Περίληψη
Οι πολιτικές για τις μεταφορές εμπορευμάτων επιφέρουν έχουν ως αποτέλεσμα σημαντικές επιπτώσεις στο κόστος των εφοδιαστικών αλυσίδων και εν προκειμένω στις κατά μέρους δραστηριότητες όπως μεταφορικές υπηρεσίες, διαχείριση εμπορευμάτων, κ.α. Ειδικά για τον τομέα λιανικής που απαιτείται μεγαλύτερη ικανότητα ανταπόκρισης οι επιπτώσεις είναι ακόμα πιο απτές. Επιπλέον, οι τοπικές κοινότητες ως δέκτες επηρεάζονται από τον ατμοσφαιρική ρύπανση, την ηχητική όχληση, και από άλλες παράπλευρες επιπτώσεις που φέρουν οι αστικές οικονομικές δραστηριότητες. Ως εκ τούτου, οι πολιτικοί φορείς έχουν - μεταξύ άλλων - το ρόλο προάσπισης της κοινωνίας έναντι αυτών των επιπτώσεων. Συνεπώς, είναι αντιληπτό ότι η κοινωνία ως σύνολο πρέπει να αποζημιώνεται και οι λιανέμποροι οφείλουν να επωμίζονται αυτό το κόστος. Από την άλλη μεριά, οι οικονομικοί φορείς που είναι υπεύθυνοι για την οικονομική δραστηριότητα έχουν στόχο να περιορίζουν τα (επιπλέον) κόστη και συνήθως μοχλεύεται η καινοτομία ως στρατηγική για το ...
Οι πολιτικές για τις μεταφορές εμπορευμάτων επιφέρουν έχουν ως αποτέλεσμα σημαντικές επιπτώσεις στο κόστος των εφοδιαστικών αλυσίδων και εν προκειμένω στις κατά μέρους δραστηριότητες όπως μεταφορικές υπηρεσίες, διαχείριση εμπορευμάτων, κ.α. Ειδικά για τον τομέα λιανικής που απαιτείται μεγαλύτερη ικανότητα ανταπόκρισης οι επιπτώσεις είναι ακόμα πιο απτές. Επιπλέον, οι τοπικές κοινότητες ως δέκτες επηρεάζονται από τον ατμοσφαιρική ρύπανση, την ηχητική όχληση, και από άλλες παράπλευρες επιπτώσεις που φέρουν οι αστικές οικονομικές δραστηριότητες. Ως εκ τούτου, οι πολιτικοί φορείς έχουν - μεταξύ άλλων - το ρόλο προάσπισης της κοινωνίας έναντι αυτών των επιπτώσεων. Συνεπώς, είναι αντιληπτό ότι η κοινωνία ως σύνολο πρέπει να αποζημιώνεται και οι λιανέμποροι οφείλουν να επωμίζονται αυτό το κόστος. Από την άλλη μεριά, οι οικονομικοί φορείς που είναι υπεύθυνοι για την οικονομική δραστηριότητα έχουν στόχο να περιορίζουν τα (επιπλέον) κόστη και συνήθως μοχλεύεται η καινοτομία ως στρατηγική για το σκοπό αυτό. Ο κύριος σκοπός της διατριβής αυτής είναι να παρουσιάσει μια ολιστική προσέγγιση ως προς τον εντοπισμό και την εκτίμηση του συνολικού κόστους που επωμίζονται οι έμποροι λιανικής, καθώς προμηθεύουν την αγορά με τα προϊόντα τους, ενσωματώνοντας το κόστος εφαρμογής των δημοσίων πολιτικών. Η εργασία περιλαμβάνει την ανάπτυξη μοντέλου κόστους της λιανικής εφοδιαστικής, εστιάζοντας στο αστικό πεδίο δραστηριοτήτων, καθώς και την εκτίμηση των επιπτώσεων των πολιτικών και της εφαρμοσμένης καινοτομίας στο συνολικό κόστος και την αειφορία της επιχείρησης. Αυτό επιτυγχάνεται με την εφαρμογή της μεθόδου ABC, εντοπίζοντας τις δραστηριότητες logistics και τους πόρους που χρειάζονται για να εκτελεσθούν καθώς και ενσωματώνοντας το κόστος εφαρμογής δημοσίων πολιτικών στην ανάλυση αυτή. Η προσέγγιση λαμβάνει υπόψη την προοπτική εσωτερίκευσης τους εξωτερικού κόστους καθώς και το έμμεσο κόστος της καθυστέρησης διακίνησης και παράδοσης των ευαίσθητων προϊόντων. Για την κατανόηση του πραγματικού κόστους της διακίνησης και παράδοσης των προϊόντων, το μοντέλο κόστους εφαρμόζεται στο επιχειρησιακό σχέδιο μια εταιρείας λιανικής που διακινεί τρόφιμα στην πόλη της Αμβέρσας στο Βέλγιο. Επιπλέον της υπάρχουσας κατάστασης εξετάζονται τρία διαφορετικά σενάρια διακίνησης και παράδοσης: α) αστικά κέντρα ενοποίησης εμπορευμάτων, β) tethering (αποκεντρωμένο απόθεμα), γ) χρήση δημοσίων μέσων μεταφορών. Σκοπός είναι η διερεύνηση του συνολικού κόστους των πολιτικών εμπορευματικών μεταφορών στις αλυσίδες εφοδιασμού των λιανοπωλητών. Το σενάριο α) εξασφαλίζει σημαντική εξοικονόμηση κόστους αλλά αυτό υπόκειται σε όσο το δυνατό πιο καλά συντονισμένη αποστολή και συνεργασία μεταξύ των ενδιαφερομένων. Το εξωτερικό κόστος αποτελεί αναπόσπαστο μέρος της αειφορίας και ως εκ τούτου πραγματοποιείται ανάλυση περιβαλλοντικής βιωσιμότητας μεταξύ σεναρίων η οποία περιλαμβάνει όχι μόνο το επίπεδο εξυπηρέτησης αλλά και κοινωνικές προεκτάσεις της διακίνησης και παράδοσης προϊόντων εντός πόλεως. Από αυτή την άποψη, το σενάριο β) είναι το πιο περιβαλλοντικά βιώσιμο σενάριο λόγω της (πιο σύντομης) απόστασης που καλύπτεται από τα φορτηγά σε μία διαδρομή. Η διατριβή διερευνά και τις προοπτικές των λιανικών εφοδιαστικών αλυσίδων από διάφορες οπτικές γωνίες: από τη χάραξη δημοσίων πολιτικών όσο και από βιομηχανία και οικονομική δραστηριότητα του ιδιωτικού τομέα. Απεικονίζει τη δυναμική και τους οδηγούς ενός βασικού τομέα και αποκαλύπτει ομοιότητες μεταξύ διαφορετικών οικονομικών τομέων έτσι ώστε το αποτέλεσμα που παράγεται να μπορεί να αξιοποιηθεί από διάφορους εμπλεκόμενους φορείς προς τη δημιουργία προστιθέμενης αξίας. Το πιθανό περιθώριο για την υλοποίηση καινοτόμων λύσεων σχηματίζεται ποσοτικοποιώντας το κόστος των καινοτόμων σεναρίων για τους λιανοπωλητές. Τέλος, αποκρυσταλλώνεται ο τρόπος με τον οποίο η αρχή «ο ρυπαίνων πληρώνει» συνδυάζεται με το κόστος λιανικής εφοδιαστικής.
