Περίληψη
Θεωρητικό πλαίσιο: Η παρούσα πιλοτική πειραματική έρευνα κινείται σε έξι άξονες: τα υποστρώματα της ανθρώπινης γλώσσας, την παιδαγωγική, την κατάκτηση της δεύτερης/ξένης γλώσσας, τον εγκλεισμό, τη γνωστική γήρανση και την εκτίμηση της προνοσηρής γνωστικής λειτουργίας. Εντός του κάθε άξονα διερευνώνται περαιτέρω εκφάνσεις, οι πιο εξέχουσες εκ των οποίων είναι οι εξής: τα γνωστικά προαπαιτούμενα για την κατάκτηση του γλωσσικού γραμματισμού, τα συναισθήματα στον εγκέφαλο, τα σχολεία δεύτερης ευκαιρίας, οι αλφαβητικές γραφές και το ζήτημα της γλωσσικής διαφάνειας, η ξενογλωσσοφοβία, οι επιπτώσεις του εγκλεισμού, η ήπια γνωστική διαταραχή (ΗΓΔ, μια γνωστική κατάσταση, η οποία προηγείται της άνοιας και χαρακτηρίζεται από οριακές μνημονικές ελλείψεις αλλά είναι σχεδόν πλήρως λειτουργική), οι μη φαρμακολογικές γνωστικές παρεμβάσεις στην άνοια και η μετάφραση και προσαρμογή λεξιλογικών δοκιμασιών.Σκοπός και Στόχοι: Η διά βίου μάθηση στοχεύει στην ακαδημαϊκή ενίσχυση του υποβαθμισμένου εργατικού ...
Θεωρητικό πλαίσιο: Η παρούσα πιλοτική πειραματική έρευνα κινείται σε έξι άξονες: τα υποστρώματα της ανθρώπινης γλώσσας, την παιδαγωγική, την κατάκτηση της δεύτερης/ξένης γλώσσας, τον εγκλεισμό, τη γνωστική γήρανση και την εκτίμηση της προνοσηρής γνωστικής λειτουργίας. Εντός του κάθε άξονα διερευνώνται περαιτέρω εκφάνσεις, οι πιο εξέχουσες εκ των οποίων είναι οι εξής: τα γνωστικά προαπαιτούμενα για την κατάκτηση του γλωσσικού γραμματισμού, τα συναισθήματα στον εγκέφαλο, τα σχολεία δεύτερης ευκαιρίας, οι αλφαβητικές γραφές και το ζήτημα της γλωσσικής διαφάνειας, η ξενογλωσσοφοβία, οι επιπτώσεις του εγκλεισμού, η ήπια γνωστική διαταραχή (ΗΓΔ, μια γνωστική κατάσταση, η οποία προηγείται της άνοιας και χαρακτηρίζεται από οριακές μνημονικές ελλείψεις αλλά είναι σχεδόν πλήρως λειτουργική), οι μη φαρμακολογικές γνωστικές παρεμβάσεις στην άνοια και η μετάφραση και προσαρμογή λεξιλογικών δοκιμασιών.Σκοπός και Στόχοι: Η διά βίου μάθηση στοχεύει στην ακαδημαϊκή ενίσχυση του υποβαθμισμένου εργατικού δυναμικού. Η επίδραση της κατάκτησης της δεύτερης/ξένης γλώσσας στους/στις ηλικιωμένους/-ες με ΗΓΔ σε σύγκριση με γνωστικά υγιείς ηλικιωμένους/-ες και ενήλικες κρατούμενους/-ες είναι άγνωστη. Σκοπός αυτής της πιλοτικής πειραματικής έρευνας ήταν να αναδείξει τα οφέλη μιας δεύτερης ευκαιρίας, μέσω της κατάκτησης της δεύτερης/ξένης γλώσσας, για άτομα που θεωρούνται περιθωριοποιημένα ή κοινωνικά αποκλεισμένα. Ο πρωταρχικός στόχος της έρευνας ήταν να αποδειχθεί ότι ένα γενικό μάθημα δεύτερης/ξένης γλώσσας σχεδιασμένο για ενήλικες επηρέασε θετικά την επίδοση των συμμετεχόντων/-ουσών σε μια δοκιμασία λεξιλογικής απόφασης σε σύγκριση με άτομα που δεν είχαν συμμετάσχει σε κανένα πρόγραμμα γνωστικής ενδυνάμωσης. Ο δευτερεύων στόχος ήταν να διερευνηθεί εάν το ‘ανήκειν’ σε μία από τις τρεις ερευνητικές ομάδες επηρέασε τη διαδικασία της λεξιλογικής απόφασης.