Περίληψη
Η παρούσα έρευνα εντάσσεται στο πεδίο των μελετών περίπτωσης καιπεριγράφει την εφαρμογή, καταγραφή και αξιολόγηση πέντε ψυχοθεραπευτικώνπαρεμβάσεων διάρκειας ενός περίπου έτους σε πέντε άτομα με ακουστικές ψευδαισθήσεις που βρίσκονται σε οξεία φάση ψύχωσης. Το μοντέλο ψυχοθεραπευτικής παρέμβασης που εφαρμόζεται στα πέντε άτομα αποτελεί ένα συνδυασμό του θεραπευτικού μοντέλου που πρότειναν οι Romme και Escher, και γνωστικών συμπεριφορικών στρατηγικών αντιμετώπισης. Ο σκοπός είναι σε πρώτο επίπεδο η εξέταση της θεραπευτικής διεργασίας και αλλαγής και η ανάδειξη των ομοιοτήτων και διαφορών των πέντε ψυχοθεραπευτικών παρεμβάσεων αναφορικά με τα χαρακτηριστικά των ακουστικών ψευδαισθήσεων και τα προσωπικά γεγονότα ζωής των συμμετεχόντων. Σε δεύτερο επίπεδο ο σκοπός είναι η συνολική αποτίμηση της εφαρμογής του ψυχοθεραπευτικού μοντέλου που πρότειναν οι Romme και Escher σε άτομα που βρίσκονται σε οξεία φάση ψύχωσης, όπως επίσης και η ανάδειξη των πιθανών αλλαγών που θα ήταν χρήσιμο να πραγματ ...
Η παρούσα έρευνα εντάσσεται στο πεδίο των μελετών περίπτωσης καιπεριγράφει την εφαρμογή, καταγραφή και αξιολόγηση πέντε ψυχοθεραπευτικώνπαρεμβάσεων διάρκειας ενός περίπου έτους σε πέντε άτομα με ακουστικές ψευδαισθήσεις που βρίσκονται σε οξεία φάση ψύχωσης. Το μοντέλο ψυχοθεραπευτικής παρέμβασης που εφαρμόζεται στα πέντε άτομα αποτελεί ένα συνδυασμό του θεραπευτικού μοντέλου που πρότειναν οι Romme και Escher, και γνωστικών συμπεριφορικών στρατηγικών αντιμετώπισης. Ο σκοπός είναι σε πρώτο επίπεδο η εξέταση της θεραπευτικής διεργασίας και αλλαγής και η ανάδειξη των ομοιοτήτων και διαφορών των πέντε ψυχοθεραπευτικών παρεμβάσεων αναφορικά με τα χαρακτηριστικά των ακουστικών ψευδαισθήσεων και τα προσωπικά γεγονότα ζωής των συμμετεχόντων. Σε δεύτερο επίπεδο ο σκοπός είναι η συνολική αποτίμηση της εφαρμογής του ψυχοθεραπευτικού μοντέλου που πρότειναν οι Romme και Escher σε άτομα που βρίσκονται σε οξεία φάση ψύχωσης, όπως επίσης και η ανάδειξη των πιθανών αλλαγών που θα ήταν χρήσιμο να πραγματοποιηθούν προκειμένου να είναι ακόμα πιο αποτελεσματικό στην εφαρμογή του σε άτομα που βρίσκονται σε οξεία φάση. Τα ερευνητικά ερωτήματα της έρευνας βασίστηκαν σε δυο κεντρικούς άξονες: 1) στη διερεύνηση της επανανοηματοδότησης της εμπειρίας ακρόασης φωνών σε κάθε στάδιο της ψυχοθεραπευτικής διεργασίας και στη συνεδρία follow up δυο μήνες έπειτα από το τέλος της, 2) στη διερεύνηση του τρόπου που το άτομο διαχειρίζεται τις φωνές σε κάθε στάδιο της ψυχοθεραπευτικής διεργασίας και στη συνεδρία follow up δυο μήνες έπειτα από το τέλος της. Μέθοδος: Τα δεδομένα που προέκυψαν από την καταγραφή και απομαγνητοφώνηση των παρεμβάσεων αναλύθηκαν με τη μέθοδο της θεμελιωμένης θεωρίας με σκοπό να αναδειχθούν οι αλλαγές και οι διευκολυντικοί και παρεμποδιστικοί παράγοντες κατά τη διάρκεια της θεραπευτικής διεργασίας, όπως επίσης και οι ομοιότητες και διαφορές των πέντε ψυχοθεραπευτικών παρεμβάσεων. Αποτελέσματα: Τα αποτελέσματα της ψυχοθεραπευτικής παρέμβασης ήταν η αποδοχή της εμπειρίας ακρόασης των φωνών και η σύνδεση της με τον εαυτό και σημαντικά γεγονότα ζωής για όλους τους συμμετέχοντες και η ανάπτυξη αποτελεσματικών στρατηγικών διαχείρισης της ακρόασης φωνών για ορισμένους από τους συμμετέχοντες οι οποίοι είχαν ως αίτημα την αποτελεσματική διαχείριση της εμπειρίας. Όλοι οι συμμετέχοντες είχαν ομοιότητες αναφορικά με τα χαρακτηριστικά της εμπειρίας ακρόασης φωνών και τα προσωπικά τους βιώματα. Οι συμμετέχοντες ακολούθησαν εξατομικευμένο τρόπο παρέμβασης προσαρμοσμένο στις προσωπικές τους ανάγκες. Συμπεράσματα: Η παρούσα έρευνα ανέδειξε ότι η ψυχοθεραπευτική παρέμβαση που βασίζεται στο μοντέλο των Romme και Escher σε άτομα που βρίσκονται σε οξεία φάση ψύχωσης μπορεί να είναι βοηθητική σε επίπεδο αύξησης του προσωπικού ελέγχου απέναντι στις ακουστικές ψευδαισθήσεις και σε επίπεδο απόδοσης νοήματος με κάποιες απαραίτητες αλλαγές. Λέξεις-κλειδιά: ακουστικές ψευδαισθήσεις, μοντέλο Romme & Escher, ψυχοθεραπευτικές παρεμβάσεις, γνωστικές συμπεριφορικές στρατηγικές αντιμετώπισης, θεμελιωμένη θεωρία, έρευνα μελέτης περίπτωσης, ψυχοθεραπευτική διεργασία και αλλαγή.
