Περίληψη
Οι πρόσφατες τεχνολογικές και παιδαγωγικές εξελίξεις σήμερα προσφέρουν στις βιβλιοθήκες τα μέσα και την ευκαιρία να ενισχύσουν τον ρόλο, τον αντίκτυπο και την προβολή τους και να γίνουν ένας κρίσιμος πανεπιστημιακός δείκτης προσθέτοντας στην αυξανόμενη δυναμική και πολυπλοκότητα ενός χώρου που ήδη απαιτεί αυξημένη εξειδίκευση, συνεργασίες και νέες διαδικασίες αξιολόγησης. Στο πλαίσιο του διεθνούς ανταγωνισμού όπου μια αποδοτική βιβλιοθήκη θεωρείται σημαντικό κεφάλαιο για τα πανεπιστήμια, μετρήσεις της δραστηριότητας της βιβλιοθήκης που θα συμβάλλουν στην πρακτική συνάφεια της πολιτικής και των λειτουργιών της καθίστανται περισσότερο θεμελιώδεις από ποτέ.Υπό αυτές τις συνθήκες, ερευνητές και επαγγελματίες του κλάδου έχουν αρχίσει να εξετάζουν και προτεραιοποιούν σενάρια όπου συμπλέκονται οι βιβλιοθήκες με την μάθηση και εκπαιδευτική επιτυχία και να πραγματοποιούν πιλοτικές μελέτες γύρω από εφικτές ενσωματώσεις δεδομένων βιβλιοθήκης σε συστήματα αναλυτικής της μάθησης. Και ενώ η επιστημο ...
Οι πρόσφατες τεχνολογικές και παιδαγωγικές εξελίξεις σήμερα προσφέρουν στις βιβλιοθήκες τα μέσα και την ευκαιρία να ενισχύσουν τον ρόλο, τον αντίκτυπο και την προβολή τους και να γίνουν ένας κρίσιμος πανεπιστημιακός δείκτης προσθέτοντας στην αυξανόμενη δυναμική και πολυπλοκότητα ενός χώρου που ήδη απαιτεί αυξημένη εξειδίκευση, συνεργασίες και νέες διαδικασίες αξιολόγησης. Στο πλαίσιο του διεθνούς ανταγωνισμού όπου μια αποδοτική βιβλιοθήκη θεωρείται σημαντικό κεφάλαιο για τα πανεπιστήμια, μετρήσεις της δραστηριότητας της βιβλιοθήκης που θα συμβάλλουν στην πρακτική συνάφεια της πολιτικής και των λειτουργιών της καθίστανται περισσότερο θεμελιώδεις από ποτέ.Υπό αυτές τις συνθήκες, ερευνητές και επαγγελματίες του κλάδου έχουν αρχίσει να εξετάζουν και προτεραιοποιούν σενάρια όπου συμπλέκονται οι βιβλιοθήκες με την μάθηση και εκπαιδευτική επιτυχία και να πραγματοποιούν πιλοτικές μελέτες γύρω από εφικτές ενσωματώσεις δεδομένων βιβλιοθήκης σε συστήματα αναλυτικής της μάθησης. Και ενώ η επιστημονική ταυτότητα του πεδίου της βιβλιοθηκονομίας αποτελεί ακόμη αντικείμενο συζήτησης, ο ισχυρισμός ότι η συμμετοχική ανάπτυξη υπηρεσιών βιβλιοθηκών πρέπει να λάβει προτεραιότητα, ως απαραίτητη για την αντιμετώπιση από τα ιδρύματα τριτοβάθμιας εκπαίδευσης των μεταβαλλόμενων καιρών και αντιλήψεων, κυριαρχεί σήμερα στην έρευνα.Εντασσόμενη σε αυτό το πλαίσιο, η παρούσα πολυφασική ποιοτική διατριβή σχεδιασμένη με μια αναστοχαστική, συμμετοχική και διεπιστημονική προσέγγιση, στοχεύει να αντιμετωπίσει το θέμα της συλλογής δεδομένων χρήσης βιβλιοθηκονομικών υπηρεσιών σε ελληνικές και ισπανικές δημόσιες πανεπιστημιακές βιβλιοθήκες υπό λειτουργική, πληροφοριακή, συμπεριφορική και οργανωτική προοπτική. Μέσω εφαρμογής μεθόδων εποικοδομητικής έρευνας που μπορούν να εμπνεύσουν τη μοντελοποίηση αποδοτικών, ευέλικτων και καινοτόμων φοιτητοκεντρικών ακαδημαϊκών βιβλιοθηκών (1) ανιχνεύει εκείνους τους παράγοντες που επηρεάζουν την επαναξιολόγηση της συλλογής, επεξεργασίας και εφαρμογής δεδομένων χρήσης, (2) χαρτογραφεί νέες τάσεις που υποστηρίζουν τη μέτρηση του βαθμού ενσωμάτωσης της βιβλιοθήκης στις εκπαιδευτικές διαδικασίες καθώς και αναδυόμενες δομές όπου η σύγκλιση διαφορετικών υπηρεσιών και πόρων συνεισφέρει με μοναδικό τρόπο στην πανεπιστημιακή αποστολή, (3) διερευνά εάν και πώς η κοινότητα εκμεταλλεύεται νέες ευκαιρίες για να αναλάβει ηγετικό ρόλο στην διαχείριση της ιδρυματικής πληροφορίας και (4) ανακαλύπτει πεδίο περαιτέρω έρευνας και ανάπτυξης με στόχο τη βελτίωση θεωρίας, πόρων, επαγγελματικής ανάπτυξης και πρακτικής.Το πειστικότερο επιχείρημα για την έναρξη αυτής της προσπάθειας πηγάζει από την επιθυμία και την αναγκαιότητα ενίσχυσης της πρακτικής συνάφειας και χρηστικότητας των αποτελεσμάτων της έρευνας στην επιστήμη της πληροφόρησης, επιθυμία που επέκτεινε αυτό το έργο πέρα από τις παραδοσιακές ερευνητικές μεθοδολογίες. Προσφέροντας ένα προοδευτικό κράμα συνεργατικής δράσης, συνεντεύξεων και δειγματοληπτικής έρευνας, με τη συμμετοχή ομάδων ενδιαφέροντος σε διάφορα στάδια για την επίτευξη αποτελεσμάτων που συνδυάζουν buy-in, καινοτομία και ανάπτυξη, συμβάλει στην τεκμηρίωση της ανάγκης επανεξέτασης των λειτουργιών της βιβλιοθήκης και στην ενθάρρυνση των επιστημόνων της πληροφόρησης να ξεκινήσουν επιστημονική συζήτηση για μια σειρά νέων ζητημάτων σχετικών με την μεταβαλλόμενη ατζέντα των ακαδημαϊκών βιβλιοθηκών.
