Ιστορικά μοντέλα για το γονίδιο και τη γονιδιακή λειτουργία στις αντιλήψεις μαθητριών/τών και εκπαιδευτικών της δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης

Περίληψη

Η σημασία του γενετικού γραμματισμού, πτυχή του επιστημονικού γραμματισμού, είναι ευρέως καταγεγραμμένη σε πλήθος ερευνών, και η ενσωμάτωση της γενετικής σε αναλυτικά προγράμματα σπουδών στη δευτεροβάθμια και τριτοβάθμια εκπαίδευση διεθνώς αποδεικνύει τα βήματα που έχουν πραγματοποιηθεί για την ενίσχυσή του. Μελέτες που αναδεικνύουν αντιλήψεις μαθητριών/τών και φοιτητριών/τών, ωστόσο, υποδεικνύουν σημαντικές δυσκολίες στην κατανόηση της ορολογίας της γενετικής, εννοιολογική σύγχυση, καθώς και αδυναμία στην κατανόηση πολύπλοκων γενετικών φαινομένων και διαδικασιών σε διαφορετικά οργανωτικά επίπεδα, όπως το μοριακό, το κυτταρικό και το φαινομενολογικό (φαινοτυπικό). Η εγγενής εννοιολογική ποικιλότητα σε όρους της γενετικής όπως αυτή του «γονιδίου» ή της «γονιδιακής λειτουργίας», έχοντας λάβει ιστορικά διαφορετικές ερμηνείες και εξηγήσεις, δυσχεραίνει ακόμα περισσότερο τη διδασκαλία της. Στην εκπαιδευτική διαδικασία καλούνται οι εκπαιδευτικοί, πέρα από τις προαναφερθείσες δυσκολίες που έχ ...
Ιστορικά μοντέλα για το γονίδιο και τη γονιδιακή λειτουργία στις αντιλήψεις μαθητριών/τών και εκπαιδευτικών της δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης

Περίληψη

Η σημασία του γενετικού γραμματισμού, πτυχή του επιστημονικού γραμματισμού, είναι ευρέως καταγεγραμμένη σε πλήθος ερευνών, και η ενσωμάτωση της γενετικής σε αναλυτικά προγράμματα σπουδών στη δευτεροβάθμια και τριτοβάθμια εκπαίδευση διεθνώς αποδεικνύει τα βήματα που έχουν πραγματοποιηθεί για την ενίσχυσή του. Μελέτες που αναδεικνύουν αντιλήψεις μαθητριών/τών και φοιτητριών/τών, ωστόσο, υποδεικνύουν σημαντικές δυσκολίες στην κατανόηση της ορολογίας της γενετικής, εννοιολογική σύγχυση, καθώς και αδυναμία στην κατανόηση πολύπλοκων γενετικών φαινομένων και διαδικασιών σε διαφορετικά οργανωτικά επίπεδα, όπως το μοριακό, το κυτταρικό και το φαι different organizational levels, such as the molecular, cellular, and phenomenological (phenotypic) levels. The inherent conceptual variation in genetics’ terminology such as that of 'gene' or 'gene function', having received historically different interpretations and explanations, further complicates its teaching. In addition, during the educational process, teachers face learners’ alternative perceptions, often cultivated through mass media, family environment or other informal forms of education, which often present an obstacle. The investigation of students' perceptions of genetics is widespread in international educational research compared to Greek data. At the same time, research on teachers' perceptions of genetics is quite restricted both internationally and for the Greek population. Despite the broad interest, researchers focus their studies mainly on detecting alternative perceptions and misconceptions, the assessment of genetic determinism, the understanding of genetics’ concepts in relation to a specific aspect of gene function, therefore not tackling the entirety of the parts which constitute the gene function. The present dissertation examines students’ and teachers’ perceptions regarding the gene and gene function, focusing on the conceptual variation of these concepts historically, while matching features from five multiple historical models, the Mendelian, classical, biochemical-classical, neoclassical, and modern models and their individual epistemologicaεθνείς έρευνες, αλλά και σε σχέση με το ιστορικό μοντέλο που επικρατεί στα ελληνικά σχολικά εγχειρίδια. Αντίστοιχα, το νεοκλασικό μοντέλο επικράτησε στις αντιλήψεις των Ελληνίδων/ων εκπαιδευτικών, συμβαδίζοντας με διεθνείς έρευνες στις οποίες συμμετείχαν Διδάκτορες Μοριακής Βιολογίας, Γενετικής και σχετικών κλάδων Βιολογίας. Τα αποτελέσματα της παρούσας διατριβής αναδεικνύουν αναλυτικά τα στοιχεία που απαρτίζουν τις αντιλήψεις των μαθητριών/τών και των εκπαιδευτικών σχετικά με το γονίδιο και τη λειτουργία του, αποτελώντας μια πρώτη ταυτόχρονη εκτίμηση των αντιλήψεων για το γονίδιο σε αυτό το πλαίσιο στον ελληνικό μαθητικό και εκπαιδευτικό πληθυσμό. Επιπλέον, τα ευρήματα της έρευνας μπορούν να αποτελέσουν βάση για δημιουργία διδακτικού υλικού της γενετικής υπό την προοπτική της ιστορίας της επιστήμης και της μεταβαλλόμενης επιστημονικής γνώσης σύμφωνα με την πληροφορία για όλες τις πτυχές της γονιδιακής λειτουργίας και πως την αντιλαμβάνονται οι μαθήτριες/τές και τα ιστορικά μοντέλα.
περισσότερα

