Περίληψη
Σκοπός της παρούσας έρευνας ήταν να αξιολογηθούν τα σχολικά βιβλία «Φυσική Αγωγή E΄ & ΣΤ΄ Δημοτικού» του μαθητή και του εκπαιδευτικού. Η αξιολόγηση έγινε από τους εκπαιδευτικούς Φ.Α., τους σχολικούς συμβούλους Φ.Α. και τους μαθητές/τριες της Ε΄ και ΣΤ΄ τάξης. Χρησιμοποιήθηκε ειδικά κατασκευασμένο ερωτηματολόγιο με αποδεκτό δείκτη εγκυρότητας και αξιοπιστίας. Το δείγμα αποτέλεσαν 322 σχολεία (το 10% του συνολικού πληθυσμού σχολικών μονάδων 6/θέσιων και άνω) από τις 13 περιφέρειες της χώρας σύμφωνα με την στρωσιγενή αναλογική δειγματοληψία. Καταχωρήθηκαν και τελικά επεξεργάσθηκαν 137 ερωτηματολόγια εκπαιδευτικών Φ.Α., 4391 ερωτηματολόγια μαθητών/τριών και 13 ερωτηματολόγια σχολικών συμβούλων. Η στατιστική ανάλυση στο SPSS17 έγινε με κατανομές για τα δημογραφικά - γενικά στοιχεία κατάταξης και περιγραφικούς στατιστικούς δείκτες στο σύνολο του δείγματος, για κάθε θεματική ενότητα με τις επιμέρους ερωτήσεις της. Για την εξαγωγή συμπερασμάτων χρησιμοποιήθηκαν: α) ο συντελεστής συσχέτισης του ...
Σκοπός της παρούσας έρευνας ήταν να αξιολογηθούν τα σχολικά βιβλία «Φυσική Αγωγή E΄ & ΣΤ΄ Δημοτικού» του μαθητή και του εκπαιδευτικού. Η αξιολόγηση έγινε από τους εκπαιδευτικούς Φ.Α., τους σχολικούς συμβούλους Φ.Α. και τους μαθητές/τριες της Ε΄ και ΣΤ΄ τάξης. Χρησιμοποιήθηκε ειδικά κατασκευασμένο ερωτηματολόγιο με αποδεκτό δείκτη εγκυρότητας και αξιοπιστίας. Το δείγμα αποτέλεσαν 322 σχολεία (το 10% του συνολικού πληθυσμού σχολικών μονάδων 6/θέσιων και άνω) από τις 13 περιφέρειες της χώρας σύμφωνα με την στρωσιγενή αναλογική δειγματοληψία. Καταχωρήθηκαν και τελικά επεξεργάσθηκαν 137 ερωτηματολόγια εκπαιδευτικών Φ.Α., 4391 ερωτηματολόγια μαθητών/τριών και 13 ερωτηματολόγια σχολικών συμβούλων. Η στατιστική ανάλυση στο SPSS17 έγινε με κατανομές για τα δημογραφικά - γενικά στοιχεία κατάταξης και περιγραφικούς στατιστικούς δείκτες στο σύνολο του δείγματος, για κάθε θεματική ενότητα με τις επιμέρους ερωτήσεις της. Για την εξαγωγή συμπερασμάτων χρησιμοποιήθηκαν: α) ο συντελεστής συσχέτισης του Pearson (r), β) η σύγκριση Ανάλυση Διακύμανσης (ANOVA) με έλεγχο Tukey, γ) ο έλεγχος t test και δ) ο έλεγχος chi square (x2) με στατιστική σημαντικότητα p<0.05. Από τα αποτελέσματα φάνηκε ότι οι εκπαιδευτικοί Φ.Α. αξιολογούν γενικά θετικά τα βιβλία Φ.Α. Αναγνωρίζουν σε αυτά την κάλυψη του κενού που είχαν τόσα χρόνια, χωρίς το συγκεκριμένο υποστηρικτικό υλικό, ενώ εφαρμόζονται μερικώς και κατά συνθήκη ως βιβλία - οδηγό στο διδακτικό τους έργο και όχι ως διαμεσολαβητικό μέσο. Η διδασκαλία όλης της ύλης δεν είναι εφικτή ενώ τονίζεται ο σημαντικός ρόλος του σχολικού συμβούλου στην υποστήριξη του διδακτικού τους έργου. Δηλώνουν την ανάγκη επιμόρφωσης στη μουσικοκινητική αγωγή, στο ποδόσφαιρο (γυναίκες) και στους παραδοσιακούς χορούς (άντρες) ενώ παράλληλα υποδεικνύουν και άλλες μορφές κινητικών δραστηριοτήτων, κανονισμούς αθλημάτων και πρώτες βοήθειες. Ως αποτελεσματικές μορφές επιμόρφωσης θεωρούν την υποχρεωτική και σε τακτά χρονικά διαστήματα μορφή, ενώ προτιμούν την συζήτηση των προβλημάτων τους με τον σχολικό σύμβουλο και την παρακολούθηση δειγματικών διδασκαλιών. Οι εκπαιδευτικοί Φ.Α. των αγροτικών περιοχών, οι επιμορφωμένοι καθώς και οι έχοντες επιπλέον σπουδές αξιολογούν θετικότερα τα βιβλία Φ.Α. Οι σχολικοί σύμβουλοι έχουν επίσης θετική άποψη για τα βιβλία και τονίζουν το σημαντικό ρόλο της επιμόρφωσης και ενημέρωσης των εκπαιδευτικών Φ.Α. στην αξιοποίησή τους, θεωρώντας παράλληλα το ατομικό ενδιαφέρον των εκπαιδευτικών καθοριστικό παράγοντα στην εφαρμογή τους. Παράλληλα εκφράζουν την προσωπική τους ανάγκη για επιμόρφωση σε μεθόδους εκπαίδευσης ενηλίκων και ψυχολογίας. Οι μαθητές/τριες αξιολογούν πολύ θετικά το βιβλίο Φ.Α. παρόλο που δεν το χρησιμοποιούν αρκετά. Θετικότερη αξιολόγηση δίνουν οι μαθητές/τριες των σχολείων της υπαίθρου και οι μαθητές/τριες της Ε΄ τάξης ενώ τα κορίτσια φαίνονται πιο θετικά από τα αγόρια. Επίσης οι μαθητές/τριες που συμμετέχουν σε εξωσχολικές αθλητικές δραστηριότητες είναι πιο θετικά προσκείμενοι στο βιβλίο. Γενικότερα οι μαθητές/τριες έδειξαν ιδιαίτερο ενδιαφέρον στις κινητικές δεξιότητες που προάγει το βιβλίο Φ.Α. καθώς και σε ό,τι έχει σχέση με τον υγιεινό τρόπο ζωής. Προτείνεται περαιτέρω έρευνα και στα άλλα βιβλία Φ.Α. για την ολοκληρωμένη εικόνα του «γίγνεσθαι» της Φ.Α. στο σχολείο που αναμφίβολα συμβάλλει στην ποιότητα της εκπαιδευτικής διαδικασίας.
