Έργα Ελλήνων συνθετών για σόλο φλάουτο (1958-2008)

Περίληψη

Σκοπός της διατριβής ήταν να παρουσιαστούν τα αποτελέσματα της έρευνας ενός συγκεκριμένου τομέα του ρεπερτορίου, των έργων για σόλο φλάουτο των ελλήνων συνθετών που έχουν παραχθεί από το 1958 έως το 2008, σε σχέση με την αντίστοιχη στο εξωτερικό παραγωγή, να επισημανθεί ό,τι συνδέεται με την εξέλιξη του φλάουτου ως σολιστικού οργάνου, ως “εργαλείου” δοκιμής και εφαρμογής των τεχνικών εκτέλεσης σε συνδυασμό με τις τεχνικές σύνθεσης, καθώς και ως πεδίου ανάπτυξης του όλως προσωπικού διαλόγου ανάμεσα στο όργανο και τον συνθέτη-δημιουργό και μέσον έκφρασης του μουσικής σκέψης του. Επιδιώχτηκε μια ―στο πλαίσιο του εφικτού― συνολική καταγραφή, παρουσίαση και τεκμηριωμένη αξιολόγηση των συνθέσεων των ελληνικών συνθέσεων για σόλο φλάουτο, με κριτήριο το τεχνικό τους επίπεδο και τις δυνατότητές τους για αξιοποίηση στο εκπαιδευτικό έργο. Περιγράφηκαν οι σύγχρονες τεχνικές παιξίματος του φλάουτου και εκτέθηκαν οι τρόποι µε τους οποίους μπορούν να εφαρμοστούν οι εν λόγω τεχνικές, εκτέθηκαν ...

Όλα τα τεκμήρια στο ΕΑΔΔ προστατεύονται από πνευματικά δικαιώματα.

Σκοπός της διατριβής ήταν να παρουσιαστούν τα αποτελέσματα της έρευνας ενός συγκεκριμένου τομέα του ρεπερτορίου, των έργων για σόλο φλάουτο των ελλήνων συνθετών που έχουν παραχθεί από το 1958 έως το 2008, σε σχέση με την αντίστοιχη στο εξωτερικό παραγωγή, να επισημανθεί ό,τι συνδέεται με την εξέλιξη του φλάουτου ως σολιστικού οργάνου, ως “εργαλείου” δοκιμής και εφαρμογής των τεχνικών εκτέλεσης σε συνδυασμό με τις τεχνικές σύνθεσης, καθώς και ως πεδίου ανάπτυξης του όλως προσωπικού διαλόγου ανάμεσα στο όργανο και τον συνθέτη-δημιουργό και μέσον έκφρασης του μουσικής σκέψης του. Επιδιώχτηκε μια ―στο πλαίσιο του εφικτού― συνολική καταγραφή, παρουσίαση και τεκμηριωμένη αξιολόγηση των συνθέσεων των ελληνικών συνθέσεων για σόλο φλάουτο, με κριτήριο το τεχνικό τους επίπεδο και τις δυνατότητές τους για αξιοποίηση στο εκπαιδευτικό έργο. Περιγράφηκαν οι σύγχρονες τεχνικές παιξίματος του φλάουτου και εκτέθηκαν οι τρόποι µε τους οποίους μπορούν να εφαρμοστούν οι εν λόγω τεχνικές, εκτέθηκαν προσωπικές απόψεις για την όσο το δυνατόν πιο αποτελεσματική εκτέλεση επιλεγμένων ελληνικών έργων. Στόχος, η διευκόλυνση της κατανόησης του μουσικού κειμένου και κατ' επέκταση της μελέτης αυτού, η οποία θα οδηγήσει σε περισσότερες εκτελέσεις, ερμηνευτικές εκδοχές, ενδεχομένως και σε ηχογραφήσεις. Η επίτευξη του στόχου από τη µια μεριά θα συμβάλλει στην καλύτερη γνωριμία του κοινού (ελληνικού και διεθνούς) µε το ελληνικό ρεπερτόριο για φλάουτο, κι από την άλλη, η εύλογα προσδοκώμενη αποδοχή του από το διεθνές φλαουτιστικό κοινό θα αποτελέσει προϋπόθεση δημιουργίας παράδοσης στην ερμηνεία και κατ' επέκταση στην διδασκαλία ελληνικών έργων για σόλο φλάουτο σε παγκόσμιο επίπεδο.Η θετική έκβαση της όλης προσπάθειας, μέσω και της ανάδειξης γενικά του ρόλου του φλάουτου, προσδοκάται ότι θα συντελέσει στην προώθηση της εξαιρετικά ενδιαφέρουσας ελληνικής μουσικής και θα προτρέψει τους έλληνες συνθέτες στην παραγωγή όλο και περισσότερων έργων για φλάουτο.Μεθοδολογικά, η όλη πραγμάτευση, τόσο αυτή που γίνεται στο πλαίσιο της ιστορικής αφήγησης όσο και εκείνη που αναπτύσσεται υπό το πρίσμα της συστηματικής θεώρησης, ακολουθεί την πορεία από το γενικό στο ειδικό.Θα πρέπει να διευκρινιστεί ότι η παρούσα εργασία εστιάζεται στο φλάουτο ως όργανο, στο ύφος της μουσικής και στις νέες τεχνικές - πρακτικές εκτέλεσης που χρησιμοποίησαν οι έλληνες συνθέτες γράφοντας μουσική γι’ αυτό το όργανο. Ο μεγάλος αριθμός (183) των έργων που συγκεντρώθηκαν και καταλογραφήθηκαν κατά την διάρκεια της έρευνας, δεν επιτρέπει την εις βάθος ανάλυση και τον σχολιασμό τους, όπως θα γινόταν, εάν επρόκειτο για τα έργα ενός μόνο συνθέτη ή, πολύ περισσότερο, για ένα μόνο έργο. Τα μορφολογικά / δομικά στοιχεία, οι νέες τεχνικές σύνθεσης και κάθε άλλη συνιστώσα που αφορά στην τέχνη της σύνθεσης, θίγονται στο βαθμό που συνεισφέρουν στην καλύτερη κατανόηση-εμβάθυνση και, ως εκ τούτου, στην αρτιότερη εκτέλεση του μουσικού έργου.
περισσότερα

