Περίληψη
Στη διεθνή βιβλιογραφία περιορισμένος αριθμός ερευνών εξετάζει ζητήματα εκπαίδευσης μαθητών με προβλήματα όρασης στα Αγγλικά ως ξένη γλώσσα και μάλιστα είναι η πρώτη φορά που στη χώρα μας προσεγγίζεται σε ερευνητικό επίπεδο η διδακτική των Αγγλικών αυτού του μαθητικού πληθυσμού. Ο σκοπός αυτής της μελέτης είναι να διερευνηθούν οι διδακτικές πρακτικές, τα διδακτικά υλικά και η τεχνολογική υποστήριξη που χρησιμοποιούν οι καθηγητές Αγγλικής που διδάσκουν μαθητές με προβλήματα όρασης, καθώς και η εκπαίδευσή τους με την αξιοποίηση ποσοτικής και ποιοτικής ερευνητικής μεθοδολογίας. Οι 80 καθηγητές Αγγλικών που εκπροσωπούσαν όλη την Ελληνική επικράτεια συμπλήρωσαν το ερωτηματολόγιο με τίτλο «Διδακτική των Αγγλικών σε μαθητές με προβλήματα όρασης: Οι πρακτικές, οι αντιλήψεις, οι ανάγκες και οι εμπειρίες των καθηγητών Αγγλικής». Επιπρόσθετα, 10 από τους συμμετέχοντες στο ερωτηματολόγιο πήραν μέρος σε ημιδομημένες συνεντεύξεις για να παράσχουν ενδελεχείς πληροφορίες αναφορικά με αυτόν τον πληθυσμ ...
Στη διεθνή βιβλιογραφία περιορισμένος αριθμός ερευνών εξετάζει ζητήματα εκπαίδευσης μαθητών με προβλήματα όρασης στα Αγγλικά ως ξένη γλώσσα και μάλιστα είναι η πρώτη φορά που στη χώρα μας προσεγγίζεται σε ερευνητικό επίπεδο η διδακτική των Αγγλικών αυτού του μαθητικού πληθυσμού. Ο σκοπός αυτής της μελέτης είναι να διερευνηθούν οι διδακτικές πρακτικές, τα διδακτικά υλικά και η τεχνολογική υποστήριξη που χρησιμοποιούν οι καθηγητές Αγγλικής που διδάσκουν μαθητές με προβλήματα όρασης, καθώς και η εκπαίδευσή τους με την αξιοποίηση ποσοτικής και ποιοτικής ερευνητικής μεθοδολογίας. Οι 80 καθηγητές Αγγλικών που εκπροσωπούσαν όλη την Ελληνική επικράτεια συμπλήρωσαν το ερωτηματολόγιο με τίτλο «Διδακτική των Αγγλικών σε μαθητές με προβλήματα όρασης: Οι πρακτικές, οι αντιλήψεις, οι ανάγκες και οι εμπειρίες των καθηγητών Αγγλικής». Επιπρόσθετα, 10 από τους συμμετέχοντες στο ερωτηματολόγιο πήραν μέρος σε ημιδομημένες συνεντεύξεις για να παράσχουν ενδελεχείς πληροφορίες αναφορικά με αυτόν τον πληθυσμό μαθητών.Χρησιμοποιήθηκε περιγραφική και επαγωγική στατιστική ανάλυση των αποτελεσμάτων των ερωτηματολογίων. Συγκεκριμένα, για να προσδιοριστούν οι συσχετίσεις των τυπικών προσόντων και της διδακτικής εμπειρίας των εκπαιδευτικών ως προς τις διδακτικές πρακτικές, τα διδακτικά υλικά, την τεχνολογική υποστήριξη, το επίπεδο γνώσης, την αναγκαία γνώση και τις ευκαιρίες εκπαίδευσης των εκπαιδευτικών εφαρμόσθηκαν οι παρακάτω μέθοδοι επαγωγικής στατιστικής: παραμετρική διαδικασία “T- test” ανεξαρτήτων δειγμάτων(independent samples T-test), δείκτες συνάφειας Pearson r και πίνακες διασταύρωσης σε συνδυασμό με τον έλεγχο Χ2. Επίσης, οι συνεντεύξεις των εκπαιδευτικών αναλύθηκαν για να απαντηθούν τα ερευνητικά ερωτήματα που προσεγγίζονται μέσω της περιγραφικής στατιστικής των αποτελεσμάτων του ερωτηματολογίου (ερευνητικά ερωτήματα 1-5).Τα αποτελέσματα έδειξαν ότι η πλειονότητα των εκπαιδευτικών δεν γνωρίζει πώς να αντιμετωπίσει (διδακτικές πρακτικές, διδακτικά υλικά, προσαρμογές κτλ.) τις εκπαιδευτικές ανάγκες των μαθητών με προβλήματα όρασης που υποστηρίζει. Ένας μεγάλος αριθμός εκπαιδευτικών δήλωσε ότι δεν επιθυμεί να εκπαιδευτεί στη διδασκαλία μαθητών με προβλήματα όρασης, γιατί οι μαθητές αυτοί αποτελούν μαθητική μειονότητα που δεν βρίσκεται σταθερά μες την τάξη τους. Επιπλέον, ένα σημαντικό ποσοστό από τη μειοψηφία των εκπαιδευτικών που έχει λάβει σχετική εκπαίδευση εξέφρασε την ανάγκη για μια περισσότερο εκτεταμένη και δια βίου εκπαίδευση στο θέμα. Επίσης, από την έρευνα συνάγεται ότι οι ευκαιρίες εκπαίδευσης των εκπαιδευτικών στη διδασκαλία μαθητών με προβλήματα όρασης αντλούνται σύμφωνα με το προσωπικό τους κίνητρο και τον βαθμό ευαισθητοποίησής τους στο συγκεκριμένο θέμα. Ακόμα, η έλλειψη συνεργασίας των εκπαιδευτικών της γενικής τάξης και των εκπαιδευτικών της ειδικής αγωγής έχει δημιουργήσει ένα σύστημα που παρέχει μεγαλύτερη υποστήριξη για τον μαθητή,όταν ο εκπαιδευτικός διδάσκει εκτός της γενικής τάξης σε μικρές ομάδες 4-5 μαθητών ή ατομικά. Από την έρευνα φαίνεται συγκεντρωτικά ότι η διδασκαλία των Αγγλικών σε μαθητές με προβλήματα όρασης θέτει προκλήσεις, προκαλεί ανησυχία και ένα υψηλό επίπεδο πίεσης σε όλους τους εκπαιδευτικούς, είτε έχουν είτε δεν έχουν λάβει σχετική εκπαίδευση.Τα αποτελέσματα δείχνουν την αναγκαιότητα σχεδιασμού, δημιουργίας και οργάνωσης εκπαιδευτικών περιβαλλόντων περισσότερο αποτελεσματικών στις ιδιαιτερότητες και τις ανάγκες των μαθητών με προβλήματα όρασης που μαθαίνουν Αγγλικά ως ξένη γλώσσα. Επίσης, αναδεικνύεται η αξία ύπαρξης προγραμμάτων επιμόρφωσης που στοχεύουν στις ανάγκες των εκπαιδευτικών που διδάσκουν Αγγλικά σε μαθητές με προβλήματα όρασης. Τέλος, περιλαμβάνονται προτάσεις για μελλοντικές έρευνες.
