Το κόσμημα και η λειτουργία του στην κομνήνεια μνημειακή εκκλησιαστική ζωγραφική του ελλαδικού χώρου και της Κύπρου

Περίληψη

Η διατριβή έχει ως στόχο την παρουσίαση και ερμηνευτική προσέγγιση του γραπτού κοσμήματος (διακοσμητικού θέματος) στη μνημειακή ζωγραφική κατά την κομνήνεια περίοδο, αν και εξετάζονται και κάποια παραδείγματα του 13ου αιώνα, όπου η επιβίωση των χαρακτηριστικών της υστεροκομνήνειας τέχνης είναι ακόμη ορατή. Γίνεται αναφορά στο κόσμημα τόσο ως καλλιτεχνικό δημιούργημα, αξιοποιώντας διάφορες θεωρίες του κλάδου της Αισθητικής, όσο και ως εκφραστικό φανέρωμα τῆς ορθόδοξης εκκλησιαστικής εμπειρίας, αξιοποιώντας τον κλάδο της Θεολογίας. Επιπλέον, γιά την κατανόηση του εικαστικού πλαισίου εξετάζονται οἱ λειτουργικές αλληλεξαρτήσεις του κοσμήματος με το αρχιτεκτόνημα, τις ζωγραφικές συνθέσεις, και τον πιστό, ως θεατή καί παρατηρητή. Τέλος, μέσα ἀπό μία πειραματική σχεδιαστική ανάλυση, διερευνάται η ύπαρξη ενός κανονιστικού πλαισίου σχεδιασμού, γιά την συγκρότηση των διακοσμητικών συνθέσεων, θεμελιωμένο πάνω σε ένα άδηλο σχέδιο, που είχε ως έρεισμα τις βασικές αρχές της γεωμετρίας, της χρυσής τ ...
περισσότερα

Περίληψη σε άλλη γλώσσα

This thesis aims at presenting and interpreting patterned ornaments in monumental painting during the Komnenian period. However, additional exemplars of the 13th century are also discussed since the influence and longevity of the post-Komnenian ornamentation is evident. Here, utilising different theories of the field of Aesthetics, ornaments are not only presented as art creations but also, using the field of Theology, as expressive manifestations of the orthodox ecclesiastical experience. In addition, the functional interdependence of ornaments is studied in conjunction with architecture, art compositions, and the believer, as a viewer and observer, to understand the decorative framework. Finally, via an experimental analysis of design, the existence of a standardised drawing framework is investigated, which is based on ornamentation patterns. The purpose of this analysis is to elucidate whether this framework, based on conceptual design, has its roots on the basic principles of geom ...
περισσότερα
Η διατριβή είναι δεσμευμένη από τον συγγραφέα  (μέχρι και: 7/2026)
DOI
10.12681/eadd/57067
Διεύθυνση Handle
http://hdl.handle.net/10442/hedi/57067
ND
57067
Εναλλακτικός τίτλος
Ornamentation and its role in the Greek and Cypriot ecclesiastical painting during the komnenian period
Συγγραφέας
Μαρκοζάνης, Νικόλαος (Πατρώνυμο: Ιάκωβος)
Ημερομηνία
2024
Ίδρυμα
Εθνικό και Καποδιστριακό Πανεπιστήμιο Αθηνών (ΕΚΠΑ). Σχολή Θεολογική. Τμήμα Θεολογίας. Τομέας Ιστορικός
Εξεταστική επιτροπή
Στουφή-Πουλημένου Ιωάννα
Αβραμίδης Δημοσθένης
Τριβυζαδάκη Αγγελική
Αγγελίδου Δάφνη
Μιχάλαγα Δέσποινα
Αποστολός Φώτιος
Μαντάς Απόστολος
Επιστημονικό πεδίο
Ανθρωπιστικές Επιστήμες και ΤέχνεςΙστορία και Αρχαιολογία ➨ Αρχαιολογία
Λέξεις-κλειδιά
Βυζαντινή ζωγραφική; Βυζαντινές τοιχογραφίες; Διακοσμητικά εκκλησιαστικά μοτίβα; Διακοσμητικά μοτίβα; Κοσμήματα; Εικονογραφία
Χώρα
Ελλάδα
Γλώσσα
Ελληνικά
Άλλα στοιχεία
εικ., πιν., σχημ., γραφ.
Στατιστικά χρήσης
ΠΡΟΒΟΛΕΣ
Αφορά στις μοναδικές επισκέψεις της διδακτορικής διατριβής για την χρονική περίοδο 07/2018 - 07/2023.
Πηγή: Google Analytics.
ΞΕΦΥΛΛΙΣΜΑΤΑ
Αφορά στο άνοιγμα του online αναγνώστη για την χρονική περίοδο 07/2018 - 07/2023.
Πηγή: Google Analytics.
ΜΕΤΑΦΟΡΤΩΣΕΙΣ
Αφορά στο σύνολο των μεταφορτώσων του αρχείου της διδακτορικής διατριβής.
Πηγή: Εθνικό Αρχείο Διδακτορικών Διατριβών.
ΧΡΗΣΤΕΣ
Αφορά στους συνδεδεμένους στο σύστημα χρήστες οι οποίοι έχουν αλληλεπιδράσει με τη διδακτορική διατριβή. Ως επί το πλείστον, αφορά τις μεταφορτώσεις.
Πηγή: Εθνικό Αρχείο Διδακτορικών Διατριβών.