Μίμηση, φαντασία και συμβολισμός στη βυζαντινή αισθητική

Περίληψη

Η μελέτη αυτή έχει ως σκοπό να ανασυγκροτήσει την προβληματική των εννοιών της μίμησης, της φαντασίας και του συμβολισμού μέσα από τα κείμενα κυρίως των πρωταγωνιστών της εικονοκλαστικής έριδας, του Ιωάννη Δαμασκηνού, του Νικηφόρου Κωνσταντινουπόλεως και του Θεοδώρου Στουδίτη. Μέσα από την (επι)στροφή στα κείμενα φαίνονται όχι μόνο οι θεολογικές-μεταφυσικές προεκτάσεις των τριών εννοιών αλλά και οι γνωσιολογικές, οντολογικές, ανθρωπολογικές διαστάσεις της απεικόνισης, ως διαδικασίας άμεσα σχετιζόμενης με αυτές τις έννοιες. Ωστόσο, οι διάσπαρτες αλλά σαφείς αναφορές των βυζαντινών στοχαστών σε ζητήματα σχετικά με τον προσδιορισμό των χαρακτηριστικών που πρέπει να έχει ένα έργο τέχνης, τη λειτουργικότητά του αλλά και την αισθητική απόλαυση που μπορεί να προσφέρει καθιστούν σαφές ότι η βυζαντινή εικόνα μπορεί και πρέπει να εξεταστεί και ως αισθητικό αντικείμενο. Με έναν λόγο, η εικόνα και οι τρεις έννοιες που σχετίζονται με αυτήν, αποτελούν τόπο συνάντησης φιλοσοφίας, μεταφυσικής-θεολογία ...
περισσότερα

Περίληψη σε άλλη γλώσσα

The main subject of this study is the reconstruction of the concepts of imitation (mimesis), imagination (phantasia) and symbolism in the works of the protagonists of the iconoclastic controversty, John Damascene (680-750), Nicephorus of Constantinople (758-828) and Theodore of Studite (759-826). These three concepts have a continuous presence in the philosophical thought, as well as in the thought of the Church Fathers. The concept of imitation is one of the main subjects in the platonic philosophy, imagination is a main issue in the Aristotelian tradition and the importance of symbolism is emphasized by the whole philosophical tradition. Therefore, I had to turn to the literary production of the classic and the Byzantine period, in order to show not only the continuity but also the difference between the two philosophical traditions. The basic reasons for choosing the particular subject were initially theoretical and historical-philosophical, provided that the thought of the three th ...
περισσότερα

Όλα τα τεκμήρια στο ΕΑΔΔ προστατεύονται από πνευματικά δικαιώματα.

DOI
10.12681/eadd/18334
Διεύθυνση Handle
http://hdl.handle.net/10442/hedi/18334
ND
18334
Εναλλακτικός τίτλος
Imitation, imagination and symbolism in the byzantine aesthetics
Συγγραφέας
Φιολιτάκη, Μαρία (Πατρώνυμο: Βασίλειος)
Ημερομηνία
2008
Ίδρυμα
Πανεπιστήμιο Κρήτης. Σχολή Φιλοσοφική. Τμήμα Φιλοσοφικών και Κοινωνικών Σπουδών
Εξεταστική επιτροπή
Καβουλάκος Κωνσταντίνος
Ζωγραφίδης Γεώργιος
Κάλφας Βασίλειος
Καϊμάκης Παύλος
Ανδρουλιδάκης Κωνσταντίνος
Τζαβάρας Ιωάννης
Τερέζης Χρήστος
Επιστημονικό πεδίο
Ανθρωπιστικές Επιστήμες και Τέχνες
Φιλοσοφία, Ηθική και Θρησκεία
Λέξεις-κλειδιά
Νικηφόρος, Κωνσταντινουπόλεως; Στουδίτης, Θεόδωρος; Δαμασκηνός, Ιωάννης; Μίμηση; Φαντασία; Συμβολισμός; Βυζαντινή φιλοσοφία; Βυζαντινή αισθητική
Χώρα
Ελλάδα
Γλώσσα
Ελληνικά
Άλλα στοιχεία
295 σ., εικ.
Στατιστικά χρήσης
ΠΡΟΒΟΛΕΣ
Αφορά στις μοναδικές επισκέψεις της διδακτορικής διατριβής για την χρονική περίοδο 07/2018 - 07/2023.
Πηγή: Google Analytics.
ΞΕΦΥΛΛΙΣΜΑΤΑ
Αφορά στο άνοιγμα του online αναγνώστη για την χρονική περίοδο 07/2018 - 07/2023.
Πηγή: Google Analytics.
ΜΕΤΑΦΟΡΤΩΣΕΙΣ
Αφορά στο σύνολο των μεταφορτώσων του αρχείου της διδακτορικής διατριβής.
Πηγή: Εθνικό Αρχείο Διδακτορικών Διατριβών.
ΧΡΗΣΤΕΣ
Αφορά στους συνδεδεμένους στο σύστημα χρήστες οι οποίοι έχουν αλληλεπιδράσει με τη διδακτορική διατριβή. Ως επί το πλείστον, αφορά τις μεταφορτώσεις.
Πηγή: Εθνικό Αρχείο Διδακτορικών Διατριβών.
Σχετικές εγγραφές (με βάση τις επισκέψεις των χρηστών)