Περίληψη
Η παροχή υπηρεσιών φωνής μέσω του διαδικτύου προσφέρει σε όλες τις εμπλεκόμενες οντότητες μια σειρά από πλεονεκτήματα, όπως χαμηλό κόστος παροχής της υπηρεσίας, δυνατότητα ανάπτυξης νέων εξελιγμένων υπηρεσιών, ευκολία διαχείρισης και άλλα πολλά. Βέβαια, πέρα από τα πλεονεκτήματα και τους νέους ορίζοντες που δημιουργούνται στις υπηρεσίες τηλεφωνίας, θα πρέπει να αντιμετωπιστούν τόσο τα προβλήματα αξιόπιστης μετάδοσης των δεδομένων, όσο και αυτά της ασφαλείας των υπηρεσιών φωνής. Τα συγκεκριμένα προβλήματα είναι ιδιαίτερα έντονα λόγω των χαρακτηριστικών των δημόσιων δικτύων ανοικτών προδιαγραφών, όπως είναι το διαδίκτυο, που αξιοποιούνται για την παροχή των υπηρεσιών. Τα προβλήματα αξιόπιστης μετάδοσης, κυρίως για τα δεδομένα φωνής, ήταν αυτά που προσέλκυσαν το ενδιαφέρον της επιστημονικής κοινότητας, δεδομένου ότι η αξιοπιστία μετάδοσης είναι αδιαπραγμάτευτο προαπαιτούμενο για την παροχή υπηρεσιών τηλεφωνίας. Σήμερα, υπάρχουν ικανοποιητικές λύσεις για τα περισσότερα από τα προβλήματα πο ...
Η παροχή υπηρεσιών φωνής μέσω του διαδικτύου προσφέρει σε όλες τις εμπλεκόμενες οντότητες μια σειρά από πλεονεκτήματα, όπως χαμηλό κόστος παροχής της υπηρεσίας, δυνατότητα ανάπτυξης νέων εξελιγμένων υπηρεσιών, ευκολία διαχείρισης και άλλα πολλά. Βέβαια, πέρα από τα πλεονεκτήματα και τους νέους ορίζοντες που δημιουργούνται στις υπηρεσίες τηλεφωνίας, θα πρέπει να αντιμετωπιστούν τόσο τα προβλήματα αξιόπιστης μετάδοσης των δεδομένων, όσο και αυτά της ασφαλείας των υπηρεσιών φωνής. Τα συγκεκριμένα προβλήματα είναι ιδιαίτερα έντονα λόγω των χαρακτηριστικών των δημόσιων δικτύων ανοικτών προδιαγραφών, όπως είναι το διαδίκτυο, που αξιοποιούνται για την παροχή των υπηρεσιών. Τα προβλήματα αξιόπιστης μετάδοσης, κυρίως για τα δεδομένα φωνής, ήταν αυτά που προσέλκυσαν το ενδιαφέρον της επιστημονικής κοινότητας, δεδομένου ότι η αξιοπιστία μετάδοσης είναι αδιαπραγμάτευτο προαπαιτούμενο για την παροχή υπηρεσιών τηλεφωνίας. Σήμερα, υπάρχουν ικανοποιητικές λύσεις για τα περισσότερα από τα προβλήματα που έχουν εντοπιστεί οι οποίες βασίζονται στους κατάλληλους μηχανισμούς κωδικοποίησης. Από την άλλη πλευρά, το ενδιαφέρον για τα ζητήματα ασφαλείας των υπηρεσιών ήταν σχετικά περιορισμένο, παρά το γεγονός ότι η παροχή υπηρεσιών μέσω δημόσιων δικτύων ανοικτών προδιαγραφών προσφέρει πληθώρα δυνατοτήτων εκδήλωσης κακόβουλων ενεργειών. Το διαδίκτυο, ως το πλέον αντιπροσωπευτικό παράδειγμα δικτύου ανοικτής αρχιτεκτονικής, κινδυνεύει τόσο από τα πολυάριθμα γνωστά προβλήματα ασφαλείας, όσο και από νέες ευπάθειες που μπορεί να προκόψουν από τη συνεχή διαδικασία αναζήτησης κενών ασφαλείας σε υπηρεσίες και πρωτόκολλα. Συνεπώς, οι υπηρεσίες που παρέχονται μέσω του διαδικτύου, μη εξαιρουμένων των υπηρεσιών φωνής, κληρονομούν όλες τις εγγενείς ευπάθειες του. Επιπλέον, η εισαγωγή