Τα προσωπεία του Διονύσου: η Θυμέλη του Αγγέλου Σικελιανού και το αρχαίο δράμα

Περίληψη

«Τα προσωπεία του Διονύσου» διερευνούν κυρίως την επίδραση του αρχαίου δράματος στη θεατρική δημιουργία του Άγγελου Σικελιανού υπό το πρίσμα της νιτσεϊκής φράσης «κάθε τραγικός ήρωας είναι προσωπείο του Διονύσου», σε συνδυασμό με τα τέσσερα είδη της «αγαθής μανίας» που αναφέρονται στον πλατωνικό διάλογο Φα?δρος (ερωτική, ποιητική, τελεστική και προφητική). Στόχος της παρούσας διατριβής ήταν να αποδείξει ότι η Θυμέλη αποτελεί την κατ’ εξοχήν σικελιανική σύνθεση: της θρησκείας, της φιλοσοφίας και των ποιητικών ειδών, με την (ανα)δημιουργία, όπως πιστεύει ο ποιητής, του παγκόσμιου Μύθου. Για τη σικελιανική αντίληψη η Ενότητα ονομάζεται Διόνυσος(-Απόλλων-Ιησούς). Υιοθετώντας την ορφική θεολογία ο Σικελιανός και έχοντας ως αφετηρία όχι την αριστοτελική μίμηση αλλά τη μυητική λειτουργία της αρχαίας τραγωδίας, την οποία αντιλαμβάνεται ως αυτοανέλιξη του ανθρώπου, όπως εκφράστηκε στα αρχαία Μυστήρια, προσπάθησε να συνδυάσει την έννοια της πλατωνικής μανίας ή του ιερού πανικού (στην οποία συ ...
περισσότερα

Περίληψη σε άλλη γλώσσα

«Τhe masks of Dionysos» mainly explore the influence of the ancient drama on Aggelos Sikelianos’ plays under the prism of Nietzschean phrase "every tragic hero is also a mask of Dionysos" in combination whith the four types of "divine mania" mentioned in Plato’s Phaedrus (erotic, poetic, telestic and mantic). The present thesis aims to demonstrate that Thymeli is the best example of Sikelianos’ synthesis, a synthesis of religion, philosophy and poetic forms by (re)constructing the universal myth, just as the poet himself believes. For Sikelianos Unity is called Dionysos (Apollo, Jesus). Sikelianos adopted the orphic theology and his philosophy not on the Aristotelian mimesis but on the initiatory function of the ancient tragedy,which he perceives as the self-evolution of man as expressed in the ancient mysteries. He also attempted to combine the notion of Plato’s mania or upward panic (to which he blends toghether Bergson’ s idea of Elan vital and the notion of poete maudit) thus integ ...
περισσότερα

Όλα τα τεκμήρια στο ΕΑΔΔ προστατεύονται από πνευματικά δικαιώματα.

DOI
10.12681/eadd/22383
Διεύθυνση Handle
http://hdl.handle.net/10442/hedi/22383
ND
22383
Εναλλακτικός τίτλος
The masks of Dionysos: the Thymeli of Aggelos Sikelianos and the ancient drama
Συγγραφέας
Μαλάμου, Μαντώ (Πατρώνυμο: Ιωάννης)
Ημερομηνία
2010
Ίδρυμα
Εθνικό και Καποδιστριακό Πανεπιστήμιο Αθηνών (ΕΚΠΑ). Σχολή Φιλοσοφική. Τμήμα Φιλολογίας. Τομέας Νεοελληνικής Φιλολογίας
Εξεταστική επιτροπή
Κασίνης Κωνσταντίνος
Σιαφλέκης Ζάχος
Σταυροπούλου Έρη
Βαγενάς Νάσος
Πούχνερ Βάλτερ
Φράγκου-Κικίλια Ρίτσα
Ρώτα Μαρία
Επιστημονικό πεδίο
Ανθρωπιστικές Επιστήμες και ΤέχνεςΓλώσσα και Λογοτεχνία
Ανθρωπιστικές Επιστήμες και ΤέχνεςΤέχνες (Τέχνες, Ιστορία της Τέχνης, Ερμηνευτικές Τέχνες, Μουσική)
Λέξεις-κλειδιά
Πάσχων ήρωας; Τραγικός ήρωας; Θείον δράμα; Πλατωνική μανία; Μίμησις; Μύηση
Χώρα
Ελλάδα
Γλώσσα
Ελληνικά
Άλλα στοιχεία
491 σ.
Στατιστικά χρήσης
ΠΡΟΒΟΛΕΣ
Αφορά στις μοναδικές επισκέψεις της διδακτορικής διατριβής για την χρονική περίοδο 07/2018 - 07/2023.
Πηγή: Google Analytics.
ΞΕΦΥΛΛΙΣΜΑΤΑ
Αφορά στο άνοιγμα του online αναγνώστη για την χρονική περίοδο 07/2018 - 07/2023.
Πηγή: Google Analytics.
ΜΕΤΑΦΟΡΤΩΣΕΙΣ
Αφορά στο σύνολο των μεταφορτώσων του αρχείου της διδακτορικής διατριβής.
Πηγή: Εθνικό Αρχείο Διδακτορικών Διατριβών.
ΧΡΗΣΤΕΣ
Αφορά στους συνδεδεμένους στο σύστημα χρήστες οι οποίοι έχουν αλληλεπιδράσει με τη διδακτορική διατριβή. Ως επί το πλείστον, αφορά τις μεταφορτώσεις.
Πηγή: Εθνικό Αρχείο Διδακτορικών Διατριβών.
Σχετικές εγγραφές (με βάση τις επισκέψεις των χρηστών)