Διερεύνηση του ρόλου του αυτοπροσδιορισμού και της παρακίνησης για επίτευξη στη διαφοροποίηση του αυτοσυναισθήματος και της αντίληψης της ικανοποίησης στη φυσική αγωγή

Περίληψη

Όλα τα τεκμήρια στο ΕΑΔΔ προστατεύονται από πνευματικά δικαιώματα.

Η παρούσα έρευνα σχεδιάστηκε για τη μελέτη: α) του ρόλου του αυτοπροσδιορισμού και των στόχων επίτευξης στα πλαίσια του ιεραρχικού μοντέλου κινήτρων και β) των συνεπειών που προκύπτουν στο αυτοσυναίσθημα και την ικανοποίηση μαθητών γυμνασίου. Το δείγμα της έρευνας αποτέλεσαν 600 μαθητές και 554 μαθήτριες (M.O.=13.45 έτη ± 1.05) και των τριών τάξεων από πέντε γυμνάσια της Θεσσαλονίκης. Σύμφωνα με το σχεδιασμό προβλέπονταν η εφαρμογή παρεμβατικού προγράμματος στο οποίο έγινε προσπάθεια τροποποίησης του κλίματος παρακίνησης μέσω της λεκτικής ανατροφοδότησης που παρέχει ο καθηγητής φυσικής αγωγής στους μαθητές. Στις ομάδες παρέμβασης και ελέγχου συμμετείχαν εννέα καθηγητές φυσικής αγωγής. Από τα αποτελέσματα της ανάλυσης διαδρομών (CFI=.95, SRMR=.057, RMSEA=.061), επιβεβαιώθηκαν βασικές θέσεις του ιεραρχικού μοντέλου κινήτρων στο επίπεδο χώρου. Διαπιστώθηκε ότι οι στόχοι επίτευξης σε συνδυασμό με την αντιληπτή ικανότητα επηρεάζουν τα κίνητρα των μαθητών και ότι αυτά έχουν συνέπειες στο σωματικό αυτοσυναίσθημα και την ικανοποίηση από τη φυσική δραστηριότητα. Συγκεκριμένα, βρέθηκε ότι ο προσανατολισμός στο έργο έχει θετική επίδραση στην αντιληπτή ικανότητα, η οποία με τη σειρά της επιδρά θετικά στα εσωτερικά κίνητρα των μαθητών. Συνέπεια αυτής της αλληλουχίας των επιδράσεων είναι η αύξηση του σωματικού αυτοσυναισθήματος και της ικανοποίησης. Παράλληλα, βρέθηκε ότι ο προσανατολισμός στον εαυτό επηρεάζει αρνητικά την αντίληψη της ικανότητας και αυξάνει τα εξωτερικά κίνητρα με συνέπεια τη μείωση του σωματικού αυτοσυναισθήματος και της ικανοποίησης από τη φυσική δραστηριότητα. Τα αποτελέσματα του προγράμματος παρέμβασης αξιολογήθηκαν με την εφαρμογή πολλαπλής ανάλυσης συνδιακύμανσης. Διαπιστώθηκαν διαφορές στην ομάδα όπου η ανατροφοδότηση είχε προσανατολισμό στο έργο, ως προς τα εσωτερικά κίνητρα (F2,545=13.6, p<.01), την αντιληπτή ικανότητα (F2,536=37.8, p<.01) το αυτοσυναίσθημα (F2,735=32.54, p<.05) και την ικανοποίηση των μαθητών (F2,725=42.65, p<.01). Στην ομάδα όπου η ανατροφοδότηση είχε προσανατολισμό στον εαυτό παρατηρήθηκε σημαντική μείωση στις τιμές των παραπάνω μεταβλητών με ταυτόχρονη αύξηση των εξωτερικών κινήτρων. Τέλος, παρατηρήθηκαν διαφορές στο φύλο. Οι μαθητές εμφάνισαν σημαντικά υψηλότερη αντίληψη της ικανότητας, των εσωτερικών κινήτρων, και του σωματικού αυτοσυναισθήματος σε σχέση με τις συμμαθήτριες τους, οι οποίες, όμως, είχαν υψηλότερο προσανατολισμό στο έργο. Τα ευρήματα στην παρούσα έρευνα τεκμηριώνουν τις θέσεις του ιεραρχικού μοντέλου κινήτρων στο περιβάλλον της φυσικής αγωγής και παρέχουν σημαντικά στοιχεία για την ταυτόχρονη εξέταση της θεωρίας του αυτοπροσδιορισμού και της θεωρίας επίτευξης στόχων. Η τεκμηριωμένη εφαρμογή του πρωτοκόλλου καταγραφής της λεκτικής συμπεριφοράς του καθηγητή φυσικής αγωγής ανοίγει νέες προοπτικές για το σχεδιασμό αποτελεσματικών προγραμμάτων παρέμβασης. Τέλος, με βάση τη συνολική αξιολόγηση των ευρημάτων, διατυπώνονται προτάσεις για τη διαμόρφωση του κλίματος παρακίνησης στο μάθημα φυσικής αγωγής.
περισσότερα

Περίληψη σε άλλη γλώσσα

The present study aimed to assess the role of self-determination and achievement goal orientations at the contextual level through the study of the hierarchical motivation model. Thus, the study assessed the effects of self-determination and goal orientations to high school students’ physical self-concept and perceived satisfaction. In the study participated 600 male and 554 female students (Mean=13.45 years ± 1.05). Five high schools from the 1st and 2nd secondary education district of Thessaloniki were randomly selected for the study (all three grades included). During the field study a six-month intervention program has been applied in order to manipulate the class motivational climate by manipulating P.E. teacher’s verbal feedback. To this end, nine physical education teachers participated. Three teachers provided task oriented feedback to students, three ego oriented feedback and the last three were teaching at the control group. Results of path analysis confirmed the hierarchical ...
περισσότερα

Όλα τα τεκμήρια στο ΕΑΔΔ προστατεύονται από πνευματικά δικαιώματα.

DOI
10.12681/eadd/14839
Διεύθυνση Handle
http://hdl.handle.net/10442/hedi/14839
ND
14839
Εναλλακτικός τίτλος
The role of self-determination and achievement goal orientation to the differentiation of self-concept and perceived satisfaction in physical education
Συγγραφέας
Ζαχαριάδης, Παναγιώτης (Πατρώνυμο: Νικόλαος)
Ημερομηνία
2003
Ίδρυμα
Αριστοτέλειο Πανεπιστήμιο Θεσσαλονίκης (ΑΠΘ). Τμήμα Επιστήμης Φυσικής Αγωγής και Αθλητισμού
Εξεταστική επιτροπή
Τσορμπατζούδης Χαράλαμπος
Γρουϊος Γεώργιος
Μουρατίδης Ιωάννης
Παπαδόπουλος Χρήστος
Παπαδόπουλος Χρήστος
Δόγανης Γεώργιος
Χατζηχαρίστος Δημήτριος
Καμπίτσης Χρήστος
Επιστημονικό πεδίο
Ιατρική και Επιστήμες Υγείας
Επιστήμες Υγείας
Λέξεις-κλειδιά
Αυτοπροσδιορισμός; Παρακίνηση για επίτευξη; Αυτοσυναίσθημα; Αντιληπτή ικανοποίηση; Φυσική αγωγή; Ιεραρχικό μοντέλο κινήτρων; Ανατροφοδότηση
Χώρα
Ελλάδα
Γλώσσα
Ελληνικά
Άλλα στοιχεία
177 σ., εικ.