Περίληψη
Η εκπλήρωση του οράματος ενός οργανισμού διασφαλίζεται χάρη στον στρατηγικό και επιχειρησιακό σχεδιασμό αλλά και την χρήση μοντέλων και εργαλείων που καθιστούν αποτελεσματικότερη τη διοίκησή του. Ο Πίνακας Ισορροπημένης Στοχοθεσίας (ΠΙΣ), ως εργαλείο και ως μέθοδος προσδιορισμού βασικών δεικτών απόδοσης, προσφέρει τη δυνατότητα αποτελεσματικής εφαρμογής στρατηγικών καθώς επιτρέπει, παράλληλα, την αποτελεσματική διαχείριση των δυνητικών και υπαρκτών κινδύνων που περιβάλλουν κάθε σύγχρονη επιχείρηση και οργανισμό. Η αποτελεσματικότητα του ΠΙΣ διαπιστώνεται σε διεθνές επίπεδο από πληθώρα ερευνών. Ο βασικός σκοπός της παρούσας διατριβής είναι να αναδείξει το ερευνητικό κενό (Research gap) που υπάρχει στην παγκόσμια βιβλιογραφία, όσον αφορά την μελέτη καλής πρακτικής της εφαρμογής του ΠΙΣ σε συνδυασμό με την λειτουργία του Εσωτερικού Ελέγχου στις επιχειρήσεις και τους οργανισμούς στον Ελλαδικό χώρο, από την έναρξη της περιόδου της πανδημικής κρίσης (COVID-19) μέχρι σήμερα.Για την επίτευξη τ ...
Η εκπλήρωση του οράματος ενός οργανισμού διασφαλίζεται χάρη στον στρατηγικό και επιχειρησιακό σχεδιασμό αλλά και την χρήση μοντέλων και εργαλείων που καθιστούν αποτελεσματικότερη τη διοίκησή του. Ο Πίνακας Ισορροπημένης Στοχοθεσίας (ΠΙΣ), ως εργαλείο και ως μέθοδος προσδιορισμού βασικών δεικτών απόδοσης, προσφέρει τη δυνατότητα αποτελεσματικής εφαρμογής στρατηγικών καθώς επιτρέπει, παράλληλα, την αποτελεσματική διαχείριση των δυνητικών και υπαρκτών κινδύνων που περιβάλλουν κάθε σύγχρονη επιχείρηση και οργανισμό. Η αποτελεσματικότητα του ΠΙΣ διαπιστώνεται σε διεθνές επίπεδο από πληθώρα ερευνών. Ο βασικός σκοπός της παρούσας διατριβής είναι να αναδείξει το ερευνητικό κενό (Research gap) που υπάρχει στην παγκόσμια βιβλιογραφία, όσον αφορά την μελέτη καλής πρακτικής της εφαρμογής του ΠΙΣ σε συνδυασμό με την λειτουργία του Εσωτερικού Ελέγχου στις επιχειρήσεις και τους οργανισμούς στον Ελλαδικό χώρο, από την έναρξη της περιόδου της πανδημικής κρίσης (COVID-19) μέχρι σήμερα.Για την επίτευξη του σκοπού πραγματοποιήθηκε βιβλιογραφική επισκόπηση του θέματος, ώστε να τεθούν οι βάσεις για το θεωρητικό πλαίσιο και να γίνει η εννοιολογική προσέγγιση των δύο αξόνων της έρευνας, του Πίνακα Ισορροπημένης Στοχοθεσίας και του Εσωτερικού Ελέγχου. Στην παρούσα διατριβή χρησιμοποιήθηκαν τόσο πρωτογενείς, όσο και δευτερογενείς πηγές δεδομένων, ημιδομημένες συνεντεύξεις, ενώ αναπτύχθηκε πρότυπο ερωτηματολόγιο βασικών ερωτήσεων που περιλαμβάνει και αναδεικνύει την σχέση των δύο όρων ΠΙΣ και Εσωτερικού Ελέγχου. Το δείγμα της έρευνας προκειμένου να είναι αξιόπιστο επικεντρώθηκε σε Οργανισμούς Τοπικής Αυτοδιοίκησης (ΟΤΑ) και Τραπεζικούς οργανισμούς της ίδιας γεωγραφικής Περιφέρειας. Μέσω της καταγραφής αλλά και σύγκρισης των αποτελεσμάτων της πρωτογενούς διεξαχθείσας έρευνας, αναδεικνύονται σημαντικά ευρήματα όπως: 1) η ύπαρξη αναγκαιότητας της χρήσης του ΠΙΣ για τη βελτίωση της ποιότητας του Εσωτερικού Ελέγχου σε Τραπεζικούς οργανισμούς και ΟΤΑ, 2) η αποτελεσματικότητα του έργου του Εσωτερικού Ελέγχου στους εν λόγω οργανισμούς, 3) το θεσμικό πλαίσιο της δημόσιας Διοίκησης και η σύσταση σύγχρονων και αποτελεσματικών Μονάδων Εσωτερικού Ελέγχου. Η έρευνα κατέληξε σε χρήσιμα συμπεράσματα και προτάσεις, τα σημαντικότερα των οποίων είναι: α) ότι η μονάδα Εσωτερικού Ελέγχου εστιάζει στις στρατηγικές, στους κινδύνους και στις διαδικασίες εφαρμογής του ΠΙΣ στον Δημόσιο και Ιδιωτικό τομέα, β) προτείνονται δύο αξιόπιστες πιλοτικές καλές πρακτικές (για τους ΟΤΑ και τα Τραπεζικά Ιδρύματα) του ΠΙΣ, αποτυπώνοντας αναλυτικά τα βήματα και τις διαδικασίες εφαρμογής τους, γ) στον Τραπεζικό κλάδο διαφαίνεται ξεκάθαρα η αλλαγή στρατηγικής, μετά την κρίση της πανδημίας, πράγμα που αποτυπώνεται στην νέα εφαρμογή του ΠΙΣ και των διαδικασιών αξιοποίησης του Εσωτερικού Ελέγχου, δ) η ανάπτυξη συγκεκριμένων δεξιοτήτων και κατάρτισης των εσωτερικών ελεγκτών αλλά και η εκπαίδευση του προσωπικού των φορέων με την δημιουργία μητρώου Εσωτερικών Ελεγκτών από το Οικονομικό Επιμελητήριο Ελλάδος δείχνει την αποφασιστικότητα της κεντρικής πολιτικής σκηνής να εξελίξει και να οριοθετήσει τα κακώς κείμενα που μέχρι πρόσφατα διαπιστώνονταν από Δημόσιους και Ιδιωτικούς φορείς στην Ελλάδα και ε) οι ΟΤΑ της χώρας δεν είναι προετοιμασμένοι όσο θα έπρεπε με τις διαδικασίες και τα πρότυπα του ν.4795/2021.