περισσότερα
Περίληψη σε άλλη γλώσσα
The aim of this research project waw to evaluate the Student and Teacher's textbooks of Physical Education for Primary 5th & 6th grades, which are currently used in Greek Primary schools. The books were evaluated by PE teachers, PE advisors and Primary 5th & 6th grades pupils. The research was conducted with the use of a specially designed questionnaire with acceptable validity and reliability levels. The sample consisted of 322 schools (10% of the overall population in schools with 6 teachers or more) from all 13 regions in the country, using stratified sampling. In the end, data was entered and processed from 137 PE teacher questionnaires, 4,391 pupil questionnaires and 13 PE advisors which returned their questionnaires. Statistical analysis (SPSS17) performed to give distribution to general and demographic classification data and descriptive statistic for each topic area with its particular questions in the entire sample. To yield conclusions, statistical tests performed were: a) Pe ...
The aim of this research project waw to evaluate the Student and Teacher's textbooks of Physical Education for Primary 5th & 6th grades, which are currently used in Greek Primary schools. The books were evaluated by PE teachers, PE advisors and Primary 5th & 6th grades pupils. The research was conducted with the use of a specially designed questionnaire with acceptable validity and reliability levels. The sample consisted of 322 schools (10% of the overall population in schools with 6 teachers or more) from all 13 regions in the country, using stratified sampling. In the end, data was entered and processed from 137 PE teacher questionnaires, 4,391 pupil questionnaires and 13 PE advisors which returned their questionnaires. Statistical analysis (SPSS17) performed to give distribution to general and demographic classification data and descriptive statistic for each topic area with its particular questions in the entire sample. To yield conclusions, statistical tests performed were: a) Pearson's (r); correlation coefficient b) ANOVA with Tukey test; c) t-test; and d) Chi square (x2), with significance level at p<0.05. The results showed that PE teachers were generally positive in their evaluation of both books. They see the books as filling a long-standing gap in support material, for occasional use as guides to their teaching work. They also stressed that teaching all the material in the set time is not feasible, and emphasised the important role played by school advisors in supporting their teaching work. Teachers gave specific subject areas where there is a need for training (music kinetic, football for women and folk dancing for men), while also pointing out other subjects in which they would like to be trained (other forms of motor activities, sports rules, first aid). They further recommended effective forms of mandatory training at regular intervals and prefer to discuss their problems by school advisor. PE teachers in rural areas, those who had received relevant training and those with additional qualifications evaluated the PE books more positively. School advisors also took a positive view of the books, stressing the important role that training and briefing PE teachers had on their use. They also regarded personal interest by teachers as a decisive factor in implementation, and underlined the need for their training in adult education and psychology. Pupils evaluated the Student Book for PE very positively, despite the fact that they did not use it enough. Those from rural schools and in Primary 5th grades were more positive, and girls more positive than boys. Pupils participating in extracurricular sports activities were more aware and positively disposed towards the book. Overall, pupils were particularly interested in the various motor skills promoted by the PE book, as well as with everything concerning healthy living. Further research on the other PE textbooks would yield a comprehensive picture of the subject's current state in schools, which would undoubtedly contribute to improving the educational process.
περισσότερα