περισσότερα
Περίληψη σε άλλη γλώσσα
A limited number of studies in the literature examine issues of teaching English asa foreign language to visually impaired students and it is in fact the first time thatteaching English to this student population is researched on a national level. Thepurpose of this study is to investigate the teaching practices, tools and technologicalsupport used by English teachers when teaching visually impaired students.Additionally, the teachers’ education was examined in terms of their knowledge level,their educational opportunities and the knowledge that they view as necessary whenteaching these students. Quantitative and qualitative research methodology is usedfor the exploration of the above issues. Eighty (80) English teachers, who arerepresentative of the Greek population, have completed the questionnaire titled:“Teaching English to visually impaired students: teaching practices, perceptions,needs and experiences of English teachers ”. Moreover, ten (10) of the questionnaireparticipants too ...
A limited number of studies in the literature examine issues of teaching English asa foreign language to visually impaired students and it is in fact the first time thatteaching English to this student population is researched on a national level. Thepurpose of this study is to investigate the teaching practices, tools and technologicalsupport used by English teachers when teaching visually impaired students.Additionally, the teachers’ education was examined in terms of their knowledge level,their educational opportunities and the knowledge that they view as necessary whenteaching these students. Quantitative and qualitative research methodology is usedfor the exploration of the above issues. Eighty (80) English teachers, who arerepresentative of the Greek population, have completed the questionnaire titled:“Teaching English to visually impaired students: teaching practices, perceptions,needs and experiences of English teachers ”. Moreover, ten (10) of the questionnaireparticipants took also part in semi-structured interviews to provide in-depthinformation regarding this student population.Questionnaire results have been analyzed using descriptive and inferentialstatistics. More specifically, the following methods of inferential statistics have beenapplied: the parametrical process of independent samples T-test, Pearson rcorrelation coefficient and crosstabs table with Χ 2 test. Inferential statistics havebeen used to examine the correlations between the teacher qualifications and theirteaching experience, as reflected in their practices, tools, technological support,knowledge level, necessary knowledge and educational opportunities. In addition,the interviews are analyzed to answer the research questions that have also beenapproached through descriptive statistics of the questionnaire results (researchquestions 1-5).The results have shown that the majority of the teachers do not know how torespond to (teaching practices, teaching tools, modifications, etc.) the educationalneeds of the visually impaired students. An increased number of teachers havereported that they do not wish to be educated in teaching visually impaired students,because these students constitute a student minority that is not often found in their classes. On the contrary, a significant percentage of the teachers, who have receivedrelevant education expressed the need for lifelong and thorough education in thefield. Based on this study, it can be concluded that teachers seek for relevanteducational opportunities driven by personal motivation and sensitization to thesubject. Furthermore, the lack of cooperation between the general classroomteachers and the special education teachers is evident. Hence, students benefit morefrom being taught outside the general education setting in small groups of 4-5students or on a one-on-one basis than attending general education class. In thestudy it is generally apparent that teaching English to visually impaired studentsposes challenges, causes concern and a higher stress level to teachers with orwithout relevant education.The results show the importance of designing, creating and managing educationalenvironments, which are more responsive to the individual characteristics and theneeds of the visually impaired English learners. Education programs targeted at andtailored to the needs of the teachers, who teach this student population are alsoconsidered of great value in this research. Finally, recommendations for futureresearch are also included.
περισσότερα