Μουσείο και άτομα με αναπηρίες: προσβασιμότητα – εκπαίδευση – κοινωνική ενσωμάτωση

Περίληψη

Όλα τα τεκμήρια στο ΕΑΔΔ προστατεύονται από πνευματικά δικαιώματα.

Κατά την εκπόνηση της διατριβής αυτής διαπιστώθηκε ότι τα άτομα που παρουσιάζουν κάποια σωματική, νοητική, κοινωνική δυσλειτουργία αποτελούν για την ελληνική κοινωνία κάτι το «ασυνήθιστο», μια κατάσταση έξω από τα όρια του φυσιολογικού, του αποδεκτού, του κατανοητού, του ανεκτού. Εκτός ελάχιστων περιπτώσεων, η ελληνική πολιτεία και οι πολιτιστικοί φορείς δεν έχουν αναλάβει ουσιαστική μέριμνα υπέρ των αναπήρων πολιτών, στερώντας τους την ευκαιρία να επισκεφθούν ένα Μουσείο, ισότιμα με κάθε άλλο «υγιή» ή «φυσιολογικό» επισκέπτη. Χώροι απροσπέλαστοι, ακόμη και σε Μουσεία νεοανεγερθέντα, δράσεις σχεδιασμένες ειδικά για άτομα με αναπηρίες ανύπαρκτες, έλλειψη ακόμη και στοιχειωδών παροχών, σε μια κοινωνία, που δε φαίνεται να έχει προσαρμοστεί στις ανάγκες όλων των πολιτών της, αλλά απαιτεί από άτομα με αδυναμίες και μειονεξίες να επιβιώσουν και να ενσωματωθούν στην κοινωνία των «μη μειονεκτικών», αν θέλουν να αποφύγουν την περιθωριοποίηση και την απομόνωση. Στο πρώτο κεφάλαιο, προσεγγίζεται η έννοια του μουσείου. Ένα πνεύμα ανανέωσης διαπνέει τις τελευταίες δεκαετίες τη λειτουργία των μουσείων, δίνοντας προτεραιότητα όχι πια στις μουσειακές συλλογές, αλλά στον άνθρωπο. Τα μουσεία εκδηλώνουν ενδιαφέρον για την κοινωνική τους αποστολή και την αποκατάσταση μιας ουσιαστικής επικοινωνίας με τους πολίτες Καταγράφεται η εξέλιξη της Μουσειοπαιδαγωγικής σε διεθνές και εθνικό επίπεδο, καθορίζονται οι στόχοι των μουσειακών εκπαιδευτικών δραστηριοτήτων. Το κεφάλαιο ολοκληρώνεται με εκπαιδευτικές θεωρίες, που βρίσκουν εφαρμογή στο σχεδιασμό και υλοποίηση μουσειοπαιδαγωγικών δράσεων. Στο δεύτερο κεφάλαιο παρουσιάζονται οι κατηγορίες ΑμεΑ, προσδιορίζονται τα χαρακτηριστικά τους και αναφέρονται οι θεωρητικές προσεγγίσεις της αναπηρίας, οι έννοιες του κοινωνικού αποκλεισμού και της προσβασιμότητας των ατόμων με αναπηρίες στους πολιτιστικούς χώρους.Στο τρίτο κεφάλαιο καταγράφεται το ισχύον νομικό πλαίσιο αναπηρίας στα κράτη της Ε.Ε. Στο τέταρτο κεφάλαιο αντιμετωπίζεται το ζήτημα της πρόσβασης και εξυπηρέτησης των ανάπηρων επισκεπτών στους χώρους πολιτισμού. Παρουσιάζεται ως μελέτη περίπτωσης το παράδειγμα του Ηνωμένου Βασιλείου, πρότυπο σε θέματα « σχεδιασμού για όλους » και προδιαγραφών αναπήρων.Στο πέμπτο κεφάλαιο παρουσιάζεται έρευνα σχετικά με την προσβασιμότητα των ατόμων με αναπηρίες στα μουσεία της Ελλάδας. Αναφέρεται η προβληματική και ο στόχος της παρούσας έρευνας, παρατίθεται το ερωτηματολόγιο που χρησιμοποιήθηκε ως εργαλείο της έρευνας και αναλύεται το περιεχόμενο του. Καταγράφονται και αξιολογούνται τα αποτελέσματα της έρευνας,όπου διαπιστώνεται ότι παρά το ισχύον νομικό πλαίσιο ελάχιστα έχουν γίνει προς την κατεύθυνση πολιτισμικού εκδημοκρατισμού των χώρων πολιτισμού, ώστε να κατασταθούν φιλόξενοι για τους ανάπηρους πολίτες.Στο έκτο κεφάλαιο, καταγράφονται οι βασικές προδιαγραφές αρχιτεκτονικής προσβασιμότητας, που οφείλουν να τηρούν οι πολιτιστικοί χώροι. Στο έβδομο κεφάλαιο, προσεγγίζεται το θέμα των ατόμων με προβλήματα ακοής και προτείνονται οπτικοακουστικά μέσα, που μπορούν να διευκολύνουν την ξενάγηση και εκπαίδευση τους στα μουσεία. Το όγδοο κεφάλαιο πραγματεύεται τη μουσειακή εκπαίδευση ατόμων με προβλήματα όρασης. Παρουσιάζονται εφαρμογές και υπηρεσίες και προτείνονται μουσειακές δράσεις απτικής προσέγγισης. Στο κεφάλαιο αυτό γίνεται καταγραφή των επτά Μουσείων Αφής , που λειτουργούν σε Ευρώπη και ΗΠΑ. Το ένατο κεφάλαιο εντρυφά στις υπηρεσίες, που μπορούν να προσφέρουν οι πολιτιστικοί χώροι σε άτομα με νοητικές αναπηρίες. Το κεφάλαιο ολοκληρώνεται με αξιολόγηση των αποτελεσμάτων μιας σειράς συνεντεύξεων σχετικά με τις επιπτώσεις μουσειακών δράσεων για άτομα με νοητική υστέρηση. Στο δέκατο κεφάλαιο παρουσιάζεται ως μελέτη περίπτωσης η Δημοτική Πινακοθήκη Κορίνθου. Παρατίθενται εκπαιδευτικές δράσεις, που υλοποιεί για άτομα με προβλήματα όρασης, κινητικές δυσλειτουργίες και άτομα με νοητικές αναπηρίες (νοητική υστέρηση, αυτισμό και σύνδρομο Down).
περισσότερα

