Περίληψη
Η σημασία της ανάγνωσης είναι αναμφισβήτητη σήμερα, ενώ η αποτελεσματική εκμάθησή είναι βασικός στόχος κάθε εκπαιδευτικού συστήματος. Η ανάγνωση είναι μια από τις μεγαλύτερες προκλήσεις που αντιμετωπίζουν καθημερινά μαθητές, φοιτητές και ενήλικες στο σχολείο, το πανεπιστήμιο και την επαγγελματική ζωή, κυρίως οι δυσλεξικοί, για τους οποίους είναι μια ιδιαίτερα δύσκολη και απαιτητική διαδικασία. Δεδομένης της σημασίας της ανάγνωσης και των ποικίλων παραγόντων που μπορούν να επηρεάσουν είτε θετικά είτε αρνητικά την αναγνωστική ικανότητα, η παρούσα μελέτη στοχεύει να διερευνήσει σε ποιο βαθμό επηρεάζεται η αναγνωστική διαδικασία: α) από την εξοικείωση με το γραπτό λόγο και β) από βιολογικούς παράγοντες. Σε αυτό το πλαίσιο, έγιναν συγκρίσεις της αναγνωστικής επίδοσης μεταξύ: α) καθηγητών της ελληνικής γλώσσας και μαθητών της Γ Λυκείου και β) δυσλεξικών και μη δυσλεξικών Ελλήνων φοιτητών, ως προς την ταχύτητα της ανάγνωσης, την ακρίβεια και την κατανόηση. Η αναγνωστική επίδοση καθηγητών και ...
Η σημασία της ανάγνωσης είναι αναμφισβήτητη σήμερα, ενώ η αποτελεσματική εκμάθησή είναι βασικός στόχος κάθε εκπαιδευτικού συστήματος. Η ανάγνωση είναι μια από τις μεγαλύτερες προκλήσεις που αντιμετωπίζουν καθημερινά μαθητές, φοιτητές και ενήλικες στο σχολείο, το πανεπιστήμιο και την επαγγελματική ζωή, κυρίως οι δυσλεξικοί, για τους οποίους είναι μια ιδιαίτερα δύσκολη και απαιτητική διαδικασία. Δεδομένης της σημασίας της ανάγνωσης και των ποικίλων παραγόντων που μπορούν να επηρεάσουν είτε θετικά είτε αρνητικά την αναγνωστική ικανότητα, η παρούσα μελέτη στοχεύει να διερευνήσει σε ποιο βαθμό επηρεάζεται η αναγνωστική διαδικασία: α) από την εξοικείωση με το γραπτό λόγο και β) από βιολογικούς παράγοντες. Σε αυτό το πλαίσιο, έγιναν συγκρίσεις της αναγνωστικής επίδοσης μεταξύ: α) καθηγητών της ελληνικής γλώσσας και μαθητών της Γ Λυκείου και β) δυσλεξικών και μη δυσλεξικών Ελλήνων φοιτητών, ως προς την ταχύτητα της ανάγνωσης, την ακρίβεια και την κατανόηση. Η αναγνωστική επίδοση καθηγητών και μαθητών αξιολογήθηκε σε ένα αρχαίο ελληνικό κείμενο και την αντίστοιχη μετάφρασή του στα νέα ελληνικά. Η αναγνωστική επίδοση των δυσλεξικών φοιτητών και της ομάδας ελέγχου αξιολογήθηκε σε δύο κείμενα διαφορετικού βαθμού δυσκολίας και μια λίστα λέξεων αυξανόμενης δυσκολίας. Οι συμμετέχοντες διάβασαν τόσο δυνατά όσο και σιωπηλά, ενώ χρονομετρήθηκαν και μαγνητοφωνήθηκαν για περαιτέρω ανάλυση. Αφού διάβαζαν κάθε κείμενο, απαντούσαν σε ερωτήσεις κατανόησης. Οι μαθητές έκαναν σημαντικά περισσότερα αναγνωστικά λάθη σε σύγκριση με τους εκπαιδευτικούς τόσο στα Αρχαία (p < .001) όσο και στα Νέα Ελληνικά (p <.05). Ωστόσο, ήταν σημαντικά ταχύτεροι από τους καθηγητές σε όλες τις αναγνωστικές διαδικασίες (p < .001), ενώ δεν υστερούσαν στην κατανόηση (p > .05). Και οι δύο ομάδες έκαναν παρόμοια αναγνωστικά λάθη τόσο στα Αρχαία όσο και στα Νέα Ελληνικά. Τέλος, συγκρίνοντας τις δύο γλώσσες, τόσο οι εκπαιδευτικοί όσο και οι μαθητές ήταν σημαντικά πιο γρήγοροι (p < 0.001), κατανοούσαν καλύτερα (p < .001) και έκαναν λιγότερα λάθη ανάγνωσης (p < .05) στα Νέα Ελληνικά. Οι δυσλεξικοί φοιτητές ήταν σημαντικά πιο αργοί (p < 0.001), έδειξαν χαμηλότερο επίπεδο κατανόησης (p < 0.05) και έκαναν σημαντικά περισσότερα αναγνωστικά λάθη (p < 0.001) από την ομάδα ελέγχου σε όλες τις δοκιμασίες ανάγνωσης. Σε αντίθεση με τους μη δυσλεξικούς που διάβασαν σημαντικά πιο γρήγορα σιωπηλά (p < 0.05), οι δυσλεξικοί διάβασαν σχεδόν με τον ίδιο ρυθμό τόσο στη φωναχτή όσο και στη σιωπηλή δοκιμασία ανάγνωσης (p > 0.05). Επιπλέον, οι πρώτοι έδειξαν υψηλότερο επίπεδο κατανόησης στη σιωπηλή ανάγνωση, σε αντίθεση με τους δεύτερους, οι οποίοι έδειξαν μια τάση να κατανοούν καλύτερα όταν διαβάζουν δυνατά. Συγκρίνοντας την ανάγνωση κειμένου και λίστας λέξεων, οι δυσλεξικοί έκαναν σημαντικά περισσότερα αναγνωστικά λάθη στη λίστα λέξεων (p < .001), ενώ οι μη δυσλεξικοί έκαναν συγκρίσιμα αναγνωστικά λάθη στη λίστα λέξεων και στα δύο αποσπάσματα (p > .05). Και οι δύο ομάδες έκαναν παρόμοια λάθη ανάγνωσης. Τέλος, η ανάλυση λογιστικής παλινδρόμησης έδειξε ότι οι δύο ομάδες μπορούν να διαφοροποιηθούν σχεδόν τέλεια με βάση μία μόνο μεταβλητή, την ταχύτητα της ανάγνωσης (ακρίβεια ταξινόμησης 98.1%). Τα ευρήματα επιβεβαίωσαν ότι η αναγνωστική διαδικασία στη φωνολογικά συνεπή ελληνική γλώσσα επηρεάζεται από παράγοντες, όπως η δομή της γλώσσας και η εξοικείωση με το γραπτό λόγο, καθώς και από βιολογικούς παράγοντες (π.χ. δυσλεξία). Τα αποτελέσματα υπογραμμίζουν τη σημασία της καθημερινής εκτεταμένης αναγνωστικής εξάσκησης για καλύτερη, τουλάχιστον, ταχύτητα ανάγνωσης, η οποία είναι απαραίτητη όχι μόνο για τον πληθυσμό με φυσιολογικές αναγνωστικές επιδόσεις αλλά και για τους δυσλεξικούς αναγνώστες, καθώς η ταχύτητα ανάγνωσης βρέθηκε ότι είναι το κύριο έλλειμμα και ο κύριος παράγοντας διαφοροποίησης μεταξύ δυσλεξικών και μη δυσλεξικών. Τα αποτελέσματα μπορεί να φανούν χρήσιμα για την αποτελεσματική αντιμετώπιση των δυσκολιών που αντιμετωπίζουν όχι μόνο οι μαθητές που διδάσκονται αλλά και οι καθηγητές που διδάσκουν Αρχαία και Νέα Ελληνικά, καθώς μπορεί να οδηγήσουν σε νέες μεθόδους διδασκαλίας και στρατηγικές εκμάθησης. Επίσης, τα αποτελέσματα μπορεί να φανούν χρήσιμα για την ακριβή διάγνωση των ενηλίκων δυσλεξικών με βάση την ταχύτητα της ανάγνωσης, καθώς και για την αποτελεσματική αντιμετώπιση των δυσκολιών που ακόμη αντιμετωπίζουν οι δυσλεξικοί φοιτητές πανεπιστημίου λόγω του εγγενούς αναγνωστικού τους ελλείμματος.
