Περίληψη
Η παρούσα διδακτορική διατριβή, η οποία εντάσσεται στο επιστημονικό πεδίο της Συνεχιζόμενης Εκπαίδευσης και Εκπαίδευσης Ενηλίκων, διερευνά (καταγράφει, αναλύει και ερμηνεύει) τους παράγοντες συμμετοχής των ενηλίκων στα Εσπερινά Γενικά Λύκεια. Για πολλούς ενήλικες η ‘πρόωρη διακοπή’ της φοίτησης στο σχολείο καταγράφεται ως μία αρνητική εμπειρία που τους αποθαρρύνει από τη μελλοντική τους συμμετοχή σε εκπαιδευτικές δραστηριότητες. Υπάρχει ανάγκη κινητοποίησης αυτών των ανθρώπων να ολοκληρώσουν την τυπική σχολική εκπαίδευση και να εντάξουν τη μάθηση στη ζωή τους. Η έρευνα διεξήχθη το σχολικό έτος 2014-15. Για τη συλλογή των δεδομένων χρησιμοποιήθηκε ερωτηματολόγιο. Συνολικά συμμετείχαν 1821 ενήλικοι μαθητές και ενήλικες μαθήτριες Εσπερινών Λυκείων από όλη την ελληνική επικράτεια. Για τη δόμηση του ερωτηματολογίου αλλά και για την ανάλυση των δεδομένων αξιοποιήθηκε το μοντέλο ‘Αλυσίδα Αντιδράσεων’ (COR - Chain of Response Model) της Patricia Cross (1981). Το ερευνητικό υλικό που συλλέχθηκε ...
Η παρούσα διδακτορική διατριβή, η οποία εντάσσεται στο επιστημονικό πεδίο της Συνεχιζόμενης Εκπαίδευσης και Εκπαίδευσης Ενηλίκων, διερευνά (καταγράφει, αναλύει και ερμηνεύει) τους παράγοντες συμμετοχής των ενηλίκων στα Εσπερινά Γενικά Λύκεια. Για πολλούς ενήλικες η ‘πρόωρη διακοπή’ της φοίτησης στο σχολείο καταγράφεται ως μία αρνητική εμπειρία που τους αποθαρρύνει από τη μελλοντική τους συμμετοχή σε εκπαιδευτικές δραστηριότητες. Υπάρχει ανάγκη κινητοποίησης αυτών των ανθρώπων να ολοκληρώσουν την τυπική σχολική εκπαίδευση και να εντάξουν τη μάθηση στη ζωή τους. Η έρευνα διεξήχθη το σχολικό έτος 2014-15. Για τη συλλογή των δεδομένων χρησιμοποιήθηκε ερωτηματολόγιο. Συνολικά συμμετείχαν 1821 ενήλικοι μαθητές και ενήλικες μαθήτριες Εσπερινών Λυκείων από όλη την ελληνική επικράτεια. Για τη δόμηση του ερωτηματολογίου αλλά και για την ανάλυση των δεδομένων αξιοποιήθηκε το μοντέλο ‘Αλυσίδα Αντιδράσεων’ (COR - Chain of Response Model) της Patricia Cross (1981). Το ερευνητικό υλικό που συλλέχθηκε αναλύθηκε στο SPSS και η ερμηνεία του έγινε με βάση τις επτά κατηγορίες του συγκεκριμένου μοντέλου. Για την παρουσίαση των δεδομένων αρχικά χρησιμοποιήθηκε η περιγραφική στατιστική. Στη συνέχεια εφαρμόστηκε παραγοντική ανάλυση στα δεδομένα και προέκυψαν οι παράγοντες που επηρεάζουν την απόφαση για συμμετοχή. Τρεις από αυτούς είναι ‘πολύ’ ισχυροί (αυτοαξιολόγηση, στάση απέναντι στην εκπαίδευση και εκπαιδευτική προοπτική) και φαίνεται ότι διαδραματίζουν καθοριστικό ρόλο, ενώ οχτώ είναι ‘αρκετά’ ισχυροί (στόχοι, προσδοκίες, επιλεξιμότητα από τους εργοδότες, προσδοκώμενες αλλαγές, ευκαιρίες, διάθεση, επαρκής πληροφόρηση, πληροφόρηση από άλλους συμμετέχοντες και συμμετέχουσες). Οι συγκεκριμένοι παράγοντες είχαν θετική επίδραση. Το αποτέλεσμα των αναλύσεων ήταν η δημιουργία μιας «Αναθεωρημένης Αλυσίδας Αντιδράσεων» (RCOR - Revised Chain-of-Response) η οποία αποτελείται από παράγοντες που επιδρούν στην απόφαση των ενηλίκων για συμμετοχή στο Εσπερινό Λύκειο. Το πλέγμα των παραγόντων που εντοπίστηκαν είναι προσδιορισμένο από το πλαίσιο εκπαίδευσης και τα χαρακτηριστικά των συμμετεχόντων. Η παρούσα έρευνα με τα αποτελέσματά της μπορεί να βοηθήσει ώστε να βελτιωθεί ο τρόπος αλλά και ο προσανατολισμός με τον οποίο λειτουργεί το Εσπερινό Λύκειο και να συμβάλλει στο σχεδιασμό ενός προγράμματος σπουδών που θα λαμβάνονται υπόψη και οι ανάγκες των μαθητών και των μαθητριών. Με αυτόν τον τρόπο το Εσπερινό Λύκειο θα γίνει πιο ελκυστικό, το οποίο θα έχει ως άμεσο αποτέλεσμα την αύξηση της συμμετοχής.
