Περίληψη
Στόχος της παρούσας διατριβής είναι η διερεύνηση αφενός της συνύπαρξης μαθησιακών δυσκολιών και διαταραχής κινητικού συντονισμού σε μαθητές και μαθήτριες ελληνικού δημοτικού σχολείου και αφετέρου του μεγέθους επίδρασης των δυσλειτουργιών αυτών στην εικόνα που έχουν οι εν λόγω μαθητές για τον εαυτό τους. Στην μελέτη συμμετείχαν 337 μαθητές και μαθήτριες, τυπικής ανάπτυξης, που φοιτούσαν, κατά την περίοδο της έρευνας, στα προνήπια, στα νήπια, στην Α’ και στη Β’ τάξης Δημοτικών σχολείων των Δήμων Θεσσαλονίκης, Καλαμαριάς και Βόλου. Η συλλογή των δεδομένων πραγματοποιήθηκε με τη χορήγηση τριών ψυχομετρικών εργαλείων. Για την αντιληπτικοκινητική αξιολόγηση χορηγήθηκε το ψυχομετρικό τεστ Κριτήριο Αντιληπτικής Λειτουργίας (Κ.Α.Λ. Στογιαννίδου, 2008) και για την αξιολόγηση των μαθησιακών δυσκολιών χρησιμοποιήθηκε το κριτήριο Detroit Test μαθησιακής επάρκειας DTLA (DTLA-P:3) (Τζουριάδου κ. ά., 2008). Για την αξιολόγηση της αυτοαντίληψης των μαθητών που συμμετείχαν στην έρευνα χρησιμοποιήθηκε το ...
Στόχος της παρούσας διατριβής είναι η διερεύνηση αφενός της συνύπαρξης μαθησιακών δυσκολιών και διαταραχής κινητικού συντονισμού σε μαθητές και μαθήτριες ελληνικού δημοτικού σχολείου και αφετέρου του μεγέθους επίδρασης των δυσλειτουργιών αυτών στην εικόνα που έχουν οι εν λόγω μαθητές για τον εαυτό τους. Στην μελέτη συμμετείχαν 337 μαθητές και μαθήτριες, τυπικής ανάπτυξης, που φοιτούσαν, κατά την περίοδο της έρευνας, στα προνήπια, στα νήπια, στην Α’ και στη Β’ τάξης Δημοτικών σχολείων των Δήμων Θεσσαλονίκης, Καλαμαριάς και Βόλου. Η συλλογή των δεδομένων πραγματοποιήθηκε με τη χορήγηση τριών ψυχομετρικών εργαλείων. Για την αντιληπτικοκινητική αξιολόγηση χορηγήθηκε το ψυχομετρικό τεστ Κριτήριο Αντιληπτικής Λειτουργίας (Κ.Α.Λ. Στογιαννίδου, 2008) και για την αξιολόγηση των μαθησιακών δυσκολιών χρησιμοποιήθηκε το κριτήριο Detroit Test μαθησιακής επάρκειας DTLA (DTLA-P:3) (Τζουριάδου κ. ά., 2008). Για την αξιολόγηση της αυτοαντίληψης των μαθητών που συμμετείχαν στην έρευνα χρησιμοποιήθηκε το ΠΑΤΕΜ Ι (Πως Αντιλαμβάνομαι Τον Εαυτό Μου) (Μακρή- Μπότσαρη, 2001). Με τη χρήση των τριών αυτών ψυχομετρικών κριτηρίων διερευνήθηκε η συχνότητα ενδείξεων διαταραχής κινητικού συντονισμού και ειδικής γλωσσικής διαταραχής. Επίσης, έγινε προσπάθεια μελέτης της ύπαρξης διαφοράς στο πηλίκο μαθησιακής επάρκειας στις 4 τάξεις. Επιπλέον, διερευνήθηκε εάν το πηλίκο μαθησιακής επάρκειας επηρεάζει τις οπτικό- αντιληπτικές λειτουργίες του ΚΑΛ και αν παίζει ρόλο η ηλικία του παιδιού. Τέλος, σε περίπτωση ενδείξεων Διαταραχής Κινητικού Συντονισμού (ΔΚΣ) ή Ειδικής Γλωσσικής Διαταραχής (ΕΓΔ) ή συνύπαρξης των δύο διαταραχών θα γινόταν διερεύνηση εάν επηρεάζεται η αυτοαντίληψη των παιδιών. Τα αποτελέσματα της παρούσας έρευνας, έδειξαν ότι δεν υπάρχουν ενδείξεις για ΔΚΣ. Το 21% του υπό εξέταση πληθυσμού παρουσιάζει ενδείξεις για γλωσσική διαταραχή, ποσοστό που μπορεί να προέρχεται είτε από κάποια γλωσσική του δυσκολία, είτε λόγω προέλευσης από χαμηλά κοινωνικό- οικονομικά στρώματα, ή ύπαρξης άλλων προβλημάτων όπως χαμηλά κίνητρα για μάθηση, απουσίες από το σχολείο και ψυχοκοινωνικά προβλήματα. Βρέθηκαν, επίσης, διαφορές στην αυτό-αντίληψη των παιδιών των Α’ και Β’ τάξεων της Δημοτικής εκπαίδευση, όπως επίσης διαφορές βρέθηκαν και ανάμεσα στα δύο φύλα. Τέλος, τα αποτελέσματά μας έδειξαν ότι συσχετίζονται οι οπτικό- αντιληπτικές λειτουργίες, η μαθησιακή επάρκεια και η αυτοαντίληψη.
περισσότερα
Περίληψη σε άλλη γλώσσα