Περίληψη σε άλλη γλώσσα

The importance of genetic literacy, as an aspect of scientific literacy, is widely documented in numerous studies, while the integration of genetics into in secondary and higher education curricula internationally emphasizes genetics’ central position in science education. Studies highlighting students' perceptions, however, indicate significant difficulties in students’ understanding of genetics, show conceptual confusion, and an inability to understand complex genetic phenomena and processes at different organizational levels, such as the molecular, cellular, and phenomenological (phenotypic) levels. The inherent conceptual variation in genetics’ terminology such as that of 'gene' or 'gene function', having received historically different interpretations and explanations, further complicates its teaching. In addition, during the educational process, teachers face learners’ alternative perceptions, often cultivated through mass media, family environment or other informal forms of educ ...
or 'gene function', having received historically different interpretations and explanations, further complicates its teaching. In addition, during the educational process, teachers face learners’ alternative perceptions, often cultivated through mass media, family environment or other informal forms of education, which often present an obstacle. The investigation of students' perceptions of genetics is widespread in international educational research compared to Greek data. At the same time, research on teachers' perceptions of genetics is quite restricted both internationally and for the Greek population. Despite the broad interest, researchers focus their studies mainly on detecting alternative perceptions and misconceptions, the assessment of genetic determinism, the understanding of genetics’ concepts in relation to a specific aspect of gene function, therefore not tackling the entirety of the parts which constitute the gene function. The present dissertation examines students’ and teachers’ perceptions regarding the gene and gene function, focusing on the conceptual variation of these concepts historically, while matching features from five multiple historical models, the Mendelian, classical, biochemical-classical, neoclassical, and modern models and their individual epistemological characteristics. Considering these models, a qualitative systematic review of the literature examining students' and teachers' perceptions of genetics internationally is conducted. A total of 38 scientific publications and 11 scientific articles concerning students' and teachers' perceptions respectively were analysed, and then classified into the historical models according to the detected epistemological features in the studies. At the main research study 18 12th Grade students and 25 Biology teachers participated, following the theoretical sampling method where the enrichment of the data allows their parallel analysis during the research. The research instrument chosen was the semi-structured interview, while content analysis guided by theory and epistemological model features provided the theoretical framework for analysis. The results of the qualitative systematic review of the literature show that there are two concepts of the gene in students’ and teachers’ perceptions of the gene-function relationship, the Mendelian one where the gene is considered as an abstract concept, and the neoclassical where it is defined as an information carrier and/or a DNA segment. Furthermore, while students seem to be unable to link different organisational levels of gene function, as they often did not include a protein as a mediator when describing the genotype-phenotype relationship (classical model). As studies focusing on teachers’ perception of genetics were scarce, only weak generalisations were able to be made. Regarding Greek students, the biochemical-classical model was dominant at their perceptions, as a hybridization of classical and neoclassical models’ characteristics. Similar results have been found in international studies, but also in relation to Greek textbooks, where the same model prevailed. Moreover, the neoclassical model was found more frequently in the perceptions of Greek teachers, which is in line with international studies involving biologists holding PhDs in Molecular Biology, Genetics, and related disciplines of Biology. The results of the present study present a detailed view of students' and teachers' perceptions of the gene and its function, constituting a first simultaneous assessment of genetics in this context in the Greek student and teacher population. Furthermore, the findings of the study can provide a basis for teaching materials’ creation in genetics, from the perspective of the history of science and the changing scientific knowledge, portrayed through the conceptual variation shown through the five historical genetic models.
περισσότερα

