Το επικοινωνιακό μοντέλο του J. Habermas και η συμβολή του στην κριτική παιδαγωγική θεωρία

Περίληψη

Σκοπός αυτής της διατριβής είναι η προσπάθεια εντοπισμού και ανάδειξης των επιδράσεων που άσκησε η κοινωνική φιλοσοφική θεωρία του Habermas στη διαμόρφωση και, περαιτέρω, εξέλιξη της κριτικής παιδαγωγικής επιστήμης. Η βασική θέση που διατρέχει την εργασία αυτή είναι ότι η θεωρία της κριτικής παιδαγωγικής επιστήμης διαμορφώνεται σε μεθοδολογικό και εννοιολογικό επίπεδο, ακολουθώντας τις αντίστοιχες επιλογές του χαμπερμασιανού έργου, του οποίου η θεματική διαφοροποιείται αισθητά από τη δεκαετία του ’60 έως και τη δεκαετία του ’80. Για το λόγο αυτό προκρίνεται η παρουσίαση της θεματικής του χαμπερμασιανού έργου με στόχο την αξιοποίηση ακριβώς των στοιχείων που θα επιτρέψουν τη διακρίβωση της συνάφειας της με τη θεματική της κριτικής παιδαγωγικής. Στο πρώτο κεφάλαιο παρουσιάζεται η απόπειρα του Habermas να θεμελιώσει την κριτική κοινωνική θεωρία ως μια θεωρία της ορθολογικότητας και ως γνωσιοθεωρία. Για να μπορέσει η κριτική θεωρία να διατυπώσει μια ευρεία έννοια της ορθολογικότητας πρ ...
περισσότερα

Περίληψη σε άλλη γλώσσα

Ziel dieser Abhandlung ist der Versuch, die Einflusse zu entdecken und aufzuzeigen, welche die sozialphilosophische Theorie von Habermas bei der Herausbildung und Weiterentwicklung der kritischen Erziehungswissenschaft ausgeubt hat. Die Grundthese, die sich durch diese Arbeit zieht, ist, dass die Theorie der kritischen Erziehungswissenschaft auf methodologischer und begrifflicher Ebene herausgebildet wird, indem sie den entsprechenden Entscheidungen im Habermasschen Werk folgt, dessen Thematik sich seit den 60ziger Jahren bis zu den 80zigern merklich verandert. Aus diesem Grund wird die Prasentation der Thematik des Habermasschen Werks mit dem Ziel vorgezogen, genau die Elemente auszunutzen, welche die Feststellung ihres Zusammenhanges mit dem Themenkreis der kritischen Erziehungswissenschaft erlauben. Im ersten Kapitel wird der Versuch von Habermas vorgestellt, die kritische Sozialtheorie als eine Theorie der Rationalitat und als Erkenntnistheorie zu begrunden. Damit die kritische The ...
περισσότερα

Όλα τα τεκμήρια στο ΕΑΔΔ προστατεύονται από πνευματικά δικαιώματα.

DOI
10.12681/eadd/18926
Διεύθυνση Handle
http://hdl.handle.net/10442/hedi/18926
ND
18926
Εναλλακτικός τίτλος
The communicative model of J. Habermas and its contribution to the critical pedagogical theory
Συγγραφέας
Περπερίδης, Παύλος (Πατρώνυμο: Φώτιος)
Ημερομηνία
2008
Ίδρυμα
Αριστοτέλειο Πανεπιστήμιο Θεσσαλονίκης (ΑΠΘ). Σχολή Φιλοσοφική. Τμήμα Φιλοσοφίας και Παιδαγωγικής. Τομέας Φιλοσοφίας
Εξεταστική επιτροπή
Δεληγιώργη Αλεξάνδρα
Παπαδημητρίου Ζήσης
Δεληβογιατζής Σωκράτης
Χατζηδήμου Δημήτριος
Πλάγγεσης Ιωάννης
Σταμάτης Κωνσταντίνος
Καβουλάκος Κωνσταντίνος
Επιστημονικό πεδίο
Ανθρωπιστικές Επιστήμες και Τέχνες
Φιλοσοφία, Ηθική και Θρησκεία
Λέξεις-κλειδιά
Επικοινωνιακή πράξη; Έπικοινωνιακή ορθολογικότητα; Εργαλειακή ορθολογικότητα; Χειραφετητικό ενδιαφέρον; Παιδαγωγική πράξη; Παιδαγωγική θεωρία
Χώρα
Ελλάδα
Γλώσσα
Ελληνικά
Άλλα στοιχεία
325 σ., εικ.
Στατιστικά χρήσης
ΠΡΟΒΟΛΕΣ
Αφορά στις μοναδικές επισκέψεις της διδακτορικής διατριβής για την χρονική περίοδο 07/2018 - 07/2023.
Πηγή: Google Analytics.
ΞΕΦΥΛΛΙΣΜΑΤΑ
Αφορά στο άνοιγμα του online αναγνώστη για την χρονική περίοδο 07/2018 - 07/2023.
Πηγή: Google Analytics.
ΜΕΤΑΦΟΡΤΩΣΕΙΣ
Αφορά στο σύνολο των μεταφορτώσων του αρχείου της διδακτορικής διατριβής.
Πηγή: Εθνικό Αρχείο Διδακτορικών Διατριβών.
ΧΡΗΣΤΕΣ
Αφορά στους συνδεδεμένους στο σύστημα χρήστες οι οποίοι έχουν αλληλεπιδράσει με τη διδακτορική διατριβή. Ως επί το πλείστον, αφορά τις μεταφορτώσεις.
Πηγή: Εθνικό Αρχείο Διδακτορικών Διατριβών.