περισσότερα
Περίληψη σε άλλη γλώσσα
The latest technological and pedagogical advancements today offer libraries the means and opportunity to enhance their role, impact, and visibility and become a crucial university indicator adding to the growing dynamics and complexity of a field that already call for increased specialization, collaboration and new evaluation approaches. In the international competition context where an efficient library is considered an important asset for higher education institutions, library activity metrics contributing to the practical relevance of library policy and operations are becoming more fundamental than ever. Under these circumstances, researchers and practitioners have started to investigate and prioritize user stories linking libraries, student learning, and success and pursue pilot studies around achievable integrations of library data into institutional learning analytics. And while disciplinary identity is continuing to be debated, the contention that the participatory development o ...
The latest technological and pedagogical advancements today offer libraries the means and opportunity to enhance their role, impact, and visibility and become a crucial university indicator adding to the growing dynamics and complexity of a field that already call for increased specialization, collaboration and new evaluation approaches. In the international competition context where an efficient library is considered an important asset for higher education institutions, library activity metrics contributing to the practical relevance of library policy and operations are becoming more fundamental than ever. Under these circumstances, researchers and practitioners have started to investigate and prioritize user stories linking libraries, student learning, and success and pursue pilot studies around achievable integrations of library data into institutional learning analytics. And while disciplinary identity is continuing to be debated, the contention that the participatory development of library services, essential to helping higher education institutions cope with changing times and changing user perceptions, must take precedence dominates LIS research today. Framed within this realm, our non-sequential qualitative dissertation designed in a reflexive, participative and cross-disciplinary approach, aims to address the topic of library use data collection in Greek and Spanish public university libraries from a functional, informational, behavioral and organizational perspective, (1) tracing all those factors that weigh upon the reevaluation of collecting, processing and applying in-library use data, (2) recording and identifying new trends that support the measurement of librarian integration in educational endeavors and emerging structures where the convergence of different services and resources make a unique contribution to the university mission, (3) inquiring whether and how the community is taking advantage of the new opportunities to rise to the information leadership role on campus, and (4) discovering space for further research and development aiming to improve theory, resources, professional development and ultimately practice by guiding the conceptualization of intersectional innovation design science methods that can serve as inspiration in the modeling of efficient, flexible and innovative student-centric academic library organizations. The most compelling argument for embarking on this endeavor stems from the desire and necessity to contribute to the increase of the practical relevance and usability of library science research, a desire that extended this project beyond traditional LIS research methodologies offering a progressive amalgam of collaborative work, interviewing and surveying, involving stakeholders over several stages to achieve B.I.G. results (buy-in, innovation, and growth), all contributing to substantiate the need to rethink library operations and encourage librarians to start dialectic about a series of new aspects related to academic library changing agendas.
