Περίληψη
Βασικός στόχος κάθε σύγχρονης κοινωνίας είναι η οικονομική ανάπτυξη και η ευημερία των κατοίκων της. Μια τέτοια επιδίωξη περιλαμβάνει σε μεγάλο βαθμό τη χρηστή εκμετάλλευση των φυσικών πόρων. Η αποτελεσματική τους διαχείριση προστατεύει τη βιοποικιλότητα και τα φυσικά ενδιαιτήματα συνεισφέροντας στη διατήρηση μιας υψηλής περιβαλλοντικής ποιότητας. Σκοπός της παρούσας εργασίας είναι η οικονομική αποτίμηση της αξίας αναψυχής σε ένα παράκτιο οικοσύστημα (όπως είναι η παράκτια ζώνη μεταξύ του Μώλου και της Αρκίτσας του νομού Φθιώτιδας) και η δημιουργία ενός τουριστικού προϊόντος που θα ικανοποιεί τις προτιμήσεις και θα εκπληρώνει τις προσδοκίες των επισκεπτών. Η έρευνα πραγματοποιήθηκε με τη μέθοδο της προσωπικής συνέντευξης συγκεντρώνοντας 1433 ερωτηματολόγια για στατιστική ανάλυση και επεξεργασία. Με τη συνδρομή της συζευκτικής ανάλυσης διερευνήθηκε η βέλτιστη δομή προτίμησης των επισκεπτών. Επιπρόσθετα, πραγματοποιήθηκε η τμηματοποίηση της σχετικής τουριστικής αγοράς εφαρμόζοντας την αν ...
Βασικός στόχος κάθε σύγχρονης κοινωνίας είναι η οικονομική ανάπτυξη και η ευημερία των κατοίκων της. Μια τέτοια επιδίωξη περιλαμβάνει σε μεγάλο βαθμό τη χρηστή εκμετάλλευση των φυσικών πόρων. Η αποτελεσματική τους διαχείριση προστατεύει τη βιοποικιλότητα και τα φυσικά ενδιαιτήματα συνεισφέροντας στη διατήρηση μιας υψηλής περιβαλλοντικής ποιότητας. Σκοπός της παρούσας εργασίας είναι η οικονομική αποτίμηση της αξίας αναψυχής σε ένα παράκτιο οικοσύστημα (όπως είναι η παράκτια ζώνη μεταξύ του Μώλου και της Αρκίτσας του νομού Φθιώτιδας) και η δημιουργία ενός τουριστικού προϊόντος που θα ικανοποιεί τις προτιμήσεις και θα εκπληρώνει τις προσδοκίες των επισκεπτών. Η έρευνα πραγματοποιήθηκε με τη μέθοδο της προσωπικής συνέντευξης συγκεντρώνοντας 1433 ερωτηματολόγια για στατιστική ανάλυση και επεξεργασία. Με τη συνδρομή της συζευκτικής ανάλυσης διερευνήθηκε η βέλτιστη δομή προτίμησης των επισκεπτών. Επιπρόσθετα, πραγματοποιήθηκε η τμηματοποίηση της σχετικής τουριστικής αγοράς εφαρμόζοντας την ανάλυση κυρίων συνιστωσών σε συνδυασμό με την ανάλυση ομάδων. Στην ανάλυση ομάδων χρησιμοποιήθηκαν οι οχτώ συνιστώσες που προέκυψαν από την ανάλυση κυρίων συνιστωσών, τα κοινωνικοοικονομικά χαρακτηριστικά των ερωτώμενων, καθώς και μεταβλητές που ερμήνευσαν την ταξιδιωτική τους συμπεριφορά. Από την τμηματοποίηση της σχετικής τουριστικής αγοράς προέκυψαν τρεις ομάδες (αγορές στόχοι) που διαφοροποιούνται μεταξύ τους σε σημαντικό βαθμό. Τα μέλη της πρώτης ομάδας έκριναν ότι τα κόστη που καταβάλλουν στον τόπο προορισμού διαδραματίζουν το σημαντικότερο ρόλο προκειμένου να πραγματοποιήσουν το ταξίδι τους. Τα μέλη της δεύτερης ομάδας έκριναν ως περισσότερο σημαντική την ύπαρξη μιας άρτια οργανωμένης παραλίας δεδομένου ότι ο βαθμός οργάνωσης της αποτελεί κριτήριο στη λήψη της απόφασής τους να επισκεφθούν έναν τόπο προορισμού. Τα άτομα που συγκρότησαν την τρίτη ομάδα έκριναν ως κυρίαρχο στοιχείο για έναν τόπο προορισμού τις εγκαταστάσεις διαμονής. Η αξία της τουριστικής αναψυχής υπολογίστηκε εφαρμόζοντας τόσο τη ζωνοποιημένη μέθοδο του κόστους ταξιδίου όσο και τη μέθοδο της υποθετικής αξιολόγησης. Στην ανάλυση υπολογίστηκε η προθυμία πληρωμής των επισκεπτών που αφορούσε στη βελτιστοποίηση της τουριστικής εμπειρίας μέσα από την εγκαθίδρυση ενός προτιμητέου τουριστικού προϊόντος. Η μέση τιμή της προθυμίας πληρωμής των ερωτώμενων υπολογίστηκε στα 39,65 € ανά άτομο και ημέρα επίσκεψης ενώ η αξία αναψυχής της περιοχής έρευνας υπολογίστηκε στα 3.965.124 €. Με την εφαρμογή της μεθόδου του ζωνικού κόστους ταξιδίου υπολογίστηκε το πλεόνασμα καταναλωτή και εκτιμήθηκε με έμμεσο τρόπο η αξία αναψυχής στην περιοχή έρευνας με τη χρήση της μεθοδολογίας της αποκαλυπτόμενης προτίμησης. Τα αποτελέσματα έδειξαν ότι το όφελος που αποκόμισε το κάθε άτομο ανά ημέρα επίσκεψης στην περιοχή ανήλθε στα 34,178 €, ενώ η αξία αναψυχής υπολογίστηκε στα 3.419. 899 €. Με βάση τα αποτελέσματα της έρευνας εξήχθησαν συμπεράσματα τα οποία μπορούν να συμβάλουν στην υλοποίηση διαχειριστικών προγραμμάτων που στο επίκεντρό τους θα έχουν την εκπλήρωση των αναγκών και επιθυμιών του επισκέπτη-καταναλωτή και την ικανοποίησή του από το προτεινόμενο τουριστικό προϊόν. Επίσης, προτείνονται τρόποι περιβαλλοντικής διαχείρισης της περιοχής έρευνας για την αποκόμιση πολλαπλών ωφελειών μέσω ενός αποδοτικού και μακροπρόθεσμου τουριστικού σχεδιασμού.
