Περίληψη
Η προκειμένη διδακτορική διατριβή συντίθεται από επτά κεφάλαια. Στο Πρώτο παρατίθενται σε αδρές γραμμές τα εκπαιδευτικά συστήματα της Γαλλίας, της Γερμανίας και της Αγγλίας προς τα οποία η χώρα κατά τον 19ο , 20ο και 21ο αιώνα προσπάθησε να προσεγγίσει. Στο Δεύτερο πραγματοποιείται επισκόπηση της διεθνούς και ελληνικής βιβλιογραφίας, ιδιαίτερα εκείνης που στρέφεται στην απόφαση για εκπαίδευση ως επένδυση στο ανθρώπινο κεφάλαιο. Ακολούθως αποτυπώνεται μια εφαρμογή της θεωρίας του ανθρώπινου κεφαλαίου στην Ελλάδα με την θεσμοθέτηση το 2011 του ενιαίου μισθολογίου. Υπό αυτήν την έννοια διενεργείται μια πρώτη προσπάθεια εκτίμησης της οικονομικής αποτελεσματικότητας των σπουδών τριτοβάθμιας εκπαίδευσης σε σχέση με την δευτεροβάθμια και την υποχρεωτική. Το κεφάλαιο αυτό συμπληρώνεται με μια grosso modo ανάπτυξη της εξέλιξης του ελληνικού εκπαιδευτικού συστήματος. Ιδιαίτερα μνεία γίνεται για τις εξελίξεις των ετών 2010-2014, όταν η χώρα εισήλθε στον ευρωπαϊκό μηχανισμό στήριξης. Οι συνέπειες ...
Η προκειμένη διδακτορική διατριβή συντίθεται από επτά κεφάλαια. Στο Πρώτο παρατίθενται σε αδρές γραμμές τα εκπαιδευτικά συστήματα της Γαλλίας, της Γερμανίας και της Αγγλίας προς τα οποία η χώρα κατά τον 19ο , 20ο και 21ο αιώνα προσπάθησε να προσεγγίσει. Στο Δεύτερο πραγματοποιείται επισκόπηση της διεθνούς και ελληνικής βιβλιογραφίας, ιδιαίτερα εκείνης που στρέφεται στην απόφαση για εκπαίδευση ως επένδυση στο ανθρώπινο κεφάλαιο. Ακολούθως αποτυπώνεται μια εφαρμογή της θεωρίας του ανθρώπινου κεφαλαίου στην Ελλάδα με την θεσμοθέτηση το 2011 του ενιαίου μισθολογίου. Υπό αυτήν την έννοια διενεργείται μια πρώτη προσπάθεια εκτίμησης της οικονομικής αποτελεσματικότητας των σπουδών τριτοβάθμιας εκπαίδευσης σε σχέση με την δευτεροβάθμια και την υποχρεωτική. Το κεφάλαιο αυτό συμπληρώνεται με μια grosso modo ανάπτυξη της εξέλιξης του ελληνικού εκπαιδευτικού συστήματος. Ιδιαίτερα μνεία γίνεται για τις εξελίξεις των ετών 2010-2014, όταν η χώρα εισήλθε στον ευρωπαϊκό μηχανισμό στήριξης. Οι συνέπειες ιδιαίτερα στην χρηματοδότηση υπήρξαν ουσιώδεις. Το 2008 ο Τεχνολογικός τομέας (τα ΤΕΙ) χρηματοδοτούνταν με 188 εκατ. ευρώ έναντι 61 εκατ. το 2014. Η κάμψη του Πανεπιστημιακού τομέα ήταν ελαφρώς μικρότερη (από 339 εκατ. κάμφθηκε στα 179). Τα αποτελέσματα είναι οι δαπάνες της Ελλάδος ήδη από το 2011 να είναι από τις χαμηλότερες στην Ευρώπη των 27. Περαιτέρω η κατακρήμνιση της οικονομίας είχε ως συνέπεια η Ελλάδα να είναι η χώρα με το μεγαλύτερο ποσοστό πτυχιούχων τριτοβάθμιας εκπαίδευσης. Στο Τρίτο κεφάλαιο αποτυπώνεται το ψηφιδωτό της τριτοβάθμιας εκπαίδευσης από το 1974 μέχρι το 2014. Ειδικότερα καταγράφονται οι φοιτητές και οι πτυχιούχοι κατά ίδρυμα (Πανεπιστήμιο, ΤΕΙ) κατά Σχολές Πανεπιστημίων και Σχολές ΤΕΙ. Αναλύονται οι τάσεις και αναδύεται ανάμεσα στα άλλα και η περιφερειακή διάσταση του εκπαιδευτικού συστήματος. Στο