Η φύση της εννοιολογικής αλλαγής και μεθοδολογικά ζητήματα μέσω της διερεύνησης νοητικών μοντέλων σε μαθηματικές έννοιες

Περίληψη

Αντικείμενο της παρούσας μελέτης αποτελεί η γνώση των μαθητών πριν υιοθετήσουν την επιστημονική άποψη. Η επιστημονική κοινότητα έχει δείξει ιδιαίτερο ενδιαφέρον στο θέμα της φύσης της προϋπάρχουσας γνώσης που κατέχουν οι μαθητές κατά την εισαγωγή τους στο σχολείο, λόγω της καθημερινής τους εμπειρίας. Μια θεωρητική προοπτική υποστηρίζει πως η προϋπάρχουσα / αφελής (naïve) γνώση είναι συνεκτική (coherent) και, ως εκ τούτου, αποτελεί εμπόδιο στην κατανόηση της επιστημονικής θεώρησης των εκάστοτε εννοιών, όταν διδάσκονται στη σχολική τάξη. Εν αντιθέσει με την πρώτη θεώρηση, έχει διατυπωθεί η υπόθεση της κατακερματισμένης (fragmented) γνώσης, όπου οι προϋπάρχουσες ιδέες αποτελούνται από ημιανεξάρτητα τμήματα (τα p-prims), τα οποία οργανώνονται κατ’ απαίτηση, όταν υπάρχει κάποιο έργο. Στην ανά χείρας διατριβή παρουσιάζονται δύο μελέτες. Στην πρώτη, μελετήθηκε η φύση της προϋπάρχουσας γνώσης των μαθητών για τους φυσικούς αριθμούς και συγκεκριμένα εξετάσθηκαν πέντε συνθετικά νοητικά μοντέλα ή ...
περισσότερα

Περίληψη σε άλλη γλώσσα

The aim of this study is to explore the nature of students' knowledge before they acquire the science view. Specifically, it focuses on rational numbers and geometric thinking, where in recent decades, the scientific community has shown particular interest in the nature of the pre-existing knowledge that students possess when they enter school, due to their everyday experience. Two different theoretical perspectives have proposed on this issue. The first argues that the pre-existing / naive knowledge is coherent and hard to change. Therefore, it justifies the difficulties of students understanding the respective concepts, when they are taught in the school classroom. In the other hand, the second theoretical perspective advocates the fragmented knowledge hypothesis, where students ‘naïve knowledge or pre-existing ideas consist of semi-independent parts (the p-prims), which are organized on demand, under specific tasks. In this work two studies are included. On focuses on rational numbe ...
περισσότερα

Όλα τα τεκμήρια στο ΕΑΔΔ προστατεύονται από πνευματικά δικαιώματα.

Διεύθυνση Handle
http://hdl.handle.net/10442/hedi/58523
ND
58523
Εναλλακτικός τίτλος
The nature of conceptual change and methodological issues through the investigation of mental models in mathematical concepts.
Συγγραφέας
Παπανδρέου, Βασιλική (Πατρώνυμο: Ανδρέας)
Ημερομηνία
2025
Ίδρυμα
Αριστοτέλειο Πανεπιστήμιο Θεσσαλονίκης (ΑΠΘ). Σχολή Φιλοσοφική. Τμήμα Φιλοσοφίας και Παιδαγωγικής. Τομέας Παιδαγωγικής
Εξεταστική επιτροπή
Σταμοβλάσης Δημήτριος
Παπαγεωργίου Γεώργιος
Παντελιάδου Σουζάνα
Μπίκος Κωνσταντίνος
Σαπουνίδης Θεοδόσιος
Δεσλή Δέσποινα
Τσέλιος Νικόλαος
Επιστημονικό πεδίο
Κοινωνικές ΕπιστήμεςΕκπαίδευση ➨ Εκπαίδευση και Έρευνα της εκπαίδευσης
Λέξεις-κλειδιά
Εννοιολογική αλλαγή; Ρητοί αριθμοί; Επίπεδα van Hiele; Ανάλυση λανθανουσών τάξεων; Θεωρία καταστροφών; Φύση προϋπάρχουσας γνώσης; Θεωρία απόκρισης ερωτήσεων; Κατακερματισμένη γνώση; Νοητικά μοντέλα; Παρανοήσεις
Χώρα
Ελλάδα
Γλώσσα
Ελληνικά
Άλλα στοιχεία
εικ., πιν., σχημ., γραφ.
Στατιστικά χρήσης
ΠΡΟΒΟΛΕΣ
Αφορά στις μοναδικές επισκέψεις της διδακτορικής διατριβής για την χρονική περίοδο 07/2018 - 07/2023.
Πηγή: Google Analytics.
ΞΕΦΥΛΛΙΣΜΑΤΑ
Αφορά στο άνοιγμα του online αναγνώστη για την χρονική περίοδο 07/2018 - 07/2023.
Πηγή: Google Analytics.
ΜΕΤΑΦΟΡΤΩΣΕΙΣ
Αφορά στο σύνολο των μεταφορτώσων του αρχείου της διδακτορικής διατριβής.
Πηγή: Εθνικό Αρχείο Διδακτορικών Διατριβών.
ΧΡΗΣΤΕΣ
Αφορά στους συνδεδεμένους στο σύστημα χρήστες οι οποίοι έχουν αλληλεπιδράσει με τη διδακτορική διατριβή. Ως επί το πλείστον, αφορά τις μεταφορτώσεις.
Πηγή: Εθνικό Αρχείο Διδακτορικών Διατριβών.