Περίληψη
Η παρούσα εργασία φέρει τον τίτλο «Κοινωνιολογία των νομικών θεσμών της Πρωτοβάθμιας Εκπαίδευσης» και παρουσιάζει αναλυτικά το νομικό θεσμικό πλαίσιο που διέπει την οργάνωση και λειτουργία της Πρωτοβάθμιας εκπαίδευσης, δηλαδή την εκπαίδευση που παρέχεται από τα νηπιαγωγεία και τα δημοτικά σχολεία, και κυρίως μελετά το βαθμό και τις προϋποθέσεις αποτελεσματικής εφαρμογής του στην πράξη.Γίνεται έτσι μία προσπάθεια να διερευνηθούν οι κοινωνικές επιπτώσεις και αλληλεπιδράσεις των νομικών θεσμών, που αφορούν το νηπιαγωγείο και το δημοτικό σχολείο σε ολόκληρη την ελληνική κοινωνία, επικεντρώνοντας το ενδιαφέρον μας στη θέση των μαθητών, των εκπαιδευτικών και των γονέων και επεκτείνοντας και των οικογενειών τους, καθώς η εκπαίδευση είναι ένας πολυσύνθετος κοινωνικός θεσμός μετάδοσης γνώσης αλλά και αναπαραγωγής των υφισταμένων κοινωνικών, οικονομικών και πολιτισμικών δομών.Από μεθοδολογική άποψη, σε κάθε κεφάλαιο παρουσιάζεται κατ΄ αρχάς το νομικό θεσμικό πλαίσιο σε πρώτο στάδιο και έπειτα δ ...
Η παρούσα εργασία φέρει τον τίτλο «Κοινωνιολογία των νομικών θεσμών της Πρωτοβάθμιας Εκπαίδευσης» και παρουσιάζει αναλυτικά το νομικό θεσμικό πλαίσιο που διέπει την οργάνωση και λειτουργία της Πρωτοβάθμιας εκπαίδευσης, δηλαδή την εκπαίδευση που παρέχεται από τα νηπιαγωγεία και τα δημοτικά σχολεία, και κυρίως μελετά το βαθμό και τις προϋποθέσεις αποτελεσματικής εφαρμογής του στην πράξη.Γίνεται έτσι μία προσπάθεια να διερευνηθούν οι κοινωνικές επιπτώσεις και αλληλεπιδράσεις των νομικών θεσμών, που αφορούν το νηπιαγωγείο και το δημοτικό σχολείο σε ολόκληρη την ελληνική κοινωνία, επικεντρώνοντας το ενδιαφέρον μας στη θέση των μαθητών, των εκπαιδευτικών και των γονέων και επεκτείνοντας και των οικογενειών τους, καθώς η εκπαίδευση είναι ένας πολυσύνθετος κοινωνικός θεσμός μετάδοσης γνώσης αλλά και αναπαραγωγής των υφισταμένων κοινωνικών, οικονομικών και πολιτισμικών δομών.Από μεθοδολογική άποψη, σε κάθε κεφάλαιο παρουσιάζεται κατ΄ αρχάς το νομικό θεσμικό πλαίσιο σε πρώτο στάδιο και έπειτα διερευνάται ο βαθμός αποτελεσματικότητας του. Αυτός συνάγεται είτε από πραγματικά στατιστικά και κοινωνικά δεδομένα, είτε από διαπιστώσεις άλλων ερευνητών (βιβλιογραφικά), είτε από δεδομένα που έχουν συλλεχθεί μέσω της κοινωνιολογικά έγκυρης μεθόδου της άμεσης και συμμετοχικής παρατήρησης, ως εκπαιδευτικός στην Πρωτοβάθμια Εκπαίδευση.Η εργασία αυτή φιλοδοξεί να αποτελέσει ένα ολοκληρωμένο σύγγραμμα, που ασχολείται με ολόκληρο το νομικό πλαίσιο της Πρωτοβάθμιας εκπαίδευσης, ιδωμένο όμως όχι αποκλειστικά από το γράμμα του νόμου και την περαιτέρω ερμηνεία του, αλλά διερευνώντας τους λόγους κοινωνικούς, οικονομικούς, πολιτικούς κλπ., που οδήγησαν στη θεσμοθέτησή του, αλλά και των κοινωνικών αποτελεσμάτων της εφαρμογής στην πράξη των νόμων που αφορούν την Πρωτοβάθμια Εκπαίδευση.Η διδακτορική διατριβή χωρίζεται σε 5 αυτοτελή κεφάλαια, τα οποία διερευνούν το καθένα ξεχωριστές πτυχές των νομικών θεσμών, που διέπουν την πρωτοβάθμια εκπαίδευση. Μελετώνται: α)το συνταγματικό δικαίωμα στην εκπαίδευση, β)η οργάνωση του εκπαιδευτικού συστήματος της Πρωτοβάθμιας Εκπαίδευσης γ)η διοίκηση και η δομή των υπηρεσιών του εκπαιδευτικού συστήματος, δ)το σχολείο και ο εκπαιδευτικός και ε)η ιδιωτική εκπαίδευση. Σε καθένα από αυτά δίδεται πρώτα το νομικό πλαίσιο κατά το γράμμα του νόμου και ακολουθεί η κοινωνιολογική προσέγγιση του κάθε ζητήματος που προκύπτει, δίνοντας ιδιαίτερη έμφαση σε αυτά που αφορούν την τωρινή ελληνική πραγματικότητα.
