Περίληψη
1. Η στοχοθεσία της έρευνας συνίσταται στη μελέτη του πολυδιάστατου φαινομένου της παραβατικότητας των ανηλίκων. Ενός κοινωνικού φαινομένου το οποίο συνυφαίνεται από πολλούς παράγοντες: τον ανήλικο παραβάτη το πλαίσιο κοινωνικοποίησης, το οικογενειακό και ευρύτερο περιβάλλον, τις παρέες συνομηλίκων καθώς και το σχολικό περιβάλλον.
1.1. Για την ολοκλήρωση της έρευνας επιλέχθηκαν ως μέσα συλλογής δεδομένων:
α) Η ημιδομημένη συνέντευξη, β) Το τεστ του Aehenbach, γ) Το προβολικό τεστ Τ.Α.Τ και δ) Το αρχειακό υλικό.
1.2. Η παρούσα έρευνα, η οποία είναι προσανατολισμένη στο κοινωνικό πεδίο, έχει ως σκοπό την παραβατικότητα ανηλίκων με δύο κατευθύνσεις:
1.2.1.) Τη διερεύνηση, μέσα από τη συγχρονική εξέταση, των στοιχείων που αντλήθηκαν από το πρωτογενές υλικό των συνεντεύξεων, του τεστ του Aehenbach, καθώς και του προβολικού τεστ Τ.Α.Τ για εφήβους(Y.S.R.), με στόχο να έχουμε στη διάθεσή μας μια ολοκληρωμένη εικόνα αλλά και πληροφοριακό υλικό που αφ ...
1. Η στοχοθεσία της έρευνας συνίσταται στη μελέτη του πολυδιάστατου φαινομένου της παραβατικότητας των ανηλίκων. Ενός κοινωνικού φαινομένου το οποίο συνυφαίνεται από πολλούς παράγοντες: τον ανήλικο παραβάτη το πλαίσιο κοινωνικοποίησης, το οικογενειακό και ευρύτερο περιβάλλον, τις παρέες συνομηλίκων καθώς και το σχολικό περιβάλλον.
1.1. Για την ολοκλήρωση της έρευνας επιλέχθηκαν ως μέσα συλλογής δεδομένων:
α) Η ημιδομημένη συνέντευξη, β) Το τεστ του Aehenbach, γ) Το προβολικό τεστ Τ.Α.Τ και δ) Το αρχειακό υλικό.
1.2. Η παρούσα έρευνα, η οποία είναι προσανατολισμένη στο κοινωνικό πεδίο, έχει ως σκοπό την παραβατικότητα ανηλίκων με δύο κατευθύνσεις:
1.2.1.) Τη διερεύνηση, μέσα από τη συγχρονική εξέταση, των στοιχείων που αντλήθηκαν από το πρωτογενές υλικό των συνεντεύξεων, του τεστ του Aehenbach, καθώς και του προβολικού τεστ Τ.Α.Τ για εφήβους(Y.S.R.), με στόχο να έχουμε στη διάθεσή μας μια ολοκληρωμένη εικόνα αλλά και πληροφοριακό υλικό που αφορούν στα χαρακτηριστικά της προσωπικότητας του ανηλίκου, στις σχέσεις του με το ευρύτερο περιβάλλον και ταυτόχρονα στις σχέσεις του απέναντι στην οικογένεια και το σχολείο.
1.2.2.) Την εξέταση των στοιχείων που αντλήθηκαν από τη διαχρονική διεύρυνση του πρωτόλειου αρχειακού υλικού των αρχών Ασφαλείας στη Ρόδο, κατά το χρονικό διάστημα από το έτος 1965 έως το έτος 2006, προκειμένου να μελετήσουμε τη συμμετοχή των ανήλικων παραβατών, στη γενικότερη εγκληματικότητα των ενηλίκων, τόσον ανά έτος όσον και ανά πενταετία.
