Περίληψη
«Η παρούσα διδακτορική διατριβή μελετά τρεις βιογραφικές αφηγήσεις μεταναστριών δεύτερης γενιάς με αλβανική καταγωγή που σπουδάζουν στο ελληνικό πανεπιστήμιο. Αξιοποιώντας και συνδυάζοντας ως μεθόδους ανάλυσης μαζί με τα θεωρητικά ερείσματά τους αφενός την «αφηγηματική ανάλυση» του Fritz Schϋtze και αφετέρου την «ιδεολογικοκριτική μέθοδο» αναλύει συμπαγές το σώμα των βιογραφικών αυτών αυτοπαρουσιάσεων, προκειμένου να εξετάσει τις ρίζες και τις διαδρομές των βιογραφούμενων, τους τρόπους που αφηγηματικά αυτές κατασκευάζουν τη βιογραφική ταυτότητά τους αλλά και τις ιδεολογικές παραμέτρους αυτών των αφηγήσεων, οι οποίες αποκαλύπτουν πλευρές του ιστορικού πλαισίου, των κοινωνικών σχέσεων αλλά και των δυναμικών που αναπτύχθηκαν και διαμόρφωσαν τόσο τη βιογραφική τους διαδρομή όσο και τη βιογραφική τους αφήγηση. Ειδικότερα η εργασία αυτή επιδιώκει να παρουσιάσει τους βιογραφικούς πόρους που διαμόρφωσαν αφενός το μαθητικό προφίλ των βιογραφούμενων και αφετέρου τον δρόμο προς το πανεπιστήμιο πο ...
«Η παρούσα διδακτορική διατριβή μελετά τρεις βιογραφικές αφηγήσεις μεταναστριών δεύτερης γενιάς με αλβανική καταγωγή που σπουδάζουν στο ελληνικό πανεπιστήμιο. Αξιοποιώντας και συνδυάζοντας ως μεθόδους ανάλυσης μαζί με τα θεωρητικά ερείσματά τους αφενός την «αφηγηματική ανάλυση» του Fritz Schϋtze και αφετέρου την «ιδεολογικοκριτική μέθοδο» αναλύει συμπαγές το σώμα των βιογραφικών αυτών αυτοπαρουσιάσεων, προκειμένου να εξετάσει τις ρίζες και τις διαδρομές των βιογραφούμενων, τους τρόπους που αφηγηματικά αυτές κατασκευάζουν τη βιογραφική ταυτότητά τους αλλά και τις ιδεολογικές παραμέτρους αυτών των αφηγήσεων, οι οποίες αποκαλύπτουν πλευρές του ιστορικού πλαισίου, των κοινωνικών σχέσεων αλλά και των δυναμικών που αναπτύχθηκαν και διαμόρφωσαν τόσο τη βιογραφική τους διαδρομή όσο και τη βιογραφική τους αφήγηση. Ειδικότερα η εργασία αυτή επιδιώκει να παρουσιάσει τους βιογραφικούς πόρους που διαμόρφωσαν αφενός το μαθητικό προφίλ των βιογραφούμενων και αφετέρου τον δρόμο προς το πανεπιστήμιο που ακολούθησε η καθεμιά τους. Εξετάζει επίσης τα εμπόδια που αντιμετώπισαν οι βιογραφούμενες στις διάφορες εκπαιδευτικές βαθμίδες αλλά και στα κοινωνικά περιβάλλοντα που έζησαν, όπως και τις υπερβάσεις που χρειάστηκε να κάνουν προκειμένου να διαμορφώσουν άλλοτε περισσότερο και άλλοτε λιγότερο συνειδητά ένα βιογραφικό σχέδιο. Διερευνά ακόμα τον ιδιαίτερο τρόπο με τον οποίο η κάθε βιογραφούμενη προσοικειώθηκε τη μαθητική της διαδρομή και την εισαγωγή της στο πανεπιστήμιο αλλά και τη διαδικασία του αναστοχασμού και επαναπροσδιορισμού της βιογραφικής της ταυτότητας, στην οποία η καθεμία προβαίνει από το παρόν της αφήγησης, αναφορικά με τα γεγονότα που συνέβησαν στον χρόνο της βίωσης και της δράσης αλλά και αναφορικά με τις παροντικές εξελίξεις του βίου της. Επιχειρεί επιπλέον να εξετάσει την άσκηση της «συμβολικής βίας», κατά Bourdieu, στα κοινωνικά πεδία της τάξης, του φύλου, της εθνοτικής ομάδας, της μεταναστευτικής ιδιότητας όπως και τον τρόπο που αυτή παρουσιάζεται και λειτουργεί στις διάφορες βαθμίδες της εκπαίδευσης. Τέλος διερευνά τις έννοιες των «εκπαιδευτικών ευκαιριών» και της «επιτυχίας», τις ιδεολογικές αναπαραστάσεις του ελληνικού εθνοκεντρικού και εθνικιστικού λόγου, τον ρατσισμό, την έμφυλη θέση και οπτική των Αλβανίδων μεταναστριών δεύτερης γενιάς που βιογραφούνται σε αυτή την εργασία και εν τέλει τη λειτουργία όλων των θεσμικών εκπαιδευτικών βαθμίδων αλλά και του εκπαιδευτικού βιόκοσμου σε σχέση με τους Αλβανούς μετανάστες και τις Αλβανίδες μετανάστριες στην Ελλάδα.
