Περίληψη
Η παρούσα διατριβή εντάσσεται στο επιστημονικό πεδίο της Μουσικής Παιδαγωγικής και της Ψυχολογίας της Μουσικής και στοχεύει στην διερεύνηση και αξιολόγηση της μουσικής αντίληψης - δεκτικότητας μαθητών Ελληνικών σχολείων μέσω μίας διεθνώς εφαρμοσμένης μεθόδου προσαρμοσμένης στα δεδομένα της Ελληνικής μουσικής εκπαίδευσης. Έπειτα από εκτεταμένη έρευνα βιβλιογραφίας στις μεθόδους που εφαρμόζονται για την αξιολόγηση της μουσικής αντίληψης - δεκτικότητας μαθητών και με βάση τις εξελίξεις που διακρίνονται και τις απαιτήσεις των σύγχρονων σχολείων επελέγησαν και εφαρμόσθηκαν, μετά από πιλοτικές εφαρμογές διαφορών μεθόδων, οι Προηγμένες Μετρήσεις Μουσικής Ακουστικότητας, (Advanced Measures of Music Audiation - ΑΜΜΑ) που προτάθηκαν και τυποποιήθηκαν από τον Ε. Ε. Gordon το 1989, όπως αυτές τροποποιήθηκαν και προσαρμόσθηκαν ώστε να ανταποκρίνονται στις συνθήκες του Ελληνικού σχολείου.
Η δοκιμασία απευθύνεται σε μαθητές με ή χωρίς μουσικές γνώσεις, παρέχει ποσοτικούς δείκτες των εξεταζομένων και ...
Η παρούσα διατριβή εντάσσεται στο επιστημονικό πεδίο της Μουσικής Παιδαγωγικής και της Ψυχολογίας της Μουσικής και στοχεύει στην διερεύνηση και αξιολόγηση της μουσικής αντίληψης - δεκτικότητας μαθητών Ελληνικών σχολείων μέσω μίας διεθνώς εφαρμοσμένης μεθόδου προσαρμοσμένης στα δεδομένα της Ελληνικής μουσικής εκπαίδευσης. Έπειτα από εκτεταμένη έρευνα βιβλιογραφίας στις μεθόδους που εφαρμόζονται για την αξιολόγηση της μουσικής αντίληψης - δεκτικότητας μαθητών και με βάση τις εξελίξεις που διακρίνονται και τις απαιτήσεις των σύγχρονων σχολείων επελέγησαν και εφαρμόσθηκαν, μετά από πιλοτικές εφαρμογές διαφορών μεθόδων, οι Προηγμένες Μετρήσεις Μουσικής Ακουστικότητας, (Advanced Measures of Music Audiation - ΑΜΜΑ) που προτάθηκαν και τυποποιήθηκαν από τον Ε. Ε. Gordon το 1989, όπως αυτές τροποποιήθηκαν και προσαρμόσθηκαν ώστε να ανταποκρίνονται στις συνθήκες του Ελληνικού σχολείου.
Η δοκιμασία απευθύνεται σε μαθητές με ή χωρίς μουσικές γνώσεις, παρέχει ποσοτικούς δείκτες των εξεταζομένων και μπορεί να αξιολογηθεί συστηματικά. Πραγματοποιήθηκαν μετρήσεις σε 1.315 μαθητές Γ’ Γυμνασίου και Α’ Λυκείου σε δύο μεγάλες πόλεις της Δυτικής Ελλάδας την Πάτρα και τα Ιωάννινα, ηλικίας 15 και 16 ετών και αξιολογήθηκαν.
Η δοκιμασία AMMA περιλαμβάνει τρία χαρακτηριστικά ανίχνευσης: τονικό -μελωδικό, ρυθμικό και συνολικό και αποδίδει τρία διαφορετικά αποτελέσματα. Έτσι, οι μαθητές αξιολογήθηκαν στο τονικό ύψος (pitch), στον ρυθμό και στο σύνολο.
Ακολούθησε στατιστική ανάλυση των αποτελεσμάτων των μαθητών, διερευνήθηκαν σχέσεις φύλου, τάξης, πόλης, βαθμολογιών και μουσικών γνώσεων, οι σωστές και οι λανθασμένες απαντήσεις, οι δείκτες δυσκολίας, διακριτότητας και αξιοπιστίας, αναζητήθηκαν ταλέντα με βάση τις βαθμολογίες και ακολούθησε ομαδοποίηση των ερωτήσεων. Τα αποτελέσματα ανέδειξαν πολλά ενδιαφέροντα στοιχεία. Γενικά, οι συνολικές επιδόσεις των εξεταζομένων στα Ιωάννινα ήταν υψηλότερες συγκριτικά με τις αντίστοιχες των μαθητών της Πάτρας.
