ως μέθοδο διδασκαλίας. Η συγκεκριμένη εργασία εξετάζει τη συμβολή των εικαστικών πηγών στην ανανέωση των διδακτικών μεθόδων του μαθήματος της ιστορίας στη δευτεροβάθμια εκπαίδευση και την αξιοποίηση των πληροφοριών που προκύπτουν από την εξέταση των εικαστικών έργων ως ιστορικών μαρτυριών. Μέσα από την αλληλεπίδραση εικόνας και λόγου επιχειρείται η αισθητοποίηση της ιστορικής αφήγησης και η εικαστική πρόσληψη και αναδιήγηση του παρελθόντος. Η αφήγηση της ιστορίας μέσα από την εικαστική αποτύπωσή της κινητοποιεί τους οπτικά προσανατολισμένους εφήβους, παραχωρώντας τους ενεργητικό ρόλο στην οικοδόμηση και οικείωση της γνώσης. Παράλληλα με την ενεργοποίηση των αισθήσεων, καλλιεργεί τον οπτικό γραμματισμό, ενισχύει την αυτενέργεια και την αυτοδιόρθωση και συμβάλλει στην κριτική πρόσληψη της νέας γνώσης και στη δημιουργική μάθηση. Η ενσωμάτωση των εικαστικών έργων στη διδακτική διαδικασία μπορεί να ενδ ...
περισσότερα

Περίληψη σε άλλη γλώσσα

The teaching of history incorporates the arts both as a subject of study and as a teaching method. This thesis examines the contribution of visual sources to the renewal of the teaching methods of history lessons in secondary education and the exploitation of the historical information resulting from the examination of the visual works as historical evidence. The interaction of image and word can lead to the visualization of the historical narrative, visual perception, as well as the re-narration of the past. The teaching of history through art images mobilizes visually oriented adolescents, giving them an active role in knowledge construction. Along with the activation of senses, it cultivates visual literacy, develops self-esteem and self-correction and introduces creative learning. The incorporation of art depictions at the teaching process can strengthen the teaching model by improving the pedagogical climate and learning outcomes. In order to explore the above positions and link t ...
περισσότερα

Όλα τα τεκμήρια στο ΕΑΔΔ προστατεύονται από πνευματικά δικαιώματα.

DOI
10.12681/eadd/46481
Διεύθυνση Handle
http://hdl.handle.net/10442/hedi/46481
ND
46481
Εναλλακτικός τίτλος
Visual text and historical narrative: the contribution of visual art sources to the history lesson
Συγγραφέας
Παπανικολάου, Αθηνά (Πατρώνυμο: Αθανάσιος)
Ημερομηνία
2019
Ίδρυμα
Ανωτάτη Σχολή Καλών Τεχνών (ΑΣΚΤ). Τμήμα Θεωρίας και Ιστορίας της Τέχνης
Εξεταστική επιτροπή
Ιωαννίδης Ανδρέας
Διάλλα Αντωνία
Ιωαννίδης Κωνσταντίνος
Λιτσαρδοπούλου Ναυσικά
Λινάρδου Καλλιρρόη
Συριάτου Αθηνά
Κονταράτος Ιωάννης
Επιστημονικό πεδίο
Ανθρωπιστικές Επιστήμες και Τέχνες
Ιστορία και Αρχαιολογία
Λέξεις-κλειδιά
Διδακτική της ιστορίας; Οπτικός γραμματισμός
Χώρα
Ελλάδα
Γλώσσα
Ελληνικά
Άλλα στοιχεία
373 σ., εικ., πιν., γραφ.
Στατιστικά χρήσης
ΠΡΟΒΟΛΕΣ
Αφορά στις μοναδικές επισκέψεις της διδακτορικής διατριβής για την χρονική περίοδο 07/2018 - 07/2023.
Πηγή: Google Analytics.
ΞΕΦΥΛΛΙΣΜΑΤΑ
Αφορά στο άνοιγμα του online αναγνώστη για την χρονική περίοδο 07/2018 - 07/2023.
Πηγή: Google Analytics.
ΜΕΤΑΦΟΡΤΩΣΕΙΣ
Αφορά στο σύνολο των μεταφορτώσων του αρχείου της διδακτορικής διατριβής.
Πηγή: Εθνικό Αρχείο Διδακτορικών Διατριβών.
ΧΡΗΣΤΕΣ
Αφορά στους συνδεδεμένους στο σύστημα χρήστες οι οποίοι έχουν αλληλεπιδράσει με τη διδακτορική διατριβή. Ως επί το πλείστον, αφορά τις μεταφορτώσεις.
Πηγή: Εθνικό Αρχείο Διδακτορικών Διατριβών.
Σχετικές εγγραφές (με βάση τις επισκέψεις των χρηστών)