νέων πρωτοκόλλων για την εγκαθίδρυση και διαχείριση συνόδων, όπως το Session Initiation Protocol (SIP), δημιουργεί πληθώρα νέων απειλών που, λόγω της διασυνδεσιμότητας των υπηρεσιών, καθιστούν ολόκληρο το τηλεφωνικό δίκτυο ευπαθές σε επιθέσεις. Η παρούσα διδακτορική διατριβή επικεντρώνεται σε ζητήματα ασφαλείας που αφορούν το πρωτόκολλο σηματοδοσίας SIP. Συγκεκριμένα, αναλύονται όλες οι πιθανές ευπάθειες που μπορεί να ‘αξιοποιηθούν’ για την εκδήλωση επιθέσεων κατά τη διαδικασία εγκαθίδρυσης συνόδων SIP. Στη συνέχεια παρουσιάζονται και αξιολογούνται, ως προς την αποτελεσματικότητα τους, οι μηχανισμοί ασφαλείας που προδιαγράφονται στο πρότυπο του SIP. Τα κενά ασφάλειας που παραμένουν αντιμετωπίζονται μέσω νέων μηχανισμών ασφάλειας που προτείνονται και οι οποίοι δρουν συμπληρωματικά με τα υπάρχοντα μέτρα ασφαλείας. Οι προτεινόμενοι μηχανισμοί έχουν υλοποιηθεί και αξιολογηθεί ως προς την αποτελεσματικότητα και την απόδοση τους μέσω πειραματικού περιβάλλοντος που αναπτύχθηκε. Συνολικά, για την αποτελεσματική αντιμετώπιση των προβλημάτων ασφαλείας στις υπηρεσίες διαδικτυακής τηλεφωνίας, προτείνεται μια αρχιτεκτονική τριών επιπέδων στην οποία εντάσσονται τα κατάλληλα προληπτικά, αναγνωριστικά και ανασταλτικά μέτρα ασφαλείας. Στο πρώτο επίπεδο κατατάσσονται οι κατάλληλοι μηχανισμοί πρόληψης για την αντιμετώπιση περιστατικών μη εξουσιοδοτημένης τροποποίησης των δεδομένων σηματοδοσίας. Στο δεύτερο επίπεδο αναπτύσσονται αυστηρές πολιτικές και μηχανισμοί ελέγχου που βασίζονται στις προδιαγραφές των αξιοποιούμενών πρωτοκόλλων σηματοδοσίας, όπως το SIP, προκειμένου να αποτρέπεται η επεξεργασία μη συμβατών μηνυμάτων από τους αναλυτές μηνυμάτων των υπηρεσιών. Στο τελευταίο επίπεδο άμυνας, υλοποιούνται μηχανισμοί για την άμεση αναγνώριση επιθέσεων πλημμύρας. Η προτεινόμενη αρχιτεκτονική συμπληρώνει τους υπάρχοντες μηχανισμούς ασφαλείας και αποτελεί μια εύκολα κλιμακούμενη αρχιτεκτονική. Οι πάροχοι υπηρεσιών διαδικτυακής τηλεφωνίας, εκτός από την έγκαιρη ανίχνευση και την αντιμετώπιση των επιθέσεων που μπορεί να εκδηλωθούν κατά των υπηρεσιών που προσφέρουν, θα πρέπει να διαθέτουν τη δυνατότητα αποτύπωσης των περιστατικών ασφαλείας μέσω κάποιας κοινής σημασιολογικής περιγραφής. Με τον τρόπο αυτό θα καταστεί δυνατή η ανάπτυξη μιας ενιαίας αρχιτεκτονικής ασφαλείας και προστασίας. Προς την κατεύθυνση αυτή, και συγκεκριμένα για τη δημιουργία ενός ενιαίου τυπικού μοντέλου ασφαλείας για τις υπηρεσίες διαδικτυακής τηλεφωνίας, αποφασίστηκε να αξιοποιηθούν οντολογίες για την ανάπτυξη μίας κοινής «βάσης ασφαλείας» μέσω της οποίας προωθείται η συνεργασία των παροχών διαδικτυακής τηλεφωνίας στα πλαίσια ενός ασφαλούς περιβάλλοντος παροχής υπηρεσιών τηλεφωνίας. Η οντολογία που αναπτύχθηκε, αναπαραστάθηκε σε κατηγορηματική λογική και εφαρμόστηκε σε πειραματικό περιβάλλον.