Όλα τα τεκμήρια στο ΕΑΔΔ προστατεύονται από πνευματικά δικαιώματα.

Όρους Χρήσης του Εθνικού Αρχείου Διδακτορικών Διατριβών, καθώς και της
DOI
10.12681/eadd/55814
Διεύθυνση Handle
http://hdl.handle.net/10442/hedi/55814
ND
55814
Εναλλακτικός τίτλος
Historical models of gene function in students’ and teachers’ conceptions in secondary education
rnative perceptions and misconceptions, the assessme Τσόπογλου-Γκίνα, Δέσποινα (Πατρώνυμο: Σταύρος)
Δηλώνω ότι έλαβα γνώση και ανεπιφύλακτα συμφωνώ και αποδέχομαι τους Ημερομηνία
2023
data-action='submit' style="padding: 5px;background: #fff;border: 2px solid #adadad;cursor: pointer;"> Κατέβασμα αρχείου PDF Ίδρυμα

Όλα τα τεκμήρια στο ΕΑΔΔ προστατεύονται από πνευματικά δικαιώματα.

Πανεπιστήμιο Δυτικής Μακεδονίας. Σχολή Κοινωνικών και Ανθρωπιστικών Επιστημών. Τμήμα Παιδαγωγικό Νηπιαγωγών
Εξεταστική επιτροπή
Παπαδοπούλου Πηνελόπη
Παρασκευόπουλος Στέφανος
Αμπατζίδης Γεώργιος
Σπύρτου Άννα
Παπανικολάου Αναστάσιος
Δημητρίου Αναστασία
Πλιόγκου Βασιλική
Επιστημονικό πεδίο
Κοινωνικές ΕπιστήμεςΕκπαίδευση ➨ Εκπαίδευση και Έρευνα της εκπαίδευσης
Κοινωνικές ΕπιστήμεςΕκπαίδευση ➨ Διδασκαλία και κατάρτιση
Λέξεις-κλειδιά
Ιστορικά γονιδιακά μοντέλα; Αντιλήψεις μαθητών; Αντιλήψεις εκπαιδευτικών; Δευτεροβάθμιμα
Χώρα
Ελλάδα
Γλώσσα
Ελληνικά
Άλλα στοιχεία
πιν., χαρτ., σχημ., γραφ.
Στατιστικά χρήσης
ΠΡΟΒΟΛΕΣ
Αφορά στις μοναδικές επισκέψεις της διδακτορικής διατριβής για την χρονική περίοδο 07/2018 - 07/2023.
Πηγή: Google Analytics.
ΞΕΦΥΛΛΙΣΜΑΤΑ
Αφορά στο άνοιγμα του online αναγνώστη για την χρονική περίοδο 07/2018 - 07/2023.
Πηγή: Google Analytics.
ΜΕΤΑΦΟΡΤΩΣΕΙΣ
Αφορά στο σύνολο των μεταφορτώσων του αρχείου της διδακτορικής διατριβής.
Πηγή: Εθνικό Αρχείο Διδακτορικών Διατριβών.
ΧΡΗΣΤΕΣ
Αφορά στους συνδεδεμένους στο σύστημα χρήστες οι οποίοι έχουν αλληλεπιδράσει με τη διδακτορική διατριβή. Ως επί το πλείστον, αφορά τις μεταφορτώσεις.
Πηγή: Εθνικό Αρχείο Διδακτορικών Διατριβών.