1.3. Με τα μεθοδολογικά εργαλεία της συνέντευξης και του τεστ του Αchenbach,μας παρέχεται η δυνατότητα να διερευνήσουμε το έκδηλο μέρος της προσωπικότητας του ανηλίκου. Αντίθετα με το προβολικό τεστ Τ.Α.Τ., έχουμε την ευχέρεια να μελετήσουμε το λανθάνον τμήμα της προσωπικότητας των νεαρών ατόμων.
1.4. Με τη διαδικασία της συνέντευξης διερευνούμε τις στάσεις και τις απόψεις των ανηλίκων, απέναντι στις αντικοινωνικές και παραβατικές τους συμπεριφορές, τις σχέσεις με το οικογενειακό τους περιβάλλον και τις στάσεις τους απέναντι στο σχολείο ως μορφοσιογόνο παράγοντα ή παράγοντα παραβατογένεσης.
1.5. Με το ερωτηματολόγιο του Αchenbach,, συγκρίνουμε τη λειτουργικότητα των ανηλίκων από ένα πλήθος οπτικών γωνιών. Οι σταθμισμένες συμπεριφορές των εφήβων που ομαδοποιούνται σε τρεις κατηγορίες (συναισθηματικά προβλήματα, γνωστικά προβλήματα, και προβλήματα συμπεριφοράς), συμβάλουν στην κατεύθυνση της αναγνώρισης των θετικών χαρακτηριστικών και ταυτόχρονα στο σχεδιασμό κατάλληλων παρεμβάσεων.
1.6. Το προβολικό τεστ Τ.Α.Τ., μας παρέχει τη δυνατότητα να ανιχνεύσουμε χαρακτηριστικά στοιχεία από το λανθάνον μέρος της προσωπικότητας του ανηλίκου και στοιχεία που αναδύονται από το πλέγμα των σχέσεων του, με το οικογενειακό και ευρύτερο περιβάλλον στο οποίο αναπτύσσεται και κοινωνικοποιείται.
1.7. Η διαχρονική διερεύνηση του αρχειακού υλικού συνιστά ιστορικοσυγκρητική μελέτη και ποσοτική καταγραφή επίσημων αρχείων υπηρεσιών Ασφαλείας και εκτείνεται από το έτος 1966 έως το έτος 2006. Στο αρχειακό υλικό, το οποίο αποτυπώνεται σε (50) αναλυτικούς πίνακες, καταγράφεται η συμμετοχή των ανηλίκων στο φάσμα της γενικότερης εγκληματικότητας, γίνεται επιμερισμός των αδικημάτων, σημειώνεται το πλήθος των παραβατών, η διαστρωμάτωση και η γεωγραφική κατανομή.
1.8. Δείγμα της έρευνας αποτέλεσαν (30) ανήλικοι παραβάτες (έφηβοι ηλικίας από 13 ετών έως 18 ετών). Η διαδικασία επιλογής του δείγματος υπαγορεύτηκε στο πλαίσιο των παρακάτω πολυκριτηρίων ανηλικότητας :
1.8.1. Από τη ανθρωπογεωγραφία της παραβατικότητας.
1.8.2. Από το είδος των παραβατικών πράξεων.
1.8.3. Από την ηλικία εκδήλωσης της παραβατικής συμπεριφοράς.
1.8.1.1. Με βάση τα προαναφερόμενα κριτήρια επιλέξαμε: 14 ανηλίκους από τη Ρόδο, 4 προερχομένους από λοιπές περιοχές της χώρας, 4 αλλοδαπούς, 6 Αλβανούς,, 1 τσιγγάνο και μία μουσουλμάνα κάτοικο Ρόδου. Απ’ αυτούς 26 είναι αγόρια και 4 κορίτσια.