περισσότερα
Περίληψη σε άλλη γλώσσα
This doctoral thesis, which is part of the scientific field of continuing and adult education, examines (records, analyzes and interprets) the factors of adult participation in the Evening General Lyceums. For many adults the 'early discontinuation' of schooling is recorded as a negative experience that discourages them from their future participation in educational activities. There is a need to motivate these people to complete formal schooling and to integrate learning into their lives. The survey was conducted in the school year 2014-15. Α questionnaire was used to collect the data. In total, 1821 adult students of Evening General Lyceums participated from all over Greece. For the construction of the questionnaire as well as for the analysis of the data, the model "Chain of Response – COR" by Patricia Cross (1981) was used. The research material collected was analyzed in spss and its interpretation was based on the 7 categories of the particular model. At first, descriptive statist ...
This doctoral thesis, which is part of the scientific field of continuing and adult education, examines (records, analyzes and interprets) the factors of adult participation in the Evening General Lyceums. For many adults the 'early discontinuation' of schooling is recorded as a negative experience that discourages them from their future participation in educational activities. There is a need to motivate these people to complete formal schooling and to integrate learning into their lives. The survey was conducted in the school year 2014-15. Α questionnaire was used to collect the data. In total, 1821 adult students of Evening General Lyceums participated from all over Greece. For the construction of the questionnaire as well as for the analysis of the data, the model "Chain of Response – COR" by Patricia Cross (1981) was used. The research material collected was analyzed in spss and its interpretation was based on the 7 categories of the particular model. At first, descriptive statistics were used to present the data. Next, factor analysis was applied to the data and the most important factors influencing their decision to participate were identified. Three of the factors that emerged are "very strong" (self-assessment, attitudes towards education and the educational outlook) and appear to play a decisive role, while eight are quite "strong" (objectives, expectations, eligibility employers, sufficient information, information from other participants and participants). These factors have had a positive effect. The result of the analyses was the creation of a «Revised Chain-of-Response - RCOR», which is made up of factors that influence the decision of adults to participate in Evening Lyceums. Τhe range of factors identified is determined by the training framework and the characteristics of the participants. The present research with its results can help to improve the way and the orientation with which Evening Lyceums operate and to contribute to the design of a curriculum that takes into account the needs of pupils and students as well. In this way, Evening Schools will become more attractive which, as a direct result, will increase participation.
περισσότερα