Από την ανάλυση αυτή, καταρτίστηκαν πίνακες κατάταξης επί τοις εκατό των απαντήσεων των εξετασθέντων μαθητών (ως προς την τονική, τη ρυθμική και τη συνολική βαθμολογία), έγινε σύγκριση των αποτελεσμάτων με έρευνες της δοκιμασίας των AMMA που προηγήθηκαν και ακολούθησε αναλυτική κατάταξη
επί τοις εκατό της δυσκολίας των ορθών και λανθασμένων απαντήσεων που οδήγησε στον ακριβή εντοπισμό ευκολίας και δυσκολίας καθεμίας απάντησης από τους μαθητές. Η αναλυτική κατάταξη επί τοις εκατό της δυσκολίας των ορθών αλλά και της κατεύθυνσης των λανθασμένων απαντήσεων, αποτέλεσε τον οδηγό στη διερεύνηση της ακριβούς μουσικής σημειογραφίας (νότες) που περιλαμβάνονται στις Προηγμένες (Advanced Measures of Music Audiation – AMMA). Από την ανάλυση της μουσικής σημειογραφίας, προέκυψαν ευρήματα που ανοίγουν δρόμους περαιτέρω διερεύνησης και χρήσης της δοκιμασίας στην Ελλάδα.
περισσότερα
Περίληψη σε άλλη γλώσσα
The present thesis is involved in the scientific field of Musical Pedagogy and the Psychology of Music and aims in the investigation and evaluation of musical perception of - receptivity of students of Greek schools via a internationally applied method adapted in the data of Greek musical education. Through an extensive research of bibliography on the methods that are applied for the evaluation of musical perception and aptitude of students as well as in an effort to keep up-to-date with current developments of tendencies and requirements of modern schools were selected and applied, after pilot applications of differences of methods, the Advanced Measures of Music Audiation – (AMMA) that were proposed and standardized by E. E. Gordon in 1989, as these were modified and adapted so that they correspond in the conditions of Greek school.
Through this analysis, tables of classification on a percentage scale were drawn according to the answers of examined students (as for pitch, rhythm and ...
The present thesis is involved in the scientific field of Musical Pedagogy and the Psychology of Music and aims in the investigation and evaluation of musical perception of - receptivity of students of Greek schools via a internationally applied method adapted in the data of Greek musical education. Through an extensive research of bibliography on the methods that are applied for the evaluation of musical perception and aptitude of students as well as in an effort to keep up-to-date with current developments of tendencies and requirements of modern schools were selected and applied, after pilot applications of differences of methods, the Advanced Measures of Music Audiation – (AMMA) that were proposed and standardized by E. E. Gordon in 1989, as these were modified and adapted so that they correspond in the conditions of Greek school.
Through this analysis, tables of classification on a percentage scale were drawn according to the answers of examined students (as for pitch, rhythm and total grades). Namely the evaluation of samples in these regions of Greece followed analytic classification of the difficulty of right and erroneous answers on a percentage scale and this led to the precise localization of facility and difficulty of each answer from the students. The analytic percent classification of difficulties of equitable but also the direction of erroneous answers, resulted in the investigation of the precise notation of musical pieces in musical material (notes) that is included in the Advanced Measurements of Musical Audibility (Advanced Measures of Music Audiation – AMMA). From the analysis of musical notation, resulted discoveries that open directions of further investigation and use of ordeal in Greece.
The method is addressed to students with or without musical knowledge, provides quantitative results of examinees and can be evaluated systematically. Measurements were carried out on 1.315 students of third class of Junior High School and first of Lyceum aged 15 -16 years old in two big cities of Western Greece Patras and Ioannina and the following were evaluated.
The students were evaluated in the tonal (pitch), in the rhythm and in the total.
It followed statistical analysis of results of students, they were investigated relations of sex, class-order, city, grades and musical knowledge, the right and erroneous answers, the indicators of difficulty, discriminations and reliability, they were sought talents with base the grades and followed regrouping of questions. The results revealed a lot of interesting findings. Generally, the total records of the examinees in Ioannina were higher comparatively with corresponding ones of the students of Patras.
περισσότερα