Γυναικείες μορφές στην ελληνική ζωγραφική στα τέλη του 19ου αιώνα και στις αρχές του 20ου: φεμινιστική προσέγγιση

Περίληψη

Στην εργασία διερευνώνται οι αλληλεπιδράσεις μεταξύ εικαστικής κουλτούρας και της έμφυλης διαφοράς στα ζωγραφικά έργα του τέλους του 19ου αιώνα και των αρχών του 20ου. H φεμινιστική <ανάγνωση>, φεμινιστική αποδόμηση κειμένων της Ιστορίας της Τέχνης θέτοντας ζητήματα υποκειμενικότητας, έμφυλων ιεραρχιών και εξουσίας, πλαισιώνει νοήματα και αναπαραστάσεις, εκθέτει τις ταξικές, έμφυλες και άλλες ασυμμετρίες και ιεραρχίες ,διαφοροποιώντας τον <κανόνα> που καθιερώνει συγκεκριμένους τρόπους δημιουργίας αλλά και θέασης των ζωγραφικών έργων. Η φεμινιστική κριτική εκ νέου ανάγνωση προτείνει μια ψυχοσυμβολική διάσταση στην επιρροή του κανόνα. Αντί να πριμοδοτεί το μοναδικό υποκείμενο, τον καλλιτέχνη, συσχετίζει τα έργα με τα ιστορικά και κοινωνικά συμφραζόμενα ,λαμβάνοντας όχι εικόνες γυναικών, αλλά σημεία. Κατά το σχέδιο των φεμινιστριών, ερευνώνται τα ίδια έργα, αλλά στόχο της έρευνας συνιστά η κοινωνικοψυχική παραγωγή της έμφυλης διαφοράς και των σχέσεων εξουσίας σε συνάρτηση και με τους σχημ ...
περισσότερα

Περίληψη σε άλλη γλώσσα

Feminist theory of the visual has created a paradigm shift that desicively changed the terms of Art History, opening to an antihierarchical approach. Following the pace of thought of Griselda Pollock , at the intersection with structuralist , post –structuralist methodology, the thesis attempts a feminist deconstructive critical reading, a psychosymbolic dimension to the hold of the canon, an active re-reading, against canonicity and authenticity , by posing questions repressed by dominant Art History. Examining different concepts of the gaze (desire/power/matrixial) we have moved from a connoisseurs admiration of an art object to the psychosemiotic reading of a visual text, examing the economy of representstion as an economy of desire and an economy of power. We studied the same artefacts, paintings from the end of the 19th and the beginning of 20th century , but the aim of our analysis is the social-psychic construction of sexual difference and the relations of power as they fracture ...
περισσότερα

Όλα τα τεκμήρια στο ΕΑΔΔ προστατεύονται από πνευματικά δικαιώματα.

DOI
10.12681/eadd/28339
Διεύθυνση Handle
http://hdl.handle.net/10442/hedi/28339
ND
28339
Εναλλακτικός τίτλος
Images of women in greek paintings at the end of the nineteebth century and the begging of the twentieth: feminist critical re-readings
Συγγραφέας
Πάκα, Αναστασία (Πατρώνυμο: Ιωάννης)
Ημερομηνία
2012
Ίδρυμα
Αριστοτέλειο Πανεπιστήμιο Θεσσαλονίκης (ΑΠΘ). Σχολή Φιλοσοφική. Τμήμα Ιστορίας και Αρχαιολογίας
Εξεταστική επιτροπή
Παπανικολάου Μιλτιάδης
Μυκονιάτης Ηλίας
Εξάρχου Καλλιόπη
Ζάρρα Ηλιάνα
Βαμβακίδου Ιφιγένεια
Γυόκα Λία
Επιστημονικό πεδίο
Ανθρωπιστικές Επιστήμες και ΤέχνεςΤέχνες (Τέχνες, Ιστορία της Τέχνης, Ερμηνευτικές Τέχνες, Μουσική)
Κοινωνικές ΕπιστήμεςΚοινωνιολογία
Λέξεις-κλειδιά
Διαφοροποιώντα τον κανόνα; Έμφυλη διαφορά; Κοινωνικές / έμφυλες σχέσεις εξουσίες; Ψυχοσημειωτική ανάγνωση; Μητριαία ανάγνωση; Ψυχανάλυση; Σημειωτική; Φετιχισμός; Γυναίκα ως σημείο
Χώρα
Ελλάδα
Γλώσσα
Ελληνικά
Άλλα στοιχεία
2 τ. ( 435 ; 90 σ.), εικ., πιν.
Στατιστικά χρήσης
ΠΡΟΒΟΛΕΣ
Αφορά στις μοναδικές επισκέψεις της διδακτορικής διατριβής για την χρονική περίοδο 07/2018 - 07/2023.
Πηγή: Google Analytics.
ΞΕΦΥΛΛΙΣΜΑΤΑ
Αφορά στο άνοιγμα του online αναγνώστη για την χρονική περίοδο 07/2018 - 07/2023.
Πηγή: Google Analytics.
ΜΕΤΑΦΟΡΤΩΣΕΙΣ
Αφορά στο σύνολο των μεταφορτώσων του αρχείου της διδακτορικής διατριβής.
Πηγή: Εθνικό Αρχείο Διδακτορικών Διατριβών.
ΧΡΗΣΤΕΣ
Αφορά στους συνδεδεμένους στο σύστημα χρήστες οι οποίοι έχουν αλληλεπιδράσει με τη διδακτορική διατριβή. Ως επί το πλείστον, αφορά τις μεταφορτώσεις.
Πηγή: Εθνικό Αρχείο Διδακτορικών Διατριβών.
Σχετικές εγγραφές (με βάση τις επισκέψεις των χρηστών)