Ερευνητικά ερωτήματα: Το μάθημα της αγγλικής ως ξένης γλώσσας (ΞΓ) επηρέασε την επίδοση των ηλικιωμένων με ΗΓΔ στη Σουηδική Δοκιμασία Λεξιλογικής Απόφασης (ΣΔΛΑ· Almkvist et al., 2007); Το μάθημα της αγγλικής ως ΞΓ επηρέασε την επίδοση των κρατουμένων στη ΣΔΛΑ; Υπήρχε διαφορά μεταξύ των επιδόσεων των ηλικιωμένων με ΗΓΔ και των κρατουμένων στη ΣΔΛΑ; Υπήρχε διαφορά μεταξύ των επιδόσεων των ηλικιωμένων με ΗΓΔ και των γνωστικά υγιών ηλικιωμένων στη ΣΔΛΑ; Υπήρχε διαφορά μεταξύ των επιδόσεων των ηλικιωμένων με ΗΓΔ στις ελληνικές και αγγλικές μεταφράσεις της ΣΔΛΑ; Υπήρχε διαφορά μεταξύ των επιδόσεων των κρατουμένων στις ελληνικές και αγγλικές μεταφράσεις της ΣΔΛΑ;Μεθοδολογική προσέγγιση: Για την παρούσα πιλοτική μελέτη επιλέχθηκε ο πειραματικός ερευνητικός σχεδιασμός και η συγκρότηση τριών πειραματικών πληθυσμών.Ερευνητικά εργαλεία: Μια 6μηνη σειρά μαθημάτων στην αγγλική ως ΞΓ σχεδιασμένη για ενήλικες. Ελληνικές και αγγλικές μεταφρασμένες εκδοχές της ΣΔΛΑ.Δείγμα: Σαράντα επτά ενήλικες συμμετέχοντες/-ουσες έλαβαν μέρος στη μελέτη σχηματίζοντας τρεις ομάδες: 9 ηλικιωμένοι/-ες άνδρες και γυναίκες με ΗΓΔ, 11 ηλικιωμένες γυναίκες, αφυπηρετήσασες εκπαιδευτικοί της αγγλικής ως ΞΓ, χωρίς ενδείξεις για γνωστή ασθένεια, βλάβη ή διαταραχή, και 27 ενήλικες άνδρες κρατούμενοι. Οι ηλικιωμένοι/-ες με ΗΓΔ και οι κρατούμενοι διδάχθηκαν την αγγλική ως ΞΓ για έξι μήνες σε διαφορετικά εκπαιδευτικά περιβάλλοντα και περιόδους, αλλά χρησιμοποιώντας το ίδιο υλικό. Οι αφυπηρετήσασες εκπαιδευτικοί της αγγλικής ως ΞΓ δεν συμμετείχαν σε κανενός είδους πρόγραμμα γνωστικής ενδυνάμωσης. Προκειμένου να εκτιμηθεί η επίδραση των μαθημάτων της αγγλικής ως ΞΓ στους/στις ηλικιωμένους/-ες με ΗΓΔ και τους έγκλειστους, οι δύο ομάδες αξιολογήθηκαν πριν, κατά τη διάρκεια και μετά τα μαθήματα σε ελληνικές και αγγλικές διαβαθμισμένες και μεταφρασμένες εκδοχές της ΣΔΛΑ. Η ΣΔΛΑ είναι ένα τεστ γνώσης λέξεων, το οποίο εκτιμά την προνοσηρή γνωστική λειτουργία. Οι γνωστικά υγιείς ηλικιωμένες αξιολογήθηκαν σε μια ελληνική και μια αγγλική εκδοχή της ΣΔΛΑ μόνο μία φορά.