Περίληψη
Σκοπός της παρούσας μελέτης ήταν η διερεύνηση των βραχύχρονων διαχρονικών σχέσεων ανάμεσα σε χαρακτηριστικά προσωπικότητας (χαρακτηριστικά σκληρότητας, ναρκισσισμός, αυτοεκτίμηση) και παράγοντες κοινωνικών αλληλεπιδράσεων (προβλήματα με τους συνομηλίκους, αντιλαμβανόμενη πατρική και μητρική διαθεσιμότητα και εξάρτηση) με τέσσερις διαστάσεις της επιθετικότητας σχέσεων (ΕΣ) (προμελετημένη έμμεση, προμελετημένη άμεση, αντιδραστική έμμεση, αντιδραστική άμεση) σε ένα δείγμα 2207 (52.8% κορίτσια) μαθητών των τριών τάξεων του Γυμνασίου στην περιοχή της Ανατολικής Μακεδονίας-Θράκης. Οι μεταβλητές αξιολογήθηκαν μέσω αυτοαναφοράς σε δύο διαφορετικά χρονικά σημεία στη διάρκεια ενός σχολικού έτους σε διάστημα έξι μηνών. Στην παρούσα έρευνα μελετήθηκαν δυο μοντέλα μεσολάβησης στη βάση του Γενικού Μοντέλου Επιθετικότητας με τα συναισθήματα (ζήλεια στις φιλικές σχέσεις, θυμός, ανησυχία) ως διαμεσολαβούσες μεταβλητές. Στο πρώτο μοντέλο εξετάστηκε η υπόθεση τα συναισθήματα να διαμεσολαβούν στις σχέσεις ...
Σκοπός της παρούσας μελέτης ήταν η διερεύνηση των βραχύχρονων διαχρονικών σχέσεων ανάμεσα σε χαρακτηριστικά προσωπικότητας (χαρακτηριστικά σκληρότητας, ναρκισσισμός, αυτοεκτίμηση) και παράγοντες κοινωνικών αλληλεπιδράσεων (προβλήματα με τους συνομηλίκους, αντιλαμβανόμενη πατρική και μητρική διαθεσιμότητα και εξάρτηση) με τέσσερις διαστάσεις της επιθετικότητας σχέσεων (ΕΣ) (προμελετημένη έμμεση, προμελετημένη άμεση, αντιδραστική έμμεση, αντιδραστική άμεση) σε ένα δείγμα 2207 (52.8% κορίτσια) μαθητών των τριών τάξεων του Γυμνασίου στην περιοχή της Ανατολικής Μακεδονίας-Θράκης. Οι μεταβλητές αξιολογήθηκαν μέσω αυτοαναφοράς σε δύο διαφορετικά χρονικά σημεία στη διάρκεια ενός σχολικού έτους σε διάστημα έξι μηνών. Στην παρούσα έρευνα μελετήθηκαν δυο μοντέλα μεσολάβησης στη βάση του Γενικού Μοντέλου Επιθετικότητας με τα συναισθήματα (ζήλεια στις φιλικές σχέσεις, θυμός, ανησυχία) ως διαμεσολαβούσες μεταβλητές. Στο πρώτο μοντέλο εξετάστηκε η υπόθεση τα συναισθήματα να διαμεσολαβούν στις σχέσεις ανάμεσα στα χαρακτηριστικά της προσωπικότητας και τις διαστάσεις της ΕΣ, ενώ στο δεύτερο διερευνήθηκε αν οι παράγοντες κοινωνικών αλληλεπιδράσεων προβλέπουν την ΕΣ μέσω των συναισθημάτων. Από τις cross-lagged path αναλύσεις βρέθηκαν αμφίδρομες διαχρονικές σχέσεις μεταξύ των χαρακτηριστικών προσωπικότητας, των παραγόντων κοινωνικών αλληλεπιδράσεων και των διαστάσεων της ΕΣ. Τα μοντέλα δομικών εξισώσεων κατέδειξαν, αναφορικά με το πρώτο μοντέλο, πως οι σχέσεις ανάμεσα στα χαρακτηριστικά σκληρότητας, τον ναρκισσισμό, την αυτοεκτίμηση και την προμελετημένη έμμεση ΕΣ διαμεσολαβούνται από τον θυμό και το άγχος, ενώ η ζήλεια βρέθηκε να διαμεσολαβεί τις θετικές επιδράσεις των χαρακτηριστικών σκληρότητας και του ναρκισσισμού, καθώς και την αρνητική επίδραση της αυτοεκτίμησης στην προμελετημένη άμεση και την αντιδραστική άμεση και έμμεση ΕΣ. Ως προς το δεύτερο μοντέλο, τα αποτελέσματα έδειξαν πως ο θυμός και το άγχος διαμεσολαβούν τις σχέσεις ανάμεσα στα προβλήματα με τους συνομηλίκους, τη μητρική διαθεσιμότητα, την πατρική εξάρτηση και την προμελετημένη έμμεση ΕΣ. Τέλος, η πατρική και μητρική εξάρτηση και διαθεσιμότητα προέβλεπαν την προμελετημένη άμεση και την αντιδραστική, άμεση και έμμεση, ΕΣ μέσω της ζήλειας και του άγχους. Όλες οι εξεταζόμενες διαδρομές δεν διέφεραν ως προς το φύλο. Συμπερασματικά, η μελέτη αυτή καταδεικνύει τις επιδράσεις των χαρακτηριστικών προσωπικότητας και κοινωνικών παραγόντων στην ΕΣ καθώς και τον διαμεσολαβητικό ρόλο των συναισθημάτων σε αυτές τις σχέσεις.
