Σπουδή στην ελληνική προσωπογραφία: από την αρχαιότατα και τα πορτρέτα του Φαγιούμ έως τη γενιά του '30

Περίληψη

Στόχος της διατριβής ήταν να καταγραφεί η απεικόνιση του προσώπου στην ελληνική ζωγραφική από την αρχαιότητα έως τη γενιά του ’30. Από την αρχή έως το τέλος της μελέτης τονίζεται η σημασία της γνωστής τετραχρωμίας των αρχαίων, που αποδεικνύεται εξαιρετικά ανθεκτική στο χρόνο ως προς τη χρήση της και ειδικά στην αποτύπωση του προσώπου.Έτσι γίνεται αναφορά στην προσωπογραφία, όπως αποτυπώνεται ήδη από την εποχή του Πολυγνώτου και έως τις εντυπωσιακές καινοτομίες της ελληνικής τέχνης την εποχή του Απελλή (βασική πηγή ο Πλίνιος ο Πρεσβύτερος). Η ελληνιστική εποχή είναι εκείνη η περίοδος, κατά την οποία από το εξιδανικευμένο πρόσωπο της κλασικής τέχνης περνάμε στη ρεαλιστικότερη απεικόνισή του. Για τον σκοπό αυτό γίνεται ιδιαίτερη αναφορά στις τοιχογραφίες της Βεργίνας και άλλων μακεδονικών τάφων και κάποιες επιτύμβιες στήλες, όπως και σε τοιχογραφίες της Πομπηίας, το Μποσκορεάλε, το Ερκουλάνεουμ, κ.α. Έτσι, η ρωμαϊκή τέχνη θα φτάσει στην απόδοση του ρεαλιστικού πορτρέτου, την καλλιτεχνική ...
περισσότερα

Περίληψη σε άλλη γλώσσα

The basic idea of the study was the portrait in Greek painting from Antiquity until the Generation of the Thirties. The importance of the four-colour palette of the ancient Greeks is stressed throughout the study. There is reference to portraiture, as recorded from the time of Polygnotos until the impressive innovations of Greek art in the time of Apelles (the main source for this was Pliny the Elder). The Hellenistic period was the time during which the idealistic classical portrait becomes more realistic. Therefore, special mention is made to the wall-paintings of Vergina and other Macedonian tombs as well as those of Pompeii, Boscoreale, Herculaneum etc. Thus Roman art will reach realism, the culmination of which can be seen in the Fayum portraits. For this reason a great part of this study focuses on the Fayum portraits whose artistic tradition goes back to the achievements of ancient Greek painting. In the portraits of Fayum, Roman realism meets the naturalistic character of the G ...
περισσότερα

Όλα τα τεκμήρια στο ΕΑΔΔ προστατεύονται από πνευματικά δικαιώματα.

DOI
10.12681/eadd/37506
Διεύθυνση Handle
http://hdl.handle.net/10442/hedi/37506
ND
37506
Εναλλακτικός τίτλος
Study on the greek portraiture: from antiquity and the Fayum portraits until the generation of the thirties
Συγγραφέας
Μπουλάκου, Αικατερίνη (Πατρώνυμο: Αθανάσιος)
Ημερομηνία
2014
Ίδρυμα
Εθνικό και Καποδιστριακό Πανεπιστήμιο Αθηνών (ΕΚΠΑ). Σχολή Φιλοσοφική. Τμήμα Ιστορίας και Αρχαιολογίας
Εξεταστική επιτροπή
Ζίας Νικόλαος
Παπουτσάκη-Σερμπέτη Ελευθερία
Παυλόπουλος Δημήτρης
Μαυρομιχάλη Ευθυμία
Στεφανίδης Μάνος
Πετρίδης Πλάτων
Πλουμίδης Σπυρίδων
Επιστημονικό πεδίο
Ανθρωπιστικές Επιστήμες και ΤέχνεςΙστορία και Αρχαιολογία
Λέξεις-κλειδιά
Ελληνική προσωπογραφία; Φαγιούμ; Γενιά '30
Χώρα
Ελλάδα
Γλώσσα
Ελληνικά
Άλλα στοιχεία
2 τόμοι (Α' τόμος 333 σ. ; Β' τόμος 283 σ.), εικ.
Στατιστικά χρήσης
ΠΡΟΒΟΛΕΣ
Αφορά στις μοναδικές επισκέψεις της διδακτορικής διατριβής για την χρονική περίοδο 07/2018 - 07/2023.
Πηγή: Google Analytics.
ΞΕΦΥΛΛΙΣΜΑΤΑ
Αφορά στο άνοιγμα του online αναγνώστη για την χρονική περίοδο 07/2018 - 07/2023.
Πηγή: Google Analytics.
ΜΕΤΑΦΟΡΤΩΣΕΙΣ
Αφορά στο σύνολο των μεταφορτώσων του αρχείου της διδακτορικής διατριβής.
Πηγή: Εθνικό Αρχείο Διδακτορικών Διατριβών.
ΧΡΗΣΤΕΣ
Αφορά στους συνδεδεμένους στο σύστημα χρήστες οι οποίοι έχουν αλληλεπιδράσει με τη διδακτορική διατριβή. Ως επί το πλείστον, αφορά τις μεταφορτώσεις.
Πηγή: Εθνικό Αρχείο Διδακτορικών Διατριβών.
Σχετικές εγγραφές (με βάση τις επισκέψεις των χρηστών)