Οργάνωση και ανασχεδιασμός επιχειρησιακών διαδικασιών στον κλάδο της υγείας

Περίληψη

Η Ελλάδα τα τελευταία χρόνια βιώνει μια οικονομική κρίση η οποία έχει ως αποτέλεσμα την περικοπή των δαπανών υγείας, αλλά και την αύξηση των ασθενών που επισκέπτονται τα Τμήματα Επειγόντων Περιστατικών (ΤΕΠ) των νοσοκομείων για λήψη δωρεάν υπηρεσιών υγείας. Λαμβάνοντας υπόψη τους αναγκαίους περιορισμούς που υφίστανται τα ΤΕΠ, οι ερευνητές ανά την υφήλιο προσπαθούν να αναπτύξουν μεθοδολογίες για την αποτελεσματικότερη διαχείριση των πόρων και των διαδικασιών που αυτά περιλαμβάνουν. Ο ανασχεδιασμός διαδικασιών αποτελεί μια μεθοδολογία η οποία προτείνει δραστικές αλλαγές και μπορεί να εφαρμοστεί αφού πρώτα εντοπιστούν τα προβλήματα που αντιμετωπίζουν τα ΤΕΠ. Η ανεύρεση των δυσλειτουργιών που εμφανίζουν τα συγκεκριμένα τμήματα, καθώς και η πρόταση κατάλληλων λύσεων, αποτελούν τους κυριότερους στόχους που προσπαθεί να επιτύχει η παρούσα διδακτορική έρευνα. Στο πλαίσιο της συγκεκριμένης διατριβής, πραγματοποιήθηκε αρχικά μια ερευνητική μελέτη, η οποία εξετάζει την άποψη των ασθενών για τον τ ...

Όλα τα τεκμήρια στο ΕΑΔΔ προστατεύονται από πνευματικά δικαιώματα.