Μέθοδος ανάλυσης ευρημάτων: Πραγματοποιήθηκε στατιστική ανάλυση και σύγκριση των δεδομένων που συλλέχθηκαν, δηλαδή των δημογραφικών στοιχείων των συμμετεχόντων/-ουσών και των βαθμολογιών τους στις ελληνικές και αγγλικές εκδοχές της ΣΔΛΑ κατά την αρχική, ενδιάμεση και τελική φάση υλοποίησης της σειράς μαθημάτων της αγγλικής ως ΞΓ, με τη χρήση του IBM SPSS Statistics for Windows, έκδοση 27.0 (IBM Corp., 2020). Διατυπώθηκαν έξι πειραματικές υποθέσεις, οι οποίες αντιστοιχίστηκαν στα ερευνητικά ερωτήματα. Επίσης, εξετάστηκαν οι προϋποθέσεις που απαιτούνται για τους παραμετρικούς ελέγχους. Στη συνέχεια, καθορίστηκε η αφετηρία αναφοράς, η οποία συμπληρώθηκε με τον έλεγχο των πειραματικών υποθέσεων.Βασικά ερευνητικά συμπεράσματα: Τα χαρακτηριστικά των πειραματικών πληθυσμών, δηλαδή η ηλικία, το φύλο, το μορφωτικό επίπεδο, η περιοχή καταγωγής και διαβίωσης, η γνώση της μητρικής γλώσσας, η γνώση δεύτερης/ξένης γλώσσας, η επίδραση της πληθυσμιακής ομάδας, ο βαθμός προσοχής κατά τον χρόνο απόκρισης και η γνωστική γήρανση αναμφίβολα καθόρισαν την επίδοση των συμμετεχόντων/-ουσών στην ΣΔΛΑ. Για τους κρατούμενους, ειδικότερα, πρέπει να ληφθεί υπόψη ένας επιπλέον παράγοντας: η σχολική τους φοίτηση συνέπεσε με τους περιορισμούς που επιβλήθηκαν λόγω του δεύτερου κύματος της πανδημίας COVID-19. Η φοίτηση στο σχολείο με φυσική παρουσία απαγορεύτηκε για μεγάλο χρονικό διάστημα, γεγονός που υποχρέωσε την ερευνήτρια να καταφύγει σε μεθόδους εξ αποστάσεως διδασκαλίας και χορήγησης των δοκιμασιών. Τα αποτελέσματα των στατιστικών αναλύσεων κατέδειξαν την ισχυρή παρουσία καθοριστικών πειραματικών σφαλμάτων. Ωστόσο, αυτές οι παράμετροι δύνανται να οδηγήσουν σε λεπτομερέστερες διερευνήσεις στο μέλλον.
περισσότερα
Περίληψη σε άλλη γλώσσα
Theoretical framework: This pilot experimental study revolves around six axes, namely the substrates of human language, pedagogy, second or foreign language acquisition, imprisonment, cognitive ageing, and the estimation of premorbid cognitive functioning. Within each of these axes, finer notions are explored, the most salient of which are the cognitive prerequisites for literacy acquisition, emotions in the brain, second chance schools, alphabetic scripts and the issue of transparency, xenoglossophobia, the consequences of incarceration, mild cognitive impairment (MCI; a cognitive state preceding dementia that features marginal memory deficiencies yet is almost fully functional), non-pharmacological cognitive interventions in dementia, and the translation and adaptation of verbal tests.Purpose and Objectives: Lifelong learning aims at the academic enhancement of the deprived workforce. The influence of second or foreign language acquisition on MCI older adults compared to cognitively ...
