Τεχνικές ανάλυσης δεδομένων και αξιολόγηση διαδικτυακών εφαρμογών
Περίληψη
Η ραγδαία ανάπτυξη των διαδικτυακών εφαρμογών κατέστησε επιτακτική ανάγκη την
αξιολόγηση τους. Ένας παράγοντας αξιολόγησης αποτελούν ο βαθμός και ο τρόπος
χρήσης τους από τους χρήστες. Η ύπαρξη δεικτών και μετρικών θα διευκόλυνε την
αξιολόγηση της χρήσης τους. Επιπλέον η εφαρμογή αλγορίθμων για την κατάταξη
των προτιμήσεων των χρηστών αλλά και τη δημιουργία κατάλληλων προτάσεων προς
τους διαχειριστές, ώστε να βελτιστοποιηθεί η οργάνωση του περιεχομένου τους, θα
συντελούσε θετικά στην αξιολόγηση της χρήσης τους.
Ο σκοπός της παρούσας Δ.Δ. είναι η συγκρότηση μιας συνολικής μεθοδολογίας για
την αξιολόγηση της χρήσης διαδικτυακών εφαρμογών που θα περιλαμβάνει: (α) την
υιοθέτηση δεικτών και μετρικών για την ανάλυση της χρήσης τους, (β) τη δημιουργία
αλγορίθμων για τη κατηγοριοποίηση της χρήσης τους και τη δημιουργία κατάλληλων
προτάσεων στους διαχειριστές, (γ) την εφαρμογή τεχνικών εξόρυξης δεδομένων για
την ανάλυση των δεδομένων χρήσης τους και (δ) την αποτίμηση της εφαρμογής τ ...
Η ραγδαία ανάπτυξη των διαδικτυακών εφαρμογών κατέστησε επιτακτική ανάγκη την
αξιολόγηση τους. Ένας παράγοντας αξιολόγησης αποτελούν ο βαθμός και ο τρόπος
χρήσης τους από τους χρήστες. Η ύπαρξη δεικτών και μετρικών θα διευκόλυνε την
αξιολόγηση της χρήσης τους. Επιπλέον η εφαρμογή αλγορίθμων για την κατάταξη
των προτιμήσεων των χρηστών αλλά και τη δημιουργία κατάλληλων προτάσεων προς
τους διαχειριστές, ώστε να βελτιστοποιηθεί η οργάνωση του περιεχομένου τους, θα
συντελούσε θετικά στην αξιολόγηση της χρήσης τους.
Ο σκοπός της παρούσας Δ.Δ. είναι η συγκρότηση μιας συνολικής μεθοδολογίας για
την αξιολόγηση της χρήσης διαδικτυακών εφαρμογών που θα περιλαμβάνει: (α) την
υιοθέτηση δεικτών και μετρικών για την ανάλυση της χρήσης τους, (β) τη δημιουργία
αλγορίθμων για τη κατηγοριοποίηση της χρήσης τους και τη δημιουργία κατάλληλων
προτάσεων στους διαχειριστές, (γ) την εφαρμογή τεχνικών εξόρυξης δεδομένων για
την ανάλυση των δεδομένων χρήσης τους και (δ) την αποτίμηση της εφαρμογής της
μεθοδολογίας μέσω ερωτηματολογίων στους χρήστες που θα συμβάλλει στην
επιβεβαίωση των ευρημάτων της μεθόδου ανάλυσης.
Η ύπαρξη δεδομένων χρήσης αποτελεί αναγκαία προϋπόθεση για την αξιολόγηση
κάθε διαδικτυακής εφαρμογής. Η χρησιμοποίηση δεδομένων από ηλεκτρονική
διδασκαλία είναι ιδανική περίπτωση. Όχι μόνο λόγω της εύκολης διαθεσιμότητας
τους, αλλά και γιατί παρέχονται σε αφθονία, λόγω της συνεχούς χρήσης τους από
τους φοιτητές. Αφετέρου τα δεδομένα προσφέρουν αυθεντικότητα, λόγω της
καταγραφής τους στα log αρχεία. Το κυριότερο πρόβλημα των συστημάτων
διαχείρισης μάθησης (ΣΔΜ) είναι ότι ενώ προσφέρουν πλήθος μεθόδων εργασίας για
καταμερισμό της πληροφορίας και επικοινωνία ανάμεσα στους συμμετέχοντες ανά
μάθημα, η διαχείριση και η αξιοποίηση αυτής της πληροφορίας που περιέχουν, γίνεται
δύσκολη λόγω του όγκου της. Συνήθως περιορίζονται σε συγκεντρωτικές αναφορές
που δεν βοηθούν όμως στην εξαγωγή χρήσιμων συμπερασμάτων για το μάθημα ή
τους συμμετέχοντες σε αυτό και είναι χρήσιμες μόνο για την κεντρική διαχείριση της
εκάστοτε πλατφόρμας. Επίσης, δεν προσφέρουν συγκεκριμένα εργαλεία που να
επιτρέπουν την αξιολόγηση των ενεργειών των χρηστών και του μαθησιακού
περιεχομένου τους.
