Σχέση Θεωρίας του Νου και Μεταγνώσης κατά την προσχολική και σχολική ηλικία: ο ρόλος των εκτελεστικών λειτουργιών και της γλώσσας

Περίληψη

Η Θεωρία του Νου (ΘτΝ) και η μεταγνώση συνιστούν δύο ιδιαίτερα δημοφιλή ερευνητικά πεδία τα οποία εστιάζουν στην «ανάπτυξη της γνώσης και της νόησης των παιδιών για τα νοητικά φαινόμενα» (Flavel, 2002, σ. 106). Ως ΘτΝ ορίζεται η ενημερότητα του ατόμου για τις νοητικές καταστάσεις των άλλων (π.χ., πεποιθήσεις, προθέσεις, συναισθήματα). Ως μεταγνώση ορίζεται η επίγνωση του ατόμου για τις γνωστικές διεργασίες του εαυτού, καθώς και η ικανότητα παρακολούθησης και ελέγχου αυτών των διεργασιών. Κατά τη διάρκεια των τελευταίων δεκαετιών, πλήθος ερευνών έχουν εξετάσει μεμονωμένα την ανάπτυξη της ΘτΝ και της μεταγνώσης, καθώς και τη σχέση τους με άλλες γνωστικές λειτουργίες όπως οι εκτελεστικές λειτουργίες και η γλώσσα. Ωστόσο, παρά την κοινή αναφορά ΘτΝ και μεταγνώσης στην ενημερότητα των νοητικών φαινομένων, η αναπτυξιακή τους διασύνδεση δεν έχει μελετηθεί εκτενώς. Η έλλειψη επαρκών εμπειρικών δεδομένων και τα αντιφατικά αποτελέσματα ερευνών έχουν διαμορφώσει μια θεωρητική και ερευνητική ασάφε ...
περισσότερα

Περίληψη σε άλλη γλώσσα

Theory of Mind (ToM) and metacognition represent two highly prominent research fields focusing on the "development of children's knowledge and cognition about mental phenomena" (Flavell, 2002 p. 106). ToM is defined as the awareness of the mental states of others (e.g., beliefs, intentions, emotions) while metacognition refers to the awareness, monitoring, and control of one's own cognitive processes. Over the past decades, numerous studies have individually assessed the development of ToM and metacognition, and their relationship with other cognitive functions such as executive functions and language. However, despite the common locus of ToM and metacognition in the awareness of mental phenomena, their developmental interconnection has not been studied extensively. The lack of sufficient empirical data and the contradictory research findings have resulted in theoretical and research ambiguity. Focusing on different aspects of ToM (False Beliefs Understanding, Understanding The Connec ...
περισσότερα

Όλα τα τεκμήρια στο ΕΑΔΔ προστατεύονται από πνευματικά δικαιώματα.

Διεύθυνση Handle
http://hdl.handle.net/10442/hedi/58292
ND
58292
Εναλλακτικός τίτλος
The relationship between Theory of Mind and Metacognition in the preschool and primary school years: the role of executive functions and language
Συγγραφέας
Οικονομάκου, Δήμητρα (Πατρώνυμο: Γεώργιος)
Ημερομηνία
2024
Ίδρυμα
Δημοκρίτειο Πανεπιστήμιο Θράκης (ΔΠΘ). Σχολή Επιστημών Αγωγής. Τμήμα Παιδαγωγικό Δημοτικής Εκπαίδευσης
Εξεταστική επιτροπή
Μακρής Νικόλαος
Καζή Σμαράγδα
Καρούσου Αλεξάνδρα
Μάρκος Άγγελος
Γωνίδα Ελευθερία
Πνευματικός Δημήτριος
Σκοπελίτη Ειρήνη
Επιστημονικό πεδίο
Κοινωνικές ΕπιστήμεςΨυχολογία και Γνωσιακή Επιστήμη ➨ Αναπτυξιακή ψυχολογία
Κοινωνικές ΕπιστήμεςΨυχολογία και Γνωσιακή Επιστήμη ➨ Πειραματικη και Γνωστική ψυχολογία
Λέξεις-κλειδιά
Θεωρία του νου; Μεταγνώση; Εκτελεστικές λειτουργίες; Γλώσσα; Αναπτυξιακή διασύνδεση
Χώρα
Ελλάδα
Γλώσσα
Ελληνικά
Άλλα στοιχεία
εικ., πιν., σχημ., γραφ.
Στατιστικά χρήσης
ΠΡΟΒΟΛΕΣ
Αφορά στις μοναδικές επισκέψεις της διδακτορικής διατριβής για την χρονική περίοδο 07/2018 - 07/2023.
Πηγή: Google Analytics.
ΞΕΦΥΛΛΙΣΜΑΤΑ
Αφορά στο άνοιγμα του online αναγνώστη για την χρονική περίοδο 07/2018 - 07/2023.
Πηγή: Google Analytics.
ΜΕΤΑΦΟΡΤΩΣΕΙΣ
Αφορά στο σύνολο των μεταφορτώσων του αρχείου της διδακτορικής διατριβής.
Πηγή: Εθνικό Αρχείο Διδακτορικών Διατριβών.
ΧΡΗΣΤΕΣ
Αφορά στους συνδεδεμένους στο σύστημα χρήστες οι οποίοι έχουν αλληλεπιδράσει με τη διδακτορική διατριβή. Ως επί το πλείστον, αφορά τις μεταφορτώσεις.
Πηγή: Εθνικό Αρχείο Διδακτορικών Διατριβών.
Σχετικές εγγραφές (με βάση τις επισκέψεις των χρηστών)