περισσότερα
Περίληψη σε άλλη γλώσσα
This study’s purpose was to investigate the bidirectional longitudinal associations among personality traits (callous-unemotional traits, narcissism, self-esteem) and social interaction factors, including peer problems and perceived parental attachment (paternal and maternal availability and dependency) and four relational aggression (RA) dimensions (proactive indirect, proactive direct, reactive indirect, reactive direct) among adolescents. Emotions (friendship jealousy, anger, anxiety) were examined as mediators of these associations based on the theoretical framework of General Aggression Model. The sample consisted of 2207 (52.8% females) students attending the three junior high school grades in the region of Eastern Macedonia-Thrace, Greece. The constructs were measured through self-report at two different time points in the school year with a six-month interval. Bidirectional links between callous-unemotional (CU) traits, narcissism, self-esteem, peer problems, and the RA dimensi ...
This study’s purpose was to investigate the bidirectional longitudinal associations among personality traits (callous-unemotional traits, narcissism, self-esteem) and social interaction factors, including peer problems and perceived parental attachment (paternal and maternal availability and dependency) and four relational aggression (RA) dimensions (proactive indirect, proactive direct, reactive indirect, reactive direct) among adolescents. Emotions (friendship jealousy, anger, anxiety) were examined as mediators of these associations based on the theoretical framework of General Aggression Model. The sample consisted of 2207 (52.8% females) students attending the three junior high school grades in the region of Eastern Macedonia-Thrace, Greece. The constructs were measured through self-report at two different time points in the school year with a six-month interval. Bidirectional links between callous-unemotional (CU) traits, narcissism, self-esteem, peer problems, and the RA dimensions were identified through cross-lagged path analyses. Results of Structural Equation Modeling demonstrated that the associations between CU traits, narcissism, self-esteem and proactive indirect RA were mediated by anger and anxiety. Friendship jealousy was found to mediate the positive effects of CU and narcissism as well as the negative effect of self-esteem on proactive direct and reactive indirect RA. The negative pathway from self-esteem to reactive direct RA was mediated through friendship jealousy. Further, four bidirectional longitudinal associations linking parental availability and dependency, peer problems and RA were found. Results showed that the links from high peer problems and low mother availability and parental dependency to proactive indirect RA were mediated through anxiety and anger. Finally, the dimensions of parental attachment predicted proactive direct and reactive, direct and indirect, RA via friendship jealousy and anxiety. The patterns of all the examined paths were invariant between males and females. In conclusion, this study shed light on the effects of both personal and social characteristics of students on RA and emphasized emotions as mediators in these associations.
περισσότερα