περισσότερα
Περίληψη σε άλλη γλώσσα
The present study belongs to the research field of case studies, and describes the implementation, recording and evaluation of five therapeutic interventions with persons in acute psychosis with verbal hallucinations. The therapeutic interventions are lasted for one year and based to the model developed by Romme & Escher. At the same time, the five participants are trained to use cognitive and behavioural coping strategies. The aim of the study is at first level, to examine the process of psychotherapy during the five psychotherapeutic interventions and to highlight the similarities and differences of the five psychotherapeutic interventions by considering the changes that occurred based on the characteristics of the verbal hallucinations experience and the participant's personal life events. At second level the aim of the study is, to evaluate the implementation of the model developed by Romme & Escher with persons in acute psychosis and suggest appropriate changes in order to be more ...
The present study belongs to the research field of case studies, and describes the implementation, recording and evaluation of five therapeutic interventions with persons in acute psychosis with verbal hallucinations. The therapeutic interventions are lasted for one year and based to the model developed by Romme & Escher. At the same time, the five participants are trained to use cognitive and behavioural coping strategies. The aim of the study is at first level, to examine the process of psychotherapy during the five psychotherapeutic interventions and to highlight the similarities and differences of the five psychotherapeutic interventions by considering the changes that occurred based on the characteristics of the verbal hallucinations experience and the participant's personal life events. At second level the aim of the study is, to evaluate the implementation of the model developed by Romme & Escher with persons in acute psychosis and suggest appropriate changes in order to be more effective. The research questions examine: 1) the interpretation of verbal hallucinations experience developed by the participants to each phase of the therapeutic process and during the follow up phase of the intervention and 2) the examination of the coping strategies developed by the participants in order to control verbal hallucinations to each phase of the therapeutic process and during the follow up phase of the intervention.Methods: The data emerged from the recording of the therapeutic interventions, analyzed with the use of grounded theory method in order to highlight the changes during the therapeutic process, the stimulants and inhibitory agents in therapy and the similarities and differences of the five psychotherapeutic interventions. Results: The study highlights that the therapeutic intervention based on the model developed by Romme & Escher was helpful for all the participants to accept the experience of verbal hallucinations and connect it with personal characteristics and significant life events. Also, the intervention was helpful for some of the participants to develop effective coping strategies in order to gain personal control over their hearing voices experience. The study also highlights similarities of verbal hallucinations characteristics and personal life events for all the participants. And finally presents that all the participants followed a personal based intervention process customized to their personal needs.Conclusions: The study presents that the therapeutic intervention based to the model developed by Romme & Escher is helpful for persons in acute psychosis and verbal hallucinations and helps the participants to gain personal control over the verbal hallucination experience and interpretate them in a more realistic way, but with some appropriate changes suggested. Keywords: verbal hallucinations, Romme & Escher model, psychotherapeutic interventions, cognitive and behavioural coping strategies, grounded theory, case study, therapeutic process and outcome.
περισσότερα