περισσότερα
Περίληψη σε άλλη γλώσσα
This work has the title ” SOCIOLOGY OF THE LEGAL INSTITUTIONS OF PRIMARY EDUCATION” and presents the legal and institutional framework, governing the organization and operation of primary education, which is provided from primary schools and kindergartens and mainly studies the degree and the conditions of its effective implementation in practice.An attempt is made to investigate the social impacts and interactions of legal institutions, concerning the kindergarten and primary school across Greek society, focusing our position to the students, teachers and parents and extending to their families and, as education is a complex social institution knowledge transfer and playback of existing social, economic and cultural structures.From a methodological point of view, each chapter presents firstly the legal and institutional framework in the first stage and then investigates the degree of its effectiveness. This comes either from actual statistics and social data, or findings of other rese ...
This work has the title ” SOCIOLOGY OF THE LEGAL INSTITUTIONS OF PRIMARY EDUCATION” and presents the legal and institutional framework, governing the organization and operation of primary education, which is provided from primary schools and kindergartens and mainly studies the degree and the conditions of its effective implementation in practice.An attempt is made to investigate the social impacts and interactions of legal institutions, concerning the kindergarten and primary school across Greek society, focusing our position to the students, teachers and parents and extending to their families and, as education is a complex social institution knowledge transfer and playback of existing social, economic and cultural structures.From a methodological point of view, each chapter presents firstly the legal and institutional framework in the first stage and then investigates the degree of its effectiveness. This comes either from actual statistics and social data, or findings of other researchers (literature), or from data collected through sociologically valid method of direct and participatory observation as a teacher in Primary Education.This paper aims to be a comprehensive textbook that deals with the entire legal framework of primary education, but seen not exclusively by the letter of the law and further interpretation, but exploring the reasons social, economic, political, etc., leading to institutionalization, and social outcomes of the actual implementation of laws relating to primary education.This paper is divided into 5 separate chapters, each exploring distinct aspects of legal institutions governing primary education. Studied: a) the constitutional right to education, b) the organization of the education system in primary education, c) the management and organizational structure of the education system, d) the school and the teacher and e) private education. In each of these the first is given the legal framework in the letter of the law and follows the sociological approach to any problem that occurs with particular emphasis on those related to the current Greek reality.
περισσότερα