Η εξέλιξη του τύπου και της εικονογραφίας του βημοθύρου από τον 10ο έως και τον 18ο αιώνα

Περίληψη

Το βημόθυρο, αναπόσπαστο τμήμα του τέμπλου, είναι η θύρα εισόδου που οδηγεί, στο χώρο του ιερού βήματος, στη Βασιλεία του Θεού. Η απεικόνιση του Ευαγγελισμού σ’ αυτό σχετίζεται με την έννοια της Ενσάρκωσης του Χριστού, με την οποία άνοιξε για τον πιστό η θύρα της ουράνιας βασιλείας. Εκτός από τον Ευαγγελισμό στα βημόθυρα εικονίζονται και όσοι σχετίζονται με το θέμα της Ενσάρκωσης, όπως προφήτες, ευαγγελιστές, απόστολοι, άγιοι, ιεράρχες. Τα βημόθυρα με βάση τον τύπο, τον ξυλόγλυπτο διάκοσμο και τη διάταξη της εικονογραφίας τους, κατατάσσονται σε πέντε τύπους. Στον πρώτο τύπο (τύπος Α') εντάσσονται βημόθυρα ενθετικής τεχνικής και ένα χαραγμένο σε χαλκό, ενώ στον δεύτερο τύπο (τύπο Β') τα βημόθυρα τα οποία είναι ξυλόγλυπτα και δεν φέρουν στην επιφάνειά τους γραπτές παραστάσεις. Στον τρίτο τύπο εντάσσονται τα βημόθυρα που φέρουν στην επιφάνειά τους μόνο γραπτά θέματα, ενώ στον τέταρτο τύπο (τύπος Δ') όσα φέρουν ξυλόγλυπτη διακόσμηση μόνο στην απόληξή τους. Τέλος, στον πέμπτο τύπο (τύπος Ε' ...
περισσότερα

Περίληψη σε άλλη γλώσσα

The bema door, indispensable part of the templon, is the entrance gate that leads to the area of the Holy bema, to the Kingdom of God. The depiction of the Annunciation on the Bema doors, is related to the notion of the Incarnation of Jesus Christ, by which he opened the gate of the Kingdom of Heaven to the faithful. Except for the Annunciation on the Bema doors are also depicted those who are related to the issue of Incarnation, such as prophets, evangelists, apostles, saints etc. The Bema door according to the type, the wood-carving decoration and the layout of their iconography are classified into five types. In the first type are placed Bema doors of inlaying technique and one that is engraved on copper, while in the second type the Bema doors that are woodcut and do not bear on their bear on their surface only painted themes, while in the fourth type are placed painted bema doors that bear wood-carving decoration only on their edge. Finally, in the fifth type are placed the painte ...
περισσότερα

Όλα τα τεκμήρια στο ΕΑΔΔ προστατεύονται από πνευματικά δικαιώματα.

DOI
10.12681/eadd/18903
Διεύθυνση Handle
http://hdl.handle.net/10442/hedi/18903
ND
18903
Εναλλακτικός τίτλος
The development of the type and the iconography of bema doors from the 10th to the 18th century
Συγγραφέας
Παπαδημητρίου, Παρασκευή (Πατρώνυμο: Χρήστος)
Ημερομηνία
2007
Ίδρυμα
Αριστοτέλειο Πανεπιστήμιο Θεσσαλονίκης (ΑΠΘ). Σχολή Θεολογική. Τμήμα Ποιμαντικής και Κοινωνικής Θεολογίας
Εξεταστική επιτροπή
Τσιγαρίδας Ευθύμιος
Λιάλιου Δέσπω
Καζαμία Μαρία
Παζαράς Θεοχάρης
Πασχαλίδης Συμεών
Σκρέτας Νικόδημος
Τριβυζαδάκη Αγγελική
Επιστημονικό πεδίο
Ανθρωπιστικές Επιστήμες και ΤέχνεςΦιλοσοφία, Ηθική και Θρησκεία
Λέξεις-κλειδιά
Λειουργική σημασία των βημοθύρων; Δογματική σημασία των βημοθύρων; Τύποι βημοθύρων; Εικονογραφία βημοθύρων; Ξυλόγλυπτα μοτίβα βημοθύρων; Εργαστήρια ξυλογλυπτικής; Ζωγράφοι βημοθύρων
Χώρα
Ελλάδα
Γλώσσα
Ελληνικά
Άλλα στοιχεία
2 τ. (275 ; 377 σ.), εικ.
Στατιστικά χρήσης
ΠΡΟΒΟΛΕΣ
Αφορά στις μοναδικές επισκέψεις της διδακτορικής διατριβής για την χρονική περίοδο 07/2018 - 07/2023.
Πηγή: Google Analytics.
ΞΕΦΥΛΛΙΣΜΑΤΑ
Αφορά στο άνοιγμα του online αναγνώστη για την χρονική περίοδο 07/2018 - 07/2023.
Πηγή: Google Analytics.
ΜΕΤΑΦΟΡΤΩΣΕΙΣ
Αφορά στο σύνολο των μεταφορτώσων του αρχείου της διδακτορικής διατριβής.
Πηγή: Εθνικό Αρχείο Διδακτορικών Διατριβών.
ΧΡΗΣΤΕΣ
Αφορά στους συνδεδεμένους στο σύστημα χρήστες οι οποίοι έχουν αλληλεπιδράσει με τη διδακτορική διατριβή. Ως επί το πλείστον, αφορά τις μεταφορτώσεις.
Πηγή: Εθνικό Αρχείο Διδακτορικών Διατριβών.
Σχετικές εγγραφές (με βάση τις επισκέψεις των χρηστών)