Αξιολόγηση δεξιοτήτων επιστημονικού συλλογισμού: ανάπτυξη και εγκυροποίηση εργαλείου ανίχνευσης και αξιολόγησης διαστάσεων επιστημονικού συλλογισμού σε μαθητές/τριες πρωτοβάθμιας εκπαίδευσης

Περίληψη

Οι δεξιότητες επιστημονικού συλλογισμού αποτελούν έναν από τους βασικούς πυλώνες των δεξιοτήτων του 21ου αιώνα και έχουν αναγνωριστεί ως κρίσιμες για την ακαδημαϊκή επιτυχία, την επίλυση προβλημάτων και την προετοιμασία των μαθητών/τριών για τις απαιτήσεις του σύγχρονου κόσμου. Ωστόσο, τα υπάρχοντα εργαλεία αξιολόγησης συχνά περιορίζονται σε επιμέρους δεξιότητες και εμφανίζουν αμφισβητούμενη εγκυρότητα και αξιοπιστία. Η παρούσα διατριβή στοχεύει στην εννοιολόγηση του επιστημονικού συλλογισμού και την ανάπτυξη ενός εργαλείου αξιολόγησής του (Elementary Scientific Reasoning Questionnaire, ESRQ), βασισμένου σε σύγχρονα θεωρητικά μοντέλα και προηγμένες ψυχομετρικές μεθόδους. Η ανάπτυξη του εργαλείου πραγματοποιείται αξιοποιώντας μία τριβηματική μεθοδολογική προσέγγιση: Διερευνητική Παραγοντική Ανάλυση (ΔΠΑ), Επιβεβαιωτική Παραγοντική Ανάλυση (ΕΠΑ) και Θεωρία Απόκρισης Στοιχείου (ΘΑΣ) σε 829 μαθητές/τριες δημοτικών σχολείων. Η ΔΠΑ αποκάλυψε μια πολυδιάστατη δομή του επιστημονικού συλλογισμο ...
περισσότερα

Περίληψη σε άλλη γλώσσα

Scientific reasoning skills are one of the core pillars of 21st-century skills and have been recognized as critical for academic success, problem-solving, and preparing students for the demands of the modern world. However, existing assessment instruments often focus on isolated skills and exhibit questionable validity and reliability. This dissertation aims to conceptualize scientific reasoning and develop an assessment instrument (ESRQ) based on contemporary theoretical models and advanced methods. The development of the instrument followed a three-stage methodological approach: Exploratory Factor Analysis (EFA), Confirmatory Factor Analysis (CFA), and Item Response Theory (IRT) involving a sample of 829 primary school students. EFA revealed a multidimensional structure of scientific reasoning, including skills such as formulating research questions, generating hypotheses, producing empirical data, and evaluating data. The identified factors explained a significant portion of the dat ...
περισσότερα
Η διατριβή είναι δεσμευμένη από τον συγγραφέα  (μέχρι και: 1/2027)
Διεύθυνση Handle
http://hdl.handle.net/10442/hedi/58195
ND
58195
Εναλλακτικός τίτλος
Scientific reasoning skills assessment: development and validation of an instrument to detect and assess scientific reasoning skills in primary school students
Συγγραφέας
Χιονάς, Γεώργιος (Πατρώνυμο: Απόστολος)
Ημερομηνία
2024
Ίδρυμα
Πανεπιστήμιο Ιωαννίνων. Σχολή Επιστημών Αγωγής. Τμήμα Παιδαγωγικό Δημοτικής Εκπαίδευσης
Εξεταστική επιτροπή
Εμβαλωτής Αναστάσιος
Μικρόπουλος Αναστάσιος
Δημόπουλος Κωνσταντίνος
Μπρούζος Ανδρέας
Μισαηλίδη Πλουσία
Τσιγγίλης Νικόλαος
Γκαραβέλας Κωνσταντίνος
Επιστημονικό πεδίο
Κοινωνικές ΕπιστήμεςΕκπαίδευση ➨ Εκπαίδευση και Έρευνα της εκπαίδευσης
Κοινωνικές ΕπιστήμεςΕκπαίδευση ➨ Επιστημονικοί τομείς της εκπαίδευσης
Λέξεις-κλειδιά
Αξιοπιστία; Εγκυρότητα; Δεξιότητες; Διερευνητική παραγοντική ανάλυση; Επιβεβαιωτική παραγοντική ανάλυση; Επιστημονικός συλλογισμός; Εργαλείο αξιολόγησης; Μαθητές; Πρωτοβάθμια εκπαίδευση; Θεωρία απόκρισης στοιχείου; Εγκυροποίηση
Χώρα
Ελλάδα
Γλώσσα
Ελληνικά
Άλλα στοιχεία
εικ., πιν., σχημ., γραφ.
Στατιστικά χρήσης
ΠΡΟΒΟΛΕΣ
Αφορά στις μοναδικές επισκέψεις της διδακτορικής διατριβής για την χρονική περίοδο 07/2018 - 07/2023.
Πηγή: Google Analytics.
ΞΕΦΥΛΛΙΣΜΑΤΑ
Αφορά στο άνοιγμα του online αναγνώστη για την χρονική περίοδο 07/2018 - 07/2023.
Πηγή: Google Analytics.
ΜΕΤΑΦΟΡΤΩΣΕΙΣ
Αφορά στο σύνολο των μεταφορτώσων του αρχείου της διδακτορικής διατριβής.
Πηγή: Εθνικό Αρχείο Διδακτορικών Διατριβών.
ΧΡΗΣΤΕΣ
Αφορά στους συνδεδεμένους στο σύστημα χρήστες οι οποίοι έχουν αλληλεπιδράσει με τη διδακτορική διατριβή. Ως επί το πλείστον, αφορά τις μεταφορτώσεις.
Πηγή: Εθνικό Αρχείο Διδακτορικών Διατριβών.