Περίληψη
Η συζήτηση που γίνεται τα τελευταία χρόνια γύρω από το ζήτημα τη επιχειρηματικότητας και της καινοτομίας σε παγκόσμιο επίπεδο, εντασσόμενη στο κλίμα που δημιούργησαν οι νέες διεθνείς ανακατατάξεις, οδήγησε στην ιδέα της παρούσας διατριβής. Σήμερα, περισσότερο ίσως από άλλες περιόδους εξέλιξης του οικονομικού συστήματος και της μορφής της διεθνούς οικονομικής συνεργασίας, υποστηρίζεται, συζητιέται και κρίνεται ο ρόλος της επιχειρηματικότητας και της καινοτομίας στη διαμόρφωση των οικονομικών συνθηκών. Από το πλήθος των παραγόντων που επηρεάζουν την επιχειρηματικότητα και την καινοτομία καθώς και την αποτελεσματικότητα των μικρομεσαίων επιχειρήσεων στο χώρο των τροφίμων, επιλέχθηκε να επικεντρώσουμε το ενδιαφέρον μας στην επιχειρηματική στρατηγική και στη δημιουργία μορφών συνεργασίας. Για λόγους διευκόλυνσης της στατιστικής αξιοπιστίας η επιχειρηματική στρατηγική χωρίστηκε σε δυο μορφές, επιχειρηματική στρατηγική αγοράς και επιχειρηματική στρατηγική γκάμας προϊόντων. Το ίδιο έγινε και ...
Η συζήτηση που γίνεται τα τελευταία χρόνια γύρω από το ζήτημα τη επιχειρηματικότητας και της καινοτομίας σε παγκόσμιο επίπεδο, εντασσόμενη στο κλίμα που δημιούργησαν οι νέες διεθνείς ανακατατάξεις, οδήγησε στην ιδέα της παρούσας διατριβής. Σήμερα, περισσότερο ίσως από άλλες περιόδους εξέλιξης του οικονομικού συστήματος και της μορφής της διεθνούς οικονομικής συνεργασίας, υποστηρίζεται, συζητιέται και κρίνεται ο ρόλος της επιχειρηματικότητας και της καινοτομίας στη διαμόρφωση των οικονομικών συνθηκών. Από το πλήθος των παραγόντων που επηρεάζουν την επιχειρηματικότητα και την καινοτομία καθώς και την αποτελεσματικότητα των μικρομεσαίων επιχειρήσεων στο χώρο των τροφίμων, επιλέχθηκε να επικεντρώσουμε το ενδιαφέρον μας στην επιχειρηματική στρατηγική και στη δημιουργία μορφών συνεργασίας. Για λόγους διευκόλυνσης της στατιστικής αξιοπιστίας η επιχειρηματική στρατηγική χωρίστηκε σε δυο μορφές, επιχειρηματική στρατηγική αγοράς και επιχειρηματική στρατηγική γκάμας προϊόντων. Το ίδιο έγινε και με τη διάσταση της συνεργασίας, χωρίστηκε, σε βασικές μορφές συνεργασίας και επιπλέον μορφές συνεργασίας. Έπειτα ερευνήθηκαν οι σχέσεις μεταξύ των μορφών επιχειρηματικής στρατηγικής και των μορφών συνεργασίας με τις 4 βασικές διαστάσεις της καινοτομίας, καινοτομία προϊόντος, καινοτομία διαδικασιών, καινοτομία μάρκετινγκ και οργανωσιακή καινοτομία. Στη συνέχεια μελετήθηκαν οι σχέσεις μεταξύ των τεσσάρων μορφών καινοτομίας και της ανταγωνιστικότητας, της οικονομικής απόδοσης των επιχειρήσεων καθώς και την σχέση τους με τη σταθερότητα του περιβάλλοντος λόγω της οικονομικής κρίσης. Για την έρευνα χρησιμοποιήθηκε ερωτηματολόγιο 64 ερωτήσεων που συμπληρώθηκε από 458 ελληνικές επιχειρήσεις τροφίμων. Για την επεξεργασία των αποτελεσμάτων χρησιμοποιήθηκε στατιστική ανάλυση με το λογισμικό SPSS statistics, ενώ εκπονήθηκε ανάλυση εγκυρότητας και αξιοπιστίας του ερωτηματολογίου. Επιπλέον μελετήθηκαν τα δημογραφικά χαρακτηριστικά του ερωτηματολογίου, cluster analysis, και πολλαπλή παλινδρόμηση. Η έρευνα απέδειξε τη μεγάλη σημασία, της επιχειρηματικής στρατηγικής και των μορφών συνεργασίας που εφαρμόζουν οι ελληνικές επιχειρήσεις τροφίμων, για τα επίπεδα καινοτομίας και κατ’ επέκταση ανταγωνιστικότητας και αποτελεσματικότητας τους. Τα ευρήματα της διατριβής μπορούν να χρησιμοποιηθούν ως πρακτικός οδηγός ανάπτυξης της καινοτομίας στις επιχειρήσεις τροφίμων στην Ελλάδα και το εξωτερικό.
περισσότερα
Περίληψη σε άλλη γλώσσα
There are researches and authors who suggest further research on innovation drivers and innovation results on business performance. The idea of this thesis was to examine the factors that drive or hinder the deployment of innovation practices. The purpose of this thesis was to examine the extent to which business strategy and collaboration, as innovation drivers, are associated with the four types of innovation. Consequently, how these relationships affect a firm’s competitive advantage, business and financial performance. The recent interest in the issue of entrepreneurship and innovation globally, in line with the climate created by the new international reshuffles, has led to the idea of this thesis. Today, perhaps more than any other period in the evolution of the economic system and the form of international, economic cooperation, the role of entrepreneurship and innovation in shaping economic conditions is supported, discussed and judged. From the multitude of factors that affect ...
There are researches and authors who suggest further research on innovation drivers and innovation results on business performance. The idea of this thesis was to examine the factors that drive or hinder the deployment of innovation practices. The purpose of this thesis was to examine the extent to which business strategy and collaboration, as innovation drivers, are associated with the four types of innovation. Consequently, how these relationships affect a firm’s competitive advantage, business and financial performance. The recent interest in the issue of entrepreneurship and innovation globally, in line with the climate created by the new international reshuffles, has led to the idea of this thesis. Today, perhaps more than any other period in the evolution of the economic system and the form of international, economic cooperation, the role of entrepreneurship and innovation in shaping economic conditions is supported, discussed and judged. From the multitude of factors that affecting entrepreneurship and innovation as well as the effectiveness of small and medium-sized businesses in the food business, the focus on business strategy and form of collaboration was chosen to be studied. In order to facilitate statistical reliability business strategy was divided in two forms, business market and business products range strategy. The same happened with the collaboration dimension, which was divided into basic forms of collaboration and additional forms of collaboration. Then the relationships between business strategy forms and collaboration forms was explored with the 4 key dimensions of innovation, product innovation, process innovation, marketing innovation and organizational innovation. Then the relationship between the four forms of innovation and competitiveness, the economic returns of businesses and their relationship to environmental stability due to the economic crisis were studied too. The survey used a 64-question questionnaire completed by 458 Greek food companies. Statistical analysis with SPSS Statistics software was used to process the results, while a questionnaire validity and reliability analysis was performed. In addition, the demographic characteristics of the questionnaire, cluster analysis, and multiple regression were studied. Our findings prove that business strategy and form of collaboration applied by businesses are very important to the levels of innovation and efficiency for the Greek food companies. Thus, the findings of the thesis can be a valuable guideline for the development of innovation for the food companies in Greece and abroad.
περισσότερα