Theoretical framework: This pilot experimental study revolves around six axes, namely the substrates of human language, pedagogy, second or foreign language acquisition, imprisonment, cognitive ageing, and the estimation of premorbid cognitive functioning. Within each of these axes, finer notions are explored, the most salient of which are the cognitive prerequisites for literacy acquisition, emotions in the brain, second chance schools, alphabetic scripts and the issue of transparency, xenoglossophobia, the consequences of incarceration, mild cognitive impairment (MCI; a cognitive state preceding dementia that features marginal memory deficiencies yet is almost fully functional), non-pharmacological cognitive interventions in dementia, and the translation and adaptation of verbal tests.Purpose and Objectives: Lifelong learning aims at the academic enhancement of the deprived workforce. The influence of second or foreign language acquisition on MCI older adults compared to cognitively healthy older adults and adult inmates is unknown. The purpose of this pilot experimental study was to highlight the benefits of a second chance through second or foreign language acquisition for people deemed marginalised or socially excluded. The primary research objective was to demonstrate that a general second or foreign language course designed for adults could positively affect the participants’ performance on a lexical decision test as compared to people who had not joined any cognitive enhancement programme. The secondary objective was to investigate whether belonging to one of the three research cohorts influenced the lexical decision process.Research questions: Did the course in English as a Foreign Language (EFL) affect the performance of MCI older adults on the Swedish Lexical Decision Test (SLDT; Almkvist et al., 2007)? Did the EFL course affect the performance of inmates on the SLDT? Was there a difference between the performances of MCI older adults and inmates on the SLDT? Was there a difference between the performances of MCI older adults and cognitively healthy older adults on the SLDT? Was there a difference between the performances of MCI older adults on the Greek and English translations of the SLDT? Was there a difference between the performances of inmates on the Greek and English translations of the SLDT?Methodological approach: For the present pilot study, an experimental research design was adopted, and three experimental populations were recruited.Research instruments: A 6-month EFL course designed for adults; Greek and English-translated versions of the SLDT.Sample: Forty-seven adult participants joined the study, forming three groups: 9 MCI male and female older adults, 11 female older adults, retired EFL teachers with no indications of known disease, damage, or impairment, and 27 incarcerated male adults. The MCI older adults and the inmates were instructed in EFL for six months in different educational settings and periods using the same material. The retired EFL teachers did not participate in any kind of cognitive stimulation programme. To assess the EFL course effect on the MCI older adults and the inmates, the two groups were evaluated before, during, and after the EFL lessons on Greek and English graded and translated SLDT versions. The SLDT is a word knowledge test that estimates premorbid cognitive functioning. The cognitively healthy older adults were assessed on a Greek and an English SLDT version only once.Method of analysis of research findings: The collected data, i.e., the participants’ demographics and their scores on the Greek and English SLDT versions during the initial, intermediate, and final phases of the EFL course implementation, were statistically analysed and compared using IBM SPSS Statistics for Windows, Version 27.0 (IBM Corp., 2020). Six experimental hypotheses were formulated to reflect the respective experimental questions. The assumptions required for parametric tests were also examined. Afterwards, the baseline assessment was established, which was complemented by the experimental hypothesis testing.Basic research conclusions: The experimental population characteristics, i.e., age, gender, educational level, region of origin and living, mother tongue knowledge, second or foreign language knowledge, cohort effects, caution degree at response time, and cognitive ageing, have undoubtedly determined the performance of the participants on the SLDT. For the inmates an additional effect to consider was the fact that their schooling coincided with the restrictions imposed due to the second surge of the COVID-19 pandemic. Physical school attendance was prohibited for a long period, which obliged the researcher to resort to remote teaching and test administration methods. Various confounding variables have been implicated in the results of the statistical analyses. However, these parameters would pave the way for more detailed explorations in the future.
περισσότερα