Γνώση, εκπαίδευση, κοινωνία: ζητήματα κριτικής κοινωνικής θεωρίας: η περίπτωση της καθολικής διδασκαλίας

Περίληψη

Η παρούσα διδακτορική διατριβή αποτελεί μια εργασία στην τομή των πεδίων της φιλοσοφίας και της ιστορίας της εκπαίδευσης, της επιστημολογίας, της διδακτικής, καθώς και της κριτικής κοινωνικής και πολιτικής θεωρίας. Τα ερωτήματα με τα οποία καταπιάνεται —ερωτήματα για τη μάθηση, τη γνώση, τη χειραφέτηση, τον Διαφωτισμό, την ισότητα, τη δημοκρατία— επανατίθενται και διερευνώνται από μια ειδική θεωρητική και αξιολογική σκοπιά: εκείνη που προσφέρει η «σκανδαλώδης» πρόταση του φιλοσόφου και δασκάλου του 19ου αιώνα Ζοζέφ Ζακοτό. Πρόκειται για μια πρόταση που έγινε γνωστή με το όνομα «καθολική διδασκαλία», και η οποία, αφού αναστάτωσε τη μετεπαναστατική Ευρώπη, επανήλθε στην επικαιρότητα στα τέλη του 20ου αιώνα με την έκδοση του βιβλίου του Ζακ Ρανσιέρ "Ο Αδαής Δάσκαλος", επηρεάζοντας σημαντικά την τρέχουσα εκπαιδευτική και πολιτικοθεωρητική συζήτηση. Η διατριβή εξετάζει συστηματικά τις βασικές αρχές της καθολικής διδασκαλίας, που συνοψίζονται σε προκλητικά διατυπωμένες θέσεις, όπως ότι «μπορ ...
περισσότερα

Περίληψη σε άλλη γλώσσα

The focus of the dissertation lies at the intersection of several fields: philosophy and history of education, epistemology, didactics, as well as critical social and political theory. The questions it addresses –questions about learning, knowledge, emancipation, Enlightenment, equality, democracy– are explored from a specific theoretical and moral perspective: that offered by the “scandalous” proposal of the nineteenth-century philosopher and teacher Joseph Jacototot. It is a proposal that came to be known as "universal teaching", which, after having shaken post-revolutionary Europe, gained prominence at the end of the 20th century because of the publication of Jacques Rancière's "The Ignorant Schoolmaster", influencing the current educational and political-theoretical debate. The thesis systematically examines the basic principles of universal teaching, summarized in provocatively stated positions such as "we can teach what we ignore"; "explanation is stultifying"; "we are all equal ...
περισσότερα
Η διατριβή είναι δεσμευμένη από τον συγγραφέα  (μέχρι και: 10/2025)
DOI
10.12681/eadd/57356
Διεύθυνση Handle
http://hdl.handle.net/10442/hedi/57356
ND
57356
Εναλλακτικός τίτλος
Knowledge, education, society: issues in critical social theory: the case of universal teaching
Συγγραφέας
Διδυμιώτης-Κωστάκος, Ορέστης (Πατρώνυμο: Θεόδωρος)
Ημερομηνία
2024
Ίδρυμα
Εθνικό και Καποδιστριακό Πανεπιστήμιο Αθηνών (ΕΚΠΑ). Σχολή Οικονομικών και Πολιτικών Επιστημών. Τμήμα Πολιτικής Επιστήμης και Δημόσιας Διοίκησης. Τομέας Κοινωνικής Θεωρίας και Κοινωνιολογίας
Εξεταστική επιτροπή
Κουζέλης Γεράσιμος
Πεσμαζόγλου Στέφανος
Σπουρδαλάκης Μιχάλης
Ασκούνη Νέλλη
Καρακατσάνη Δέσποινα
Λελεδάκης Κανάκης
Τσίρμπας Ιωάννης
Επιστημονικό πεδίο
Κοινωνικές ΕπιστήμεςΕκπαίδευση ➨ Εκπαίδευση, άλλοι τομείς
Λέξεις-κλειδιά
Εκπαίδευση; Χειραφέτηση; Γνώση; Ζακοτό, Ζαν-Ζοζέφ; Ρανσιέρ, Ζακ
Χώρα
Ελλάδα
Γλώσσα
Ελληνικά
Στατιστικά χρήσης
ΠΡΟΒΟΛΕΣ
Αφορά στις μοναδικές επισκέψεις της διδακτορικής διατριβής για την χρονική περίοδο 07/2018 - 07/2023.
Πηγή: Google Analytics.
ΞΕΦΥΛΛΙΣΜΑΤΑ
Αφορά στο άνοιγμα του online αναγνώστη για την χρονική περίοδο 07/2018 - 07/2023.
Πηγή: Google Analytics.
ΜΕΤΑΦΟΡΤΩΣΕΙΣ
Αφορά στο σύνολο των μεταφορτώσων του αρχείου της διδακτορικής διατριβής.
Πηγή: Εθνικό Αρχείο Διδακτορικών Διατριβών.
ΧΡΗΣΤΕΣ
Αφορά στους συνδεδεμένους στο σύστημα χρήστες οι οποίοι έχουν αλληλεπιδράσει με τη διδακτορική διατριβή. Ως επί το πλείστον, αφορά τις μεταφορτώσεις.
Πηγή: Εθνικό Αρχείο Διδακτορικών Διατριβών.