περισσότερα
Περίληψη σε άλλη γλώσσα
«This dissertation examines three biographical narratives of second-generation immigrant women of Albanian origin studying at Greek universities. Utilizing and combining as methods of analysis with their theoretical foundations on the one hand the "narrative analysis" of Fritz Schϋtze and on the other hand the "ideological-critical method" analyzes solidly these biographical self-presentations, in order to examine the roots and paths of biographers and the ways in which they narratively construct their biographical identities, as well as the ideological parameters of these narratives, which reveal aspects of the historical context, social relations and the dynamics that developed and shaped both their biographical route and their biographical narrative. In particular, this paper seeks to present the biographical resources that formed on the one hand the student profile of the biographers and on the other the way to the university that each of them followed. It also examines the barrier ...
«This dissertation examines three biographical narratives of second-generation immigrant women of Albanian origin studying at Greek universities. Utilizing and combining as methods of analysis with their theoretical foundations on the one hand the "narrative analysis" of Fritz Schϋtze and on the other hand the "ideological-critical method" analyzes solidly these biographical self-presentations, in order to examine the roots and paths of biographers and the ways in which they narratively construct their biographical identities, as well as the ideological parameters of these narratives, which reveal aspects of the historical context, social relations and the dynamics that developed and shaped both their biographical route and their biographical narrative. In particular, this paper seeks to present the biographical resources that formed on the one hand the student profile of the biographers and on the other the way to the university that each of them followed. It also examines the barriers faced by biographers in the various educational levels but also in the social environments in which they lived, as well as the excesses they had to go through in order to form a biographical plan. In addition, examines the particular way in which each biographer has mastered her student journey and her admission to the university, as well as the process of reflection and redefinition of her biographical identity, in which each proceeds from the present of the narrative, regarding the events that took place in the time of the experience and the action but also regarding the present developments of her life. Finally, it attempts to examine the exercise of "symbolic violence", according to Bourdieu, in the social fields of class, gender, ethnic group, immigration status as well as the way it is presented and operates in the various levels of education and to explore the concepts of educational "opportunities" and "success", the ideological constructions of Greek ethnocentric and nationalist discourse, racism, the gendered position and perspective of Albanian immigrant women who are enrolled in this work as well as the operation of all institutional educational levels and of the educational biocosm in relation mainly to women immigrants from Albania to Greece.
περισσότερα