κεφάλαιο Τέταρτο παρουσιάζεται η έρευνα πεδίου. Μέσω της σύνταξης ερωτηματολογίου προσεγγίζονται οι συνολικές δαπάνες των φοιτητών που διαμένουν εκτός του τόπου κατοικίας τους. Αναλύεται το κόστος φοίτησης κατά φύλο, ομάδες και ηλικία. Ταυτόχρονα, προσεγγίζεται η άποψη των φοιτητών για το βαθμό συμβολής της λειτουργίας των σχολών της Τριτοβάθμιας Εκπαίδευσης στην οικονομική και κοινωνική ανάπτυξη των περιοχών φοίτησης. Το κεφάλαιο Πέμπτο αποτυπώνει τις δαπάνες εκπαίδευσης επί τη βάση των οικογενειακών προϋπολογισμών στο διάστημα 1981/82 – 2014. Προκύπτει ότι από το 1981/82 που αυτές ανέρχονταν στο 1,4% το 2011 – 2014 επανήλθαν στο 3,5%. Στο κεφάλαιο Έκτο παρουσιάζονται οι περιφερειακοί πίνακες Εισροών – Εκροών στα έτη 1995, 1998, 2000, 2007 και 2010 των περιοχών Δυτικής Μακεδονίας, Ηπείρου, Δυτικής Ελλάδος, Κρήτης και Νοτίου Αιγαίου. Επί τη βάσει των πινάκων εκτιμώνται οι οριζόντιες και κάθετες διασυνδέσεις της εκπαίδευσης με τους λοιπούς κλάδους της οικονομίας. Φαίνεται ότι σε περιοχές όπως της Ηπείρου και της Δυτικής Μακεδονίας η εκπαίδευση και δη η ανώτατη συνεισφέρει αποφασιστικά στην οικονομική ανάπτυξη. Τέλος στο κεφάλαιο Επτά συνεχίζονται τα ευρήματα τόσο της πρωτογενούς έρευνας (μικροπροσέγγιση) όσο και τα δεδομένα που προέκυψαν από την μακροπροσέγγιση (πίνακες εισροών εκροών). Το πλούσιο Παράρτημα απεικονίζει τα δεδομένα της κατανομής των φοιτητών και πτυχιούχων ανά εκπαιδευτικό Ίδρυμα και Σχολή, τα ερωτηματολόγια όπως και την παρουσίαση των ευρημάτων της έρευνας μέσω γραφημάτων. Τελική αξιολόγηση της διατριβής Α. Μεθοδολογία – βιβλιογραφική επισκόπησηΣτην προκείμενη διατριβή πραγματοποιείται επισκόπηση της σύγχρονης βιβλιογραφίας πάνω στο αντικείμενο και δίνεται μεγαλύτερη έμφαση στη θεωρία του ανθρωπίνου κεφαλαίου που κυριαρχεί τα τελευταία 50 έτη. Η προσπάθεια εξαγωγής βάσιμων συμπερασμάτων επιτυγχάνεται μέσω της σύγκλισης τόσο της μίκρο προσέγγισης, δηλαδή της ανίχνευσης και καταγραφής των δαπανών των φοιτητών σε Τριτοβάθμια Ιδρύματα εκτός του τόπου κατοικίας τους, όσο και της μάκρο προσέγγισης, δηλαδή των ωφελειών που προκύπτουν στις περιφέρειες στις οποίες λειτουργούν Τριτοβάθμια Ιδρύματα. Το τελευταίο πραγματοποιείται μέσω της εκτίμησης των περιφερειακών εισροών – εκροών στο διάστημα της δεκαπενταετίας 1995 – 2010. Προκύπτει ότι σε ορισμένες περιφέρειες η συμβολή της λειτουργίας των Ανώτατων Ιδρυμάτων είναι εντυπωσιακή. Η πρωτοτυπία της διατριβήςΗ συνεισφορά της διατριβής είναι η εκτίμηση του οφέλους από τη λειτουργία των ιδρυμάτων στην Περιφέρεια, κάτι που λείπει από την ελληνική βιβλιογραφία και είναι σπάνιο στην διεθνή. Συνήθως οι περισσότερες προσεγγίσεις εξαντλούνται στην προσέγγιση των φοιτητικών δαπανών μέσω της μικροπροσέγγισης. Η εκτίμηση των περιφερειακών Πινάκων είναι κάτι το σπάνιο στην ελληνική βιβλιογραφία όχι μόνο στον κλάδο της εκπαίδευσης αλλά και στους άλλους κλάδους.