περισσότερα
Περίληψη σε άλλη γλώσσα
Economic growth and well-being of residents remain the main concerns of any modern society. Such an attempt encompasses the wise use of natural resources at a considerable level. The effective management of natural resources assists the efforts to protect the relevant biodiversity and natural habitats within great environmental quality. The main purpose of the present thesis was the economic valuation of the recreational value at the coastal zone between Molos and Arkitsa in Prefecture of Fthiotida and the establishment of a tourism product that satisfies the needs and fulfills the expectations of visitors. The research was carried out by conducting on site personal interviews resulting in gathering 1433 questionnaires for statistical analysis. In order to attain the goals set, it was deemed crucial to investigate visitors’ preference by applying conjoint analysis. In addition, by applying principal component analysis and cluster analysis market segmentation of the relevant tourism ma ...
Economic growth and well-being of residents remain the main concerns of any modern society. Such an attempt encompasses the wise use of natural resources at a considerable level. The effective management of natural resources assists the efforts to protect the relevant biodiversity and natural habitats within great environmental quality. The main purpose of the present thesis was the economic valuation of the recreational value at the coastal zone between Molos and Arkitsa in Prefecture of Fthiotida and the establishment of a tourism product that satisfies the needs and fulfills the expectations of visitors. The research was carried out by conducting on site personal interviews resulting in gathering 1433 questionnaires for statistical analysis. In order to attain the goals set, it was deemed crucial to investigate visitors’ preference by applying conjoint analysis. In addition, by applying principal component analysis and cluster analysis market segmentation of the relevant tourism market was occurred. Cluster analysis was applied so as to segment the relevant tourism market. For such reason, the eight components derived from principal component analysis, sociodemographic characteristics and travel behavior factors were included in the analysis. Three distinct market segments (target markets) were found. The members of the first segment judged that costs at a destination are of great importance and dominate their decision to make a visit. The members of the second cluster considered the existence of a well-organized beach site as the most significant factor when deciding to visit a coastal destination. Individuals in the third identified segment judged that the dominating factor at a coastal destination was accommodation facilities. The recreational value at the study area was calculated by applying zonal travel cost method and contingent valuation method. Contingent valuation method was implemented so as to calculate visitors’ willingness-to-pay and improve the tourism experience gained. The mean value of willingness-to-pay was calculated at 39,65 € per person per visit whereas the recreational value was calculated at 3,965,124 €. Zonal travel cost method was used to calculate the consumer surplus and calculate the recreational value at the study area by using a revealed preference method. Results showed that the individual’s benefits when visiting the study area is 34,178 € per person per visit whereas the recreational value at the study area was 3,419,899 €.Based on the research findings the conclusions that were derived can be incorporated in efficient management programmes focused on meeting consumers’ needs and demands in view of gaining visitors' satisfaction. In addition, suggestions are made concerning environmental management so as to sustain the opportunities offered by the coastal zone in view of experiencing multiple benefits through effective tourism plans in the long run.
περισσότερα