Η Ελλάδα τα τελευταία χρόνια βιώνει μια οικονομική κρίση η οποία έχει ως αποτέλεσμα την περικοπή των δαπανών υγείας, αλλά και την αύξηση των ασθενών που επισκέπτονται τα Τμήματα Επειγόντων Περιστατικών (ΤΕΠ) των νοσοκομείων για λήψη δωρεάν υπηρεσιών υγείας. Λαμβάνοντας υπόψη τους αναγκαίους περιορισμούς που υφίστανται τα ΤΕΠ, οι ερευνητές ανά την υφήλιο προσπαθούν να αναπτύξουν μεθοδολογίες για την αποτελεσματικότερη διαχείριση των πόρων και των διαδικασιών που αυτά περιλαμβάνουν. Ο ανασχεδιασμός διαδικασιών αποτελεί μια μεθοδολογία η οποία προτείνει δραστικές αλλαγές και μπορεί να εφαρμοστεί αφού πρώτα εντοπιστούν τα προβλήματα που αντιμετωπίζουν τα ΤΕΠ. Η ανεύρεση των δυσλειτουργιών που εμφανίζουν τα συγκεκριμένα τμήματα, καθώς και η πρόταση κατάλληλων λύσεων, αποτελούν τους κυριότερους στόχους που προσπαθεί να επιτύχει η παρούσα διδακτορική έρευνα. Στο πλαίσιο της συγκεκριμένης διατριβής, πραγματοποιήθηκε αρχικά μια ερευνητική μελέτη, η οποία εξετάζει την άποψη των ασθενών για τον τρόπο λειτουργίας των ΤΕΠ. Τα ευρήματα κατέστησαν σαφή την ανάγκη πραγματοποίησης άμεσων αλλαγών λόγω της ύπαρξης αρκετών προβλημάτων που δυσχεραίνουν την ομαλή διεξαγωγή των διαδικασιών του ΤΕΠ και προκαλούν καθυστερήσεις στην εξυπηρέτηση των ασθενών. Σύμφωνα με την άποψη των ασθενών, το κυριότερο πρόβλημα των ΤΕΠ αποτελεί ο συνωστισμός, ο οποίος προκαλεί καθυστερήσεις, στρες και δυσαρέσκεια τόσο στο προσωπικό, όσο και στους ασθενείς. Στη συνέχεια, δημιουργήθηκε ένα καινοτόμο εργαλείο, το οποίο περιγράφει τα κυριότερα και πιο συχνά εμφανιζόμενα προβλήματα που ενδέχεται να παρουσιάσει ένα ΤΕΠ, και ανάλογα με το επιλεχθέν πρόβλημα, προτείνονται βελτιωτικές λύσεις σύμφωνα με τη διεθνή βιβλιογραφία, με επισήμανση της πιο αποτελεσματικής. Για την αναπαράσταση της τρέχουσας ροής εργασιών στα ΤΕΠ, αλλά και την εξέταση διαφόρων εναλλακτικών βελτιωτικών παρεμβάσεων, αποφασίσθηκε να γίνει χρήση λογισμικού προσομοίωσης. Τα ευρήματα από τη προσομοίωση των δεδομένων που συλλέχθηκαν από την εμπειρική έρευνα, απέδειξαν την ικανότητα της συγκεκριμένης τεχνικής να αναπαριστά στο μέγιστο βαθμό την υφιστάμενη κατάσταση και λειτουργία του ΤΕΠ. Για την κατάταξη των επτά προτεινόμενων βελτιωτικών σεναρίων προτάθηκε μια μεθοδολογία δυο σταδίων. Αρχικά, πραγματοποιήθηκε ιεράρχηση των σεναρίων, βασισμένη στη προσωπική προτίμηση του αποφασίζοντα (Διοικητής Νοσοκομείου) και, 3στη συνέχεια, έγινε χρήση της αναλυτικής ιεραρχικής διαδικασίας. Η τεχνική fast track αποδείχθηκε η βέλτιστη και πιο εφαρμόσιμη πρακτική βελτίωσης του τρόπου λειτουργίας του ΤΕΠ, η οποία αποσυμφορεί το τμήμα και μειώνει τους χρόνους αναμονής, χωρίς να απαιτεί υπέρογκα έξοδα και επιπλέον στελέχωση. Μετά τον πέρας της εξεύρεσης των αδυναμιών του ΤΕΠ και της ανάδειξης των προτεινόμενων λύσεων, κρίθηκε αναγκαία η μελέτη του θέματος της αντίστασης των εργαζομένων στην αλλαγή και η μελέτη μεθόδων διαχείρισης του συγκεκριμένου φαινομένου, καθώς αποτελεί το συνηθέστερο αίτιο αποτυχίας των ανασχεδιαστικών πρακτικών. Πραγματοποιήθηκε μια ακόμα εμπειρική έρευνα που εξέτασε την προδιάθεση των εργαζομένων υγείας απέναντι σε ενδεχόμενες ανασχεδιαστικές παρεμβάσεις για την βελτίωση του τρόπου λειτουργίας και της ποιότητας των υπηρεσιών των ΤΕΠ. Τα αποτελέσματα της συγκεκριμένης μελέτης αναδεικνύουν την επικοινωνία και τη σχέση της Διοίκησης με τους εργαζομένους ως καταλύτη καθώς επηρεάζει σημαντικά την προδιάθεση του προσωπικού σχετικά με τις επικείμενες αλλαγές. Τέλος, θα πρέπει να τονισθεί ιδιαίτερα πως μέσα από αυτή τη τριπλή έρευνα (σε εργαζομένους, πολίτες/ ασθενείς και τη παρακολούθηση της λειτουργίας του ΤΕΠ) που πραγματοποιήθηκε σε διάφορα νοσοκομεία της χώρας, έγινε αντιληπτό πως κάθε νοσοκομειακό ίδρυμα και, κατ’ επέκταση, κάθε ΤΕΠ έχει ιδιαίτερα χαρακτηριστικά και ανάγκες που το καθιστούν ξεχωριστή περίπτωση για την οποία θα πρέπει να υπάρξει εξατομικευμένη στρατηγική. Παρόλα αυτά, η παρούσα διατριβή προσφέρει επιπλέον γνώση και έδαφος για συγκριτική μελέτη με αντίστοιχες έρευνες στην Ελλάδα και το εξωτερικό.
περισσότερα