Η συγκεκριμένη Δ.Δ. συμβάλλει στην υπάρχουσα γνώση και εκπαιδευτική πρακτική
με τη χρήση υπαρχουσών τεχνικών με διαφορετικό τρόπο. Οι νέοι δείκτες και
μετρικές, οι αλγόριθμοι για τη κατηγοριοποίηση της χρήσης των εφαρμογών και τη
δημιουργία κατάλληλων προτάσεων στους διαχειριστές, η εφαρμογή τεχνικών
εξόρυξης δεδομένων για την ανάλυση των δεδομένων χρήσης τους και η αποτίμηση
της εφαρμογής της μεθοδολογίας αποτελούν τις βασικές συνιστώσες συνεισφοράς
της διατριβής.
Η προτεινόμενη μεθοδολογία αξιολόγησης χρήσης και ανάλυσης δεδομένων
διαδικτυακών εφαρμογών αποδεικνύεται αποτελεσματική. Η χρήση των αλγορίθμων
κατάταξης και προτάσεων προς τους εκπαιδευτές βοηθά ώστε οι εκπαιδευτικοί να
προβούν σε κατάλληλες αναπροσαρμογές στο εκπαιδευτικό υλικό των μαθημάτων
τους. Η εφαρμογή των τεχνικών εξόρυξης γνώσης συντελεί ώστε να γίνει σε βάθος
ανάλυση των δεδομένων χρήσης της διαδικτυακής εφαρμογής (ΣΔΜ). Η αξιοπιστία
της μεθόδου επιβεβαιώνεται με την αποτίμηση χρήσης της. Το γεγονός ότι μετά το
πείραμα και οι δύο μέθοδοι αξιολόγησης της χρήσης συγκλίνουν στα ίδια
αποτελέσματα, ενισχύει την προτεινόμενη μεθοδολογία και επακόλουθα βοηθά τους διαχειριστές του περιεχομένου της πλατφόρμας να προχωρήσουν στην εφαρμογή
συγκεκριμένων προτάσεων για τη βελτίωση του περιεχομένου σε ποιότητα και
ποσότητα.
Από παιδαγωγικής πλευράς, αυτή η μεθοδολογία συμβάλλει στη βελτίωση του
περιεχομένου των μαθημάτων και στην αναπροσαρμογή τους σύμφωνα με τις
ικανότητες των φοιτητών. Η βελτίωση του περιεχομένου του μαθήματος δίνει στους
φοιτητές την ευκαιρία της ασύγχρονης μελέτης με πραγματικό και βέλτιστο
εκπαιδευτικό υλικό. Αυτή η μεθοδολογία μπορεί να αποτελέσει τη βάση για τη
σχεδίαση και δημιουργία προσαρμοστικής διαδικτυακής εφαρμογής που να λαμβάνει
σε πραγματικό χρόνο τα δεδομένα από τη χρήση της και να προτείνει κατάλληλες
προτάσεις αναπροσαρμογής και βελτιστοποίησης του περιεχομένου.
Το αν το πεδίο εφαρμογής της μεθοδολογίας περιορίζεται μόνο στις πλατφόρμες
ηλεκτρονικής διδασκαλίας χρειάζεται να διερευνηθεί. Οι μετρικές εμπλουτισμού
(enrichment), ομοιογένειας (homogeneity) και ενδιαφέροντος (interest) πρέπει να
χρησιμοποιηθούν και σε άλλες διαδικτυακές εφαρμογές ώστε να εξαχθούν ασφαλή
συμπεράσματα για την εφαρμογή τους και σ' αυτές. Ο εμπλουτισμός παρουσιάζει
πόσες πληροφορίες παραδίδονται στον τελικό χρήστη, η ομοιογένεια χαρακτηρίζει το
ποσοστό των πληροφοριών που ανακαλύπτει ανεξάρτητα ο κάθε χρήστης και το
ενδιαφέρον δείχνει εάν οι χρήστες είναι ευχαριστημένοι με το περιεχόμενο των
ιστοσελίδων που επισκέπτονται και δεν αποσυνδέονται γρήγορα από αυτές.
Προϋποθέσεις εφαρμογής της μεθοδολογίας είναι η ενημέρωση του περιεχομένου
τους από τους διαχειριστές και η ύπαρξη δραστηριότητας από τους χρήστες των
διαδικτυακών εφαρμογών.Περίληψη σε άλλη γλώσσα
The rapid growth of Internet applications rendered imperative need their
assessment. Factors of assessment constitute the degree and their way of usage
from the users. The existence of indexes and metrics would facilitate the assessment
of their usage. Moreover, the application of algorithms for the classification of users'
preferences and the production of suitable proposals to the administrators, so that
their content organisation to be optimised, would contribute positively to the
evaluation of their usage.
The aim of the present thesis is a global methodology for the usage assessment of
Internet applications that will include: (a) the adoption of indexes and metrics for
their usage analysis, (b) the production of algorithms for the usage classification and
the generation of suggestions to the administrators, (c) the application of data
mining techniques for data analysis of their usage and (d) the evaluation of the
application of the methodology through (via) questionna ...
περισσότερα

Κατεβάστε τη διατριβή σε μορφή PDF (3.14 MB)
(Η υπηρεσία είναι διαθέσιμη μετά από δωρεάν εγγραφή)
|