περισσότερα
Περίληψη σε άλλη γλώσσα
In First out in general terms the educational systems of France, Germany and England to which the country during the 19th, 20th and 21st century tried to approach.In second place overview of international and Greek literature, particularly that which is directed to the decision to education as an investment in human capital. Subsequently captured an application of the theory of human capital in Greece by the enactment in 2011 of the single payroll. In this sense it made a first attempt to estimate the economic efficiency of higher education compared with secondary and compulsory. This chapter is supplemented with a grosso modo development of the Greek educational system evolution. In particular reference is made to the developments of the years 2010-2014, when the country entered the European support mechanism. The consequences especially in finance have been substantial. In 2008, the Technology sector (TEI) funded with 188 million. Euro 61 mil. In 2014. The University sector decline w ...
In First out in general terms the educational systems of France, Germany and England to which the country during the 19th, 20th and 21st century tried to approach.In second place overview of international and Greek literature, particularly that which is directed to the decision to education as an investment in human capital. Subsequently captured an application of the theory of human capital in Greece by the enactment in 2011 of the single payroll. In this sense it made a first attempt to estimate the economic efficiency of higher education compared with secondary and compulsory. This chapter is supplemented with a grosso modo development of the Greek educational system evolution. In particular reference is made to the developments of the years 2010-2014, when the country entered the European support mechanism. The consequences especially in finance have been substantial. In 2008, the Technology sector (TEI) funded with 188 million. Euro 61 mil. In 2014. The University sector decline was slightly lower (by 339 mil. Was bent at 179). The results are the costs of Greece since 2011 is among the lowest in the EU27.Further precipitation of the economy meant that Greece is the country with the highest percentage of university graduates.students and graduates by institution (University, TEI) in Universities and Schools Schools TEI in Chapter Three reflected the mosaic of higher education from 1974 to 2014. In particular recorded. Analyzes trends and emerging between the other and the regional dimension of the educational system.In Chapter Four, the field research is presented. Through the drafting of the questionnaire approached the overall costs of student living outside their place of residence. Analyzed the study costs by sex and age groups. At the same time, approached the aspect of students for the degree of contribution of the operation of schools of higher education in economic and social development of the study areas.The fifth chapter reflects the cost of training on the basis of family budgets in the period from 1981 to 1982 - 2014. It appears that from 1981 to 1982 they amounted to 1.4% in 2011-2014 returned to 3.5%.Chapter Six presents the regional Input - Output tables in 1995, 1998, 2000, 2007 and 2010, the regions of Western Macedonia, Epirus, Western Greece, Crete and the Southern Aegean. Based on the tables estimated horizontal and vertical linkages between education and other sectors of the economy. It seems that in areas such as Epirus and Western Macedonia education, particularly the maximum contribution to the economic development.Finally in Chapter Seven continuing the findings of both the primary research (mikroprosengisi) and the data obtained from makroprosengisi (input-output tables).The rich Appendix shows the data of the students and graduates distribution by educational Institution and School, as questionnaires and presentation of research findings through graphs.Final evaluation of the thesisA. Methodology - literature reviewIn this thesis carried review of current literature on the subject and there is more emphasis on the theory of human capital that dominates the last 50 years.Trying export of reasonable conclusions achieved through the convergence of both the micro approach, ie the student spending detection and registration in higher education institutions outside their place of residence, and the macro approach, that of the benefits accruing to the regions in which they operate Tertiary Institutions . The latter takes place via the assessment of regional input - output in the period of fifteen years from 1995 to 2010.It appears that in some regions the contribution of the operation of higher institutions is impressive.The originality of the thesisThe contribution of this thesis is to assess the benefits of the operation of institutions in the Region, which is missing from the Greek literature and is rare in the world.Usually most approaches exhaustion to approximate the student spending by mikroprosengisis. The assessment of regional Tables is something rare in Greek literature not only in education but also in other sectors.
περισσότερα