Περίληψη σε άλλη γλώσσα

During the last decade, Greece experienced a financial crisis that resulted in a reduction to healthcare costs and an increase in uninsured patient visits to Emergency Departments (EDs). Given the limited funding of public hospitals, researchers around the world are trying to develop methodologies for the more efficient management of ED resources and processes. Process re-engineering is a methodology that proposes drastic changes to the operation of the entity under examination; in this case, an ED. Its first step entails the identification of the problems that the ED is facing. Detecting ED malfunctions, as well as suggesting appropriate solutions, are the two main goals of this PhD thesis.In this context, a research (survey) was initially conducted in order to examine the view of patients concerning ED processes and main problems. The findings revealed that there is a need for immediate changes, due to the existence of several challenges that impede the smooth operation of EDs and ca ...
περισσότερα

Όλα τα τεκμήρια στο ΕΑΔΔ προστατεύονται από πνευματικά δικαιώματα.

DOI
10.12681/eadd/46959
Διεύθυνση Handle
http://hdl.handle.net/10442/hedi/46959
ND
46959
Εναλλακτικός τίτλος
Organizing and redesigning business processes in the health sector
Συγγραφέας
Αμάραντου, Βασιλική (Πατρώνυμο: Απόστολος)
Ημερομηνία
2020
Ίδρυμα
Δημοκρίτειο Πανεπιστήμιο Θράκης (ΔΠΘ). Σχολή Πολυτεχνική. Τμήμα Μηχανικών Παραγωγής και Διοίκησης
Εξεταστική επιτροπή
Χατζόγλου Πρόδρομος
Γεωργόπουλος Νικόλαος
Βαβάτσικος Αθανάσιος
Κουλουριώτης Δημήτριος
Φωτιάδης Θωμάς
Δελιάς Παύλος
Ξανθόπουλος Αλέξανδρος
Επιστημονικό πεδίο
Κοινωνικές ΕπιστήμεςΟικονομικά και Επιχειρήσεις
Λέξεις-κλειδιά
Ανασχεδιασμός επιχειρησιακών διαδικασιών; Τμήμα επειγόντων περιστατικών; Αντίσταση στην αλλαγή; Ανασχεδιασμός διαδικασιών; Προσομοίωση διαδικασιών
Χώρα
Ελλάδα
Γλώσσα
Ελληνικά
Άλλα στοιχεία
500 σ., πιν., σχημ., γραφ.
Στατιστικά χρήσης
ΠΡΟΒΟΛΕΣ
Αφορά στις μοναδικές επισκέψεις της διδακτορικής διατριβής για την χρονική περίοδο 07/2018 - 07/2023.
Πηγή: Google Analytics.
ΞΕΦΥΛΛΙΣΜΑΤΑ
Αφορά στο άνοιγμα του online αναγνώστη για την χρονική περίοδο 07/2018 - 07/2023.
Πηγή: Google Analytics.
ΜΕΤΑΦΟΡΤΩΣΕΙΣ
Αφορά στο σύνολο των μεταφορτώσων του αρχείου της διδακτορικής διατριβής.
Πηγή: Εθνικό Αρχείο Διδακτορικών Διατριβών.
ΧΡΗΣΤΕΣ
Αφορά στους συνδεδεμένους στο σύστημα χρήστες οι οποίοι έχουν αλληλεπιδράσει με τη διδακτορική διατριβή. Ως επί το πλείστον, αφορά τις μεταφορτώσεις.
Πηγή: Εθνικό Αρχείο Διδακτορικών Διατριβών.
Σχετικές εγγραφές (με βάση τις επισκέψεις των χρηστών)