Σχέσεις μεταξύ εργαζόμενης μνήμης, επιτελικών γνωστικών λειτουργιών και αναγνωστικής ικανότητας σε παιδιά νηπιαγωγείου και Α' δημοτικού

Περίληψη

Η ανάγνωση είναι μία πολύπλοκη γνωστική διαδικασία που στηρίζεται στην ανάπτυξη της αποκωδικοποίησης και της κατανόησης ενώ αντανακλά πλήθος ικανοτήτων και δεξιοτήτων (McNamara & Kendeou, 2011· Vellutino, Fletcher, Snowling, & Scanlon, 2004). Στόχος της διαχρονικής αυτής μελέτης ήταν να μελετηθεί η συνεισφορά της εργαζόμενης μνήμης και των επιτελικών λειτουργιών στην αναγνωστική ικανότητα παιδιών σε ένα διαφανές ορθογραφικό αλφαβητικό σύστημα, όπως το ελληνικό. Διερευνήθηκε αν οι επιδόσεις των παιδιών σε έργα (α) εργαζόμενης μνήμης και (β) επιτελικών λειτουργιών στο νηπιαγωγείο αποτελούν προβλεπτικούς παράγοντες της αναγνωστικής τους ικανότητας στο τέλος της Α’ Δημοτικού. Οι μετρήσεις της εργαζόμενης μνήμης και των επιτελικών λειτουργιών διεξήχθησαν όταν τα παιδιά φοιτούσαν στο νηπιαγωγείο (N = 58, Μ.Ο. = 70,7, εύρος = 66–77, Τ.Α. = 2,96). Στο τέλος της Α’ δημοτικού (M.O. = 81,9, εύρος = 76–89, Τ.Α. = 3,31), επαναξιολογήθηκε η εργαζόμενη μνήμη και οι επιτελικές λειτουργίες και εκτιμήθη ...
περισσότερα

Περίληψη σε άλλη γλώσσα

Reading is a complicated process that depends on the development of decoding and comprehension and reflects different underlying abilities and skills (MacNamara & Kendeou, 2011; Vellutino, Fletcher, Snowling, & Scanlon, 2004). The present study examined contributions of working memory and executive operations to children’s reading ability in a transparent orthographic system. We investigated whether (i) working memory and (ii) executive functions performance in kindergarten would predict children’s reading performance (decoding, fluency, syntactic ability, and comprehension) at the end of grade 1. A total of 58 preschool children (24 girls and 34 boys) participated and were assessed twice during the study: at the end of kindergarten (mean age=70.7 months; range = 66–77 months; SD = 2.96) and at the end of grade 1 (mean age = 81.9 months; range = 76–89; SD = 3.31). Working memory measures derived from the Baddeley and Hitch (1974) model (phonological loop- central executive- visuo-spati ...
περισσότερα
DOI
10.12681/eadd/41432
Διεύθυνση Handle
http://hdl.handle.net/10442/hedi/41432
ND
41432
Εναλλακτικός τίτλος
Relationships between working memory, executive cognitive functions and reading ability, in kindergarten and 1st grade children
Συγγραφέας
Χατζηγεωργιάδου, Σοφία (Πατρώνυμο: Διονύσιος)
Ημερομηνία
2017
Ίδρυμα
Αριστοτέλειο Πανεπιστήμιο Θεσσαλονίκης (ΑΠΘ). Σχολή Παιδαγωγική. Τμήμα Επιστημών Προσχολικής Αγωγής και Εκπαίδευσης. Τομέας Ψυχολογίας και Ειδικής Αγωγής
Εξεταστική επιτροπή
Μπαμπλέκου Ζωή
Μπάρδος Αχιλλέας
Καζή Σμαράγδα
Αιδίνης Αθανάσιος
Πνευματικός Δημήτριος
Διακογιώργη Κλεοπάτρα
Ρούσσος Πέτρος
Επιστημονικό πεδίο
Κοινωνικές ΕπιστήμεςΨυχολογία και Γνωσιακή Επιστήμη
Λέξεις-κλειδιά
Αναγνωστική ικανότητα; Κατανόηση; Εργαζόμενη μνήμη; Επιτελικές λειτουργίες
Χώρα
Ελλάδα
Γλώσσα
Ελληνικά
Άλλα στοιχεία
xi, 339 σ., πιν., σχημ.
Στατιστικά χρήσης
ΠΡΟΒΟΛΕΣ
Αφορά στις μοναδικές επισκέψεις της διδακτορικής διατριβής για την χρονική περίοδο 07/2018 - 07/2023.
Πηγή: Google Analytics.
ΞΕΦΥΛΛΙΣΜΑΤΑ
Αφορά στο άνοιγμα του online αναγνώστη για την χρονική περίοδο 07/2018 - 07/2023.
Πηγή: Google Analytics.
ΜΕΤΑΦΟΡΤΩΣΕΙΣ
Αφορά στο σύνολο των μεταφορτώσων του αρχείου της διδακτορικής διατριβής.
Πηγή: Εθνικό Αρχείο Διδακτορικών Διατριβών.
ΧΡΗΣΤΕΣ
Αφορά στους συνδεδεμένους στο σύστημα χρήστες οι οποίοι έχουν αλληλεπιδράσει με τη διδακτορική διατριβή. Ως επί το πλείστον, αφορά τις μεταφορτώσεις.
Πηγή: Εθνικό Αρχείο Διδακτορικών Διατριβών.
Σχετικές εγγραφές (με βάση τις επισκέψεις των χρηστών)