The aim of this dissertation is to investigate, on the one hand, the coexistence of learning difficulties and motor coordination disorders in Greek primary school students, and on the other the extent of the effect of these dysfunctions on the pupils’ self-image. In this study 391 students have been involved who, during the research period, attended kindergarten, first and second grade classes of public primary schools in the municipalities of Thessaloniki, Kalamaria and Volos. The data collection has been performed by administering three psychometric tools. For the perceptual-motor evaluation, the Perceptual Function Criterion psychometric test has been administered (P.F.C. Stogiannidou, 2008). The DTLA Learning Sufficiency Detroit Test has been used in order to assess learning difficulties (DTLA-P:3) (Tzouriadou et all., 2008). Finally, PATEM I (How I Understand Myself) psychometric test has been used to evaluate self-perception of the students who participated in the research (Makri ...
The aim of this dissertation is to investigate, on the one hand, the coexistence of learning difficulties and motor coordination disorders in Greek primary school students, and on the other the extent of the effect of these dysfunctions on the pupils’ self-image. In this study 391 students have been involved who, during the research period, attended kindergarten, first and second grade classes of public primary schools in the municipalities of Thessaloniki, Kalamaria and Volos. The data collection has been performed by administering three psychometric tools. For the perceptual-motor evaluation, the Perceptual Function Criterion psychometric test has been administered (P.F.C. Stogiannidou, 2008). The DTLA Learning Sufficiency Detroit Test has been used in order to assess learning difficulties (DTLA-P:3) (Tzouriadou et all., 2008). Finally, PATEM I (How I Understand Myself) psychometric test has been used to evaluate self-perception of the students who participated in the research (Makri-Botsari, 2001). Through the use of the above three psychometric criteria, the frequency of motor impairment disorder as well as special language disorder have also been examined. Moreover, an attempt has been made to study the existence of different results among the learning competence quotients in these 4 classes. Additionally, it has also been investigated whether the learning adequacy quotient affects the executive part of the PFC and whether the child's age plays a determining role. Finally, it has been investigated whether children's self-perception was affected either in cases of Motor Coordination Disorder (MCD) or Specific Language Impairment (SLI) presence, or in case of coexistence of both disorders. The results of the present study showed that there is no evidence of MCD. 21% of the population in question show signs of language disorder, a percentage that may be due either to a language difficulty, or due to background from low socio-economic backgrounds, or the existence of other problems such as low motivation for learning, absenteeism from school and psychosocial problems. Differences were also found in the self-perception of children in the first and second grades of primary education, as well as differences were found between the two sexes. Finally, our results showed that visual-perceptual functions, learning competence and self-perception are correlated.
περισσότερα