περισσότερα
Περίληψη σε άλλη γλώσσα
Los últimos avances tecnológicos y pedagógicos ofrecen a las bibliotecas los medios y la oportunidad de mejorar su función, impacto y visibilidad y convertirse en un indicador universitario crucial que se suma a la dinámica y complejidad cada vez mayores de un campo que ya exige alta especialización, colaboración y nuevos enfoques de evaluación. En el contexto de la competencia internacional donde una biblioteca eficiente se considera un activo importante para las instituciones de educación superior, las métricas de actividad de la biblioteca que contribuyen a la relevancia práctica de sus políticas y operaciones se están volviendo más fundamentales que nunca.
En estas circunstancias, investigadores y profesionales han comenzado a priorizar la vinculación de las bibliotecas con el aprendizaje y el éxito estudiantil, y realizar estudios piloto en torno a integraciones alcanzables de los datos de la biblioteca en sistemas institucionales de análisis de aprendizaje. La afirmación de que ...
Los últimos avances tecnológicos y pedagógicos ofrecen a las bibliotecas los medios y la oportunidad de mejorar su función, impacto y visibilidad y convertirse en un indicador universitario crucial que se suma a la dinámica y complejidad cada vez mayores de un campo que ya exige alta especialización, colaboración y nuevos enfoques de evaluación. En el contexto de la competencia internacional donde una biblioteca eficiente se considera un activo importante para las instituciones de educación superior, las métricas de actividad de la biblioteca que contribuyen a la relevancia práctica de sus políticas y operaciones se están volviendo más fundamentales que nunca.
En estas circunstancias, investigadores y profesionales han comenzado a priorizar la vinculación de las bibliotecas con el aprendizaje y el éxito estudiantil, y realizar estudios piloto en torno a integraciones alcanzables de los datos de la biblioteca en sistemas institucionales de análisis de aprendizaje. La afirmación de que el desarrollo participativo de los servicios de biblioteca, esencial para ayudar a las instituciones de educación superior a hacer frente a los tiempos y las percepciones cambiantes de los usuarios, debe tener prioridad, domina hoy en día la investigación en biblioteconomía y ciencia de la información.
Enmarcada dentro de este ámbito, esta tesis cualitativa no secuencial diseñada con un enfoque reflexivo, participativo, e interdisciplinario, tiene como objetivo abordar el tema de la recopilación de datos de uso de la biblioteca universitaria española y griega desde una perspectiva funcional, informativa, actitudinal y organizativa, (1) rastreando factores que pesan sobre la reconsideración de los procesos de recopilación, procesamiento y aplicación de datos de uso de servicios bibliotecarios, (2) identificando nuevas tendencias que apoyan la medición de la integración de la biblioteca en los esfuerzos educativos y en emergentes estructuras donde la convergencia de diferentes servicios y recursos hacen una contribución única a la misión universitaria, (3) preguntando si y cómo la comunidad está aprovechando las nuevas oportunidades para asumir el papel de líder en información en el campus, y (4) descubriendo espacio para más investigación y desarrollo con el objetivo de guiar el modelado de bibliotecas académicas eficientes, flexibles e innovadoras centradas en el estudiante.
El argumento más convincente para embarcarse en este esfuerzo proviene del deseo y la necesidad de contribuir a la relevancia práctica y la usabilidad de la investigación en bibliotecología, un deseo que extendió este proyecto más allá de las metodologías tradicionales de investigación en biblioteconomía que ofrecen una amalgama progresiva de trabajo colaborativo, entrevistas y encuestas, involucrando a varias partes interesadas en distintas etapas, todos contribuyendo a corroborar la necesidad de repensar las operaciones de la biblioteca y alentar a los bibliotecarios a comenzar la dialéctica sobre nuevos aspectos relacionados con las agendas cambiantes de la biblioteca académica.
περισσότερα