Περίληψη σε άλλη γλώσσα

During the study, research and writing of this thesis, it was observed that people with physical and mental disabilities are considered in Greek society as "unusual" and “unnatural”, and their condition is not understood or even tolerated. With the exception of a few cases, the state and the cultural institutions have not shown any significant care for disabled people, depriving them the opportunity to visit a museum, as any other "healthy" or "normal" visitor could. Even in new museums, people with disabilities have to deal with inaccessible areas and lack of even basic facilities. They live in a society that does not strive to tend to everyone’s needs, but instead requires from its disabled citizens to survive and adapt on their own in order to avoid isolation and marginalization. So, disabled people in Greece are expected to overcome alone the natural barriers, created by their disability, while adapting to a hostile environment.The first chapter, describes how an attempt is taking ...
περισσότερα

Όλα τα τεκμήρια στο ΕΑΔΔ προστατεύονται από πνευματικά δικαιώματα.

DOI
10.12681/eadd/28536
Διεύθυνση Handle
http://hdl.handle.net/10442/hedi/28536
ND
28536
Εναλλακτικός τίτλος
Museum and disabled people: Accessibility – education – social integration
Συγγραφέας
Τζαναβάρα, Αντωνία (Πατρώνυμο: Αλέξανδρος)
Ημερομηνία
2013
Ίδρυμα
Πανεπιστήμιο Αιγαίου. Σχολή Κοινωνικών Επιστημών. Τμήμα Πολιτισμικής Τεχνολογίας και Επικοινωνίας
Εξεταστική επιτροπή
Βερνίκος Νικόλαος
Δασκαλοπούλου Σοφία
Αντζουλάτου - Ρετσίλα Ευρυδίκη
Παταργιάς Παναγιώτης
Παυλογεωργάτος Γεράσιμος
Βαρδάκη Ζαμπία
Λιανός Νικόλαος
Επιστημονικό πεδίο
Ανθρωπιστικές Επιστήμες και ΤέχνεςΤέχνες (Τέχνες, Ιστορία της Τέχνης, Ερμηνευτικές Τέχνες, Μουσική)
Κοινωνικές Επιστήμες
Λέξεις-κλειδιά
Προσβασιμότητα σε μουσεία; Μορφές αναπηρίας; Ευρωπαϊκό θεσμικό πλαίσιο περί αναπηρίας; Κοινωνική ενσωμάτωση; Εκπαιδευτικά προγράμματα; Μουσεία αφής; Ελληνικά μουσεία και άτομα με αναπηρίες; Μελέτες περίπτωσης; Ηνωμένο Βασίλειο; Δημοτική πινακοθήκη Κορίνθου
Χώρα
Ελλάδα
Γλώσσα
Ελληνικά
Άλλα στοιχεία
261 σ., εικ., πιν., σχημ., γραφ.