1.8.1.2. Σε σχέση με αδικήματα πήραμε : 21 ανηλίκους οι οποίοι διέπραξαν κλοπές-αρπαγές τσαντών, 4 οι οποίοι έκαναν χρήση ή διέθεσαν ναρκωτικές ουσίες, 3 οι οποίοι κατάρτισαν και κυκλοφόρησαν παραχαραγμένα χαρτονομίσματα, 1 ανήλικο που διάπραξε ληστεία και μία ανήλικη η οποία εργαζόταν χωρίς άδεια σε μπαρ και έφυγε από το σπίτι της
1.8.1.3.Αναφορικά με την ηλικία εκδήλωσης της παραβατικής συμπεριφοράς επιλέξαμε: 11 ανηλίκους (8 αγόρια και 3 κορίτσια) οι οποίοι είχαν ηλικία 18 ετών, 8 ανηλίκους (7 αγόρια και 1 κορίτσι ) που είχαν ηλικία 14 ετών, 4 που είχαν ηλικία 13 ετών, 3 που είχαν ηλικία 15 ετών, 3 που είχαν ηλικία 17 ετών και έναν ο οποίος είχε ηλικία 16 ετών. Ακολούθως πραγματοποιήσαμε περαιτέρω διαχωρισμό ηλικιών σε δύο ομάδες. Η πρώτη ομάδα περιλαμβάνει αυτούς που βρίσκονται σε ηλικία από 13 έως 15 ετών και η δεύτερη ομάδα περιλαμβάνει αυτούς που είναι σε ηλικία από 16 ετών έως 18 ετών.
2. Από την ανάλυση των αποτελεσμάτων προέκυψαν τα ακόλουθα στοιχεία:
2.1.Από την ανάλυση του περιεχομένου των συνεντεύξεων :
- Οι ανήλικοι εμφανίζουν απροσδιόριστο άγχος, δε συνειδητοποιούν την πράξη τους.
- Αποδέχονται την πράξη τους ως ‘λάθος’.
- Υποστηρίζουν ότι εκδήλωσαν παραβατική συμπεριφορά στο πλαίσιο της παρέας.
- Αποδίδουν την ευθύνη στην παρέα φίλων.
- Χαρακτηρίζουν τις σχέσεις με την οικογένειά τους ως συγκρουσιακές.
- Ισχυρίζονται ότι η στάση των γονέων τους είναι απορριπτική και είναι ενδεχόμενο
να θυματοποιηθούν από αυτούς (τους γονείς).
- Εκτιμούν ότι η δομή της οικογένειας τους δεν είναι ικανή να τους τροποποιήσει τη
συμπεριφορά.
- Δηλώνουν ότι το σχολείο είναι σημαντικό δηλαδή έχουν μια θετική στάση για
το σχολείο και ότι αυτό εκπροσωπεί.
- Εκτιμούν ότι ο ρόλος του σχολείου δε σηματοδοτεί ως προοπτική καθοριστικό
παράγοντα στη βελτίωση της συμπεριφοράς τους.
- Θεωρούν ότι αποκομίζουν από το σχολείο γνώσεις και γενικότερη μόρφωση.
2.2. Από την ανάλυση των αποτελεσμάτων του τεστ του Achenbach διαπιστώθηκε ότι τα συναισθηματικά προβλήματα (απόσυρση - απομόνωση -άγχος –κατάθλιψη -σωματικά ενοχλήματα -κοινωνικά προβλήματα) συγκεντρώνουν το υψηλότερο ποσοστό με μέσο όρο 28,67. Ακολουθούν τα προβλήματα συμπεριφοράς (επιθετική συμπεριφορά –παράβαση κανόνων), με μέσο όρο 25,95 και έπονται τα γνωστικά προβλήματα (προβλήματα σκέψης –προβλήματα προσοχής) με μέσο όρο 14,50.
2.3. Από την ανάλυση των αποτελεσμάτων του προβολικού τεστ Τ.Α.Τ., όπου σκιαγραφείται η εικόνα του εαυτού του ανήλικου παραβάτη, διαφαίνεται ότι:
- Ο βασικός ήρωας είναι: αδιαφοροποίητος, παθητικός, αδύναμος.
- Οι βασικές του ανάγκες είναι: αποφυγής φόβου και δυστυχίας, επίθεσης, εξάρτησης
προστασίας.
