Η αξιοποίηση των αναλογιών όπως αναφαίνονται στις κοινωνικές αναπαραστάσεις και η εξέλιξή τους για τη δόμηση της ιστορικής σκέψης από μαθητές της τελευταίας τάξης της πρωτοβάθμιας εκπαίδευσης

Περίληψη

Η παρούσα διδακτορική διατριβή επικεντρώνεται στη μελέτη της συμβολής, της λειτουργίας και των διαρκών μετασχηματισμών του αναλογικού συλλογισμού στη δόμηση και την εξέλιξη της ιστορικής σκέψης των μαθητών/τριών δύο τμημάτων της Στ΄ τάξης Δημοτικού σχολείου της ευρύτερης περιοχής της Αθήνας. Οι αναλογίες συγκροτούν τις κοινωνικές αναπαραστάσεις και είναι συστατικά της κοινωνικής νόησης που διαμορφώνεται από τη συμμετοχή του ατόμου στις διάφορες κοινωνικές ομάδες και τις πολιτισμικές τους αναφορές. Ειδικότερα, πρόκειται για μία έρευνα ποιοτικού χαρακτήρα (έρευνα-δράση), η οποία προτάσσοντας την παραδοχή ότι κάθε υποκείμενο ιδιοποιείται την ιστορική γνώση χάρη στα νοητικά του εργαλεία, την επιλέγει, την τροποποιεί, την οργανώνει, τη συνδέει με όσα ήδη γνωρίζει, επιδιώκει να ελέγξει τις ερευνητικές υποθέσεις. Η συγκεκριμένη μελέτη αποτελείται από δύο κύρια μέρη. Το πρώτο μέρος καλύπτει το θεωρητικό πλαίσιο της μελέτης. Το δεύτερο μέρος περιλαμβάνει την ερευνητική διαδικασία που εφαρμόστηκ ...
περισσότερα

Περίληψη σε άλλη γλώσσα

This doctoral dissertation focuses on the study of the contribution, function and sustained transformations of the analogical reasoning in the construction and evolution of the historical thinking of the students of the two parallel classes of the 6th grade of an elementary school in Athens. Analogies represent the social representations and they are components of the social cognitive formed by the individual's participation in the various social groups and their cultural references. In particular, this is a research of a qualitative nature (action research), which, arguing the assumption that, as every subject appropriates historical knowledge through his mental tools, selects, modifies, reorganizes and relates it to what he already knows, seeks to control research cases. This study is consisted of two main parts. The first part covers the theoretical framework of the study. The second part includes the research process that has been applied. The first part attempts the epistemologica ...
περισσότερα

Όλα τα τεκμήρια στο ΕΑΔΔ προστατεύονται από πνευματικά δικαιώματα.

DOI
10.12681/eadd/46002
Διεύθυνση Handle
http://hdl.handle.net/10442/hedi/46002
ND
46002
Εναλλακτικός τίτλος
Leveraging of analogies as they appear in social representations, for the development of historical reasoning by the students of the 6th grade of primary education
Συγγραφέας
Καραγιάννη, Ελένη (Πατρώνυμο: Γεώργιος)
Ημερομηνία
2019
Ίδρυμα
Εθνικό και Καποδιστριακό Πανεπιστήμιο Αθηνών (ΕΚΠΑ). Σχολή Φιλοσοφική. Τμήμα Φιλοσοφίας, Παιδαγωγικής και Ψυχολογίας. Τομέας Παιδαγωγικής
Εξεταστική επιτροπή
Κάββουρα Θεοδώρα
Γκαρή Αικατερίνη
Φωτεινός Δημήτριος
Πασιάς Γεώργιος
Αποστολίδου Ελένη
Σμυρναίου Ζαχαρούλα
Παπακωνσταντίνου Άλμπα
Φλουρής Γεώργιος
Επιστημονικό πεδίο
Κοινωνικές ΕπιστήμεςΕκπαίδευση
Λέξεις-κλειδιά
Διδακτική της ιστορίας; Ιστορική σκέψη; Αναλογικός συλλογισμός; Κοινωνικές αναπαραστάσεις; Έρευνα-δράση.
Χώρα
Ελλάδα
Γλώσσα
Ελληνικά
Άλλα στοιχεία
431 σ., εικ., πιν., σχημ., γραφ.
Στατιστικά χρήσης
ΠΡΟΒΟΛΕΣ
Αφορά στις μοναδικές επισκέψεις της διδακτορικής διατριβής για την χρονική περίοδο 07/2018 - 07/2023.
Πηγή: Google Analytics.
ΞΕΦΥΛΛΙΣΜΑΤΑ
Αφορά στο άνοιγμα του online αναγνώστη για την χρονική περίοδο 07/2018 - 07/2023.
Πηγή: Google Analytics.
ΜΕΤΑΦΟΡΤΩΣΕΙΣ
Αφορά στο σύνολο των μεταφορτώσων του αρχείου της διδακτορικής διατριβής.
Πηγή: Εθνικό Αρχείο Διδακτορικών Διατριβών.
ΧΡΗΣΤΕΣ
Αφορά στους συνδεδεμένους στο σύστημα χρήστες οι οποίοι έχουν αλληλεπιδράσει με τη διδακτορική διατριβή. Ως επί το πλείστον, αφορά τις μεταφορτώσεις.
Πηγή: Εθνικό Αρχείο Διδακτορικών Διατριβών.
Σχετικές εγγραφές (με βάση τις επισκέψεις των χρηστών)