περισσότερα
Περίληψη σε άλλη γλώσσα
Voice service provision over the Internet offers many advantages to all entities involved, like reduced cost, opportunities for new services, ease of management and many more. However, together with the advantages and the new opportunities, it is necessary to ensure the reliability of data transmission, as well as to address all remaining security problems. These problems mainly originate from the characteristics of the public, open architecture, networks, like the Internet, utilised for the provision of the services. The problems related to the reliability during data transmission are the ones that have attracted most of the interest of the scientific community, mainly due to the fact that reliability is a prerequisite for the provision of voice services. Today most of the identified problems are satisfactorily addressed. On the other hand, the interest for other security issues that may affect the voice services is not too high, even though the provision of the services over public n ...
Voice service provision over the Internet offers many advantages to all entities involved, like reduced cost, opportunities for new services, ease of management and many more. However, together with the advantages and the new opportunities, it is necessary to ensure the reliability of data transmission, as well as to address all remaining security problems. These problems mainly originate from the characteristics of the public, open architecture, networks, like the Internet, utilised for the provision of the services. The problems related to the reliability during data transmission are the ones that have attracted most of the interest of the scientific community, mainly due to the fact that reliability is a prerequisite for the provision of voice services. Today most of the identified problems are satisfactorily addressed. On the other hand, the interest for other security issues that may affect the voice services is not too high, even though the provision of the services over public networks offers many opportunities to malicious users to launch an attack. The internet, which is an indicative example of open architecture networks, faces all the threats originating from the existing vulnerabilities, as well as from the new vulnerabilities that may be identified by attackers trying to harm the new services and protocols. Therefore, the services offered through internet, including the voice services, inherit all its security gaps. On top of that, the introduction of new protocols for session management, like the Session Initiation Protocol (SIP), gives birth to numerous new threats which, due the interoperability of the services, make the entire voice network susceptible to attacks. This thesis focuses on the security issues of the signalling protocol SIP. More specifically it analyses all its vulnerabilities that may be utilised for launching an attack during the establishment of a session. Then the security measures proposed by the SIP standard are presented and evaluated in terms of their effectiveness. The remaining security problems are addressed through new security mechanisms that are proposed. The effectiveness and performance of the proposed mechanisms have been evaluated through an experimental environment that was developed for that purpose. In order to achieve effective protection of the Internet based voice services, the thesis proposes a three layer security architecture that incorporates all the necessary preventive and detection security measures. In the first layer there are preventive mechanisms that address cases of unauthorized modification of signalling data. In the second layer there are strict security policies and access control mechanisms that have been based on the specifications of the signalling protocols, like SIP, in order to protect parsers from processing not compatible messages. In the last layer, there are mechanisms for the detection of flooding attacks. Service providers, in addition to the early detection of and protection against all potential attacks that can be launched against the services that they offer, should be able to represent any security incident in a formal way. This will allow the development of a common security and protection architecture. To this direction, ontologies have been utilised for developing a common “security data base” through which service providers can cooperate in order to achieve ‘a secure environment for the provision of the voice services’. The ontology developed was represented in first order logic and was applied in an experimental environment.
περισσότερα