περισσότερα
Περίληψη σε άλλη γλώσσα
The fulfilment of an organization’s vision is ensured through strategic and operational planning and the use of models and tools that make its management more effective. The Balanced Scorecard (BSc), as a tool and as a method of identifying key performance indicators, offers the possibility of effective implementation of strategies and allows, at the same time, the effective management of the potential and actual risks that surround every modern business and organisation. The effectiveness of the BSc has been established at international level by numerous studies. The main purpose of this thesis is to highlight the research gap that exists in the global literature, regarding the study of good practice in the implementation of BSc in conjunction with the operation of Internal Audit in companies and organizations in Greece, from the period of the pandemic until today. In order to achieve this aim, a literature review of the topic was conducted in order to lay the foundations for the theo ...
The fulfilment of an organization’s vision is ensured through strategic and operational planning and the use of models and tools that make its management more effective. The Balanced Scorecard (BSc), as a tool and as a method of identifying key performance indicators, offers the possibility of effective implementation of strategies and allows, at the same time, the effective management of the potential and actual risks that surround every modern business and organisation. The effectiveness of the BSc has been established at international level by numerous studies. The main purpose of this thesis is to highlight the research gap that exists in the global literature, regarding the study of good practice in the implementation of BSc in conjunction with the operation of Internal Audit in companies and organizations in Greece, from the period of the pandemic until today. In order to achieve this aim, a literature review of the topic was conducted in order to lay the foundations for the theoretical framework and to conceptualize the two axes of the research, the Balanced Scorecard and Internal Audit. In this thesis, both primary and secondary data sources, semi-structured interviews were used, while a standard questionnaire of basic questions was developed that includes and highlights the relationship between the two terms BSc and Internal Audit. In order to be reliable, the research sample was focused on Local Government Organisation and Banking Institutions in the same geographical region. Through the recording and comparison of the results of the primary conducted research, important findings emerge such as: 1) the necessity of the use of BSc to improve the quality of Internal Audit in Banks and Local Government Organisation, 2) the effectiveness of the Internal Audit work in these organizations, 3) the institutional framework of public administration and the establishment of modern and effective Internal Audit Units. The research resulted in useful conclusions and recommendations, the most important of which are: a) that the Internal Audit unit focuses on the strategies, risks and procedures for the implementation of BSc in the public and private sector; b) two reliable pilot good practices (for LGOs and Banking Institutions) of BSc are proposed, detailing the steps and procedures for their implementation. c) in the Banking sector, a change of strategy is clearly evident after the pandemic crisis, which is reflected in the new implementation of the BSc and the procedures for the use of Internal Audit. d) the development of specific skills and training of internal auditors and the training of the staff of the institutions with the creation of a register of Internal Auditors by the Economic Chamber of Greece shows the determination of the central political scene to evolve and define the bad texts that until recently were found to be ineffective. e) the Local Government Organization of the country are not prepared as much as they should be with the procedures and standards of Law 4795/2021.
περισσότερα