- Ο ήρωας υιοθετεί παθητική στάση, αποστασιοποιείται και έχει κοινωνικοποιημένη στάση ως προς την ομάδα του.
- Ο ήρωας διακατέχεται από άγχος εξαιτίας απροσδιόριστης επίθεσης, από φυσική
ζημιά ή καταστροφή και για χάσιμο αγάπης.
- Οι γονεϊκές φιγούρες (μητρική και πατρική) παρουσιάζονται ως αδιάφορες,
ανύπαρκτες και αδύναμες.
- Βιώνουν το ευρύτερο περιβάλλον με αρνητικά συναισθήματα ως αδιαφοροποίητο,
εχθρικό, αδιάφορο και ανύπαρκτο.
- Ο τρόπος περιγραφής τους είναι ρεαλιστικός, στερεότυπος και δυσάρεστος, ενώ οι
ιστορίες τους φαίνεται ότι δεν έχουν έκβαση.
- Το ύφος αφήγησης εμφανίζεται ως περιγραφικό, είναι σύντομο, με φτωχό λεξιλόγιο.
2.4. Από την ανάλυση των στοιχείων διαχρονικής έρευνας αρχείου προκύπτει ότι οι ανήλικοι συμμετέχουν σε όλο το φάσμα της παραβατικότητας με ποσοστό 8,08% επί του συνόλου της εγκληματικότητας όλων των ομάδων του πληθυσμού. Εμφανίζουν μεγαλύτερο ποσοστό στη διάπραξη κλοπών, ληστειών (αρπαγές τσαντών), προκειμένου να καλύψουν άμεσες υλικές ανάγκες (αγορά κινητών υλικών αγαθών, μικροποσοτήτων ναρκωτικών ουσιών).
περισσότερα
Περίληψη σε άλλη γλώσσα
1. The research target is to study the multidimensional phenomenon of juvenile delinquency; a social problem involving a variety of factors: the young offenders, the socialization framework, their family and broader environment, peer groups and the school environment.
1.1. The following were selected as data collection instruments to complete the study:
a) Semi-structured interviews
b) The Achenbach Young Adult Self-Report,
c) The T.A.T projection test and
d) Archival material.
1.2. This study, which is oriented towards the social field, aims to analyse juvenile delinquency in two directions:
1.2.1. By exploring, through cross-examination, the data obtained from the original material of the interviews, the Achenbach Young Adult Self-Report and the T.A.T projection test for adolescents (YSR), designed to allow us a complete picture, as well ...
1. The research target is to study the multidimensional phenomenon of juvenile delinquency; a social problem involving a variety of factors: the young offenders, the socialization framework, their family and broader environment, peer groups and the school environment.
1.1. The following were selected as data collection instruments to complete the study:
a) Semi-structured interviews
b) The Achenbach Young Adult Self-Report,
c) The T.A.T projection test and
d) Archival material.
1.2. This study, which is oriented towards the social field, aims to analyse juvenile delinquency in two directions:
1.2.1. By exploring, through cross-examination, the data obtained from the original material of the interviews, the Achenbach Young Adult Self-Report and the T.A.T projection test for adolescents (YSR), designed to allow us a complete picture, as well as the information relating to the juvenile’s personality characteristics in its relations with the broader environment, the family and school.
1.2.2. The examination of data drawn from the longitudinal investigation of archival material of the security authorities of Rhodes, in the period from 1965 to 2006, to study the involvement of juvenile offenders in overall crime rates, both per year and per five-year periods.
1.3. The methodological tools of the interview and the Achenbach test allow us to explore the evident part of the juvenile’s personality. On the contrary, the T.A.T. projection test allows us to investigate the latent part of the juvenile’s personality.
1.4. Through the interview process, we explore the attitudes and opinions of minors towards their anti-social and delinquent behaviours, their relationships with their family and their attitudes towards school as a shaping factor or a factor leading to delinquency.
