Ιστορικά μοντέλα για το γονίδιο και τη γονιδιακή λειτουργία στις αντιλήψεις μαθητριών/τών και εκπαιδευτικών της δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης
Περίληψη
Η σημασία του γενετικού γραμματισμού, πτυχή του επιστημονικού γραμματισμού, είναι ευρέως καταγεγραμμένη σε πλήθος ερευνών, και η ενσωμάτωση της γενετικής σε αναλυτικά προγράμματα σπουδών στη δευτεροβάθμια και τριτοβάθμια εκπαίδευση διεθνώς αποδεικνύει τα βήματα που έχουν πραγματοποιηθεί για την ενίσχυσή του. Μελέτες που αναδεικνύουν αντιλήψεις μαθητριών/τών και φοιτητριών/τών, ωστόσο, υποδεικνύουν σημαντικές δυσκολίες στην κατανόηση της ορολογίας της γενετικής, εννοιολογική σύγχυση, καθώς και αδυναμία στην κατανόηση πολύπλοκων γενετικών φαινομένων και διαδικασιών σε διαφορετικά οργανωτικά επίπεδα, όπως το μοριακό, το κυτταρικό και το φαινομενολογικό (φαινοτυπικό). Η εγγενής εννοιολογική ποικιλότητα σε όρους της γενετικής όπως αυτή του «γονιδίου» ή της «γονιδιακής λειτουργίας», έχοντας λάβει ιστορικά διαφορετικές ερμηνείες και εξηγήσεις, δυσχεραίνει ακόμα περισσότερο τη διδασκαλία της. Στην εκπαιδευτική διαδικασία καλούνται οι εκπαιδευτικοί, πέρα από τις προαναφερθείσες δυσκολίες που έχ ...
Ιστορικά μοντέλα για το γονίδιο και τη γονιδιακή λειτουργία στις αντιλήψεις μαθητριών/τών και εκπαιδευτικών της δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης
Περίληψη
Η σημασία του γενετικού γραμματισμού, πτυχή του επιστημονικού γραμματισμού, είναι ευρέως καταγεγραμμένη σε πλήθος ερευνών, και η ενσωμάτωση της γενετικής σε αναλυτικά προγράμματα σπουδών στη δευτεροβάθμια και τριτοβάθμια εκπαίδευση διεθνώς αποδεικνύει τα βήματα που έχουν πραγματοποιηθεί για την ενίσχυσή του. Μελέτες που αναδεικνύουν αντιλήψεις μαθητριών/τών και φοιτητριών/τών, ωστόσο, υποδεικνύουν σημαντικές δυσκολίες στην κατανόηση της ορολογίας της γενετικής, εννοιολογική σύγχυση, καθώς και αδυναμία στην κατανόηση πολύπλοκων γενετικών φαινομένων και διαδικασιών σε διαφορετικά οργανωτικά επίπεδα, όπως το μοριακό, το κυτταρικό και το φαι different organizational levels, such as the molecular, cellular, and phenomenological (phenotypic) levels. The inherent conceptual variation in genetics’ terminology such as that of 'gene' or 'gene function', having received historically different interpretations and explanations, further complicates its teaching. In addition, during the educational process, teachers face learners’ alternative perceptions, often cultivated through mass media, family environment or other informal forms of education, which often present an obstacle. The investigation of students' perceptions of genetics is widespread in international educational research compared to Greek data. At the same time, research on teachers' perceptions of genetics is quite restricted both internationally and for the Greek population. Despite the broad interest, researchers focus their studies mainly on detecting alternative perceptions and misconceptions, the assessment of genetic determinism, the understanding of genetics’ concepts in relation to a specific aspect of gene function, therefore not tackling the entirety of the parts which constitute the gene function. The present dissertation examines students’ and teachers’ perceptions regarding the gene and gene function, focusing on the conceptual variation of these concepts historically, while matching features from five multiple historical models, the Mendelian, classical, biochemical-classical, neoclassical, and modern models and their individual epistemologicaεθνείς έρευνες, αλλά και σε σχέση με το ιστορικό μοντέλο που επικρατεί στα ελληνικά σχολικά εγχειρίδια. Αντίστοιχα, το νεοκλασικό μοντέλο επικράτησε στις αντιλήψεις των Ελληνίδων/ων εκπαιδευτικών, συμβαδίζοντας με διεθνείς έρευνες στις οποίες συμμετείχαν Διδάκτορες Μοριακής Βιολογίας, Γενετικής και σχετικών κλάδων Βιολογίας. Τα αποτελέσματα της παρούσας διατριβής αναδεικνύουν αναλυτικά τα στοιχεία που απαρτίζουν τις αντιλήψεις των μαθητριών/τών και των εκπαιδευτικών σχετικά με το γονίδιο και τη λειτουργία του, αποτελώντας μια πρώτη ταυτόχρονη εκτίμηση των αντιλήψεων για το γονίδιο σε αυτό το πλαίσιο στον ελληνικό μαθητικό και εκπαιδευτικό πληθυσμό. Επιπλέον, τα ευρήματα της έρευνας μπορούν να αποτελέσουν βάση για δημιουργία διδακτικού υλικού της γενετικής υπό την προοπτική της ιστορίας της επιστήμης και της μεταβαλλόμενης επιστημονικής γνώσης σύμφωνα με την πληροφορία για όλες τις πτυχές της γονιδιακής λειτουργίας και πως την αντιλαμβάνονται οι μαθήτριες/τές και τα ιστορικά μοντέλα.
περισσότερα
Περίληψη σε άλλη γλώσσα
The importance of genetic literacy, as an aspect of scientific literacy, is widely documented in numerous studies, while the integration of genetics into in secondary and higher education curricula internationally emphasizes genetics’ central position in science education. Studies highlighting students' perceptions, however, indicate significant difficulties in students’ understanding of genetics, show conceptual confusion, and an inability to understand complex genetic phenomena and processes at different organizational levels, such as the molecular, cellular, and phenomenological (phenotypic) levels. The inherent conceptual variation in genetics’ terminology such as that of 'gene' or 'gene function', having received historically different interpretations and explanations, further complicates its teaching. In addition, during the educational process, teachers face learners’ alternative perceptions, often cultivated through mass media, family environment or other informal forms of educ ...