Περίληψη σε άλλη γλώσσα

The purpose of this study was to present the results of research in a particular field of the repertoire of works for solo flute by Greek composers produced from 1958 to 2008, compared with the same production abroad, repeating what is the evolution of the flute as a solo instrument, as a "tool" for testing and implementation of technical performance coupled with synthesis techniques, as well as the scope for the very personal dialogue between the composer and the instrument, and as a means of expression of the composer's thoughts. The whole recording, the realisation of which was sought as far as possible, can be used for educational purposes together with the presentation and informed assessment of the works for solo flute by the Greek composers, whose work is based on their high technical level and potential. The modern techniques of playing the flute described here, as well as the presented ways in which to apply these techniques were exposed to personal opinions as efficiently as ...
περισσότερα

Όλα τα τεκμήρια στο ΕΑΔΔ προστατεύονται από πνευματικά δικαιώματα.

DOI
10.12681/eadd/35961
Διεύθυνση Handle
http://hdl.handle.net/10442/hedi/35961
ND
35961
Εναλλακτικός τίτλος
Greek music for solo flute (1958-2008)
Συγγραφέας
Glinka, Beata Iwona
Ημερομηνία
2012
Ίδρυμα
Εθνικό και Καποδιστριακό Πανεπιστήμιο Αθηνών (ΕΚΠΑ). Σχολή Φιλοσοφική. Τμήμα Μουσικών Σπουδών
Εξεταστική επιτροπή
Κώστιος Απόστολος
Ρωμανού Αικατερίνη
Ζερβός Γεώργιος
Μαλιάρας Νικόλαος
Σπυρίδης Χαράλαμπος
Νίκα-Σαμψών Ευανθία
Φούλιας Ιωάννης
Επιστημονικό πεδίο
Ανθρωπιστικές Επιστήμες και ΤέχνεςΤέχνες (Τέχνες, Ιστορία της Τέχνης, Ερμηνευτικές Τέχνες, Μουσική)
Λέξεις-κλειδιά
Έλληνες συνθέτες; Φλάουτο; Διευρυμένες τεχνικές; Σύγχρονη μουσική; Πλήρης καταλογογράφηση; Παρουσιάσεις έργων; Εικοστός αιώνας; Διεθνές πλαίσιο
Χώρα
Ελλάδα
Γλώσσα
Ελληνικά
Άλλα στοιχεία
440 σ., εικ., πιν.
Στατιστικά χρήσης
ΠΡΟΒΟΛΕΣ
Αφορά στις μοναδικές επισκέψεις της διδακτορικής διατριβής για την χρονική περίοδο 07/2018 - 07/2023.
Πηγή: Google Analytics.
ΞΕΦΥΛΛΙΣΜΑΤΑ
Αφορά στο άνοιγμα του online αναγνώστη για την χρονική περίοδο 07/2018 - 07/2023.
Πηγή: Google Analytics.
ΜΕΤΑΦΟΡΤΩΣΕΙΣ
Αφορά στο σύνολο των μεταφορτώσων του αρχείου της διδακτορικής διατριβής.
Πηγή: Εθνικό Αρχείο Διδακτορικών Διατριβών.
ΧΡΗΣΤΕΣ
Αφορά στους συνδεδεμένους στο σύστημα χρήστες οι οποίοι έχουν αλληλεπιδράσει με τη διδακτορική διατριβή. Ως επί το πλείστον, αφορά τις μεταφορτώσεις.
Πηγή: Εθνικό Αρχείο Διδακτορικών Διατριβών.
Σχετικές εγγραφές (με βάση τις επισκέψεις των χρηστών)