1.5. Using the Achenbach Young Adult Self-Report, we compare the functionality of minors through a number of perspectives. The weighted behaviours of adolescents, which are grouped into three categories (emotional problems, cognitive problems and behavioural problems), contribute towards the recognition of their positive features and the design of appropriate interventions. 1.6. The T.A.T. projection test allows us to detect features from the latent part of the juvenile’s personality and details that emerge from the network of their relationships with their family and the broader environment, in which they develop and become socialized.
1.7. The longitudinal investigation of archival material allows for a comparative historical study and the quantitative recording of the official archives of security services and extends from 1966 to 2006. The archival material, which is presented in (50) detailed tables, records the involvement of juvenile offenders in overall crime rates, notes the number of offenders, their demographics and geographical distribution.
1.8. The study sample included 30 juvenile offenders (adolescents aged 13 to 18 years). The selection of the sample was dictated by the following multi-criteria of juvenile delinquency:
1.8.1. Juvenile delinquency anthropography.
1.8.2. The type of violative acts.
1.8.3. The age of manifestation of delinquent behaviour.
1.8.1.1. Based on the above criteria we selected: 14 minors from Rhodes, 4 from other parts of the country, 4 foreigners, 6 Albanians, 1 Roma and 1 Muslim inhabitant of Rhodes. Of these, 26 are boys and 4 girls.
1.8.1.2. In relation to offenses we included: 21 minors who has committed theft or pick-pocketing, 4 who used or trafficked drugs, 3 that forged and circulated counterfeit notes, 1 minor who committed robbery and a minor who worked without authorization in a bar and left her home.
1.8.1.3. Regarding the age of manifestation of delinquent behaviour we included: 11 minors (8 boys and 3 girls) aged 18 years, 8 minors (7 boys and 1 girl) aged 14 years, 4 aged 13 years, 3 aged 15 years, 3 aged 17 years and one aged 16 years. We then proceeded to further split these ages into two groups. The first group includes those who are aged 13 to 15 years and the second group those who are aged 16 to 18 years.
2. The results analysis revealed the following details:
2.1. From the analysis of the content of the interviews:
- Minors present indeterminate stress; they do no realize their actions.
- They accept their act as “wrong”.
- They support that they exhibited the unlawful conduct in the framework of agang.
- They blame their friends.
- They characterize their relationship with their family as conflictious.
- They claim that their parents’ attitude is rejective and that they are likely to be
victimised by them (the parents).
- They believe that the structure of their family is not likely to change their
behaviour.
- They state that school is important and they have a positive opinion towards it
what it represents.
- They believe that the role of the school does not represent a key factor in
improving their behaviour.
- They consider that school offers them knowledge and general education.
2.2. The analysis of the results of the Achenbach Young Adult Self-Report found that emotional problems (withdrawal – isolation – anxiety – depression - physical complaints – social problems) are the main factor, with an average of 28.67. These are followed by behavioural problems (aggressive behaviour - infringement of rules), with an average of 25.95, and then cognitive problems (thinking problems - attention problems) with an average of 14.50.
2.3. The analysis of the T.A.T. projection test results, which outlines the self-image of juvenile offenders, showed that:
- The main hero is: indifferent, passive, weak.
- His basic needs are avoidance of fear and misery, aggression, addiction,
protection.
- The hero takes a passive stance, distancing himself; he has a socialized attitude
towards his group.
- The hero feels anxiety because of some unspecified attack, physical damage or
destruction and loss of love.
- The parental figures (mother and father) are presented as indifferent, non-
existent and weak.
- They experience the broader environment negatively, as undifferentiated,
hostile, indifferent and non-existent.
- The way in which they describe events is realistic, stereotypical and
unflattering, while their stories seem to have no outcome.
- Their narrative style appears to be descriptive, short, using poor vocabulary.
2.4. The analysis of the longitudinal investigation of archival material shows that juvenile represent 8.08% of overall crime rates. They represent a higher percentage in theft and robbery (pick pocketing), aiming to cover immediate material needs (purchase of movable material goods, small quantities of drugs).
περισσότερα