περισσότερα
Περίληψη σε άλλη γλώσσα
Public-policies on freight mobility record tangible cost impacts on supply chains and in logistics processes such as goods handling, transportation, etc. Especially for the retail sector which requires a more responsive performance, the effects are even more critical. Thus, society is impacted by air pollution, noise nuisance, etc. for which they are not accountable, and decision-makers are trying to tackle via new policies. Therefore, sustainability has a cost that should be paid by polluters. On the contrary, retailers seek for innovation to offset the additional operational implications. A holistic approach on pinpointing and estimating the total costs that retailers pay in order to ship their products to customers embedding the policy adoption cost is the main scope of the doctoral dissertation. A cost model of a retail supply chain is built focusing on urban context and the effects of policies and innovations on total costs and sustainability performance of a retailer’s B2B supply ...
Public-policies on freight mobility record tangible cost impacts on supply chains and in logistics processes such as goods handling, transportation, etc. Especially for the retail sector which requires a more responsive performance, the effects are even more critical. Thus, society is impacted by air pollution, noise nuisance, etc. for which they are not accountable, and decision-makers are trying to tackle via new policies. Therefore, sustainability has a cost that should be paid by polluters. On the contrary, retailers seek for innovation to offset the additional operational implications. A holistic approach on pinpointing and estimating the total costs that retailers pay in order to ship their products to customers embedding the policy adoption cost is the main scope of the doctoral dissertation. A cost model of a retail supply chain is built focusing on urban context and the effects of policies and innovations on total costs and sustainability performance of a retailer’s B2B supply chain are estimated. This is achieved by conducting an Activity-Based-Costing method, identifying logistics activities and resources needed to execute them and incorporating public policy cost elements into this analysis. With view to internalize the external costs generated, the transport externalities are also integrated together with the indirect cost of delay in delivering time-sensitive products such as FMCG, etc.To understand the actual costs of deliveries the cost model is applied onto the operational model of a food retailer delivering to their outlets in the city of Antwerp. On top of the as-is scenario, three different delivery scenarios are examined (urban consolidation center - UCC), Tethering, shared bus) to investigate the total cost effect of mobility policies on retailers’ supply chains. UCC secures significant cost savings but this is subject to a flawless consignment and cooperation between stakeholders. External costs constitute integral part of sustainability and thus, a sustainability analysis is performed between scenarios, encompassing service and social perspectives. In that regard, Tethering is the most sustainable scenario due to the shorter distance covered by trucks in one roundtrip.This dissertation explores the potential of retail logistics both from a policy-making and industry point of view. It portrays the dynamics and drivers of a key sector and it reveals similarities between different economic sectors: insights could be transferable across sectors. The potential room for innovation adoption is indicated by quantifying the cost of innovative scenarios to the retailers. It, finally, crystallizes how ‘the polluter pays’ principle is blended into the retail logistics costs.
περισσότερα