περισσότερα
Περίληψη σε άλλη γλώσσα
The significance of reading is undoubted today, while learning to read efficiently is a main aim of every educational system. Reading is one of the greatest challenges that pupils, students and adults have to encounter daily at school, university and professional life, especially dyslexics, for whom it is a really hard and demanding process. Given the importance of reading and the various factors can positively or negatively influence the reading ability, the current study aims to investigate to what extent the reading process is affected a) by familiarity with text, and b) by biological-constitutional factors. In this respect, the reading performance a) of Greek language teachers was compared to that of 12th grade pupils, and b) of adult dyslexic students to that of age-matched normal controls in terms of reading speed, accuracy and comprehension. The reading performance of teachers and pupils was evaluated in an Ancient Greek text and its corresponding translation in Modern Greek. Th ...
The significance of reading is undoubted today, while learning to read efficiently is a main aim of every educational system. Reading is one of the greatest challenges that pupils, students and adults have to encounter daily at school, university and professional life, especially dyslexics, for whom it is a really hard and demanding process. Given the importance of reading and the various factors can positively or negatively influence the reading ability, the current study aims to investigate to what extent the reading process is affected a) by familiarity with text, and b) by biological-constitutional factors. In this respect, the reading performance a) of Greek language teachers was compared to that of 12th grade pupils, and b) of adult dyslexic students to that of age-matched normal controls in terms of reading speed, accuracy and comprehension. The reading performance of teachers and pupils was evaluated in an Ancient Greek text and its corresponding translation in Modern Greek. The reading performance of adult dyslexics and controls was evaluated in two texts of varying difficulty and a list of words of raising difficulty. Participants read both aloud and silently, while being timed and tape- recorded for further analysis. After reading each text, they answered to reading comprehension questions.Pupils made significantly more reading errors compared to teachers in both Ancient (p < .001) and Modern Greek (p <.05). However, they were significantly faster than teachers in all reading procedures (p < .001), while they did not lack in comprehension (p > .05). Both groups made similar reading errors in both Ancient and Modern Greek. Finally, comparing the two languages, both teachers and pupils were significantly faster (p < .001), comprehended better (p < .001) and were more accurate (p < .05) in Modern Greek. Adult dyslexic students were significantly slower (p < .001), attained lower level of comprehension (p < .05) and made significantly more reading errors (p < .001) than the control group in all reading procedures. In contrast to non-dyslexics who read significantly faster silently (p < .05), dyslexics read at almost the same rate in both aloud and silent condition (p > .05). Additionally, the former attained higher level of comprehension in the silent condition, as opposed to the latter, who showed a trend to comprehend better aloud. Comparing reading in context and out of context, dyslexics made significantly more reading errors in the word list (p < .001), whereas non-dyslexics made comparable reading errors in the word list and the two passages (p > .05). Both groups made similar reading errors. Finally, logistic regression analysis revealed that the two groups could be almost perfectly differentiated based on only one variable, namely reading speed (classification accuracy 98.1%). Findings confirmed that the reading process in the phonologically consistent Greek language is influenced by factors, such as language structure and familiarity with print as well as by biological-constitutional factors. Results emphasise on the importance of daily extensive reading practice for a better reading speed, at least, which is essential not only for normal-achieving population but dyslexic readers as well, since reading speed was found to be the latter’s main deficit and the main differentiating factor between dyslexics and controls. The results may be useful for effectively addressing the difficulties encountered not only by pupils who are taught but also by teachers who teach Ancient and Modern Greek, as they may lead to new teaching methods and learning strategies. Also, results might be helpful for the accurate diagnosis of adult dyslexics based on reading speed, as well as for the effective treatment of the difficulties dyslexic university students still encounter, due to their constitutional reading deficit.
περισσότερα