Η εικονογράφηση των σχολικών εγχειριδίων της ιστορίας του δημοτικού σχολείου ως ατραπός διαμόρφωσης εθνοπολιτισμικής και κοινωνικής συνείδησης: η περίπτωση του σχολικού εγχειριδίου της Ε' δημοτικού

Περίληψη

Στη γενική συνείδηση έχει καθιερωθεί ο βαρύνων ρόλος του σχολικού εγχειριδίου στη διαμόρφωση κοσμοαντιλήψεων που απηχούν την κυρίαρχη ενίοτε ιδεολογία, φανερά ή κεκαλυμμένα. Καίριο στοιχείο σε ένα σχολικό εγχειρίδιο εκτός από τη γλώσσα (γραπτός λόγος), μέσω της οποίας αποτυπώνονται οι θέσεις του συγγραφέα για ένα εύρος κοινωνικο-πολιτισμικών και ιστορικών ζητημάτων, αποτελεί κι η εικονογράφησή του. Με τον ίδιο τρόπο που οι αφηγηματικοί τρόποι του συγγραφέα απηχούν την ιδεολογία του στο κείμενο, η εικονιστική αφήγηση του εικονογράφου/ σκιτσογράφου συνιστά ισοδύναμο φορέα ιδεολογικά φορτισμένων μηνυμάτων. Η εικόνα, κατά τον Βarthes, σημειολογικά ενέχει ένα «καταδηλούμενο» μήνυμα (denotation) που σχετίζεται με την αναφορική λειτουργία της εικόνας και έχει την έννοια του ανάλογου της αναπαράστασης της πραγματικότητας και ένα «συμπαραδηλούμενο» μήνυμα (connotation) που αφορά στα ιδεολογικά ή αισθητικά σημαινόμενα που παραπέμπουν σε μια ορισμένη κουλτούρα της κοινωνίας προς την οποία απευθύν ...
περισσότερα

Περίληψη σε άλλη γλώσσα

The important role of the school textbook has been established in the general consciousnesses in shaping worldviews that reflect the dominant ideology openly or covertly. In a schoolbook apart from the written language, through which is reflected the sociocultural and historical views of the author, a key point is the illustration. In the same way that the author's narrative reflects his ideology in the text, so does the narrative illustration carry ideological messages of the illustrator. According to Barthes, “the image involves a “denotation” that is related to the referential function of the image and a “connotation” with ideological and aesthetic meanings referring to a certain culture of the society that the message is addressed”. This leads to the creation of a figurative language that is both representational and symbolic. For its decryption, the rules and the conventions governing its operation must be the subject of an image-centric/visual approach. However, despite the fact ...
περισσότερα

Όλα τα τεκμήρια στο ΕΑΔΔ προστατεύονται από πνευματικά δικαιώματα.

DOI
10.12681/eadd/51233
Διεύθυνση Handle
http://hdl.handle.net/10442/hedi/51233
ND
51233
Εναλλακτικός τίτλος
The illustration of the history textbooks of the Primary school as a path of shaping ethnocultural and social consciousness: the textbook of the Fifth Grade of Greek Primary school
Συγγραφέας
Κομίνια, Ελένη (Πατρώνυμο: Τριαντάφυλλος)
Ημερομηνία
2022
Ίδρυμα
Αριστοτέλειο Πανεπιστήμιο Θεσσαλονίκης (ΑΠΘ). Σχολή Παιδαγωγική. Τμήμα Παιδαγωγικό Δημοτικής Εκπαίδευσης. Τομέας Κοινωνικών και Πολιτισμικών Σπουδών
Εξεταστική επιτροπή
Παπαδημητρίου Φωτεινή
Παυλίδης Περικλής
Γρόλλιος Γεώργιος
Χαραλάμπους Δημήτριος
Μπέτσας Ιωάννης
Ανδρέου Ανδρέας
Κόκκινος Γεώργιος
Επιστημονικό πεδίο
Ανθρωπιστικές Επιστήμες και ΤέχνεςΙστορία και Αρχαιολογία ➨ Μεσαιωνική και Βυζαντινή ιστορία
Κοινωνικές ΕπιστήμεςΕκπαίδευση ➨ Επιστημονικοί τομείς της εκπαίδευσης
Κοινωνικές ΕπιστήμεςΕκπαίδευση ➨ Εκπαίδευση και Έρευνα της εκπαίδευσης
Λέξεις-κλειδιά
Σχολικά εγχειρίδια ιστορίας; Εθνοπολιτισμική/κοινωνική ταυτότητα; «Οπτική γραμματική»; Κριτική οπτική σημειωτιική ανάλυση
Χώρα
Ελλάδα
Γλώσσα
Ελληνικά
Άλλα στοιχεία
εικ., πιν., χαρτ., σχημ., γραφ.
Στατιστικά χρήσης
ΠΡΟΒΟΛΕΣ
Αφορά στις μοναδικές επισκέψεις της διδακτορικής διατριβής για την χρονική περίοδο 07/2018 - 07/2023.
Πηγή: Google Analytics.
ΞΕΦΥΛΛΙΣΜΑΤΑ
Αφορά στο άνοιγμα του online αναγνώστη για την χρονική περίοδο 07/2018 - 07/2023.
Πηγή: Google Analytics.
ΜΕΤΑΦΟΡΤΩΣΕΙΣ
Αφορά στο σύνολο των μεταφορτώσων του αρχείου της διδακτορικής διατριβής.
Πηγή: Εθνικό Αρχείο Διδακτορικών Διατριβών.
ΧΡΗΣΤΕΣ
Αφορά στους συνδεδεμένους στο σύστημα χρήστες οι οποίοι έχουν αλληλεπιδράσει με τη διδακτορική διατριβή. Ως επί το πλείστον, αφορά τις μεταφορτώσεις.
Πηγή: Εθνικό Αρχείο Διδακτορικών Διατριβών.
Σχετικές εγγραφές (με βάση τις επισκέψεις των χρηστών)