Από την αντίληψη στην έκφραση: η διαδρομή του καλλιτέχνη προς την ελευθερία στην αισθητική φιλοσοφία του Maurice Merleau-Ponty

Περίληψη

Από πού ξεκινά ο αναγνώστης του Merleau-Ponty (1908-1961), αν θέλει να βάλει σε ένα πλαίσιο φαινομενολογίας και οντολογίας, όσα του κέντρισαν το ενδιαφέρον στα κείμενα του φιλοσόφου; Σε ένα έργο που, ενώ στο σύνολό του, μοιάζει να παραμένει εστιασμένο στην έννοια της αντίληψης, στην πορεία αποδεικνύεται πως αυτή ήταν μόνο ο πυρήνας που τροφοδοτεί μια φιλοσοφική διαδρομή που στρέφεται στον άνθρωπο, ο οποίος αναρωτιέται διαρκώς, που δεν εφησυχάζει. Ο κόσμος, στη μερλωποντιανή φιλοσοφία, το πεδίο της αντίληψης και της δράσης μας, αποτελεί τον ορατό και αισθητό ορίζοντα για το σώμα μας. Ένα σώμα το οποίο υπάρχει επίσης ως ορατό και αισθητό για τους άλλους. Η αντίληψη για τον Merleau-Ponty ορίζεται ως μια σωματική διαδικασία η οποία δεν είναι απλώς μια βιολογική διεργασία που συνδέεται με την όραση, ούτε αποτελεί μόνο απόδειξη της πνευματικής μας φύσης, της νόησής μας. Ο Merleau-Ponty μας καλεί να προσεγγίσουμε την αντίληψη ως χίασμα, δηλαδή ως την αμφίδρομη σχέση εξωτερικότητας και εσωτερι ...
περισσότερα

Περίληψη σε άλλη γλώσσα

If, as Merleau-Ponty’s readers, want to define his phenomenological and ontological context, where can we set our starting point? At first, maybe we have the feeling that, he stays focus on the sense of perception, but while we follow his work, through the years, we discover that perception is just the center/the core of his philosophical route, which reaches for a human being that constantly wondering. The world, in the merlopontian philosophy, it is the space/the horizon of our perception and action, it is a terrain both visible and perceived for our body; a body that exist, likewise, as visible and perceived from the others. Merleau-Ponty describes perception as a physical function, but it’s not just a biological process connected to the vision, neither it’s the only proof of our spiritual/mental nature. Perception becomes, for Merleau-Ponty, an instrument through which discover a chiasm: it attempts to promote the idea of bidirectional relationships between world and being, our vis ...
περισσότερα

Όλα τα τεκμήρια στο ΕΑΔΔ προστατεύονται από πνευματικά δικαιώματα.

DOI
10.12681/eadd/50693
Διεύθυνση Handle
http://hdl.handle.net/10442/hedi/50693
ND
50693
Εναλλακτικός τίτλος
From the perception to expresion: the artistʼs route to freedom, in Maurice Merleau-Ponty aesthetic philosophy
Συγγραφέας
Πίπη, Φίλια (Πατρώνυμο: Αναστάσιος)
Ημερομηνία
2021
Ίδρυμα
Πανεπιστήμιο Ιωαννίνων. Σχολή Φιλοσοφική. Τμήμα Φιλοσοφίας
Εξεταστική επιτροπή
Πρελορέντζος Ιωάννης
Μαγγίνη Γκόλφω
Μαρκουλάτος Ιορδάνης
Μουρίκη Αλεξάνδρα
Ράντης Κωνσταντίνος
Καργιώτης Δημήτριος
Κακολύρης Γεράσιμος
Επιστημονικό πεδίο
Ανθρωπιστικές Επιστήμες και ΤέχνεςΦιλοσοφία, Ηθική και Θρησκεία ➨ Φιλοσοφία
Λέξεις-κλειδιά
Μωρίς Μερλώ-Ποντί; Αντίληψη; Έκφραση; Ελευθερία
Χώρα
Ελλάδα
Γλώσσα
Ελληνικά
Στατιστικά χρήσης
ΠΡΟΒΟΛΕΣ
Αφορά στις μοναδικές επισκέψεις της διδακτορικής διατριβής για την χρονική περίοδο 07/2018 - 07/2023.
Πηγή: Google Analytics.
ΞΕΦΥΛΛΙΣΜΑΤΑ
Αφορά στο άνοιγμα του online αναγνώστη για την χρονική περίοδο 07/2018 - 07/2023.
Πηγή: Google Analytics.
ΜΕΤΑΦΟΡΤΩΣΕΙΣ
Αφορά στο σύνολο των μεταφορτώσων του αρχείου της διδακτορικής διατριβής.
Πηγή: Εθνικό Αρχείο Διδακτορικών Διατριβών.
ΧΡΗΣΤΕΣ
Αφορά στους συνδεδεμένους στο σύστημα χρήστες οι οποίοι έχουν αλληλεπιδράσει με τη διδακτορική διατριβή. Ως επί το πλείστον, αφορά τις μεταφορτώσεις.
Πηγή: Εθνικό Αρχείο Διδακτορικών Διατριβών.